Comviq - Mobil: Ångerrätt vid distansköp

Permalänk
Medlem

Comviq - Mobil: Ångerrätt vid distansköp

Tja,

Tecknade ett abonnemang via Comviq med någon kampanj på HTC One M8s. Fick hem mobilen igår, provade mobilen utan simkort för att inte aktivera abonnemanget.

Ringde Comviq för att meddela att jag ångrar mitt köp och vill returnera produkten, personen svarar med att 'Du har startat mobilen och då gäller inte ångerrätten för mobilen är inte längre i oförändrat skick då'. Jag svarade att mobilen har återställts till fabriksinställningarna och att det ser ut precis som när jag tog ut den ur förpackningen för att prova första gången, allt emballage osv finns kvar.

Då svarar han att 'Det spelar ingen roll du har fortfarande startat mobilen'. Blev riktigt irriterad och pratade med hans chef, fick till slut returnera produkten MEN att om de som tar emot mobilen sen hos Comviq bedömmer skicket som förändrat så kan det hända att de skickar tillbaks mobilen. Ser inte riktigt på vilka grunder de skulle kunna neka mig ångerrätten? Enligt distansavtalslagen får man utöva ångerrätten om man återsänder varan i väsentligen oförändrat skick, att konsumenten har rätt att göra nödvändiga ingrepp i produkten för att undersöka den ... Förstår då inte vart han finner stöd för sitt nekande av att jag ångrade mig.

Någon som vet exakt vad som gäller i detta fall? Allt är precis i det skick jag fick det förutom att det tunna plastet på mobilkartongen är borttaget (plasten finns fortfarande kvar dock).

Permalänk
Medlem

Jag ser egentligen inte heller att de har någon laglig rätt att neka din retur. KANSKE kan de hitta något kryphål för att du har köpt den med abonnemang (även om du ej aktiverat själva abonnemanget), känner inte till något liknande fall som prövats av tex ARN.

Men om du vart försiktig när du packad upp och startat telefonen så skulle jag tro att du kan vara lugn.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gzor:

Tja,

Tecknade ett abonnemang via Comviq med någon kampanj på HTC One M8s. Fick hem mobilen igår, provade mobilen utan simkort för att inte aktivera abonnemanget.

Ringde Comviq för att meddela att jag ångrar mitt köp och vill returnera produkten, personen svarar med att 'Du har startat mobilen och då gäller inte ångerrätten för mobilen är inte längre i oförändrat skick då'. Jag svarade att mobilen har återställts till fabriksinställningarna och att det ser ut precis som när jag tog ut den ur förpackningen för att prova första gången, allt emballage osv finns kvar.

Då svarar han att 'Det spelar ingen roll du har fortfarande startat mobilen'. Blev riktigt irriterad och pratade med hans chef, fick till slut returnera produkten MEN att om de som tar emot mobilen sen hos Comviq bedömmer skicket som förändrat så kan det hända att de skickar tillbaks mobilen. Ser inte riktigt på vilka grunder de skulle kunna neka mig ångerrätten? Enligt distansavtalslagen får man utöva ångerrätten om man återsänder varan i väsentligen oförändrat skick, att konsumenten har rätt att göra nödvändiga ingrepp i produkten för att undersöka den ... Förstår då inte vart han finner stöd för sitt nekande av att jag ångrade mig.

Någon som vet exakt vad som gäller i detta fall? Allt är precis i det skick jag fick det förutom att det tunna plastet på mobilkartongen är borttaget (plasten finns fortfarande kvar dock).

Numera är konsumentköplagen uppdaterad så att du fortfarande har ångerrätt, men kan få avdrag på priset, om produkten inte är i oförändrat skick. Men då måste det vara något de kan dokumentera och härleda till dig. Så du har alltid rätt att ångra köpet. Sedan så är deras problem hur de kan bevisa att du ställt till med vad de nu hittar och att det inte var något som behövdes göras för att kunna undersöka produkten. Så jag skulle tro att det blir mycket svårt att hävda något där. Har du inte använt tjänsten kan du ångra den också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag ser egentligen inte heller att de har någon laglig rätt att neka din retur. KANSKE kan de hitta något kryphål för att du har köpt den med abonnemang (även om du ej aktiverat själva abonnemanget), känner inte till något liknande fall som prövats av tex ARN.

Men om du vart försiktig när du packad upp och startat telefonen så skulle jag tro att du kan vara lugn.

Jag vet inte om det var någon inkompetent 16 åring som fått sitt första jobb och ska leka 'man of law' eller om Comviq kör på det kortet först för att vissa aldrig motargumenterar och accepterar det för att de tror att det stämmer.

Permalänk
Medlem

Vet att jag sett liknande trådar här innan. Vet inte vad utfallet blev, men just abonnemangsbiten komplicerar det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vet att jag sett liknande trådar här innan. Vet inte vad utfallet blev, men just abonnemangsbiten komplicerar det.

Jag har ju inte utnyttjat abonnemanget så det ska inte vara några problem, blir så jäkla förbannad när de ska försöka sätta sig över tvingande lagar. Så ska man behöva driva det vidare i värsta fall, känns så jäkla ovärt det.

Permalänk
Medlem

har för mig att telefonen och abonnemanget är 2 olika typer av produkter idag, du får klämma och känna på den fysiska men inte testa abonnemanget. rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att merparten av alla företag som säljer på distans gör så här. De nekar först även om de ej har lagen på sin sida. Helt enkelt för att det innebär kostnader för dem, ingen vill köpa en använd produkt till fullpris. Speciellt inte elektronik. Kläder är väll en annan femma då man köper "provade" kläder hela tiden i vanliga butiker till fullpris.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Glöm inte att fota/filma telefonen, förpackningen och typ i princip allt som de skulle kunna få för sig att klaga på... Så du åtminstone har bevis för att du inte åsamkat några repor eller dylikt på produkten.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Glöm inte att fota/filma telefonen, förpackningen och typ i princip allt som de skulle kunna få för sig att klaga på... Så du åtminstone har bevis för att du inte åsamkat några repor eller dylikt på produkten.

Tänkte faktiskt på det här med tanke på hur otrevliga dem var. Inväntar retursedel nu i alla fall. Jag återkommer med svar på hur det gick när allt är färdigt (Y)