Permalänk

TPU lyser rött på nybyggd dator?

Hej,

Jag är i slutet av mitt datorbygge och när jag skulle dra ett test bara för att se hur fläktarna fungerar etc (ingen skärm inkopplad) så märker jag att det lyser rött vid "TPU". Har jag kopplat in något fel eller har gjort något annat dumt misstag? Använder ASUS Z97-A ATX som moderkort.

http://gyazo.com/7bc3062313a8c420db0247cd34ace7fa

/theboxen21

Permalänk
Medlem

RTFM?

The TPU LEDs light up when you set the TPU switch to TPU_I mode or TPU_II mode.

TPU Switch
With its two-level adjustment functions, the TPU allows you to automatically adjust the CPU ratio and clock speed for an optimal system performance.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

TPU är ett överklockningssystem från ASUS som klockar upp processorn på "ett vänligare" sätt genom att använda rekommenderade inställningar.

Att LED:en lyser innebär egentligen bara att det är aktiverat.

/AN

Permalänk
Medlem

Tpu är väl bara en optimeringsfunktion hos asus. Finns en switch på mb för att sätta på och stänga av det, leden indikerar toligtvis bara funktionen. Borde stå om detta i manualen😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av theboxen21:

Hej,

Jag är i slutet av mitt datorbygge och när jag skulle dra ett test bara för att se hur fläktarna fungerar etc (ingen skärm inkopplad) så märker jag att det lyser rött vid "TPU". Har jag kopplat in något fel eller har gjort något annat dumt misstag? Använder ASUS Z97-A ATX som moderkort.

http://gyazo.com/7bc3062313a8c420db0247cd34ace7fa

/theboxen21

Är det inte bara en indikation på att TPU är aktiverat?
Vad säger manualen?

Edit: för långsam...

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk

@Luddtuss @Heinel @enkoppte @Nioreh83 Okej stänger av den då. Tack så mycket för hjälpen boys

/theboxen21

Permalänk
Medlem

@theboxen21: Det var så lite så. Ha en trevlig helg!

/AN