Permalänk
Medlem

Vilken joystick?

Hej!

För ett år sedan så ville jag börja prova på att flyga. Köpte mig en saitek x55 men alla 4 jag fick hem var alla defekta och var totalt skit.

Eftersom att jag fortfarande är intresserad av att flyga men inte riktigt vet om det är min grej så ska jag gå in på det lägre prisklassen för att prova på.

Sitter nu och velar mellan thrustmaster t-flight stick x och logitech 3d PRO.

Trustmastern är ju en hotas vilket är kul men den ser så plastig ut. Medans jag har känt på logitechen och tyckte att den var stabil plast och passade bra i min hand.

Har någon testat båda och ge en objektiv syn på det?

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:

Jag kör med Logitechen. Hade ungefär lika bra erfarenhet av saiteken.

Fördelen är att den är rätt 'enkel'. Släpa fram och tillbaka åbäken och pedaler gjorde 'simandet' till liten av en plåga.

Bra pris burkar det vara på den också. Och som sagt. Fipplar man mycket i FMCn eller så fungerar den mycket bra.

Permalänk
Medlem

Har haft en logitech 3d extreme pro så länge jag kan minnas (Minst 10 år nu tror jag) och den fungerar fortfarande felfritt och ser nästan som ny ut. Visserligen har den inte använts konstant men många timmar har det blivit. Det säger en del om kvaliteten. I den prisklassen kan jag inte annat än rekommendera den

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sky90:

@Foxmaner:

Jag kör med Logitechen. Hade ungefär lika bra erfarenhet av saiteken.

Fördelen är att den är rätt 'enkel'. Släpa fram och tillbaka åbäken och pedaler gjorde 'simandet' till liten av en plåga.

Bra pris burkar det vara på den också. Och som sagt. Fipplar man mycket i FMCn eller så fungerar den mycket bra.

Mobiliteten är absolut inget problem eftersom att detta är ett "test" om detta är kul och om jag ska köpa värre grejer.

Men har hört att logitech bara håller i typ 9 månader innan den blir dåligt kalibrerad m.m
Men logitech verkar ju ha bra support också men vet inte...

Permalänk
Medlem

@Qnott: har hört att vissa har haft sina i 9 år eller tillomed mer. Men det verkat vara som ett lotteri med vem som får de långlivade. Eller är det bara folk som är lite extra "hårdhänta" med sina grejer?

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:

Av ren nyfikenhet, vad är det för sim du tänkte leka med?

Bara ett tips så där: Om du tänkte köra FSX/P3D/x-Plane så spar några slatar och köp Logitechen och något fint Plan/sceenery/väder istället för att bränna budgeten på hårdvara.

För DCS kanske man har nytta av en bred flora av knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sky90:

@Foxmaner:

Av ren nyfikenhet, vad är det för sim du tänkte leka med?

Bara ett tips så där: Om du tänkte köra FSX/P3D/x-Plane så spar några slatar och köp Logitechen och något fint Plan/sceenery/väder istället för att bränna budgeten på hårdvara.

För DCS kanske man har nytta av en bred flora av knappar.

Eftersom att jag är helt ny till detta så vet jag inte riktigt. Men dcs är intressant. Räcker inte någon utav de listade stickorna?
Denna sticka är bara för att jag vill prova på flygspel då jag är väldigt intresserad av flygande saker i största allmänhet och vill prova på

Om jag nu tycker att detta är intressant så inhandlas väll en warthog med trackir och hela skiten

Om inte dessa joysticks inte duger kan du länka någon budget joystick som funkar med dcs?

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:
Satsa på Logitechen. Lär hålla dom första 10 åren av en fantastisk hobby :>

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Har testat några analoga "fröjdepinnar" men som spelare av den gamla skolan, klarar jag inta av analoga joystick.
Tänkte testa en digital Joystick som Star Tac2 som fanns till Amigan, om någon nu minns dom??
Finns det liknande att köpa idag, dom behöver inte se ut som en ST2:a men vara digitala?

Amiga klassiker som behövs idag!

