Konsumenträtt hyresbostad? (inga frågor om vilket bolag eller var)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Konsumenträtt hyresbostad? (inga frågor om vilket bolag eller var)

Hej alla.

Vi gör det simpelt.

Jag har blivit muntligt lovat ett hyreskontrakt.
Jag har även bevis som säger att det är på g.

Om hyresvärden ändrar sig i detta skede har jag några rättigheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2008

Ett muntligt avtal är lika juridiskt bindande som ett skriftligt.
Dock är det ju svårt att bevisa ord mot ord, men har du någon inspelning på när dom lovar detta så har du allt att vinna. Är det däremot en "kompis" som hört att du skall få kontraktet så är det ju inte särskilt troligt att du skulle vinna en process.

Sedan vet jag inte riktigt huruvida det är juridiskt bindande att bli lovad ett juridiskt bindande kontrakt.

Obisdian 650D // i5 3570K @ 4,6Ghz // Corsair H100 // Asus P8Z77-V // Corsair 16GB DDR3 Vengeance // GTX 1070 4GB // SSD 256GB Samsung // 2TB Seagate 64MB // Optiarc 7283S // Corsair AX850

www.dagsbladet.se - Dom absolut "viktigaste" nyheterna på nätet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012

Efter exempelvis en visning där man efteråt sagt att man vill ha lägenheten och man kanske står först i kön så brukar ju värden säga något i stil med "så bra, då ska vi bara ordna med avtalet så du kan få nycklarna". Därefter gör de ju oftast en koll på betalningsanmärkningar, inkomst och referens från tidigare hyresvärd, skulle något här inte stämma överens med den nya hyresvärdens principer/krav på hyresgästen brukar de i regel neka lägenheten - något som i vissa fall kan lösas med någon som går i borgen för hyresgästen.

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av MrBoXon:

Ett muntligt avtal är lika juridiskt bindande som ett skriftligt.
Dock är det ju svårt att bevisa ord mot ord, men har du någon inspelning på när dom lovar detta så har du allt att vinna. Är det däremot en "kompis" som hört att du skall få kontraktet så är det ju inte särskilt troligt att du skulle vinna en process.

Sedan vet jag inte riktigt huruvida det är juridiskt bindande att bli lovad ett juridiskt bindande kontrakt.

Nu är det ju enbart jag som hört det av hyresvärden själv.
Däremot har jag ju ett sms.

Skrivet av Zicsoen:

Efter exempelvis en visning där man efteråt sagt att man vill ha lägenheten och man kanske står först i kön så brukar ju värden säga något i stil med "så bra, då ska vi bara ordna med avtalet så du kan få nycklarna". Därefter gör de ju oftast en koll på betalningsanmärkningar, inkomst och referens från tidigare hyresvärd, skulle något här inte stämma överens med den nya hyresvärdens principer/krav på hyresgästen brukar de i regel neka lägenheten - något som i vissa fall kan lösas med någon som går i borgen för hyresgästen.

Nu känner hyresvärden redan till min ekonomiska situation och den ska enligt hyresvärden inte vara ett problem.
Dem har min UC och den är knappt en månad gammal och han ska maila mig kontraktet.
Och efter kontakt denna morgon så ska kontrakt komma ikväll senaste imorgon.

Jag har dock nyss stått i en liknade sits där hyresvärden drog sig ur i sista stund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av boyen89:

Nu är det ju enbart jag som hört det av hyresvärden själv.
Däremot har jag ju ett sms.

Nu känner hyresvärden redan till min ekonomiska situation och den ska enligt hyresvärden inte vara ett problem.
Dem har min UC och den är knappt en månad gammal och han ska maila mig kontraktet.
Och efter kontakt denna morgon så ska kontrakt komma ikväll senaste imorgon.

Jag har dock nyss stått i en liknade sits där hyresvärden drog sig ur i sista stund.

Är det så långt gånget att du bara väntar på kontraktet borde det egentligen inte finnas så mycket att oroa sig för kan jag tycka.

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Zicsoen:

Är det så långt gånget att du bara väntar på kontraktet borde det egentligen inte finnas så mycket att oroa sig för kan jag tycka.

Skulle vara lite tydligare. Stod här för en månad sen med SAMMA hyresvärd det som skrämmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av boyen89:

Skulle vara lite tydligare. Stod här för en månad sen med SAMMA hyresvärd det som skrämmer

Aha okej, hur det fungerar enligt lag i ett sådant skede har jag tyvärr lite dålig koll på men om allt är i sin ordning med både referenser och finansiella uppgifter _borde_ det ju egentligen inte vara några problem tycker jag. Jag vet inte vilken instans man vänder sig till när det gäller att hyra lägenhet men antar att om du kollar med ett konsumentombud så kan säkert dessa peka dig i rätt riktning om det skiter sig utan grund även denna gången.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

@Zicsoen:
Ska ringa dem på måndag om jag inte fått kontraktet än