Nokia bekräftar planer om återkomst på telefonmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Nokia bekräftar planer om återkomst på telefonmarknaden

Efter att tvärt ha dementerat ryktena om en återkomst på mobilmarknaden kovänder Nokia och bekräftar att bolaget har sådana ambitioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt trevligt om Nokia kunde börja göra lurar med Android, och hysteriskt roligt om de fick större marknadsandel än Windows phone.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Smart phone med Symbian, ÄNTLIGEN!

Permalänk

@anon162230:

Snarare så blir det android.

Permalänk
Medlem

Larviga svar i tråden, för Nokia är det inte aktuellt att göra några telefoner utan bara att licensiera ut varumärket. Finns ingen anledning att tro att de ska sälja 40m+ Androidtelefoner. Nokia hade likväl totalkraschat om Elop hade satsat helhjärtat på Android också, eftersom det också hade inneburit att avveckla bolaget med dess tusentals utvecklare och ingenjörer som jobbade på deras egna teknik. Det hade inneburit ett massivt fall från deras ~100 miljoner Symbianenheter om de skulle sälja någon Androidlur som lyckades sälja ett par miljoner också. Nokia valde att avveckla sig när de valde att inte vidareutveckla MeeGo/Qt/QtMobility/Symbian.

Symbian tog i praktiken Accenture över. Kort därefter sparkade de alla utvecklare. Vem som äger det har inte framgått. EKA2-kerneln är modernare än något Microsoft hade däremot Ett kort tag var det open source. Både BB10 och Jollas Sailfish bygger vidare på Qt som ramverk i telefoner idag.

Permalänk
Medlem

Prånglar de ut en telefon med Jolla kommer den garanterat att sälja en hel del

Permalänk
Medlem

"Minns ni det där som kostade oss miljarder åren innan vi sålde avdelningen? Ja, just det - området där vi inte hängde med. Nu när vi fått ordning på resten av bolaget, ska vi inte försöka igen?"

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Marknaden idag är som bekant helt annorlunda från Nokias storhetstid nu när vi mer eller mindre bara har två relevanta operativsystem. Trist kan jag tycka då en av Nokias bästa modeller, N9, använde sig av MeeGo som aldrig riktigt fick en chans.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nokia valde att avveckla sig när de valde att inte vidareutveckla MeeGo/Qt/QtMobility/Symbian.

Elop valde att skrota Meego och en hint om varför han gjorde det går att hitta i hans kontrakt. Han fick en fet bonus om han lyckades ta ner aktiekursen och få bolaget sålt. Man kan för att tala klarspråk säga att han anställdes för att förstöra bolaget

Elop fick bonus för att sänka Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Smart phone med Symbian, ÄNTLIGEN!

Vadå äntligen? Har haft min smartphone med symbian i sex år.
Fungerar fortfarande klockrent

Bara behövt byta batteri.

Om något lär det bli MeeGo/Jolla, sägs ju att de aldrig slutade jobba på det och bara väntat på att avtalet med M$ tar slut.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Elop valde att skrota Meego och en hint om varför han gjorde det går att hitta i hans kontrakt. Han fick en fet bonus om han lyckades ta ner aktiekursen och få bolaget sålt. Man kan för att tala klarspråk säga att han anställdes för att förstöra bolaget

Elop och Microsoft övertala ledningen om det, men hade de valt Android hade det också fallit samman. Ledningen valde spåret. Du får inte flera hundra miljoner enheter sålda första året du byter till något nytt. När det gäller Microsoft så hade de i princip inget operativsystem fören flera år senare och utvecklingen av deras aktuella produkter stoppades, annonserade produkter drogs tillbaka osv. Avvecklingen började långt innan de fick en Compal-telefon att sälja. Inget bolag såldes egentligen, förutom dotterbolag i Asien som ägde fabriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vadå äntligen? Har haft min smartphone med symbian i sex år.
Fungerar fortfarande klockrent

Bara behövt byta batteri.

Om något lär det bli MeeGo/Jolla, sägs ju att de aldrig slutade jobba på det och bara väntat på att avtalet med M$ tar slut.

Nokia Technologies har inget team med folk. De lämnade bolaget för 4 år sedan. Folket där är nyanställda och några av de gamla inom Nokias gamla forskningsavdelning.