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

@Qnott: har hört att vissa har haft sina i 9 år eller tillomed mer. Men det verkat vara som ett lotteri med vem som får de långlivade. Eller är det bara folk som är lite extra "hårdhänta" med sina grejer?

Det har jag faktiskt ingen aning om Men jag brukar vara rätt försiktig med mina grejer. Sen vet jag inte om det är samma kvalitet på de produkter som tillverkas idag. Kan ju ha hänt saker på 10 år även om modellen är densamma.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Tillbaka! Var rätt så säker på att jag ville ha en logitech men började fundera lite och börja tveka. En hotas är ju också rätt så nice. Och många säger att det nästan är ett måste vid flygning.

Och kollade på prisjakt och såg att båda går att få för 500. Men Logitechen är otroligt högt nu. Den har rest sig 200 kr. Betyder det att jag kastar iväg 200 kr igenom att köpa logitech och att jag bara får en joystick för 300 men betalat 500?
kolla priskurvan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=136265

Men läste också att trustmaster har extreme deadzone.

Så igen! vilken ska man ha!
Ni som har trustmastermärker ni av deadzone på den?
och logitech är 500 kr för den (på rea) för mycket?

Detta ska bara vara entry joystick för att jag ska kunna se om jag vill ha en warthog flyga stridsflyg eller köpa en yoke och flyga passagerarflyg

//tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Oj vad dyr den har blivit
När man är uppe i den prisklassen hade jag nog satsat på T-flight Hotas för 500 istället just för att få det stora fartreglaget. Är som sagt jättenöjd med kvaliteten av logitechen men är det nåt man kan klaga på är fartreglaget som är lite litet och oprecist. Har inte provat Thrustmastern men de brukar ju göra bra grejer. Och skulle du snabbt märka att deadzonen är alltför stor kan du ju alltid klaga och lämna tillbaka den

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Oj vad dyr den har blivit
När man är uppe i den prisklassen hade jag nog satsat på T-flight Hotas för 500 istället just för att få det stora fartreglaget. Är som sagt jättenöjd med kvaliteten av logitechen men är det nåt man kan klaga på är fartreglaget som är lite litet och oprecist. Har inte provat Thrustmastern men de brukar ju göra bra grejer. Och skulle du snabbt märka att deadzonen är alltför stor kan du ju alltid klaga och lämna tillbaka den

Kände det också. Så du tycker att jag ska köpa Thrustmastern först och kolla om den duger och sedan byta om inte?

Funkar det med återköp då man använt den med "distandköplagen" eller vad den nu heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Kände det också. Så du tycker att jag ska köpa Thrustmastern först och kolla om den duger och sedan byta om inte?

Funkar det med återköp då man använt den med "distandköplagen" eller vad den nu heter?

Ta mitt svar med en nypa salt för jag är inte på något sätt en expert på detta med lagar, men om du köper en produkt via internet så ska du få öppna den och prova den, och om den inte uppfyller dina förväntningar ska du få lämna tillbaka den. Så vitt jag vet brukar de flesta butiker vara ganska öppna med detta och så länge du har alla tillbehör kvar och produkten inte är skadad så ska det inte vara några problem att lämna tillbaka den inom en rimlig tid. Du får kanske stå för returfrakten men det går ju att leva med.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Det kan vara en idé att kolla begagnatmarknaden när det gäller sådana här tillbehör.
Vet att du har lite halvtrasslig historia med Saitek, men såg en annons med deras X52 Pro ute för 800:- på blocket.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

När jag skickade ut min sista Saitek dynghög så handlade jag en Thrustmaster T-16000M. Är då betydligt mer solid är någon utav deras produkter.

Blev mest en sån i och med dess magnetiska sensorer som många tycktes hylla. Det är väl ingen 10/10 sticka kanske, men mot Saitek stickorna så är det då en 89/10.

Just nu i t ex DCS som jag spelar till och från så saknar jag väl ett par pedaler enbart för rodret, stickan är jag annars nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

När jag skickade ut min sista Saitek dynghög så handlade jag en Thrustmaster T-16000M. Är då betydligt mer solid är någon utav deras produkter.

