Kvinna påstår att jag repade hennes bil, skulle polisanmäla!

Permalänk
Medlem

Kvinna påstår att jag repade hennes bil, skulle polisanmäla!

I morse skulle jag ge skjuts föräldrarna till stationen då de skulle på semester. I om att de skulle på semester så hjälpte jag också med väskorna. Vi har parkering med flera bilar(hyresrätt) och på väg till min bil så råkade jag träffa denna kvinnans bil med en sorts väska(mjuka). Jag ser att jag slog i bilen i kofångare och kollar om det blev något märke men ingenting, 2 sekunder senare skriker en kvinna att jag repade hennes bil. Först fattade jag inte men sen kom hon och sa att, och jag citerar: ''jag hörde när du repade min bil'' trots att hon var på andra sidan gatan(ungefär 20-30m. I om att jag inte hade tid, då vi hade en tid att passa, så bad jag om ursäkt och sa att det var inga märken. Men hon kallar mig tillbaks en rep som var där. Kollade snabbt och bilen var repad men den gick horisontalt(10-15cm), så trodde jag direkt att hon försökte luras och började gå mot min bil. Exakt när jag går i bilen så börjar hon skrika något som jag inte hörde tydligt och går ställer sig framför bilen och fotar reggplåten. Sedan säger hon att hon ska polisanmäla!

Nu undrar jag om hon gör det vad skulle konsekvenserna bli? Är det ord mot ord? Skickar polisen något papper? Ringer? Är det något jag kan göra eller bara vänta?

Kan tilläggas att bilen står på morsan, men det var mig hon riktade allt mot!

Hjälp tack!

Permalänk
Inaktiv

Som alltid, var artig och saklig. Lyssna på vad hon säger och håll sedan fast vid hur du ser på det.

Polisen bryr sig väldigt lite om sådant här tjafs. Du kan lugnt räkan med att anmälan läggs ner. Det här en ren försäkringsfråga och det enda som spelar roll är vad de bägge försäkringsbolagen tycker och tänker.

Permalänk

Bara svara ärligt på polisens frågor om de skulle höra av sig, vilket jag tvekar på. Finns inget brott att göra egendomsskador genom klanteri.

Stämmer hon dig till tingsrätten så hitta ett ombud (advokat/annan jurist) och förklara situationen, så får du hjälp att svara på stämningen. Troligtvis läggs det hela ner ganska fort om allt är som du säger.

Mest troligt är att hon får rådet av en jurist att inte stämma dig om hon inte har bevis (vittne, video, etc) då det kan bli dyrt, så om du talat sanning här har du ingenting att vara orolig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

I morse skulle jag ge skjuts föräldrarna till stationen då de skulle på semester. I om att de skulle på semester så hjälpte jag också med väskorna. Vi har parkering med flera bilar(hyresrätt) och på väg till min bil så råkade jag träffa denna kvinnans bil med en sorts väska(mjuka). Jag ser att jag slog i bilen i kofångare och kollar om det blev något märke men ingenting, 2 sekunder senare skriker en kvinna att jag repade hennes bil. Först fattade jag inte men sen kom hon och sa att, och jag citerar: ''jag hörde när du repade min bil'' trots att hon var på andra sidan gatan(ungefär 20-30m. I om att jag inte hade tid, då vi hade en tid att passa, så bad jag om ursäkt och sa att det var inga märken. Men hon kallar mig tillbaks en rep som var där. Kollade snabbt och bilen var repad men den gick horisontalt(10-15cm), så trodde jag direkt att hon försökte luras och började gå mot min bil. Exakt när jag går i bilen så börjar hon skrika något som jag inte hörde tydligt och går ställer sig framför bilen och fotar reggplåten. Sedan säger hon att hon ska polisanmäla!

Nu undrar jag om hon gör det vad skulle konsekvenserna bli? Är det ord mot ord? Skickar polisen något papper? Ringer? Är det något jag kan göra eller bara vänta?

Kan tilläggas att bilen står på morsan, men det var mig hon riktade allt mot!

Hjälp tack!

