AMD Radeon R9 Fury från Asus och Sapphire

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 Fury från Asus och Sapphire

Med planeterna i position och rätt typ av liljor på altaret är det dags att sätta tänderna i AMD Radeon R9 Fury. SweClockers bjuder på en rejäl genomgång av två påkostade modeller från Asus och Sapphire.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh snap, hade glömt bort att r9 fury släpps idag!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Vilken hög med skit.

Det är min personliga åsikt med tanke på hur lång tid det tog för dem att släppa dessa "Fury" kort.

R9 Mediocre

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Vilken hög med skit.

Det är min personliga åsikt med tanke på hur lång tid det tog för dem att släppa dessa "Fury" kort.

R9 Mediocre

Kort är ju inte precis dåligt?
Presterar ju utmärkt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

För dem flesta känns 390/390x bra mycket mer intressant. Hoppas volt justering kommer strax så man kan få en bättre insikt i hur de faktiskt kan överklocka som högst.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kort är ju inte precis dåligt?
Presterar ju utmärkt

Presterar inte alls utmärkt med tanke på tiden det tog för dem att svara på 900 serien från Nvidia.

AMD behöver släppa något bättre. Inte något som presterar lika som Nvidia när korten överclockas. Tror faktiskt majoriteten föredrar Nvidia när korten står tå till tå.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Vilken hög med skit.

Det är min personliga åsikt med tanke på hur lång tid det tog för dem att släppa dessa "Fury" kort.

R9 Mediocre

Hög med skit är det verkligen inte. Tycker dessa verkar riktigt lovande, speciellt i högre upplösningar.
Med bättre drivisar så kommer den förmodligen springa ifrån 980 ännu mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelithium:

Presterar inte alls utmärkt med tanke på tiden det tog för dem att svara på 900 serien från Nvidia.

Ja för 980ti släpptes för jäääättelänge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Ja för 980ti släpptes för jäääättelänge sedan.

GTX 980 och Titan X släpptes för ett tag sedan ja. Jag snackar om Maxwell generellt.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Bra kort men priset är kanske något högt.

Permalänk
Avstängd

Gudabra kort i perfekt pris prestanda läge.
krossar allt.
dags att köpa

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hmm, klart intressant kort!

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Sapphirekortet verkar lite intressant. Strömförbrukningen stör mig inte speciellt. Inte heller temperaturerna. Gillar fläktar utan påträngade ljud.
Men vaffan - när testade Swec senast ett grafikkort utan spoltjut.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Presterar inte alls utmärkt med tanke på tiden det tog för dem att svara på 900 serien från Nvidia.

AMD behöver släppa något bättre. Inte något som presterar lika som Nvidia när korten överclockas. Tror faktiskt majoriteten föredrar Nvidia när korten står tå till tå.

Vi kommer nog se bättre resultat när HBM tekniken är mer beprövad. För att vara först med det och ligger på samma pris som nvidia, presterar bättre i högre upplösningar så tycker jag det är riktigt bra av AMD.
Sen släpps nyare/bättre drivrutiner så ökar prestandan några % till.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Men vaffan - när testade Swec senast ett grafikkort utan spoltjut.

Lite under en månad sedan http://www.sweclockers.com/test/20690-evga-geforce-gtx-980-ti...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ouch!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Asså Pls, Hade inte Nvidia känt sig hotade av Fury hade dom inte släppt 980ti.
Det är inte så att företag släpper saker "för o va snäll" med sina konsumenter direkt, det fanns en lucka mellan 980 och TitanX, för att AMD inte skulle täppa till det hålet med ett kort som spöar 980 och nosar på TitanX var de tvugna att släppa något för att täppa till hålet.
Räknar man bort 980ti hade fury/x legat helt perfekt i både prestanda och pris, men bara för att det råkar existera och till o med spöa TitanX blir Amds kort på samma prisnivå "Skit" och "Skräp".

Hoppas ni domedagsprofeter e nöjda när vi sitter i samma sits på GPU sidan som på CPU, inte många % skillnad på Intels nya serier, varför slänga miljarder på r&d när man redan har bäst produkt och är relativt ohotad?