Permalänk
Medlem

Innan Nokia började med WP så var dom usla pga av Symbian.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Elop och Microsoft övertala ledningen om det, men hade de valt Android hade det också fallit samman. Ledningen valde spåret. Du får inte flera hundra miljoner enheter sålda första året du byter till något nytt. När det gäller Microsoft så hade de i princip inget operativsystem fören flera år senare och utvecklingen av deras aktuella produkter stoppades, annonserade produkter drogs tillbaka osv. Avvecklingen började långt innan de fick en Compal-telefon att sälja. Inget bolag såldes egentligen, förutom dotterbolag i Asien som ägde fabriker.

Du pratar i nattmössan. Nokia var extremt stora på marknaden, de hade lätt kunnat köra alla operativen. Hade de valt att hårdlansera Meego hade vi haft ett annat dominerande operativ idag. Andriod är ett skämt i jämförelse, inte ett riktigt operativ

Det viktigaste för Microsoft var att få bort Nokia's satsning på Qt, en utvecklingsmiljö som fungerar för att göra applikationer för flera operativ från samma källkod. Det hade varit förödande för Windows om Qt växt sig starkare i kombination med Meego som hade kunnat konkurrera med Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du pratar i nattmössan. Nokia var extremt stora på marknaden, de hade lätt kunnat köra alla operativen. Hade de valt att hårdlansera Meego hade vi haft ett annat dominerande operativ idag. Andriod är ett skämt i jämförelse, inte ett riktigt operativ

De valde att avveckla och köra exklusivt på en plattform. Det var därför de avveckla Qt/QtMobility på Symbian och MeeGo och MeeGo i sig innan ens första produkten var ute. De hade inte kunnat välja någon annan extern plattform exklusivt. De hade vid vilket exklusivt val som helst behövt sparka tiotusentals som sysslade med deras egna produkter. Det är ju att dra undan mattan under fötterna. Det fanns inget utrymme på Androidmarknaden för de 2011 som motsvarade deras Symbianförsäljning eller ens i närheten. Hur mycket folk ens förespråkar att de borde gjort det. Det var såklart mer bakom det än att sälja telefoner med Windows Phone, och det är ju just att avveckla verksamheten de sysslade med. Annars lägger man inte ner alla teknologier man jobbar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De valde att avveckla och köra exklusivt på en plattform.

Ja och syftet var att sabotera företaget. Hade du varit mer påläst i mjukvara och teknik där hade du förstått hur huvudlös den åtgärden var. Windows Mobile viste de innan skulle få mycket svårt att växa för det är inget bra operativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vore väldigt trevligt om Nokia kunde börja göra lurar med Android, och hysteriskt roligt om de fick större marknadsandel än Windows phone.

Instämmer! Valet av Windows Phone dödade dem.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Nokia?

Nokia har stört dykt i år och dar.

Gör lurar som människor vill ha så att just sina produkter sticker ut ur mängden.

Skärpning Nokia ZzzzzzzZzzzz

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Elop och Microsoft övertala ledningen om det, men hade de valt Android hade det också fallit samman. Ledningen valde spåret. Du får inte flera hundra miljoner enheter sålda första året du byter till något nytt. När det gäller Microsoft så hade de i princip inget operativsystem fören flera år senare och utvecklingen av deras aktuella produkter stoppades, annonserade produkter drogs tillbaka osv. Avvecklingen började långt innan de fick en Compal-telefon att sälja. Inget bolag såldes egentligen, förutom dotterbolag i Asien som ägde fabriker.

Compal-telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja och syftet var att sabotera företaget. Hade du varit mer påläst i mjukvara och teknik där hade du förstått hur huvudlös den åtgärden var. Windows Mobile viste de innan skulle få mycket svårt att växa för det är inget bra operativ

Men vad tillskriver du mig för åsikter (och strunt) egentligen? Jag föreslår att misstaget var att sluta med Qt långt innan du nämner det. Och det var just det du citerade. Allt annat är att montera ner och göra sig av med all kompetens. Qt och QtMobility/QML hade skeppat innan bytet (på Symbian^3+) och var runt 1.0 när de presentera sina planer att överge det. Det var långt mer feature-complete än det då icke-existerande WP7 Mango eller tidiga WP8. GCC/Qt/Gstreamer osv utgjorde en långt kraftfullare och enklare plattform. Inte ens Microsoft vet idag hur man ska utveckla för Windows Phone (många av deras egna appar är Silverlightappar, utöver det finns två andra miljöer WPRT och WinRT – ett helt gäng olika APIer för att göra samma sak, svårt att köra rena C-program traditionellt sett, VLC får kompilera del av Storeprogrammet med MinGW).