Blev mest en sån i och med dess magnetiska sensorer som många tycktes hylla. Det är väl ingen 10/10 sticka kanske, men mot Saitek stickorna så är det då en 89/10.

Just nu i t ex DCS som jag spelar till och från så saknar jag väl ett par pedaler enbart för rodret, stickan är jag annars nöjd med.

Är allt sitek skit? Trodde bara att det var x55.
Och jag har hört om den och att den har en hallsensor vilket ska vara bra. Men utan att ha testat den så ser den så oskön ut. Knapparna ser inte bra ut och gasreglaget ser skit ut. Är det så?

Permalänk
Lego Master

Härligt tillfälle att vara lite nostalgisk... Hade den gamla Saitek X36 (inte USB-versionen, utan P/S2). Förmodligen inte det bästa världen sett, men uj vad jag lirade X-Wing Alliance med den.

Rent principiellt tycker jag om Logitech om jag nu ska hålla mig on-topic.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Är allt sitek skit? Trodde bara att det var x55.
Och jag har hört om den och att den har en hallsensor vilket ska vara bra. Men utan att ha testat den så ser den så oskön ut. Knapparna ser inte bra ut och gasreglaget ser skit ut. Är det så?

Tycker att kvalitén på Saitek/Mad Catz prylarna är i underkant. Har haft och använt två stickor från dom och... det är bara nää och aldrig mera. Ostabila, rangliga och plastiga etc.
Var laddad på den där nya X-55 när den kom ut, men väntade med ett köp i och med gamla erfarenheter och givetvis så visade det sig att den också var skräp som allt annat de tillverkar.

Så då fick det bli en T-16000M sticka som det talades gott om. Iaf så känner jag inte mig besviken på självaste känslan i stickan, stabil och ganska så exakt, vilket är huvudsaken för mig.
Knapparna är inte lika imponerande som stickan, men de fungerar. Gasreglaget är helt okej den med, lite konstigt spel har den i självaste knoppen men självaste funktionen 0/100% är det inget fel på och känns solid.

Det är väl lite subjektivt vad man tycker om en specifik joystick. Tror det enda som är riktigt perfekt och bra alla gånger, är nog ett riktigt järnspett när man väl behöver ett sånt.

Den blev ett bra mellanting till den dagen då jag blir lurad på och köpa typ deras egen Hotas eller liknande.

Permalänk

Har tyvärr en kompis som har kört med Hotas warthog och fått skicka tillbaka dom två olika omgångar pga att dom krånglar efter något år!

Själv så valde jag X55 och peppar peppar så krånglar dom inte ännu! Skulle dom börja krångla så får jag ta testa min lott på Trustmaster!

Gillar thrustmaster och har själv ägt en thrustmaster f16 flcs som jag då älskade över alla andra spakar på den tiden men priset avgör i mitt fall då jag vet och själv testat min kompis uppsättning och hört av andra om warthog inte håller längre tyvärr!

Två gånger vart ena gång efter garanti gått ut, så jag hoppas att han inte fick ett måndags ex igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackguard:

Har tyvärr en kompis som har kört med Hotas warthog och fått skicka tillbaka dom två olika omgångar pga att dom krånglar efter något år!

Själv så valde jag X55 och peppar peppar så krånglar dom inte ännu! Skulle dom börja krångla så får jag ta testa min lott på Trustmaster!

Gillar thrustmaster och har själv ägt en thrustmaster f16 flcs som jag då älskade över alla andra spakar på den tiden men priset avgör i mitt fall då jag vet och själv testat min kompis uppsättning och hört av andra om warthog inte håller längre tyvärr!

Två gånger vart ena gång efter garanti gått ut, så jag hoppas att han inte fick ett måndags ex igen!

Verkar ju som ett lotteri där jag fick 4 i rad utan vinst....

Men har nu köpt en thrustaster hotas x. Och är skitnöjd! Den känns to.m mer stabil/robust än x55:an. Plasten är inte allt för plastig och funkar utmärkt till fsx och provat att köra lite dcs vanilla i väntan på att köpa en
dcs warthog