Komplett - erfarenheter (a.k.a. stå på dig)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Komplett - erfarenheter (a.k.a. stå på dig)

Jag hade precis en liten dust med Komplett och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Först lite bakgrund. Jag köpte nyligen en skärm till mycket bra pris på rea. Skärmen var helt ny i sortimentet och de gav 20% rabatt. När jag fått skärmen upptäckte jag att en lång rad pixlar var trasiga. Skickade in några bilder och fick svar nästan direkt (bra där!). Inga problem sa Komplett, vi skickar dig en ny skärm.

Bara två dagar efter att jag skickat in skärmen hade de behandlat ärendet (snabbt, så det är jag nöjd med). Till min stora förvåning fick jag utan förvarning en kreditfaktura på mailen (vilket med enklare ord betyder "pengarna tillbaka"). Det ville jag så klart inte ha eftersom jag köpt skärmen på rea och det skulle kosta mig ytterligare en tusenlapp att ersätta den!

Jag mailade komplett och berättade att det måste blivit något misstag eftersom jag blivit lovad en ersättningsskärm. Till svar fick jag att servicepartnern (alltså Samsung) valt att ge pengarna tillbaka istället för att skicka en ny skärm och att Komplett bara följer vad de sagt. De sade också att jag kanske kunde få ny rabatt om jag lägger en beställning när jag fått tillbaka pengarna. Det är här som Komplett gör fel:

• Som en av de stora inom hemelektronik borde de vara väl medvetna om att det är Komplett och inte producenten som har ansvar för garantin gentemot mig som kund. Jag som kund ska alltså inte drabbas av vad Samsung vill att Komplett ska göra.

• Det finns inget stöd i lagen för att ge pengarna tillbaka om inte kunden själv frågar efter det.

• De ger inte ett ordentligt löfte om att jag ska få köpa skärmen för samma pris igen.

• De tycker att jag ska vänta upp till 10 dagar med att lägga en ny order eftersom det är så lång tid det tar att få tillbaka pengarna. Inte kul att vara utan skärm i nästan två veckor tycker jag.

Efter helgen ringde jag upp komplett och hävdade min rätt. Fick efter en del tjat (första punkten ovan) svaret att de skulle kolla vidare på det.

Pratade med Komplett igen nu på morgonen och det löste sig. Kundservice bad om ursäkt och erkände att de gjort fel (vilket var det viktigaste för mig), samt gav mig en (symbolisk) rabatt på reapriset. De drog också fakturaavgiften så att jag skulle kunna beställa skärmen direkt utan att ligga ute med pengar. En principsak från min sida.

Det lönar sig alltså att vara saklig och påstridig när man pratar med kundtjänst. Det gäller också att veta sin rätt som konsument, och hävda den. Tvärr kommer jag från och med nu undvika Komplett om de inte ligger väldigt bra till i pris gentemot andra. Man ska inte behöva förklara för ett stort företag hur de ska göra för att följa lagen. Tack ändå till Marcus på Kompletts kundtjänst för att han fixade en lösning som känns OK.

TL;DR
Köpte skärm på rea. Skärmen var trasig. Fick bara pengar tillbaka, ingen skärm (och ingen rea längre). Ringde upp och tjatade. Fick ny skärm med ytterligare rabatt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2009

Nu skjuter jag från höften men är det inte alltid "likvärdig vara eller pengar tillbaka"? Inget om man kan kan kräva det ena eller andra.
För mig låter det mest som att du fått erfara goodwill från Kompletts sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Danzle:

Nu skjuter jag från höften men är det inte alltid "likvärdig vara eller pengar tillbaka"? Inget om man kan kan kräva det ena eller andra.

Gaah, ska man behöva dra det här igen.. (Diskuterade detta nyligen i en tråd) Bara för att kunden köpt en vara på REA ska kunden inte sen förlora på detta vid ett garantiärende, vilket är fallet om TS får pengarna tillbaka och måste köpa skärmen på nytt. Rätt tydligt specificerat i KKL vad som gäller precis som TS mycket väl presenterat

Bra exempel på ett väl hanterat ärende tycker jag, där TS inte bettet sig illa mot kundtjänst utan hävdat sin sak, grundat i svensk lag. Tummen upp till dig!

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Danzle:

Nja, så är det inte riktigt. Det är nämligen kunden som ska välja hur ärendet hanteras. I mitt fall hade de dessutom, redan innan de skickade kreditfakturan, skriftligen sagt att jag skulle ersättas med en ny skärm. Citerar en post från en annan tråd (och förutsätter att @PeCe tolkat lagen rätt):

Skrivet av PeCe:

Till de som tycker TS skall ha pengarna tillbaka och inget mer: Tror ni CDON hade godtagit hävning av köpet (köpesumman tillbaka) eller ens gett TS mellanskillnaden om den likvärdiga varan varit billigare istället för dyrare?

Angående reklamation:
Kunden har rätt att välja reklamationsåtgärd (reparation. omleverans, ersättning, hävning), med följande undantag:
1. Om kunden väljer ersättning eller hävning så får säljaren, om det inte orsakar stor oangelägenhet för kunden, ändå vidta reparation eller omleverans.
2. Om kunden väljer reparation eller omleverans får säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet.
Hävning av köp är alltså inte ett alternativ säljaren har.

Angående täckningsköp: #14531376

Butiker i allmänhet, och CDON i synnerhet, är usla på att följa KKöpL...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Eriksson_91:

Gaah, ska man behöva dra det här igen.. (Diskuterade detta nyligen i en tråd) Bara för att kunden köpt en vara på REA ska kunden inte sen förlora på detta vid ett garantiärende, vilket är fallet om TS får pengarna tillbaka och måste köpa skärmen på nytt. Rätt tydligt specificerat i KKL vad som gäller precis som TS mycket väl presenterat

Bra exempel på ett väl hanterat ärende tycker jag, där TS inte bettet sig illa mot kundtjänst utan hävdat sin sak, grundat i svensk lag. Tummen upp till dig!

Tack för det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Snyggt gjort!

Intel i7 3770K @ 4.2GHz | 32GB RAM Corsair Vengance @ 1600MHz | EVGA Nvidia GTX 970 SC | EVGA Z75 SLI | EVGA 800W G2 Supernova | HyperX 512GB SSD X2 | Western Digital RED 2TB | NZXT H440 White | NZXT Grid+ Fan Controller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Danzle:

Och han fick ju en likvärdig vara tillslut (till och med exakt samma vara).

Ett exempel komplett rear ut en vara för 1kr Kalle köper den komplett slutar rea ut varan och priset är nu 10.000kr.
Kalle får ett fel på varan o skickar in och har då rätten att få ett NYTT ex av exakt samma vara som nu är9999kr dyrare om komplett ej vill/kan laga den trasiga varan.
Komplett kan dock vägra att ge Kalle en ny vara MEN kalle kan då handla exakt samma vara från annan butik för tex 10.900kr genom så kallat "täckningsköp" (det kräver dock att man handlar med omsorg tex ej köper från den dyraste butiken men samtidigt ej behöva köpa från den billigaste) och Kalle kan sen kräva komplett på den ökande kostnaden mellan 1kr och 10.900kr (dvs det hade blivit billigare för komplett och ge ut en ny vara).

Med andra ord REA priser/övriga priser har inget med saken att göra.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."