Microsoft säger upp 7 800 och skriver ned värdet på mobildivisionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför köpte man ens Nokia från början om man ändå bara ska dra ner på det?

För att lägga ner satsningen på Qt samt att använda Nokias pengar för marknadsföring av Windows för mobiler

Permalänk
Medlem

får liite ångest då ja tänker nokia tidigt 2000 tal eller sent 90 tal , de var ju outstanding sedan kom andriod och de satsade fel

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Dags för finnarna att begöra Elop utlämnad till Finland för demontering medelst kniv.
Fan va fistade dom blev.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg häromdagen det här firmanamnet associerade direkt till ett påhittat verb eloped, med betydelsen att representant för företag X skickas till Y för att förbereda ett uppköp som sedan går totalt snett och sänker hela affärsidén: "company X has been eloped".

Permalänk
Medlem

@Pudeln

Det är mycket möjligt att det kommer att bli så med nuvarande kapitalistiska system. Mitt inlägg var mer cyniskt menat till hur de kunde vara så glada när de levererar en så pass dyster nyhet. Den egentliga anledningen till att de ler på bilderna är förmodligen för att signalera styrka. Om det sett ledsna ut hade det kunnat tolkas som en svaghet.

För bara cirka hundra år sedan var de en stor del av befolkningen som levde i fattigdom även i Europa. Det är under en mycket kort tid vi har kunnat leva i denna lyx vi har idag. I och med att allt fler jobb automatiseras med robotar kommer det bli ännu färre jobb i framtiden. Tänk bara när alla fordon körs av med hjälp av en dator. Dock har vi energi och mat över så att det räcker till alla människor med råge med dagens teknik. Anledningen till att alla inte får mat idag är politisk.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Vad ska man ha pengar till om man aldrig kan njuta av det? folk som jobbar så mycket bara för att tjäna lite mer pengar borde söka hjälp, det är inte bara dom själva som blir drabbad utan även deras familj.

Det fina med frihet är att alla kan välja själva vad de gör med sin tid, de kanske vill leva gott på ålderns höst eller har ett jobb de brinner för? Motsatsen är att vi ger mer makt till en politikeradel som anser sig veta bättre än du själv hur du ska leva ditt liv.

Skrivet av klk:

För att lägga ner satsningen på Qt samt att använda Nokias pengar för marknadsföring av Windows för mobiler

Enligt Wikipedia så sålde Nokia Qt 2012, ett år innan de sålde mobildivisionen till MS. I och för sig så inledde de samarbetet med MS 2011, frågan är ju om pyttemjuk hade makt nog redan då att influera Nokia.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför köpte man ens Nokia från början om man ändå bara ska dra ner på det?

Måste bli en otroligt kostsam affär.

Ett mindre antal mobiler framöver behöver däremot inte ses som något dåligt utan snarare ett bra beslut av Microsoft.

Man får hoppas att detta inte betyder mindre satsningar på Windows Phone framöver. Det som Windows Phone behöver är att andra tillverkare börjar släppa nya telefoner igen annars tror jag det kommer bli svårt att ta mer marknadsandelar från iOS och Android.

Planen var väl att få bättre fart på Windows phone såklart?
Men nu har det ju snart gått två år sem uppköpet, det slog väl inte väl ut enligt plan och antagligen är det bättre att kapa nu än att fortsätta gå med ännu mer förlust?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

Enligt Wikipedia så sålde Nokia Qt 2012, ett år innan de sålde mobildivisionen till MS. I och för sig så inledde de samarbetet med MS 2011, frågan är ju om pyttemjuk hade makt nog redan då att influera Nokia.

Microsoft hade som absoluta mål att bli av med Qt, det var därför de placerade Elop som VD. Det första han gjorde var att på ett dålt sätt göra sig av med den utvecklingsmiljön. Om Nokia fått fortsätta att satsa på Qt hade det seglat upp en mycket konkurrenskraftig utvecklingsmiljö där man klarade av att kompilera upp koden för olika operativsystem från samma kodbas. Förödande för Windows

Att ha den bästa utvecklingsmiljön är helt centralt för Microsoft för om de har detta får de automatiskt utvecklare att göra bra program till Windows.
Det man gjorde med Meego och hoppade över till Windows Mobile var helt sekundärt för det övergripande målet. Tror aldrig de haft en verklig tro om att lyckas med Windows Mobile, de som förstår operativ och tekniken bakom vet att mobiloperativet för windows aldrig haft en chans. Kan de däremot få in riktiga windows till mobiler så är har man en helt annan möjlighet och det är vad jag tror de satsar helt på. Visual Studio 2015 (microsofts utvecklingsmiljö) har exempelvis blivit gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Planen var väl att få bättre fart på Windows phone såklart?

