Permalänk
Medlem

Dags att bygga sub!

Tja! Vet inte varför jag lägger upp denna här ärligt talat men Swec är nästan det enda forum jag hänger på i princip.
Jag gått över till ett par hemmabyggda stativare från mina gamla golvare så känner jag att det är dags att ha lite mera omph i botten till film. Och jag älskar DIY så varför inte köra på det, blir inget SPL-monster men nog med omph för att ge lite extra inlevelse till film i min etta.
En Mini-DSP står för aktiv delning och kompensering för rummets tillkortakommanden.

Sagt och gjort! Budget-sub-bygge here we go!
Kriterier:
*Trevlig Bas
*Gå relativt djupt
*Skälig storlek på lådan
*Under 3 lök för bygget

Resultat:
En 15" Dayton RF RSS390HO jag kom över skäligt billigt och en relativt lågt stämd basreflexlåda som jag skissat upp och ska slänga ihop.
Kommer bilder och närmare beskrivning lite senare idag.

Typo
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har ett vettigt bygge på gång, ska bli spännande att följa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kul att läsa.

Samma element som jag har i mina lådor.

Jag blev inte nöjd med uträkningen på avstämningen, så jag satte i en slavbas i varje låda. Minns ej vad dom heter just nu. CSS nånting. Finns på byggdinbas.se.

Dom har väldigt lång slaglängd, så för min del räcker det med en i varje låda. Dock skulle två vara bättre med tanke på vilka vibrationer det blir.

Det är ju dock i mitt fall.

Skriv gärna lite om hur du lägger avstämningen och hur du bygger porten. Det var just den som blev mitt problem. Krångligt att bygga en så stor och lång port.

Ha d!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Låter som att du har ett vettigt bygge på gång, ska bli spännande att följa.

Tack! Blir inget extrembygge som sagt, bara en prisvärd relativt välbyggd låda för lite extra knuff i basregistret.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kul att läsa.

Samma element som jag har i mina lådor.

Jag blev inte nöjd med uträkningen på avstämningen, så jag satte i en slavbas i varje låda. Minns ej vad dom heter just nu. CSS nånting. Finns på byggdinbas.se.

Dom har väldigt lång slaglängd, så för min del räcker det med en i varje låda. Dock skulle två vara bättre med tanke på vilka vibrationer det blir.

Det är ju dock i mitt fall.

Skriv gärna lite om hur du lägger avstämningen och hur du bygger porten. Det var just den som blev mitt problem. Krångligt att bygga en så stor och lång port.

Ha d!

Trevligt! Gillar du dina basar förresten?
Det är en bred slitsad port på cirka ~120 cm i längd, avstämningen landar kring 18-19Hz, kastar upp lite mer info senare. Blev bortrest utan nät i helgen så hela alltet hamnade på is tills jag kom hem idag. Arbetar ganska korta sessioner i verkstaden då jag har en ryggskada som fortfarande läker.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Tack! Blir inget extrembygge som sagt, bara en prisvärd relativt välbyggd låda för lite extra knuff i basregistret.

Trevligt! Gillar du dina basar förresten?
Det är en bred slitsad port på cirka ~120 cm i längd, avstämningen landar kring 18-19Hz, kastar upp lite mer info senare. Blev bortrest utan nät i helgen så hela alltet hamnade på is tills jag kom hem idag. Arbetar ganska korta sessioner i verkstaden då jag har en ryggskada som fortfarande läker.

Japp, jag gillar mina!
Just storleken på elementet trycksätter rummet på ett annat sätt än mina tidigare 12" dali swa 12.
Tycker det verkar vara en bra kompromiss på element. Finns ju värre att köpa, men det blir så extremt.

Jag byggde en provlåda först på 125l, men den blev lite för stor. Skulle matcha en tv-bänk lite.

Riktiga lådorna blev på ca 100l. Tycker inte det blivit så stor skillnad på ljudet. Möjligen att 125l lådan gick lite djupare utan att eq'a.

Provlådan testade jag lite halvhårt då jag hade möjlighet till det. Det går att få ett rejält tryck från dessa basar. Eftersom jag bor i lägenhet har jag dock inte kunna maxa ut dom riktiga lådorna, men på normal volym låter dom rätt lika.

Jag har ett inuke 3000dsp som driver dom. Även om det finns bättre sätt att köra eq så tycker jag ändå att det fungerar bra.

Dock är det lite svårt att få till ljudet på "frihand" då det är en kombination av betong, gips och glas här hemma. Måste köpa en mic och köra lite rew tror jag

Angående avstämningen.
Jag kan ju justera det genom att vikta om mina slavbasar. Jag har faktiskt justerat upp avstämningen lite eftersom jag som sagt har lite svårt att få bra tryck där. Med facit i hand är jag förvånad av hur mycket bas man hittar i låtar man lyssnat mycket på redan runt 25-30hz och uppåt.

