Boxeebox klarar inte stora filmfiler/DTS-HD, alternativ?

Permalänk
Medlem

Boxeebox klarar inte stora filmfiler/DTS-HD, alternativ?

Hejsan!
Har idag en Boxeebox att spela upp mina 1080p (rarade) filmer på via nätverket! Då servern står i källarn. Tycker de fungerar klockrent då man även kan använda tangentbordet smidigt att typ kolla youtube via appen i. Allt har egentligen fungerat väldigt bra, men när de blir DTS-HD och stora rullar upp mot 40 50gb så ska den stanna o buffra å inte riktigt hänger med. Vilket e otrligt sorgligt, så himla nöjd annars.

Hur har ni hemma? och hur tycker ni jag ska ha det? Då ni har mina förutsättningar här ovan...

Filmerna på Servern och ska kunna ha youtube o gärna som i detta fallet Spotify med..

Tack på förhand

/Tommy

Rubrik redigerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

antagligen så har boxee bara support för 100mbit, och dts-hd är normalt mer att skicka än 12mb/s.
jag klarar dts-hd med nöd och näppe på min boxee med trådad anslutning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Jag kör oxå trådanslutning. Dock så ska buffra mer o mer ju längre in de kommer i filmen (olidligt) Nån annan bra lösning på hur ja ska lägga upp det?

Permalänk
Moderator
Moderator

Vet inte om det gör någon som helst skillnad i sammanhanget, troligtvis inte, men har du testat köra dem utan att de är "rarade"? Sällan det finns någon som helst vinst i att försöka komprimera videofiler på det viset.

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

Hejsan!
Har idag en Boxeebox att spela upp mina 1080p (rarade) filmer på via nätverket! Då servern står i källarn. Tycker de fungerar klockrent då man även kan använda tangentbordet smidigt att typ kolla youtube via appen i. Allt har egentligen fungerat väldigt bra, men när de blir DTS-HD och stora rullar upp mot 40 50gb så ska den stanna o buffra å inte riktigt hänger med. Vilket e otrligt sorgligt, så himla nöjd annars.

Hur har ni hemma? och hur tycker ni jag ska ha det? Då ni har mina förutsättningar här ovan...

Filmerna på Servern och ska kunna ha youtube o gärna som i detta fallet Spotify med..

Tack på förhand

/Tommy

Packa upp filmerna så kommer det kanske gå bättre, filmer som är packade med rar eller annat blir bara lite mindre, så man tjänar inte mycket på packning, men uppackade avlastas CPU ganska mycket och Boxeebox behöver bara avkoda filmen.
100Mbit gränssnitt begränsar en hel del också

Annan variant är att skaffa modernare saker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med stora DTS-HD filer.

Packar alltid upp filerna men det buffrar med jämna
mellanrum och jag kör också trådat.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jo, modeernare saker ja... Va skulle de finnas för bättre komplement till boxeen? Samt att packa upp filmerna är inget alternativ i detta fallet. Speciellt om de ändå kommer att buffra.

Får ordna nått autoskript isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

@Christley: Jag kör oxå trådanslutning. Dock så ska buffra mer o mer ju längre in de kommer i filmen (olidligt) Nån annan bra lösning på hur ja ska lägga upp det?

hur stora är filerna? mina dts-hd uppgår aldrig över 20gb, är dina på typ 40gb?

https://en.wikipedia.org/wiki/Boxee_Box
"...wired 100 Mbit/s (100BASE-T) ethernet..."

så att sålänge dina filer skickar mer än 12mb/s kommer den alltid att buffra. spelar ingen roll om dom är rarade eller inte

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Tänkte även på Complete HD's. För att klargöra så är de väl allt över 1080p som är problem

Permalänk
Skrivet av Kungen84:

Jo, modeernare saker ja... Va skulle de finnas för bättre komplement till boxeen? Samt att packa upp filmerna är inget alternativ i detta fallet. Speciellt om de ändå kommer att buffra.

En liten intel NUC med Kodi i kanske? (Fd XBMC)
Kodi spelar direkt från rarade filer och en NUC har Gbitnätverk

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram: Hur fungerar dom lite mer ingående? Står man måste stoppa i hdd samt internminne? liksom vadå internminne? Får man köpa nå form av trådlöst tangentborre me ja isåfall.