Så korkade är de inte, de vet väl om att den uppgiften är omöjlig

Permalänk

Är väldigt nöjd med min 720. Den har aldrig kraschat, den är användarvänlig och räcker för mig. Jag förstår inte androids storhet. Jag har sett det omtalas som det öppna OS:et. Hur då öppet?

Allt fler androidlurar har inget SD kort, utvecklarna till apparna gör så att man inte kan lägga det på kortet om man trots allt har en telefon som klarar SD.

Interfacet är grötigt på alla märken. För att kunna göra något måste man roota. Visst för en utvecklare kanske det är ett bättre OS det vet jag inget om men kom ihåg att majoriteten av alla ägare vet nada om hur en telefon fungerar. 8 av 10 jag känner vet inte ens vad roota är. Av de 2 återstående är det en som vågar roota själv.

Varför är man inte superuser från fabrik om det främsta säljargumentet är ett öppet och customiserbart OS? Jag tycker det är en sanning med stor modifikation.

Permalänk
Medlem

Vad ska Microsoft göra för att Microsoftmobiler ska bli populära (komma över 10-15%)?

I åratal jag läst fanboys bomba trådar i olika forum, om hur underbart det är att köpa Microsoft mobilOS... Fast jag har aldrig hållit med dem.
Så vägen att skapa kundunderlag för Microsofts mobiler genom att bomba teknikforum är stängd.

Skulle även vilja veta vad Microsoft fanboysen tycker, är de nöjda med att hålla en nivå på MobilOS marknaden som Linuxanvändare är på PC OS sidan?

Eller finns det något som kan förändras som gör att Android och IOS användare börjar köpa MS mobiler när ny mobil ska köpas in

PS. Den enda smartphone OS:et jag kan tänka mig är Android... men.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Men precis som namnet antyder så utvecklades väl den under Nokia flaggan och släpptes som en Nokia telefon. Microsoft Lumia <siffror> är bara massa indien telefoner.

hmm, mjo, kan väl vara så, det är en nokia/windows som ägs av microsoft.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Nokia luma 1520 va väl ändå en av de kraftfullaste telefonerna som fanns när den släpptes? Har en själv och är sjukt nöjd, inte en person som sitter och spelar 20 olika spel samtisdigt som det ska snapchattas och uppdatera på instagram. Har alla appar jag behöver och prestandan på telefonen är bättre än någon telefon jag haft. Gillar dock S6 edge :> men vill ha WP eller W10.

Håller med fullständigt. Jag köpte en Lumia 1520 när den kom ut och har den än idag. Den funkar helt klockrent. Kanske inte finns alla spel eller andra appar som IOS eller android har men för det jag använder den till funkar det fint. Jag menar för en kille som jag som inte spelar på mobilen eller snapchattar eller liknande så finns det jag behöver. Har testat många andra mobiler som iPhone 6 och 6 plus och även Samsung s6 men tycker fortfarande lumia 1520 är klart bättre på alla tänkbara sätt. Snabbare,bättre batteri tid. Tycker även att jag har bättre täckning på nokian då jag bor ute i skogen. Skulle aldrig byta till något annat. WP är simpelt och snabbt och har aldrig någonsin krashat... Älskar min wp lur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

hmm, mjo, kan väl vara så, det är en nokia/windows som ägs av microsoft.

Möjligt att dom hade "lämnat över nycklarna" när den släpptes men den utvecklades före Microsoft började styra och ställa.
Dom har bara släppt U-lands telefoner än tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tragiskt för finländarna. Nu gäller det att behålla kampviljan (SISU) för att ha någon form av mobiltillverkning i Finland . En "Linus Torvalds-anda" . Nokia må gå i graven men det finna andra namn man kan ge åt efterträdaren.

Så det är bara att börja om från början.

Det är uppenbart att Microsoft kunde inte få rätt man på rätt plats. Lite NUON-feeling över deras köp.