Ny htpc pc och grafikkort?

Permalänk
Medlem

Ny htpc pc och grafikkort?

Sitter idag på min dator med dedikerad grafik såklart.
Men jag fuinderar nu på att skaffa en htpc som enbart ska vara till film och media mer.

Så min fråga är helt enkelt duger integrerad grafik? tex intel hd graphic av nyare modell att spelka hd filmer osv?

Permalänk
Medlem

Integrerat räcker och blir över.

Permalänk
Medlem

räcker så pass att den klarar 4k fint

Permalänk
Medlem

Film och media i allmänt fungerar på dem integrerade kretsarna upp till DCI 4k såvitt jag vet, iaf dem moderna. Kanske var UHD bara, inte säker.

Permalänk
Medlem

Byggde nyss htpc på amds 5350 cpu, am1, och den spelar upp hd utan problem.
Det enda jag märkt är att eurosport player hackar, deras nya sida, kör jag liten ruta går det bra kör jag upp den i helbild laggar det, men det gör det inte på speldatorn så jag antar att det är inbyggda grafiken som segar.
Jag har ett separat grafikkort så ska testa vid tillfälle så jag får veta.

Men som sagt, Kodi och Vlc med hd går fint, youtube går fint med inbyggda.

Permalänk
Medlem

Beror framför allt på vilken upplösning du vill köra. Intel HD bör inte vara några problem så länge du kör upp till 1080p eller 720p d v s HD filmer. Men om du funderar på 2160p (4k) och HEVC så bör du se på ett separat grafikkort t ex GTX 960. Har själv en Intel Pentium G3258 i min HTPC och den klarar inte högre upplösning än 1080p. Intel HD i i3 och i7 serien ska klara högre upplösningar men samtidigt tror jag inte att de har stöd för HDMI 2.0/HDCP 2.2 så där blir istället HDMI tekniken den begränsande faktorn för väl fungerande 2160p. Men om du skriver lite om vad du ska koppla din HTPC till (TV, dataskärm, upplösning?) och hur (HDMI, DisplayPort?) så kommer du nog att kunna få mer exakta råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

Beror framför allt på vilken upplösning du vill köra. Intel HD bör inte vara några problem så länge du kör upp till 1080p eller 720p d v s HD filmer. Men om du funderar på 2160p (4k) och HEVC så bör du se på ett separat grafikkort t ex GTX 960. Har själv en Intel Pentium G3258 i min HTPC och den klarar inte högre upplösning än 1080p. Intel HD i i3 och i7 serien ska klara högre upplösningar men samtidigt tror jag inte att de har stöd för HDMI 2.0/HDCP 2.2 så där blir istället HDMI tekniken den begränsande faktorn för väl fungerande 2160p. Men om du skriver lite om vad du ska koppla din HTPC till (TV, dataskärm, upplösning?) och hur (HDMI, DisplayPort?) så kommer du nog att kunna få mer exakta råd.

Kommer kopplas via hdmi, samt fundering på en stor skärm vafan ska man med tv till 2015=)....
Lustigt att det säljs så mkt tv:s fortfarande de borde heta skärmar allihop snart och plocka bort mottagarna och bara ha dator i.

hmm får tacka för bra svar! alltid fått för mig att integrerad grafik suger som pesten därav alltid kört dedikerat.

Permalänk
Medlem

Så länge man vill spela upp Bluray, DVD, Netflix via webbläsare och liknande så duger inbyggd grafik faktiskt ganska bra Så om du köper en stor TV/bildskärm med 1080p upplösning så bör du inte få några problem via HDMI 1.4 och inbyggd Intel HD grafik. Går också att bygga en relativt tyst HTPC med integrerad grafik vilket kan vara en fördel.

Å andra sidan har de flesta nyare TV i princip en inbyggd "HTPC". D v s de har webbläsare, DLNA stöd och Appar för olika streaming tjänster. Så då kan en HTPC kanske kännas överflödig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

Så länge man vill spela upp Bluray, DVD, Netflix via webbläsare och liknande så duger inbyggd grafik faktiskt ganska bra Så om du köper en stor TV/bildskärm med 1080p upplösning så bör du inte få några problem via HDMI 1.4 och inbyggd Intel HD grafik. Går också att bygga en relativt tyst HTPC med integrerad grafik vilket kan vara en fördel.

Å andra sidan har de flesta nyare TV i princip en inbyggd "HTPC". D v s de har webbläsare, DLNA stöd och Appar för olika streaming tjänster. Så då kan en HTPC kanske kännas överflödig?

Testat smart tvs hos kompisar osv, och processorn på smart tvs verkar inte hålla lika hög standard som en htpc, plus att att jag vill ha windows osv.
Men tack för bra svar!
Just de hur får man en dator tystast möjligast? vad ska man satsa på?