Det jag tänkte på var om du har möjlighet att nyttja den låga avstämningen - porten i sig tar ju en del plats när det blir så låg avstämning. Jag vill inte avråda dig, jag bara tänker lite högt här.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Japp, jag gillar mina!
Just storleken på elementet trycksätter rummet på ett annat sätt än mina tidigare 12" dali swa 12.
Tycker det verkar vara en bra kompromiss på element. Finns ju värre att köpa, men det blir så extremt.

Jag byggde en provlåda först på 125l, men den blev lite för stor. Skulle matcha en tv-bänk lite.

Riktiga lådorna blev på ca 100l. Tycker inte det blivit så stor skillnad på ljudet. Möjligen att 125l lådan gick lite djupare utan att eq'a.

Provlådan testade jag lite halvhårt då jag hade möjlighet till det. Det går att få ett rejält tryck från dessa basar. Eftersom jag bor i lägenhet har jag dock inte kunna maxa ut dom riktiga lådorna, men på normal volym låter dom rätt lika.

Jag har ett inuke 3000dsp som driver dom. Även om det finns bättre sätt att köra eq så tycker jag ändå att det fungerar bra.

Dock är det lite svårt att få till ljudet på "frihand" då det är en kombination av betong, gips och glas här hemma. Måste köpa en mic och köra lite rew tror jag

Angående avstämningen.
Jag kan ju justera det genom att vikta om mina slavbasar. Jag har faktiskt justerat upp avstämningen lite eftersom jag som sagt har lite svårt att få bra tryck där. Med facit i hand är jag förvånad av hur mycket bas man hittar i låtar man lyssnat mycket på redan runt 25-30hz och uppåt.

Det jag tänkte på var om du har möjlighet att nyttja den låga avstämningen - porten i sig tar ju en del plats när det blir så låg avstämning. Jag vill inte avråda dig, jag bara tänker lite högt här.

Blir som du säger oftast extremt, värme/effekt kompression och andra bekymmer, har jag hellre två baslådor.
Jag har inget slutsteg ännu, men jag har en MiniDSP som jag kör för EQ och aktiv delning. Har både mätmic och SPL-mätare här hemma då jag byggt mycket annat och mätt upp flertal ggr för placering.

Portens, stagens och elementets volym är ditlagd ovanpå den 'krävda/beräknade' volymen, så det är inga bekymmer. Anledningarna till den låga stämningen är rätt många, men inte alla kan berättigas för alla. Vad kör du för 'vikt' / avstämning på slaven? Och är slav/bas/stag inkluderat i dina 100liter eller ej?

Anledningar till låg avstävning:
Avstämningsfrekvensen är där konens utslag är minimalt och porten sköter det mesta av jobbet för ljudet. Men likaså innebär faktumet att group delayen kommer öka avsevärt vid denna frekvens pga porten. Under avstämningsfrekvensen så blir återgivningen i en portad låda... 'problematisk'. Sen så får man räkna med att talspolen blir upphettad vid spelning, detta ger oss en 'bump' vid 30-60Hz i återgivningen mot en kall spole. Sen bör man ha ett Högpassfilter vid lämplig frekvens för att förhindra stora konutslag, plus att du har rumsunderstödet att ta med i beräkningen, jag vet rätt väl hur mitt rum beter sig.

Så detta var mitt resonemang med mig själv vid designen av lådan jämfört med en 'traditionell' avstämning:

'+'
*Lägre Group Delay vid 20hz och uppåt
*Betydligt mera output under 20Hz med nästan ingen risk för överdrivna konutslag vid 17-20Hz som gör att jag kan pressa mitt HP-filter ner till 14Hz istället för ~20.
*En svagt fallande kurva med en 'hylla' i infrabasen som stämmer relativt väl överrens med mitt rums understöd vid låga frekvenser.
*Minimal risk för blåslljud vid normal spelning då porten arbetar såpass lågt ner.

'-'
*Förlust på några dB och en del fysiskt tryck i 20-30hz registret pga lägre avstämning.
*Mindre effekttålighet 20-30Hz
*Större låda
*Bökig och lång port
*Mer dist pga hårdare arbetande element 20Hz+

Säger inte att jag har rätt eller att någon annan avstämning är fel, men det kändes för mig som en okej kompromiss.

EDIT: Bilder och annat.
Grovt Uppkapad MDF redo för ihopsättning och finlir:

Lådan passas ihop på prov:

Lådan limmas och börjar stagas, använd alltid mer trälim än som verkar behövas. (Det svarta är Tec7 monteringslim som extra tätning, fult som stryk, fastnar på allting men håller tätt, sitter riktigt bra och man ser väl när man missat något)

Tar ur för kablage till subben och drar det via 'spillutrymmet' bakom porten. Det är 6 kvmm kabel som blev över vid en montering, duger fint till baslådan.

Sådär, extra stagat...

Spännband är bra grejer.

Så sitter den där..