Permalänk
Medlem

Tom mina gamla Raspberry Pi B med OSMC klarar jellyfish 8o Mbps-filen om jag kör trådat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tom mina gamla Raspberry Pi B med OSMC klarar jellyfish 8o Mbps-filen om jag kör trådat.

kommer inte göra någon skillnad ändå då alla raspberries har 100mbit precis som boxee har.

hade jag behövt gigabit hade jag valt en intel nuc i dagens läge

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: vet knappt inte va NUC är men hur fungerar det? Som ja skrev i tidigare inlägg. Angående HDD och internminne måste köpas till står de i annonserna?

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag kör en J1900 som HTPC och den verkar iaf klara Jellyfish-testet i 120Mbps utan problem, de går för ~800-900 kr.
Antar att även J1800 ska klara det utan problem och det går att få passiva sådana brädor för omkring 600-700 kr.

Blir självklart en slant till för minne, valfri skokartong eller chassi osv (vilket dock säkert kan fixas billigt beggat) men ligger väl ändå en bra bit under en NUC i pris.

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@kenti: Ser intressant ut!

Beskriv hur du har kopplat å hur det fungerar hemma hos dej. Här så försvinner de ultimata tangentbordet o samt de där apparna? eller finns de appar i denna? Klarar den spela upp rarade filer?

Samt klarar den framtidens 4K rullar bra tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

@Christley: vet knappt inte va NUC är men hur fungerar det? Som ja skrev i tidigare inlägg. Angående HDD och internminne måste köpas till står de i annonserna?

nuc är en vanlig dator i miniformat, fast man får välja sin hårddisk och internminne själv.
i de flesta fall supportas m2 eller msata hårddiskar. den bara slottar man in i datorn tillsammans med minnet så installerar man ett system, tex windows 8 och sen kör man genom den på tvn

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag kör en J1900 som HTPC och den verkar iaf klara Jellyfish-testet i 120Mbps utan problem, de går för ~800-900 kr.
Antar att även J1800 ska klara det utan problem och det går att få passiva sådana brädor för omkring 600-700 kr.

Blir självklart en slant till för minne, valfri skokartong eller chassi osv (vilket dock säkert kan fixas billigt beggat) men ligger väl ändå en bra bit under en NUC i pris.

*Tråd rensad.*

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Kör åxå J1900, den klarar 120 Mbps-filen, se min signatur nedan. Kostade ganska exakt 2000 kr utan os.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@kenti: http://www.ebay.com/itm/MINIX-NEO-X8-H-Plus-Android-4-4-Quad-...

Där finns de faktiskt paket med tangentbord till likt det som boxee har ju! får nog beställa tror ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

@kenti: Ser intressant ut!

Beskriv hur du har kopplat å hur det fungerar hemma hos dej. Här så försvinner de ultimata tangentbordet o samt de där apparna? eller finns de appar i denna? Klarar den spela upp rarade filer?

Samt klarar den framtidens 4K rullar bra tro?

Riktigt stabilt. Joo man kan köra tagentbord o mus med. Både android och kodi fungerar fint. Hemma en nas sen denne vid tvn. Jag har aldrig testat 4k då jag inte har en 4k tv.

Jag hade fina planer med kodi och plex men av lathet och svårigheter med att lära frugan. Så lägger vi bara filmer i mappar i nasen och kör android i boxen. Sen enkel mapp(genväg) mitt på skärmen så frugan lätt kan använda den.

Edit : det finns faktiskt resensioner på denne box både här och swedroid. Läste på lite innan jag köpte. Googla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på den?

Permalänk
Medlem

Ser ut som att jag kommer att köpa en Minix Neo 8 Plus. Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Hur är ljudnivån på den?

inget ljud alls.

Permalänk
Medlem

Inget ljud alls som i "fläktlös", eller som i "hörs inte så mycket"?

Skrivet av kenti:

inget ljud alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaren:

Inget ljud alls som i "fläktlös", eller som i "hörs inte så mycket"?

Skickades från m.sweclockers.com

fläktlös

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungen84:

3 år senare...

Plex + valfri mediaspelare. Jag använder Xbox One X, men det går lika bra med en nVidia Shield eller valfri NUC t.ex.

Permalänk
Medlem

@Billy Joe Bob:

Vad föredrar ni? finns det någon plex kompatibel app i mobilen man kan köra cromecast å ut till stärkaren? Eller föreslår ni hellre nån passande 4k plex kompatibel box o sätta i förstärkarn