Moto X 2013 OTA uppdatering och MMS-problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby och Sundsvall
Registrerad
Aug 2006

Moto X 2013 OTA uppdatering och MMS-problem

Har bekymmer med min min Moto x 2013 som är köpt i USA. Nu har jag fått en OTA uppdatering (antar att det är 5.1), men när jag trycker igång uppdateringen så laddar den en stund, sedan står det att den är uppdaterad. Gör jag om samma process så står det fortfarande att jag har en uppdatering som väntar, men det går inte att installera!?

Har heller inte fått MMS att fungera.Varje gång jag erhåller ett MMS så får jag en länk av min operatör (comviq) för att visa MMS:et.
Jag har fyllt i APN-inställningar manuellt men det hjälper inte.

Någon som har några förslag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Edgar:

Har bekymmer med min min Moto x 2013 som är köpt i USA. Nu har jag fått en OTA uppdatering (antar att det är 5.1), men när jag trycker igång uppdateringen så laddar den en stund, sedan står det att den är uppdaterad. Gör jag om samma process så står det fortfarande att jag har en uppdatering som väntar, men det går inte att installera!?

Har heller inte fått MMS att fungera.Varje gång jag erhåller ett MMS så får jag en länk av min operatör (comviq) för att visa MMS:et.
Jag har fyllt i APN-inställningar manuellt men det hjälper inte.

Någon som har några förslag?

Innan du gör någon vidare felsökning, kontrollera att du inte gjort något stavfel någonstans, detta är från Comviqs' sida:

Android

MMS

meny
New Apn

Name
Tele2 MMS

APN
internet.tele2.se

MMSC
http://mmsc.tele2.se

MMS proxy
130.244.202.30

MMS port
8080

MMS protocol
Wap 2.0

MCC
240

MNC
07

APN type
mms

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
AzireVPN - Felkod40

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby och Sundsvall
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av freddyfresh:

Innan du gör någon vidare felsökning, kontrollera att du inte gjort något stavfel någonstans, detta är från Comviqs' sida:

Android

MMS

meny
New Apn

Name
Tele2 MMS

APN
internet.tele2.se

MMSC
http://mmsc.tele2.se

MMS proxy
130.244.202.30

MMS port
8080

MMS protocol
Wap 2.0

MCC
240

MNC
07

APN type
mms

Tusen tack för din hjälp,freddyfresh!

Jag gick igenom fälten noggrant,tyckte allting överstämde med det som du visade här.Ändrade bara APN-namnet och nu funkar det!Måste vara väldigt precis.
Tänkte att ändra namnfältet inte kunde ha så stor betydelse,men det hade det visst! Tusen tusen tack!

Nu är bara frågan hur jag ska komma runt det här med uppdateringen. När jag läser på raden under,i menyn, står det att:"uppdateringen är uppskjuten 02-07-2015"
Väldigt märkligt.Försökte ställa tillbaka alla inställningar så ursprungligt som möjligt-utan framgång. Det går heller inte att uppdatera via datorn genom Motorolas Update Service.

Någon som har något förslag hur jag går vidare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Edgar:

Tusen tack för din hjälp,freddyfresh!

Jag gick igenom fälten noggrant,tyckte allting överstämde med det som du visade här.Ändrade bara APN-namnet och nu funkar det!Måste vara väldigt precis.
Tänkte att ändra namnfältet inte kunde ha så stor betydelse,men det hade det visst! Tusen tusen tack!

Nu är bara frågan hur jag ska komma runt det här med uppdateringen. När jag läser på raden under,i menyn, står det att:"uppdateringen är uppskjuten 02-07-2015"
Väldigt märkligt.Försökte ställa tillbaka alla inställningar så ursprungligt som möjligt-utan framgång. Det går heller inte att uppdatera via datorn genom Motorolas Update Service.

Någon som har något förslag hur jag går vidare?

Kul att höra vad du kan göra är ju att antingen ignorera uppdateringen, installera den och sen göra om detta.
Ta bort notifieringen, sen kan du stänga av notifieringar från Android (som har med detta att göra) för att slippa se det igen.

Inställningar> Appar > Alla> Google Services Framework och sedan avmarkera "Visa meddelanden"
I nyare tror jag det finns en separat "app" som heter Systemuppdateringar här, har du den så ticka av den också.

Det kommer tvinga telefonen att inte visa notifieringar om uppdateringar

Annars >tror< jag om du långtrycker på Uppdateringsnotifieringen så borde information komma fram då kommer du dit direkt, där man stänger av det alltså

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
AzireVPN - Felkod40