Nedre stagen som ska sitta 'bakom' basen är utridade, men hann inte kapa till dem:

För istället gjorde jag ordning denna lite snabbt, den sitter fortf. under limning och den är monterad med fel skruvar, järnhandeln imorgon och skaffa försänkta skruvar i rätt längd, en bit gängstång och ett par vingmuttrar, det sitter en aluminiumsläde på varje sida av jiggen och 'tappen' är gängad i aluminiumet bara.

Och den ska spela tillsammans med ett par av dessa, som snart ska lackas för andra gången:

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Portens, stagens och elementets volym är ditlagd ovanpå den 'krävda/beräknade' volymen, så det är inga bekymmer. Anledningarna till den låga stämningen är rätt många, men inte alla kan berättigas för alla. Vad kör du för 'vikt' / avstämning på slaven? Och är slav/bas/stag inkluderat i dina 100liter eller ej?

Ska jag vara ärlig så har jag inte koll på vikten på slavbasen. (det är denna för övrigt, CSS APR15: http://www.creativesound.ca/pdf/APRG.pdf )
När jag justerade in vikten gjorde jag det med hjälp av lite testtoner. Det var ett litet tag sedan, men jag antar att jag använde något runt 20 hz och uppåt. Därefter har jag även testat att spela lite musik av olika slag och kommit fram till att jag fått en bättre upplevelse av att ha en lite högre avstämning som därmed har gett en flackare frekvensgång till just avstämningen.

Dock är ju detta gjort inomhus varför placeringen påverkar. Nu står basarna på ett annat ställe och egentligen skulle jag ju behöva göra om proceduren. Vidare har jag även justerat inställningarna i slutsteget lite, och på det stora hela blivit bättre på att veta vilka inställningar jag ska göra.
Man kan väl säga som så, att jag egentligen borde vikta upp slavbasarna det som går och sedan använda ett lågpassfilter för att jämna ut kurvan i slutsteget istället.

I mina basar är volymen räknad på själva lådans innervolym. Staget som jag har är inte medräknat. Basen och slaven sitter mittemot varpå jag bara har ett flaggstag för sidorna. Bafflarna är dubbla, men där ligger den yttre baffeln på "utsidan" om du förstår.

Det som ska räknas bort är bas, slav, stag.
Jag gjorde inte det av två anledningar. Dels tycker jag det blev lite svårt att räkna ut hur mycket volym som går bort (kanske står angivet), och dels var dessa mått ungefär så stort jag kunde bygga.

En fördel med slavbasen är att jag ju dessutom kan justera den till den kurva jag vill ha i efterhand. Detta är något som skulle behöva göras med en bättre mic och gärna utomhus, men tyvärr är det samtidigt något som inte riktigt blir gjort.

Oavsett tycker jag att dom ger en väldigt responsiv och jämn bas efter lite justeringar för att dämpa rumsresonanser, och det är väl kanske lite därför man lutar sig tillbaka tillsvidare.

---

Kul med bilder förresten
Ser ut att bli en bitig rackare!

Verkar som att du har vägt av avstämningen bra! Jag tänkte mest på att det har varit lite infrabasjakt på internet på sistone. Lätt att få för sig att inte en enda låt spelar någon bas _över_ 20 hz när man läser på vissa ställen

Själv blev jag som sagt lite förvånad över hur mycket bas man grävde fram med lite mer kapacitet även i lite mer normala register, alltså utan att behöva gå speciellt djupt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ska jag vara ärlig så har jag inte koll på vikten på slavbasen. (det är denna för övrigt, CSS APR15: http://www.creativesound.ca/pdf/APRG.pdf )
När jag justerade in vikten gjorde jag det med hjälp av lite testtoner. Det var ett litet tag sedan, men jag antar att jag använde något runt 20 hz och uppåt. Därefter har jag även testat att spela lite musik av olika slag och kommit fram till att jag fått en bättre upplevelse av att ha en lite högre avstämning som därmed har gett en flackare frekvensgång till just avstämningen.

Dock är ju detta gjort inomhus varför placeringen påverkar. Nu står basarna på ett annat ställe och egentligen skulle jag ju behöva göra om proceduren. Vidare har jag även justerat inställningarna i slutsteget lite, och på det stora hela blivit bättre på att veta vilka inställningar jag ska göra.
Man kan väl säga som så, att jag egentligen borde vikta upp slavbasarna det som går och sedan använda ett lågpassfilter för att jämna ut kurvan i slutsteget istället.

I mina basar är volymen räknad på själva lådans innervolym. Staget som jag har är inte medräknat. Basen och slaven sitter mittemot varpå jag bara har ett flaggstag för sidorna. Bafflarna är dubbla, men där ligger den yttre baffeln på "utsidan" om du förstår.

Det som ska räknas bort är bas, slav, stag.
Jag gjorde inte det av två anledningar. Dels tycker jag det blev lite svårt att räkna ut hur mycket volym som går bort (kanske står angivet), och dels var dessa mått ungefär så stort jag kunde bygga.

En fördel med slavbasen är att jag ju dessutom kan justera den till den kurva jag vill ha i efterhand. Detta är något som skulle behöva göras med en bättre mic och gärna utomhus, men tyvärr är det samtidigt något som inte riktigt blir gjort.

Oavsett tycker jag att dom ger en väldigt responsiv och jämn bas efter lite justeringar för att dämpa rumsresonanser, och det är väl kanske lite därför man lutar sig tillbaka tillsvidare.

---

Kul med bilder förresten
Ser ut att bli en bitig rackare!

Verkar som att du har vägt av avstämningen bra! Jag tänkte mest på att det har varit lite infrabasjakt på internet på sistone. Lätt att få för sig att inte en enda låt spelar någon bas _över_ 20 hz när man läser på vissa ställen

Själv blev jag som sagt lite förvånad över hur mycket bas man grävde fram med lite mer kapacitet även i lite mer normala register, alltså utan att behöva gå speciellt djupt.

Då förstår jag! Saken med ljud är ju att det är högst personligt, men det är alltid roligt att se på 'papper' vad som händer.
Funderade även jag på slavbas men kunde inte berättiga den extra kostnaden denna gång faktiskt. Blir oavsett att mäta upp och EQa till frekvenssvaret, peta ner topparna och dela aktivt mot stativarna vid lämplig frekvens.

Gissar på att min låda är några liter större i så fall.. den är 127 liter utan allt 'extra' i den. Och visst är det bökigt att mäta, justera och hålla på att flytta ett tungt åbäke till sub när det låter bra nog som det är?

Anledningen till infrabasen är just att jag ska ha den till film primärt, annars hade jag troligen stämt den 4Hz högre. Och visst händer det saker vid ~30Hz! Även i musik.

Tack! Det som jag är lite skamsen över är väl att de svarta kladdiga tätningsfogarna gör att det ser smått förjävligt trots min mm-precision och fina kexning, men å andra sidan fyller de en funktion, och tec7 blir inte snyggare än sådär. Iofs ska inte jävel titta i lådan när den väl sitter ihop heller så det gör inte så mycket.

Är lite osäker på fininshen bara, men får se vad det blir innan det är färdigt.

typo
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Att bygga högtalare handlar alltid om att välja kompromisser. Du verkar rätt så väl påläst så jag litar på att du valt kompromisserna med omsorg

Kapar och fräser du allt för hand? Hur tycker du det fungerar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Att bygga högtalare handlar alltid om att välja kompromisser. Du verkar rätt så väl påläst så jag litar på att du valt kompromisserna med omsorg

Kapar och fräser du allt för hand? Hur tycker du det fungerar?

Jo just det är, kompromisser.. Alltid. Jag har försökt att väga av kompromisserna i teorin, sen hur det ter sig i verkligheten är ju inte alltid detsamma i byggen. Är långt från såpass kunnig som jag vill vara, men har rätt bra koll på baskunskaperna.

Kapar och fräser mestadels för hand, det går fint faktiskt. Kör en aluminiumprofil som anhåll för handklingan, till fräsen har jag ju fräsjiggen.

Saknar dock de maskiner hemma som jag normalt har på jobbet. Råkade dock imorse fräsa i fel bit av en MDF-skiva pga en gammal felmarkering och trötthet så jag får såga en ny sida imorse, så lådfan blev inte klar idag trots allt... Shit happends. Städade verkstan istället. Fräste iaf ur försänkningen i baffeln idag och limmande den dubbel, fräsjiggen funkade perfekt. Imorgon ska det provmonteras element, fräsas ur stag, dra i islagsmutter och samt limma dit baffel och sidor. Hjälper samtidigt en polare med en annan, betydligt mindre sub som ska köra 'budgetkungen' Infinity 1260W.

EDIT: Vad säger ni, ska jag fortsätta ta bilder med mobilen eller ska jag orka släpa med DSLRen istället?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Mobilen duger!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Mobilen duger!

Bättre sent än aldrig så kommer en uppdatering! Subben är till 90% klar och har varit det i nästan 2 veckor faktiskt, bara jag som varit seg pga hektisk vardag. Inväntar lite material från annat håll för finishing touches, har även byggt ett par högtalarstativ som snart ska få sina finishing touches likaså.

Laddar upp lite bilder senare ikväll, kan dock redan nu säga att detta är rätt overkill för min lilla lägenhet och dessutom för de nivåer jag lyssnar på. Nåväl, finns lite headroom för film iaf.

Driver lådan med ett PA-steg med hög dämpfaktor och en tjocktrafo, finns cirka ~700W per kanal att plocka ut... om jag någonsin mot all förmodan skulle behöva det.

typo
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Hellre overkill än ...underkill?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Bilderna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hellre overkill än ...underkill?

Precis! xD Headroom är bra när det blir dags för EQ.

Skrivet av breakman:

Bilderna då?

