Spel från gamla datorn till nya

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Spel från gamla datorn till nya

Hej!

Jag har nu byggt ihop min första dator och jag skulle vilja skicka över alla spel som jag har använt på min gamla dator till min nya. Hur gör man det? Är det bara att kopiera alla filer från steam och tuta och köra? Eller är det något mer jag behöver göra?

Spelen är framför allt: ALLA Assassin's Creed spel och GTA V.

Tack på förhand!

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanzcentrum, Stuttgart
Registrerad
Feb 2007

Jag tror att du kan kopiera filerna från den gamla, men du måste nog ändå installera spelen via Steam igen. Steam kommer då förhoppningsvis känna av att du har filerna, och inte behöva ladda hem allt igen. Inte helt säker på att det fungerar, men tror det. Lycka till!

Das Haus, det bästa inom House.

| ASRock X370 Gaming Pro Fatal1ty | Ryzen 1700@4Ghz | 32GB DDR4 3200 CL14 | MSI 1080ti Gaming X | Samsung 960 Pro 1tb M.2 SSD | Dell UP3017 2560x1600 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2002

Det går att kopiera hela steam mappen till en annan hdd och sen funkar det oftast fint, ev kan du behöva ominstallera steam men spelen ska ej behövas laddas ner igen. Har själv haft min steam mapp på en annan hdd och aldrig behövt ladda ner spelen igen.

Ryzen 7 1700X@3.9GHz, 2x8GB DDR4 2933MHz, Palit GeForce GTX 1080 GameRock, SSDs, Focusrite Scarlett Solo, MS LifeCam Studio.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Kommer mina sparningar att sparas då också? eller är det bara spelet?

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Jan 2015

Sparfilerna brukar oftast ligga i "C:\Users\<ditt användarnamn>\Documents" och därefter i undermappar från utgivaren eller i My Games.

Se bara till att kopiera dem till samma plats, så ska de hittas när spelet startas på den nya datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av ludvigwesterholm:

Kommer mina sparningar att sparas då också? eller är det bara spelet?

Om du har Steam Cloud påslaget (tror det är på som standard) så sparar Steam sparfiler för alla spel som stöder det på deras servrar. När du sedan installerar spelen via Steam på en annan dator så synkas även sparfilerna till den datorn. Så troligtvis behöver du bara installera spelen via Steam på den nya datorn, så kommer allt vara som vanligt sen.