Permalänk
Avstängd

Yttligare en flopp från Amd.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Sapphirekortet verkar lite intressant. Strömförbrukningen stör mig inte speciellt. Inte heller temperaturerna. Gillar fläktar utan påträngade ljud.
Men vaffan - när testade Swec senast ett grafikkort utan spoltjut.

Var menat mer som en retorisk fråga, som en kommentar till spoltjut som ändå verkar så vanligt.
Bra svar dock. Hade missat just den recensionen...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Yttligare en flopp från Amd.

På vilket sätt är detta en flopp?

Jag menar, kortet(korten) är ju inte precis dåliga?
Hade förstått ordet flopp om dom hade varit sämre än konkurrenten eller tom sämre än sin egna förra generation, men det är den ju inte? Det är ju jämt mellan NVIDIA och AMD i prestanda? NVIDIA kanske har ett övertag pga att det går att överklocka mer, men det gör ju inte AMDs kort till en flopp?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

@robalm:

Onödigt att säga flopp då kortet preterar mycket bättre än GTX 980 samt kommer nära 980 Ti vid 4K.

§1
Permalänk
Medlem

Måste säja att AMD inte har gjort sig själva något bra med att lansera HBM så här hastigt, det märks inte i prestanda tester. Det hade varit bättre att vänta som nVIDIA gör och samtidigt ha fullt stöd för DX12, vilket dessa kort inte har.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyze:

På vilket sätt är detta en flopp?

Jag menar, kortet(korten) är ju inte precis dåliga?
Hade förstått ordet flopp om dom hade varit sämre än konkurrenten eller tom sämre än sin egna förra generation, men det är den ju inte? Det är ju jämt mellan NVIDIA och AMD i prestanda? NVIDIA kanske har ett övertag pga att det går att överklocka mer, men det gör ju inte AMDs kort till en flopp?

Jag tänker så här.

Gtx 980 har satt ner priset så du kan lätt hitta ett för 5000kr vs 6500kr för ett Fury.
Prestandan på Fury är bättre jämfört med ett stock gtx 980 men ett normalt gtx 980 överklockar mycket bra (säljs också ofta högt överklockade redan och då är skillnaden mycket liten emot ett fury)
Dessa Fury överklockar uselt från testerna, drar mer ström och blir varmare.
Sedan skiter jag i om det är Amd eller Nvidia.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Intressant det där med energieffektiviteten vid höga temperaturer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Gudabra kort i perfekt pris prestanda läge.
krossar allt.
dags att köpa

Är nästan böjd att hålla med. Otroligt vilken liten prestandaskillnad mot Fury X! I princip samma prestanda med OC, för detta priset blir det verkligen konkurrenskraftigt, bra jobbat AMD!
Fury X tyckte jag var en grym besvikelse men detta ser ju faktiskt ut som en riktig höjdare.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

@robalm:

Onödigt att säga flopp då kortet preterar mycket bättre än GTX 980 samt kommer nära 980 Ti vid 4K.

Hur många Gtx 980 körs i stock speed tror du? Finns det ens att köpa Sedan har vi priset, dvs det kostar 1500kr mer.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Hur vore det om man ersatte typ bioshock med witcher 3? Känns alltid trevligare när testen reflekterar de senaste titlarna (som man råkat spela mängder av med)

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

GTX 980 och Titan X släpptes för ett tag sedan ja. Jag snackar om Maxwell generellt.

GCN 1.2 släpptes också för ett tag sedan ja. Jag snackar om R9 285. Artikektur och produkt är olika saker.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte att Fury är ett dåligt kort eller en flopp på något vis, det är ju det att Nvidia har haft sina motsvarigheter till dessa kort ute på marknaden länge. Det går liksom inte att komma med något som ska konkurrera med Nvidias kort i efterhand när de dessutom inte ens kan mäta sig med dem. Tradigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@robalm:

Onödigt att säga flopp då kortet preterar mycket bättre än GTX 980 samt kommer nära 980 Ti vid 4K.
Jag kan läsa väldigt väl. Kan du ?

*** raderat ***

"Mycket bättre" = 23poäng i prestanda index
"Nära" = 33 poäng i prestanda index (Strix vs Strix i 4k)

OnT
Fury presterar inom mina förväntningar, varken bättre eller sämre.
Behöver få ett bra pris och god tillgänglighet vs 980ti för att ha en bra chans att få amd på fötter

§ 1.5
Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5