Lite bilder kommer sent om sido här, blev sen hemkomst idag. Kommer mer sen efter jobbet imorgon.

Stativen jag börjat på att peta ihop, målet var 200Kr för ett par i materialkostnad.

Såhär börjar lådan se ut efter lite stök, staget bakom basen är på plats och sidan ska dit härnäst. Innan ihoplimningen några bilder frammåt så åkte flertalet mindre stagbitar längs sidorna och slitsen dit, de hamnade inte på bild tyvärr.

Och såhär går det när man lämnar sin polare ensam med baslådan i en kvart, min låda är numera Kawasakigrön och mossgrön innuti tydligen, han målade även insidan på basreflexporten svart...

Stöden för övre delen av baffeln åker på plats för att säkerställa att det blir 100% tätt och stabilt.

Baffeln är dubbel bakom basen och blir efter mittstaget enkel i tjockleken men stagad.

Det är såhär man limmar ihop större konstruktioner med egen vilja..

Spackel är bra saker det! Har här fräst ur basreflexslitsen med ett kullagrat stål här.

Basreflexporten är nu fasad runt kanten och lätt försänkt, dubbla 6mm2 ledarna är buntbandade mot staget.

Och så är det dags att klä åbäket! Vi fick tag på präglat konstläder av hög kvalitet från en lokal möbelfirma som fick en bit över från ett störreprojekt.

Och så pressar vi ner basen så 'lädret' sluter riktigt tätt i det försänkta hålet, den är dragen med M6, islagsmuttrarna på baksidan är epoxy-dränkta för säkerhets skull.

Kommer mer imorgon efter jobbet och en tur mot kusten. Tyvärr saknas det byggbilder på stativen men plattan mot högtalaren upptill är 6x50mm plattjärn i en T-form som är svetsad och svartmålad samt fastdragen med M8. Nertill har jag satt 'outriggers' framtill gjorda av 6x50mm plattis i en liten vinkel och svetsade i mitten under stativet.

Tills jag laddar upp mer bilder så kan ni kika på ett panorama jag tog i Norge häromveckan.
http://i.imgur.com/N21ZohT.jpg

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Precis! xD Headroom är bra när det blir dags för EQ.

Lite bilder kommer sent om sido här, blev sen hemkomst idag. Kommer mer sen efter jobbet imorgon.

Stativen jag börjat på att peta ihop, målet var 200Kr för ett par i materialkostnad.
http://i.imgur.com/MpFJl5t.jpg

Såhär börjar lådan se ut efter lite stök, staget bakom basen är på plats och sidan ska dit härnäst. Innan ihoplimningen några bilder frammåt så åkte flertalet mindre stagbitar längs sidorna och slitsen dit, de hamnade inte på bild tyvärr.
http://i.imgur.com/05K883S.jpg

Och såhär går det när man lämnar sin polare ensam med baslådan i en kvart, min låda är numera Kawasakigrön och mossgrön innuti tydligen, han målade även insidan på basreflexporten svart...
http://i.imgur.com/LupGMKW.jpg

Stöden för övre delen av baffeln åker på plats för att säkerställa att det blir 100% tätt och stabilt.
http://i.imgur.com/hR7JDJn.jpg

Baffeln är dubbel bakom basen och blir efter mittstaget enkel i tjockleken men stagad.
http://i.imgur.com/aMRAHlJ.jpg

Det är såhär man limmar ihop större konstruktioner med egen vilja..
http://i.imgur.com/mUZgHwI.jpg

Spackel är bra saker det! Har här fräst ur basreflexslitsen med ett kullagrat stål här.
http://i.imgur.com/zhntKad.jpg

Basreflexporten är nu fasad runt kanten och lätt försänkt, dubbla 6mm2 ledarna är buntbandade mot staget.
http://i.imgur.com/BYAuwTL.jpg

Och så är det dags att klä åbäket! Vi fick tag på präglat konstläder av hög kvalitet från en lokal möbelfirma som fick en bit över från ett störreprojekt.
http://i.imgur.com/2uDSlgG.jpg
http://i.imgur.com/lzuzwzW.jpg

Och så pressar vi ner basen så 'lädret' sluter riktigt tätt i det försänkta hålet, den är dragen med M6, islagsmuttrarna på baksidan är epoxy-dränkta för säkerhets skull.
http://i.imgur.com/cVEiQ0j.jpg

Kommer mer imorgon efter jobbet och en tur mot kusten. Tyvärr saknas det byggbilder på stativen men plattan mot högtalaren upptill är 6x50mm plattjärn i en T-form som är svetsad och svartmålad samt fastdragen med M8. Nertill har jag satt 'outriggers' framtill gjorda av 6x50mm plattis i en liten vinkel och svetsade i mitten under stativet.

Tills jag laddar upp mer bilder så kan ni kika på ett panorama jag tog i Norge häromveckan.
http://i.imgur.com/N21ZohT.jpg

Shit vilken lådkonstruktion. Själv minns jag när man var yngre och byggde vanliga tomma fyrkantiga lådor i randomstorlek åt elementen som skulle spela.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Jag skulle dock ha varit försiktig med att enbart bunta fast kablarna i stagen. Känns som att det borde finnas risk att dom börjar slå om du börjar spela starkt. Jag skulle nog ha tagit fram smältlim och limmat fast dom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Shit vilken lådkonstruktion. Själv minns jag när man var yngre och byggde vanliga tomma fyrkantiga lådor i randomstorlek åt elementen som skulle spela.
/Lifooz

Tack, stagningen blev rätt lyckad faktiskt, väldigt få vibrationer och lådan känns stadig. Och jo man har ju byggt lite lådor av lite sämre snitt genom åren i yngre dar.

Skrivet av Kalium:

Ser bra ut! Jag skulle dock ha varit försiktig med att enbart bunta fast kablarna i stagen. Känns som att det borde finnas risk att dom börjar slå om du börjar spela starkt. Jag skulle nog ha tagit fram smältlim och limmat fast dom.

Tack, det är ingen fara att kablaget rör sig, staget nertill är utformat för att bunta kabeln längs, sitter ett buntband hårt åtdraget var 3e centimeter i princip. Dessutom är det 6mm2 kablage.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Varför valde du basreflex om du ändå har en mini-DSP för att kompensera?

Mycket snyggt bygge dock! Önskar jag hade verktygen för att bygga min basreflex med samma precision. Misstänker att den hade blivit något bättre då.

Edit; Har du förresten några tankar på vad du ska driva detta vidunder med?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

snyggt jobbat och fin läsning här

tips på bra sidor o beställa egna basar och diskanter mm ? även hur jag bygger egen bas låda

hittade en bra sida hur man räknar ut hur volymen på baslådan ska bli

http://www.docentdecibel.se/faq/beraekna-volym/info_13.html

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

snyggt jobbat och fin läsning här

tips på bra sidor o beställa egna basar och diskanter mm ? även hur jag bygger egen bas låda

Finns alla möjliga sidor. Beror helt på vad du vill ha för bas. Ljudia.se har mycket. HiFikit.se etc.
Lite exklusivare basar beställs ofta från t.ex. U.S.A.

Hur du bygger en låda? Lättaste lådan så tar du 6 stycken skivor och limmar ihop.
Ett mer seriöst bygge kräver program för att räkna ut lådvolym etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför valde du basreflex om du ändå har en mini-DSP för att kompensera?

Mycket snyggt bygge dock! Önskar jag hade verktygen för att bygga min basreflex med samma precision. Misstänker att den hade blivit något bättre då.

Edit; Har du förresten några tankar på vad du ska driva detta vidunder med?

För att ingen sub eller högtalare beter sig som den normalt mäter eller simulerar när den väl hamnar i ett riktigt rum. Därför behövs det en DSP för att dels ta bort rumsnoder och eventuella dippar. Och dels som aktiv delning mot stativarna.

Vad för låda och element har du nu då?

Den drivs med ett lätt moddat klass AB PA steg av Hygglig kvalitet. Finns nog med effekt för att få basen att nå xmax i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

snyggt jobbat och fin läsning här

tips på bra sidor o beställa egna basar och diskanter mm ? även hur jag bygger egen bas låda

hittade en bra sida hur man räknar ut hur volymen på baslådan ska bli

http://www.docentdecibel.se/faq/beraekna-volym/info_13.html

Tack! Blir inte så mycket bilder på själva byggandet då man bara har 2 armar dock.

Vad gäller bygga eget.. Läs, läs och läs! Finns oändligt med resurser på internet. Finns mycket att tänka på vad gäller elemenval. Senaste budgetlådan jag byggde körde jag med ett infinity ref 1260w för 600kr. För pengarna löjligt prisvärt. I mitt eget nu blev det dock en dayton.

Element köps som sagt hos tex hifikit, brl, sumo etc. Eller beställs från utlandet. Finns många prisvärda basar att hitta.. Och många mindre prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

För att ingen sub eller högtalare beter sig som den normalt mäter eller simulerar när den väl hamnar i ett riktigt rum. Därför behövs det en DSP för att dels ta bort rumsnoder och eventuella dippar. Och dels som aktiv delning mot stativarna.

Vad för låda och element har du nu då?

Den drivs med ett lätt moddat klass AB PA steg av Hygglig kvalitet. Finns nog med effekt för att få basen att nå xmax i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mer varför du bygger basreflex ifall du ändå kan kompensera för en sluten lådas avsaknad av umph i botten med hjälp av DSPn!

Som första bygge körde jag budget ganska budget. Ett Infinity 1260W i en 73 L låda avstämd till ~25 Hz (skulle vilja ha lägre men reflexen blev helt enkelt för lång). Drivs av ett t.amp 1050.
Tyvärr har konen rejält kraftiga slag under explosioner i filmer då de brukar ligga precis vid/under avstämningen. Något du uppenbarligen har "lyckats" ta hänsyn till.

Skulle gärna vilja ha den mer musikalisk egentligen, men har man tight budget får man prioritera!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tänkte mer varför du bygger basreflex ifall du ändå kan kompensera för en sluten lådas avsaknad av umph i botten med hjälp av DSPn!

Som första bygge körde jag budget ganska budget. Ett Infinity 1260W i en 73 L låda avstämd till ~25 Hz (skulle vilja ha lägre men reflexen blev helt enkelt för lång). Drivs av ett t.amp 1050.
Tyvärr har konen rejält kraftiga slag under explosioner i filmer då de brukar ligga precis vid/under avstämningen. Något du uppenbarligen har "lyckats" ta hänsyn till.

Skulle gärna vilja ha den mer musikalisk egentligen, men har man tight budget får man prioritera!

Ah du tänkte så! Nu kommer den eviga slutet vs basreflex-frågan upp, detta är dock min personliga åsikt blandat med lite fakta och allmäna observationer från en glad hobbypulare, inte någon ingenjör så ta det med en nypa salt En sluten låda är en relativt ineffektiv 'koppling' mot luften. Medans basreflex eller olika typer av horn eller TLs är betydligt effektivare på detta (inom ett mer eller mindre smalt angivet frekvensomfång), därför får man även högre känlighet och mindre effekt krävs för givet ljudtryck med en sådan konstruktion. Men inget är utan nackdelar och allt är en kompromiss!

En sluten låda har rätt ofta en sakta fallande kurva med relativt hög F3 (40-50hz) pga det tidiga fallet i återgivningen, den är även relativt okänslig för lågfrekventa toner och överslag pga den slutna lådans design, en tryckkammare som hindrar överslagen. Sen beror såklart frekvensgången och ljudet du får ur lådan en del på Q-värdet/dämpningen av lådan. Om man dämpar den kritiskt eller vad man nu gillar bäst...

En textboksbyggd basreflexlåda brukar ha relativt rak återgivning ner till omkring tills elementets FS/lådans avstämning där den brant faller av och konen tappar det mesta vad effektivitet heter hur den är försöker, vilket brukar ge tendenser till överslag och elementskador om man har otur. Det är därför man har ett högpassfilter på sin sub som brant dödar frekvenserna under en viss frekvens och avlastar både element och förstärkare, dessa filter är på gott och ont, men för en högt avstämd låda, absolut mest gott!

Nu kommer kruxet! Om jag byggt en sluten låda hade jag tappat en del kapacitet i de lägre registren (~6-8dB vid ~20-30Hz) och jag hade nått xmax nästan linjärt över hela registret runt 400W effekt. Men då finns ju som du säger LT (Linkwitz Transform), då kastar vi på ett LT-filter på lådan så den spelar rakare och får ungefär samma kurva som den portade och vips så får jag igen mina saknade dB. Men för såpass hård EQ krävs mycket effekt och högtalaren var redan på bristningsgränsen utan EQ Boosten. Jag behöver nu ~3 ggr konarean vid given slaglängd (t ex 3 element totalt) för att de ska orka trycka ut samma nivå i de lägre registren som den portade lådan. Resultatet brukar i slutändan av sådana konstruktioner bli högre kostnad, mycket effekt med element med lång slaglängd eller bara fler element. Även högre dist kan bli en bieffekt då man lättare springer in i väggen för termisk kompression.

Anledningen är rätt simpel. Mängden luft ett element kan flytta begränsas av elementets konarea tillsammans med dess slaglängd. I en sluten låda så är det enda som kan flytta luft just konen, ingen annan hjäp fås. I en portad låda eller en med en passiv radiator så får elemtentet hjälp av porten/radiatorn ovanför och vid dess avstämningsfrekvens, denna 'hjälp' fås genom att röret motarbetar konen, porten återger det mesta av ljudet och minimerar elementets slaglängd. Dvs i mitt fall får jag ökad effektivitet och maximal konavslastning strax under 20Hz där normalt subben är känslig för överdrivna konutslag. Nackdelen med min avstämning är att elementet inte får någon direkt hjälp lite högre upp och jag når xmax relativt lätt runt 30-35Hz, det 'bra' är att jag har ett problemområde runt rätt exakt 34Hz i mitt rum där subben står, så jag fått plocka ner det registret med nästan 10dB. Summa summarum är att jag är väldigt nöjd för det ringa priset, jag har lagt ner 2800Kr på projektet inkl finishen och kontakter, kablar etc.

Ett högpassfilter runt 20Hz skulle avlasta din bas rejält, då du borde ha problem med överdrivna konutslag runt 18Hz och neråt och hjälpa konen att hålla sig i styr även vid lågfrekventa signaler. 1260W är ett fint element för pengarna dock. Jag driver mina basar med ett moddat Ody Pro M320. Torde ha runt 500W uteffekt per kanal i 4 ohm nu. Inget monstersteg men det är välbyggt och relativt lik din t-amp i den interna konstruktionen från vad jag sett.

