Byta bransch till utveckling/IT system?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Byta bransch till utveckling/IT system?

Jag har under en längre tid funderat på att försöka gå över till att arbeta mer med dator- och IT relaterade arbetsuppgifter, kanske utveckling. Jag vet dock inte hur jobbigt det skulle vara och hoppas någon med insyn i branschen kan ge lite råd. Hoppas ni har överseende med en wall of text men jag känner som sagt att jag måste få ur mig det som snurrar i skallen och kanske få hjälp av en vänlig person.

Till att börja med har jag aldrig studerat någonting jätterelevant, jag studerade matematik med viss nationalekonomi. Jag har hittills jobbat några år med risk/som aktuarie med mera inom finans/försäkring. Det har väl dock blivit så att jag haft systemansvar och ansvar för utveckling i det system riskgruppen, det har ju dock inte varit något avancerat språk utan mer blivit VBA/Access/Matlab/MS-SQL osv.

På fritiden har det dock sett lite annorlunda ut, har programmerat sen jag var i tidiga tonåren och även om det mesta har varit småspråk (drivit egna spelservrar där jag kodat massa nytt innehåll osv) blev det en del C++ under gymnasiet och nu senaste året har jag pillat en del på Obj-C och börjat bygga egna appar till iOS. Här är det dock lite jobbigt då jag verkligen inte har talang för att faktiskt rita grafiken och använda illustrator med mera, själva kodandet gör jag utan problem och även användandet av den färdiga grafiken.

Vad vill jag då uppnå?
Jag gillar verkligen utveckling, system och teknik det är mitt intresse och det är det jag håller mig uppdaterad på och försöker förstå det tekniska i det som kommer. När jag kodar kan jag verkligen sitta en hel dag utan att märka det, det är konstant problemlösning och triggar mig. I mitt nuvarande jobb får jag självklart utmaningar och det kan ofta vara svårare rent tekniskt, men jag har inte fått samma intresse för det av någon anledning. Jag är inte missnöjd utan det är snarare sagt mitt behov av ständig förbättring som driver frågan lite, jag undrar helt enkelt om jag inte skulle vara ännu lyckligare om jag jobbade med något som är mitt största intresse.

Det långsiktiga målet för mig skulle självklart vara eget företag, antingen som konsult eller någon form av utveckling av egna idéer. Har redan en enskild firma då jag tänkte lägga ut mina egna appar på App Store för skojs skull, även om det förmodligen inte leder till någon intäkt. Det som lockar med eget bolag är den frihet det medför inte några illusioner om att det är där de stora pengarna finns, känslan av att kunna styra sin arbetstid lite mer skulle vara super.

Det som får mig att avvakta lite är saker som lön och hur eftertraktad man är med mera. Jag har idag en enligt mig väldigt bra lön för sin ålder. Jag har några år kvar till 30 och tjänar runt 45k/mån (inte som konsult) där jag skulle kunna få rätt mycket mer om jag bytte jobb till ett där det finns mer eller mindre krav på att jobba fler timmar varje dag (så vi har en benchmark för vad jag skulle ge upp om jag byter bransch). Även om det är mer än jag egentligen behöver så vill jag ju ogärna kraftigt minska min livsinkomst.

Frågor
Efter min wall of text följer här lite frågor jag hoppas kunna få lite hjälp med input från folk som har koll.

1) Är det gångbart att slå sig in som utvecklare eller dylikt med ingen egentligen utbildning inom området och med självlärda kunskaper (med alla de brister som kommer med att lära sig själv)?

2) Spel är för mig roligt att utveckla och det är just det jag utvecklar appar inom, men vad jag förstår är det en rätt mättad bransch?

3) Skulle min bakgrund inom riskområden ses som en stor fördel om jag var konsult som riktar sig just mot bank/finans/försäkring?

4) Eget företag. Är det mest en önskedröm som ligger många år fram i tiden eller är det något realistiskt på kortare sikt? Är det väldigt svårt att få uppdrag?

5) Lön. Hur ser lönerna ut? De jag känner som jobbat som IT-konsulter på bolag i min ålder verkar alla tjänat lite mindre än mig trots att de haft mer prestigeutbildningar som Civ.Ing. och jobbat på de åtråvärda konsultbolagen men det kanske utvecklar sig väldigt bra därifrån? Skulle jag ge upp mycket inom detta område? Detta är inte det viktigaste området då jag i dagsläget gärna byter lön mot mer fritid, lön är långt ifrån allt.

Jag ber åter om ursäkt för en wall of text men jag tyckte det var viktigt att få med allt.

tl;dr
Jag är otacksam för den fina sitsen jag sitter i och vill ha det ännu bättre...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

@Aktsu:
1. Ja men det är förstås enklare om du har något som visar din kompetens på papper. Exempel på saker du byggt duger ofta och du skulle ju kunna certifiera dig inom något eller så, eller kanske läsa någon kvällskurs eller så som du inte borde ha några problem med (med tanke på ditt intresse).

2. Mättad och mättad men det är väldigt många som vill jobba med spel och således ligger lönerna inte så bra där och ofta får man jobba väldigt mycket. Sen tror jag faktiskt inte att utveckling av större spel är så roligt och stimulerande för merparten av de som jobbar med det. Spel är komplicerade saker så det krävs många "kodapor" för att bygga vad några få kreativa personer har funderat fram liksom.

3. Absolut. All erfarenhet är ju positivt och erfarenhet inom en bransch gör dig mycket mer attraktiv för den branschen. Jag har exempelvis fått höra att min tid som kvalitetskonsult inom fordonsindustrin (terapijobb på hög nivå, typ stå och vänta i trekvart för att jobba en minut) var en jättebra erfarenhet för att jobba som IT-konsult för då har jag ju erfarenhet av att jobba som konsult osv. Inget jag höll med om förstås men på en intervju så korrigerar man ju inte positiva feluppfattningar om en liksom.

4. Jag har inte så mycket erfarenhet av det eftersom jag inte har något företag. Tittar jag på de konsulter som vi hyr in på kort eller lång basis så verkar det inte vara så svårt dock. Samtidigt är det nog inget man ska försöka sig på om man inte jobbat inom branschen tidigare förstås. Vi hade exempelvis en konsult som tidigare var anställd och gjorde typ samma sak som konsult, men till ett mycket högre pris förstås. Han var hos oss i åratal som konsult och mitt företag hade hela tiden planer på att inte hyra honom mer men det höll aldrig. Nu i våras blev det inget mer och då fick han istället uppdrag hos en av våra kunder och nu är han typ beställare som klagar på fel han själv skapat i vår kod. (Han är ganska snäll dock så det är inte direkt så att han kräver att vi ska betala för hans misstag eller så)

5. Lönen varierar väldigt, både beroende på vad man gör och erfarenhet men också på vart man bor och vart företaget ligger och sådär. Konsulter har ofta ganska bra betalt då det ofta är en ganska osäker anställning, men det varierar också väldigt förstås. Academic Works är ju också konsulter liksom och de tjänar inte så bra (generellt), men ett mindre konsultbolag med högre nivå på konsulterna kan innebära riktigt höga löner. Ofta får man också bonus om man lyckas hitta uppdrag åt fler än sig själv och så och det kan ju spä på lönen en hel del.

Men prioriterar man fritid så kanske konsult inte är riktigt rätt väg att gå dock. Flextid och liknande är ju väldigt vanligt i branschen men det är ofta inte så lätt att ta ut den om man är konsult eller så. Lite samma sak med semestern, man kan få ta sin semester när det passar ens kunder snarare än när det passar en själv. Har man sitt eget bolag så är det en annan sak förstås.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

@snajk:

Tack för svaret! Fick lite mer att mala känner jag.

Det känns tyvärr inte som det är något litet och lätt beslut utan det kommer påverka mitt framtida yrkesliv relativt mycket. Blir ju svårare att förklara sina beslut ju fler hopp mellan branscher man gör. En medelväg är ju att jobba mer inom finans/försäkring men med mer systemaktiga/utvecklingsfokuserade uppgifter.