Detta har jag skrivit i denna tråden.

#15533728
#15533853
#15533856
#15533893

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Instämmer! Valet av Windows Phone dödade dem.

.

Ja. Jag hade lätt valt en Nokia om de erbjudit Android. Deras kameror är riktigt trevliga. Men i och med WP har det gått bort.

Sedan köper jag inte allt snack som folk säger om att de ändå hade misslyckats. Inte en käft kännde till att Samsung eller HTC gjorde mobiler innan Android men *PANG* så blev de stora. Jag har väldigt svårt att se att Nokia, som redan var ett internationellt älskat mobilmärke inte skulle kunnat lyckas med Android

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Compal-telefon?

Lumia 800 utvecklades och tillverkades av Compal i Taiwan trotts att Nokia hade fabriker i Kina, Indien, Ungern och Finland vid den tiden.

Permalänk
Medlem

Lycka till Nokia!! Ni påminner mycket om Kodak för mig. Synd att ni inte satsa på detta med en marknad (så kallad "Play Store" och dylik) när ni världsledande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Jag hade lätt valt en Nokia om de erbjudit Android. Deras kameror är riktigt trevliga. Men i och med WP har det gått bort.

Sedan köper jag inte allt snack som folk säger om att de ändå hade misslyckats. Inte en käft kännde till att Samsung eller HTC gjorde mobiler innan Android men *PANG* så blev de stora. Jag har väldigt svårt att se att Nokia, som redan var ett internationellt älskat mobilmärke inte skulle kunnat lyckas med Android

Visst var de det. Jag var och besökte deras audio och video labb i Finland på den tiden det begav sig och man kan ju lugnt saga att de tog F&U på allvar..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer att gå bra för Nokia om dom gör som de gjorde med Nokia N1 plattan.

Jag diggar min N1 starkt iaf och tror det är helt rätt väg att gå, dvs finsk industridesign och byggd av foxconn el motsv.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Nokias mobildivision kommer gå till historien och bli ett skolexempel på att de valde så uppenbart fel väg när de satsade på Windows Phone i stället för Android. Samsung hade tillgång till bra komponenter men hade inte haft en chans mot Nokia när det gäller "förpackning" och att få en väl fungerande helhet.

Permalänk
Medlem

Den trojanska hästen Elop...
Jag borde bojkotta M$ men finns inget alternativ om man vill spela.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Den trojanska hästen Elop...
Jag borde bojkotta M$ men finns inget alternativ om man vill spela.

Instämmer! Och en bojkott behövs sannerligen. Maken till att inte lyssna på sin primära kundgrupp (PC-användare med tangentbord och mus) får man leta efter...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Inga fabriker = inget Nokia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja. Jag hade lätt valt en Nokia om de erbjudit Android. Deras kameror är riktigt trevliga. Men i och med WP har det gått bort.

Sedan köper jag inte allt snack som folk säger om att de ändå hade misslyckats. Inte en käft kännde till att Samsung eller HTC gjorde mobiler innan Android men *PANG* så blev de stora. Jag har väldigt svårt att se att Nokia, som redan var ett internationellt älskat mobilmärke inte skulle kunnat lyckas med Android

Som jag har nämnt tidigare. HTC som var en av pionjärerna inom Android, gjorde nyss en nettoförlust i andra kvartalet på åtta miljarder, så frågan är ju hur länge HTC är "stora"?
Samsung är "stora" volymmässigt, men det är Apple som drar 92% av smartphoneinkomsterna i världen. Nokia hade också det problemet med Apple, det var Nokia som hade volymerna men Apple som drog in stålarna, det fungerar inte i längden... Finnarna själva beskriver det "att det var Apple som sänkte Finland", det stämmer gott.

Skrivet av Petterk:

Lumia 800 utvecklades och tillverkades av Compal i Taiwan trotts att Nokia hade fabriker i Kina, Indien, Ungern och Finland vid den tiden.

Lumia 800 var en direkt kopia av Nokia N9 och N9 var sannerligen inte utvecklad av Compal.

Skrivet av Tilax:

Lycka till Nokia!! Ni påminner mycket om Kodak för mig. Synd att ni inte satsa på detta med en marknad (så kallad "Play Store" och dylik) när ni världsledande.

Skickades från m.sweclockers.com

Så dumt namn på en appbutik som "Play Store" hade de inte. Nokia hade däremot sin OVI Store som sedan blev döpt till Nokia Store.

Visa signatur

NO MAAM