EDIT: Update på tråden med ett par bilder.

Som ni ser var basreflexslitsen försänkt och hade lädret nertryckt innåt bara, och lådan var inte klädd på ovansidan! Hmm, detta är trots allt ett budgetbygge med en tajt budget så vad gör man? Jo plockar upp en längd klickgolv som blev över hos en polare som la nytt golv! Limmar ihop dem, snyggar till kanterna och målar dem svarta (Inte gjort än)! Nu kan man med gott samvete ställa saker på lådan som den möbel den är tänkt att vara. Budgeten på finishen är cirka 250Kr totalt.

Vad gäller basreflexporten så fixade jag en en bit förstärkt plywood i god kvalitet, sågade och filade ut en fin avrundad profil som passade i slitsens försänkning, samt klädde den med väldigt tunt tyg med god luftgenomströmning. Och sen var det med gummihammare och våld den åkte dit, den sitter som berget.

Liten peak:

Nästa projekt blir att tapetsera om rummet, klä om mina absorbenter i ett roligare tyg, fixa nya snygga kablar till hela signalkedjan då mina högtalarkablar och annat inte riktigt räcker till i längd samt bygga ett rack att ha förstärkare och annat i. Håller fortfarande på att möblera och fixa i lägenheten så det är lite kalt och tråkigt ännu.

Ser ut såhär just nu här hemma, Högtalaren står lite nära väggen pga att min bioduk sitter för långt bak, så den ska flyttas fram ett par-tre decimeter. Även subben ska positioneras om till ett bättre ställe såfort möbleringen tillåter. På bilden syns även mina 110Krs DIY-stativ och grovt moddade HFLS (Är inte så mycket kvar som är HFLS längre i dem). Bilderna blev inte de bästa då de är tagna på kvällen i mitt halvkassa ljus:

Omformulering pga klantigt uttryck
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Läckert, bara att bygga ett gäng till nu för att "framtidssäkra"

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Läckert, bara att bygga ett gäng till nu för att "framtidssäkra"

Hahaha, jo ha.. Det var ju det där med 37 kvadrat och grannar som satte stopp... Tro mig, det räcker för min lilla etta och grannsämjan med en!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz: Långt svar, bra mycket längre än jag tänkte att jag skulle få
Vad jag kunde tolk så hade det korta svaret varit "jag vill kunna spela extremt högt"?

Vad kommer du ha för simulerad maxhastighet för luften i reflexen?

Mjo, ett filter får nog åka på min. Jobbigt att sitta och tänka på konutslagen konstant under film. Borde en kondensator i serie med elementet räcka, eller krävs det mer avancerat än så?

Jag tänkte att jag skulle köpa ett behringer inuke 3000 DSP för att i det kunna ställa in ett filter, men när jag hittade slutsteget billigt begagnat så fick det duga.

För övrigt så bor jag i studentkorridor på nitton kvadrat, grannen 6 rum bort har klagat någon gång och några stycken från korridoren under har kommit och knackat på! Hehe.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@roxkz: Långt svar, bra mycket längre än jag tänkte att jag skulle få
Vad jag kunde tolk så hade det korta svaret varit "jag vill kunna spela extremt högt"?

Vad kommer du ha för simulerad maxhastighet för luften i reflexen?

Mjo, ett filter får nog åka på min. Jobbigt att sitta och tänka på konutslagen konstant under film. Borde en kondensator i serie med elementet räcka, eller krävs det mer avancerat än så?

Jag tänkte att jag skulle köpa ett behringer inuke 3000 DSP för att i det kunna ställa in ett filter, men när jag hittade slutsteget billigt begagnat så fick det duga.

För övrigt så bor jag i studentkorridor på nitton kvadrat, grannen 6 rum bort har klagat någon gång och några stycken från korridoren under har kommit och knackat på! Hehe.

Om du använder en pc som mediamaskin så är det ju bara att smälla in eq apo på den och knåpa ihop ett highpass.
Kan du ju prova dej fram till vilken frekvens och branthet som passar bäst.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Om du använder en pc som mediamaskin så är det ju bara att smälla in eq apo på den och knåpa ihop ett highpass.
Kan du ju prova dej fram till vilken frekvens och branthet som passar bäst.

Absolut. Ska prova imorgon med tongeneratorer etc och se när allting kaosar ur och vad den verkliga avstämningen verkar vara.
Orkar dock inte knåpa ihop ett komplicerat filter. Ska leta upp winisd-simuleringen också och se vilken impedans elementet ska ha vid frekvenserna. Enligt simuleringen i alla fall. Sen beställa hem en cap. En kondensators specificeringsspänning, är det "RMS" (kommer inte på ett bättre ord just nu) eller peak?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H