Göra färdiga kundvagnar för Sweclockers som hjälp för köpråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hallå alla, när man kollar vad för trådar som skapas mest så är det ju nästintill de som vill ha köpråd för datorer, vad sägs då om att vi gör ex antal kundvagnar mellan 6000-20 000 kr. De får givetvis uppdateras varje år när nya delar kommer men känns som det skulle bli till större hjälp och för varje kundvagn så skriver man prestanda. Även färdiga kundvagnar enbart för dator och sedan kundvagnar med alla utrustning som skärm. Inga fanboy kundvagnar och likande nu utan kundvagarna som ger bra med prestanda, bra produkter för bästa priset!

Så vad tror ni om det?

Vore inte bra pga dagliga prisändringar, kampanjer och dessutom så släpps det nya intressanta grejer varje vecka.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Tänkte att jag kan fortsätta på denna tråd då!

Jag ska bygga en dator till en kompis bror(halvt långsökt hehe). Kollat runt och delarna är billigast på webhallen just nu. Kanske kan spara någon hundralapp om jag skulle ta en del någon annanstans, men sen är det frakt på det.

Datorn jag laggt ihop delar till ser ut såhär. Budget 12k, inklusive skärm. Så ska jag gå efter tråden ligger den på 11 000:- ^^.

Tog utan K på processorn för han kan nästan ingenting om datorer så överklockning är inte behövligt.

Nätagget har jag hört mycket gott om.

Det enda jag är osäker på är moderkortet, då det finns så många olika att välja på...

Annars ser det ut som en någorlunda dator? Kommer användas endast för spel.

(vill mest ha någon annans input innan jag ger honom ordern )

Bra setup men jag rekommenderar alltid en k, iallafall här, kostar typ 200 kr mer men ökar andrahandsvärdet väldigt mycket samt att det minns möjlighet sen att överklocka när det behövs!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Layon:

Där av prisjakt, där priset justerars efter det billigaste hela tiden. Och nej det kommer inte nya intressanta saker varje vecka, grafikkort släpps typ en gång per år ibland 18 månaders mellanrum, samma med cpuer.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Jag vet med mig själv när det är dags att köpa ny dator så är det sån sjuk beslutsångest. Det räcker med att man ska köpa en lite dyrare grej ibland för att man ska vela fram och tillbaka. När det gäller att bygga dator så har man typ 10 olika delar, så det blir 10 gånger mer velande och beslutsångest. Därför vill man inte göra något dumt, eller råka köpa något som inte anses vara bäst. Därmed är det stor chans att man skapar en ny tråd, även om man läst i fyra andra trådar att det paketet man byggt ihop ser "ok" ut

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Layon:

Där av prisjakt, där priset justerars efter det billigaste hela tiden. Och nej det kommer inte nya intressanta saker varje vecka, grafikkort släpps typ en gång per år ibland 18 månaders mellanrum, samma med cpuer.

Det justeras inte hela tiden, har för mig att det var fyra ggr om dagen, och sen så är alla är inte ens med på prisjakt och ibland blir det billigare att köpa från USA, speciellt utgående artiklar, detta även om man får betala moms.
Även om prisjakt hade allt och att det uppdaerades varje minutså hade det såändå inte varit en garanti för bästa pris då då det kanske är billigt ena dagen men dyrare andra dagen och man t.o.m. kan hitta ett kort från samma serie som kostar 500 kr mindre dagen efter, t ex när vissa 970 gick för 2500kr eller 750 ti för 990kr.
En sådant system med förhållandevis statiska byggen hade därför förmodligen endast varit bra i tio minuter och skall endast ses som riktlinjer.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@Layon:

Är det då inte bättre att det finns kundvagnar att gå efter? Istället för att det ska göras 10000 trådar dagligen om köpråd i samma prisklass? Många som bygger i 10 000 kr klassen är inte beredda att göra det omständigt och beställa från USA med lång frakt, jobbiga garanti ärenden etc. Jag har inte sagt att det ska vara bestämt dessa kundvagarna utan en riktlinje vad du får för pengarna, tror du då inte att det är bättre att man då kan få stöd och se vad man kan få för sina pengar? Endast bra i 10 minuter? Det sker inte en cpu och gpu lanseringen om dagen precis, överlag så tar det ca 12-18 månader för nya generationer att hitta ut, givetvis får man kolla vad som är mest prisvärt just nu men att det finns färdiga paket man kan plocka grunden utav tycker jag är smidigt och hade uppskattat när jag byggde min första dator.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@djlasseman:

Förstår hur du tänker men, att då tillexempel skriva i denna tråden så kommer insatta att hjälpa dig, de kundvagnarna som finns nu kommer troligtvis bara göras om nästa månad tills Skylake kommer sedan blir det nog inga större ändringar förrän gpu, tråden kan ju användas för att diskutera och få råd av de som är insatta i prisläge,prestanda per krona etc!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Layon:

Är det då inte bättre att det finns kundvagnar att gå efter? Istället för att det ska göras 10000 trådar dagligen om köpråd i samma prisklass? Många som bygger i 10 000 kr klassen är inte beredda att göra det omständigt och beställa från USA med lång frakt, jobbiga garanti ärenden etc. Jag har inte sagt att det ska vara bestämt dessa kundvagarna utan en riktlinje vad du får för pengarna, tror du då inte att det är bättre att man då kan få stöd och se vad man kan få för sina pengar?

Tycker jag inte eftersom att en kundvagn blir gammal snabbare än en blandad proteindrink; sen så har väldigt många några få avvikelser om utseende och vad som skall prioriteras; vissa vill t ex ha det bästa för pengarna just nu, vissa vill ha något framtiderssäkert där framtidssäker kan syfta på olika saker som en rigg som aldrig behöver bytas, en rigg där prollen skall kunna bytas, en rigg där extra grafikkort skall slängas in eller ett eller flera nya grafikkort skall in osv och sen så spelar folk olika typer utav plus att många väljer att rendera och streama också.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd

varför ska alla ha "kompletta datorer" de flesta av oss har väl ett chassi eller psu sedan tidigare.. ?? eller e det för ni säljer hela era gamla datorer? själv kastar jag ut de som jag anser gammalt lite då o då o har aldrig någon "ny" dator .. men alltid en fräsch sådan

Permalänk
Medlem

@Layon:

Ehm nej det blir den inte, kundvagnarna jag gjorde typ förra veckan är inte gamla? Tror inte det kommit 4 nya generationer cpuer och gpuer sedan dess eller? Så nej det blir inte gammalt direkt. Alla dessa krav finns då i de olika prisklasserna, jag har gjort kundvagnarna med motiv för att spela och ha en snabb disk som grund. Absolut det finns de med andra prioriteringar men hur svårt är det då att fråga ex. "Tänkte denna kundvagnen men vill streama samtidigt som jag spelar" Bra då rekommenderar vi dig en i7:a istället. Du får gärna trycka ner mig så mycket du vill med denna tråden, jag gör den för att hjälpa osäkra som inte har bra koll att kunna kika in läsa och se vad som värt just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt ta ett nätaggregat som är mindre overkill och bya GPUn till typ ett Asus 980 Strix/EVGA 980 SC ACX eller liknande i paketet för ca 12k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Eftersom han inte ska överklocka och säkerligen inte kommer krångla med crossfire. Då är det enda du egentligen behöver kolla på att cpun är kompatibel samt att den har de portarna som kan vara bra att ha.

Sedan rekar jag inte Samsung efter de problem de haft. Men annars bra delar

Vad jag förstått det som så har inte de nyaste EVO haft problem(än). Och kompatibilitet tror jag de ska ha. Har för mig att z97 har det direkt medans z87 måste man göra bios uppgradering innan, men får dubbelkolla innan.

Skrivet av NatureBoyyy:

Bra setup men jag rekommenderar alltid en k, iallafall här, kostar typ 200 kr mer men ökar andrahandsvärdet väldigt mycket samt att det minns möjlighet sen att överklocka när det behövs!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju sant. Kände bara att jag gått 500 över hans budget redan nu så försökte dra in på så mycket som möjligt. Men kanske ska ta en billigare ssd och köra på en K modell istället. Då en hårddisk/ssd är lättare att sätta in än att byta en hel processor

Skrivet av Aktsu:

Jag skulle definitivt ta ett nätaggregat som är mindre overkill och bya GPUn till typ ett Asus 980 Strix/EVGA 980 SC ACX eller liknande i paketet för ca 12k.

Jo, men jag känner att hellre ett lite overkill än göra som jag gjorde. Snåla på det för "det märks ju inte ändå". Tänkte jag. Men men, man lär sig.

Med ett bra nätagg kan han ha det i nästa dator också, vilket gör att man kan säga att det blir mycket billigare i längden. Samtidigt som man slipper krångel med ett kasst agg. I mina ögon är det värt det.

Grafikkortet känns mer prisvärt än 980/970. Därutav det valet (plus det stora minnet <3)

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig också något tveksam till tanken att en sådan tråd skulle avlasta forumet från frågetrådar. Möjligen (inte mer) skulle den kunna fungera som referens för de som ändå skapar trådar och vill ha hjälp att knåpa ihop sin egen dator.

Själv har jag skapat ett antal liknande trådar i kategorin billiga bärbara. Detta eftersom det har tagit lång tid för mig att få en vettig uppfattning om vad som är den nedre acceptabla gränsen för mina föräldrars behov.

En annan tanke skulle istället vara att man delade in köprådsdelen i ytterligare några avdelningar med olika prisklasser. Då kanske det blir enklare för frågeställare att hitta trådar att kika runt i, för att få tips.

Nu är jag väldigt oinsatt i datorvärlden så därför brukar jag främst tipsa andra när det handlar om billiga bärbara surfdatorer och länkar då gärna till tidigare trådar där liknande behov och budget har diskuterats. Det håller inte nere antalet trådar men kan göra varje tråd mer effektiv.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Layon:

Ehm nej det blir den inte, kundvagnarna jag gjorde typ förra veckan är inte gamla? Tror inte det kommit 4 nya generationer cpuer och gpuer sedan dess eller? Så nej det blir inte gammalt direkt. Alla dessa krav finns då i de olika prisklasserna, jag har gjort kundvagnarna med motiv för att spela och ha en snabb disk som grund. Absolut det finns de med andra prioriteringar men hur svårt är det då att fråga ex. "Tänkte denna kundvagnen men vill streama samtidigt som jag spelar" Bra då rekommenderar vi dig en i7:a istället. Du får gärna trycka ner mig så mycket du vill med denna tråden, jag gör den för att hjälpa osäkra som inte har bra koll att kunna kika in läsa och se vad som värt just nu.

Du frågar vad folk tycker om det, får klara och tydliga svar och besvarar det med att dra upp skit som ingent sagt och sedan påstår att jag trycker ner dig.
Inte nånstans skrev jag att det kommer nya generationer produkter (vilket du måste inbillat dig själv) utan bara nya produkter.

Bara den senaste veckan och bara här på sweclockers så har jag t ex läst.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20841-id-cooling-gor-sluten-... ny kyllösning
http://www.sweclockers.com/nyhet/20838-evga-lanserar-geforce-... nytt grafikkort från evga

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Redigera prisklassen så ingen tror att man kan få en dator för 1000kr Annars ett bra initiativ tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Med ett bra nätagg kan han ha det i nästa dator också, vilket gör att man kan säga att det blir mycket billigare i längden. Samtidigt som man slipper krångel med ett kasst agg. I mina ögon är det värt det.

Grafikkortet känns mer prisvärt än 980/970. Därutav det valet (plus det stora minnet <3)

Det finns bra nätaggregat som kommer fungera även i nästa dator som kostar mindre än det valda. Jag skulle inte säga att grafikkortet är mer prisvärt än ett 980, speciellt inte om man tar in saker som strömförbrukning i jämförelsen. Skulle jag köpa en ny dator för runt 12000 kr skulle jag inte bry mig om jag fick ett nätaggregat som är mindre overkill (eftersom den praktiska skillnaden är i princip obefintlig för användaren), jag skulle däremot vilja ha ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

@Layon:

Du säger att det blir gammalt efter 10 minuter? Kylarlösning som inte ens är säker att det kommer till Sverige, en annan kylare på ett grafikkort, det innebär inte att grejerna som finns i vagnarna är gamla. Men du kommer med så många rätt orelevanta saker faktiskt, inte saker som har en banbrytande prestanda ändring utan småsmåsmå skillnader från vad som redan finns.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Jo, jag håller med om att grafikkortet är det man ska lägga mest på när det kommer till en ren speldator. Däremot ligger de flesta 980 på 5tkr. Vilket blir att man får dra ner på väldigt mycket andra saker om man ska få in det i 12tkr(inklusive skärm). Jag fick inte ihop det när jag kollade på 390x när den låg på rea för 4000. Och få in 1000kr mer ser jag inte som värt.

Om jag skulle dra ner på hårddisken, chassit, cpun, nätagget och möjligen moderkort så känns det som om allt annat kommer sätta stop för ett 980. Vilket är därför jag får det till mer prisvärt med ett 390 med dubbla minnet.

Jag tar annars gärna emot förslag om du kommer på bra argument som står för det.

Om jag skulle byggt till mig själv nu och haft aningen mer budget, så hade jag nog valt ett 390x istället för ett 980 ändå. Det skiljer inte för mycket i prestanda (beroende spel) men mycket billigare. Enda stora skillnaden är ju som du säger strömförbrukningen(om den nu är så stor, kommer inte ihåg testerna i huvudet).

Skrivet av LaoLao:

..
En annan tanke skulle istället vara att man delade in köprådsdelen i ytterligare några avdelningar med olika prisklasser. Då kanske det blir enklare för frågeställare att hitta trådar att kika runt i, för att få tips.
..

Detta låter som en riktigt bra idé! För nu ligger allt lite huller om buller känns det som när man kommer in. Och är man ny i forum så blir det nog lätt förvirrande om man ska bläddra igenom en massor av sidor med så många olika frågor.

Ge detta förslag till redaktionen! (Hade gjort det själv men du ska ju få cred för din idé!)
Vet inte om de tänkt på det innan. Enligt mig så hade det blivit mycket mer strukturerat!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hallå alla, när man kollar vad för trådar som skapas mest så är det ju nästintill de som vill ha köpråd för datorer, vad sägs då om att vi gör ex antal kundvagnar mellan 6000-20 000 kr. De får givetvis uppdateras varje år när nya delar kommer men känns som det skulle bli till större hjälp och för varje kundvagn så skriver man prestanda. Även färdiga kundvagnar enbart för dator och sedan kundvagnar med alla utrustning som skärm. Inga fanboy kundvagnar och likande nu utan kundvagarna som ger bra med prestanda, bra produkter för bästa priset!

Så vad tror ni om det?

Kundvagnar just nu ni kan använda som riktlinjer, uppdateras när skylakes släpps! (2015-08-xx)

Ca 7000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876862&view=m

Ca 10000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876804&view=m

Ca 12000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876800&view=m

Ca 18 000-20 000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876861&view=m

Gillar idén men tror det blir svårt då det finns många olika komponenter och man kan göra klipp på vid prisnedsättningar.
Ca 10000 kr listan har två moderkort. Vad jag kan se. Kommer snart hjälpa min tjejs bror införskaffa en ny dator för ca 11k. Så jag håller utkik här!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan:

Yes det är som sagt det stora problemet, japp jag såg det nu, ändrade för någon dag sedan missade nog att ta bort det andra moderkortet då! Gör det!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Finns det liknande listor för idag ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |