Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Redigera mina bilder.

Hallåj,

Jag har en samsung s4 med android lollipop. När jag redigerar mina bilder i galleriet och sedan spara dom så blir filen i png och om jag fattar detta rätt försämras bildkvaliten väldigt än som när bilden togs. Kan man ändra så man får jpg med bästa bildkvaliten eller måste man använda sig av en annan app ? Om jag måste ta ner en bildregigeringsprogram vad rekommenderar ni ? Jag behöver inget avancerat utan klippa och lite effekter sedan då kunna spara bilden i bästa möjliga kvaliten.

Tacksam för svar
/ Force

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006

PNG är förlustfritt och kommer absolut inte försämra kvaliteten. JPEG försämrar alltid kvaliten (förstörande komprimering), oavsett om du väljer högsta inställningen.

För att förtydliga
JPEG -> PNG (ingen förlust)
PNG -> JPEG (förlust i kvalite)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Nu tror jag du har förstått fel. PNG använder icke-förstörande komprimering. Medan JPG använder förstörande komprimering. Så det blir bättre bilder med PNG.

Kan inte hjälpa till med med bildhanteringsprogram. Men tror Google Picasa finns till Andriod.

Chassi: Fractal Design Mini C, Kylning: Noctua NH-D15S, PSU: EVGA SN G2 750W,
CPU: Intel 8700K @ 4.8Ghz, GPU: Palit GTX 1080 Jetstream @ 2050/5600,
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz, MOBO: ASRock z370m Pro4,
SSD:
Samsung 840 PRO 256GB, SDD2: Samsung EVO 850 250GB,
Övrigt: Ducky Shine3 TKL, Roccat Kone Pure, 1x Asus PG279Q, 1x DELL U2515H, ModMic, Audio-Technica ATH-M50x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej, jag vet att jpg är kvalite förlust men trodde att png försämrade kvaliten mer. Då vet jag tack för hjälpen. Men varför sparar kamrer inte i png då ? Tar bildera för mycket med utrymme då kanske ?