Det enda hon kan göra är att polisanmäla, men det är ingen big deal.. utredningen kommer att läggas när rätt så fort, finns det inga vittnen mer än du och hon så är det ord mot ord. Jag skulle ha sagt till henne att jag ej hade gjort repan och att hon är varmt välkommen att polisanmäla om hon nu vill det. Som sagt vet du själv med dig att du inte orsakade repan så kan du inte göra mer än att förklara för henne att du ej gjort den, lyssnar hon inte och polisanmäler så kan du inte göra mycket åt saken förutom att vänta och se vad som sker, men som sagt utredningen kommer läggas ner ganska så hastigt om det ej finns vittnen som tydligt kan bekräfta att du skapade repan.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Tror att du kan känna dig lugn. Förutsatt att hon faktiskt tar sig tiden att söka på registreringsskylten, hittar ditt namn genom detta och drar iväg en anmälan så kommer polisen så att säga - inte bry sig ett skit. Kan inte tänka mig att de lägger resurser på denna banala sak, dessutom utan något slags bevis. Detta får hon ta med sitt försäkringsbolag och kostnaden för det kommer ändå bli lika hög som att bara fixa den lilla repan om det nu inte var nån sprillans ny kärra.

Tror bara kvinnan hade en dålig dag och kände sig tjurig nog att få ett utbrott på dig. Hon har nog fått sova en stund och känner sig lugnare. Vilket du också borde göra, detta är inget du behöver ligga vaken och tänka på innan hon faktiskt har skickat in något, vilket hon inte kommer att göra.

Permalänk
Medlem

De enda som var där förutom oss två var mina föräldrar men vill heller inte blanda in de i detta. Det faktiskt en underlättelse om det ni säger stämmer, att de kommer lägga ner!

Var ju kanske fel av mig att inte vänta och utbytta nr och namn men hade inte tiden med mig. Men får vänta och se.
Om det skulle bli någon polisanmälan tycker ni att det är en bra ide att säga till de att 1-2H innan detta händelse såg jag en man lasta några sorts dörrar i en rätt liknande bil, minns inte märke och modell, men bägge bilarna var halvkombi, gråa och så tror jag att det vara samma modell men är helt osäker på detta. Detta hände 40-50 meter ifrån händelsen?

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Inaktiv

Risk du åket på smitning och skadegörelse. Kan bli böter eller fängelse.
Du kan inte få tag i hem och prata ut om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Risk du åket på smitning och skadegörelse. Kan bli böter eller fängelse.
Du kan inte få tag i hem och prata ut om detta?

Jag vet inte om hon bor i det här området ju, hade aldrig sett henne innan. Det är ju anledningen till att jag skriver här också. För känner de flesta i detta området, men inte henne. Hade självklart ringt på hennes dörr om jag känt henne ju, och försökt komma på en lösning.

Permalänk

Böter eller fängelse? Hahhaha nu trollar du !!

Permalänk
Medlem

Smitning är det väl bara om det är bil mot bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Risk du åket på smitning och skadegörelse. Kan bli böter eller fängelse.
Du kan inte få tag i hem och prata ut om detta?

Då skulle jag sitta i fängelse i många år om det är smittning till att gå emot en bil med kropp eller väska.

Permalänk
Inaktiv

Skadar du någons egendom och drar är det väl smitning?

Permalänk
Medlem

Att vissa här anser att en väska som eventuellt skadat en parkerad bil skall klassas som smitning förstår jag inte.
Smitning i samband med en _trafikolycka_ är en helt annan sak däremot.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att det finn folk som till allt
men man får se upp du skulle ha kollat upp skadan hon på stod att du gjorde enklast fota den och sen fota det som som skulle ha gjort skadan sen bara lämna över ärende till försäkrings bolaget mer bilder dom får in lättare för dom att bedöma trovärdigheten.

Finn dom som försöker med allt för att få ut försäkrings pengar efter som du inte såg nån skada kan det lika väl vara en gammal skada som hon beskyllde dig för.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Skadar du någons egendom och drar är det väl smitning?

Nja, det du nog syftar på regleras i lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, §5. Paragrafen gäller endast vägtrafikanter och trafikolyckor - båda dessa beteckningar torde vara ytterst tveksamma i detta fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Skadar du någons egendom och drar är det väl smitning?

Skulle väl klassas som skadegörelse?

Smitning använder man väl som sagt enbart i samband med "trafikrelaterade" brott.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro