Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Dxracer, vilken stol?

Tjena.

Funderar på att köpa en dxracer stol men vet inte riktigt vilken series jag ska gå efter.
Jag är cirka 186 cm lång och väger ca 70 kg.

Har kollat runt lite på olika guides och reviews och tror nog att r-serien skulle vara den ultimata stolen för mig men dock så är den betydligt dyrare än den vanligaste f-serien.

Klarar man sig på en f-series stol eller måste man lägga till lite extra för den dyrare versionen (r-series)?

R-Series
F-Series

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Det enda jag tänker lite snabbt på är att du skriver att du är 186 cm.

Enligt specifikationerna rekommenderar de att om man är över 180 cm bör man ta R-serien.

Detta är dock något som någon kanske kan bekräfta eller dementera om de har en F-serie samt är över 180 cm!

Själv är jag 175 cm och har en F-serie. Fungerar perfekt för mig - men du är trots allt 11 cm längre än mig!

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2015

jag är 185 cm väger runt 78 kg jag valde racing-serien sitter som en gud.

Cooltek w2, Seasonic 520w, i7 4790k, Crucial 16 gb & GTX 980 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av L.Forsgren:

Det enda jag tänker lite snabbt på är att du skriver att du är 186 cm.

Enligt specifikationerna rekommenderar de att om man är över 180 cm bör man ta R-serien.

Detta är dock något som någon kanske kan bekräfta eller dementera om de har en F-serie samt är över 180 cm!

Själv är jag 175 cm och har en F-serie. Fungerar perfekt för mig - men du är trots allt 11 cm längre än mig!

hm okay, tack får nog köra på en r-series stol då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av håcke:

jag är 185 cm väger runt 78 kg jag valde racing-serien sitter som en gud.

Nice! är det värt pengarna? och vart beställde du din ifrån? maxfps eller från deras officiella hemsida?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av zENK95:

Nice! är det värt pengarna? och vart beställde du din ifrån? maxfps eller från deras officiella hemsida?

Köpte den förra sommaren från maxfps har inte ångrat det alls sen dess

Cooltek w2, Seasonic 520w, i7 4790k, Crucial 16 gb & GTX 980 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av håcke:

Köpte den förra sommaren från maxfps har inte ångrat det alls sen dess

Aha okej, kommer nog också göra det, kostar 200-300 extra om man köper direkt på dxracers hemsida. dom är för tillfället slut på maxfps så jag måste vänta tills den 31'a juli, då får dom in dom igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2010

Jag är 177cm och väger nära 80kg, köpte mig själv en Max series 1,5 månad sedan som jag är ypperligt nöjd med. Egentligen liiiite för stor om man sitter vanligt men jag valde medvetet detta då jag ofta sitter i kors med benen vilket kräver lite mer utrymme vid sidorna.

Om du har en chilli butik nära dig så har dem några Dxracer varianter som du kan testa på plats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Vinzient:

Jag är 177cm och väger nära 80kg, köpte mig själv en Max series 1,5 månad sedan som jag är ypperligt nöjd med. Egentligen liiiite för stor om man sitter vanligt men jag valde medvetet detta då jag ofta sitter i kors med benen vilket kräver lite mer utrymme vid sidorna.

Om du har en chilli butik nära dig så har dem några Dxracer varianter som du kan testa på plats.

Tror inte någon av affärerna här i Skellefteå har dom för testning, inte vad jag har sett iallafall
M-serien är nog lite för dyr för mig ändå. så kommer nog gå på en r-serie när dom får in dom på lagret igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005

Jag är 178 cm väger ca 75 kg, beställde nyss en D-series från Maxfps, har inte fått den ännu men hoppas att jag blir nöjd. Valde D-serien för att få med extra stoppning.

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Dell U2711 | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Jag hade valt den billigare varianten.

Jag har en AKRACING Nitro Red, Och jag har riktiga problem med fusklädret, då det blir så varmt. framförallt på sommaren. Funderar därav att sälja min och köpa den billigare tygvarianten.

I grund är det samma stolar, så det är mitt tips.

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av bandless:

Jag har en AKRACING Nitro Red, Och jag har riktiga problem med fusklädret, då det blir så varmt. framförallt på sommaren. Funderar därav att sälja min och köpa den billigare tygvarianten.

Aha nja, jag kommer nog köpa en dxracer iallafall, men tack för tipset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av zENK95:

netonNet har även dom stolar att beställa, dock inte lika stort urval som MaxFPS. Chilli har ibland några stolar framme om du har en sån butik i närheten.

Jag beställde en Racing med tyg men har tyvärr inte fått den ännu då den var restad...

Skrivet av bandless:

Min bror köpte en DX Racer med skinn och jag måste säga att det är riktig skön känsla. Väldigt mjukt och behagligt. Även jag var skeptisk till den svettiga känslan med skinn, men enligt honom är det inget peoblem alls ens nu på sommaren. Komma ut ur duschen i kallingen och lite fuktig så klibbar den tex inte. Och enligt recensioner jag läst så andas skinnet väldigt bra jämfört med Akracing.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av zENK95:

Gör definitivt det.

Är 182cm själv och har en F-stol och som tur är för mig så är den nästan som skräddarsydd efter mig men är man 186cm blir det nog komplikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3 000 MHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Uzanar:

Gör definitivt det.

Är 182cm själv och har en F-stol och som tur är för mig så är den nästan som skräddarsydd efter mig men är man 186cm blir det nog komplikationer.

Okej tack! blir definitivt en r-series då måste bara vänta på att dom ska få in dom i lagret igen på maxfps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av zENK95:

Okej tack! blir definitivt en r-series då måste bara vänta på att dom ska få in dom i lagret igen på maxfps

Verkar som det är stor åtgång på dxracer numera, maxfps har ingen stol i någon serie på lager. Beställde en i måndags men den är inte skickad än. Enligt supporten skall dom få in mellan 16-18 juli men alla av den jag beställt är redan fullbokad. Får se hur det går.

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Dell U2711 | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Är de någon som vet vart man kan testa dessa stolar fysiskt? Vilka butiker har dessa stolar i lager?
Någon som har någon aning?

Om intressant så bor jag i Sundsvall.

CPU: Intel i5 4690K GPU: Asus Strix 1080 8GBModerkort: Asus Z87 V-Edition RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600MHz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Cooler Master Hyper 212 Plus HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011

Vad är det exakt som gör dessa stolarna till mer "gaming stolar" än t.ex en vanlig hederlig kontorsstol för samma pris?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av kevve1:

Vad är det exakt som gör dessa stolarna till mer "gaming stolar" än t.ex en vanlig hederlig kontorsstol för samma pris?

Marknadsföring och hög prislapp, ger ett intryck av att vara en premiumprodukt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005

Idag blev min stol skickad! Verkar som MaxFPS fick in en leverans idag, finns ett fåtal modeller i lager ser jag ifall någon vill passa på och beställa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av kevve1:

I videon nedan går Barnacules igenom vad du får för dina slantar om du investerar i DxRacer M-Serien (Maximum):

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Beställde en Iron-serie idag, däremot på grund av att informationen på maxfps är väldigt otydlig så fick jag reda på först efter beställningen att den inte fanns i lager :/. Någon behöver tas i nacken där borta.

Hade hellre velat ha en Racing-serie, däremot dessa verkar ju vara helt slut både på lager och hos leverantör.

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | BenQ 2420Z 24" 144hz | Corsair K65 RGB MX Red | Zowie FK1 | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Vilken av dom ska jag köpa? Den ena är svart och 100 kr billigare. Endast material/mönster skiljer.

http://webdanes.dk/images/DX028-1-p.jpg eller http://webdanes.dk/images/DX037-10-p.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Här en en bra video som går igenom vilka skillnaderna. De går även igenom materialen:

Nu har även jag beställt en Dxracer. Får se om det är värt de där extra slantarna.

InWin 909 Chassi// AMD Ryzen 1800X @ 4.0GHz// EVGA GTX 1080 SLi// Corsair Dominator 2933Mhz 32GB// Asus Crosshair VI // Corsair AX 760W // Samsung 960 250GB Nvme SSD // Samsung 850 1TB SSD // Dell U3415W // Windows 10 Pro X64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Fick hem min Iron-stol nu i veckan och jisses vilken skön stol! Passar mig som handen i handsken!

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | BenQ 2420Z 24" 144hz | Corsair K65 RGB MX Red | Zowie FK1 | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av sQuille:

Fick hem min Iron-stol nu i veckan och jisses vilken skön stol! Passar mig som handen i handsken!

Hur är armstöden på Dxracer stolar? Hårda eller mjuka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Rasmus117:

Hur är armstöden på Dxracer stolar? Hårda eller mjuka?

dom är halvhårda typ. Tänk ett lite tätare/hårdare skummaterial. Känns helt okej faktiskt, blir aldrig direkt obehagligt enligt mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2008

Snabbfråga: Om jag är 182 cm och 95kg tung (notera att det inte är övervikt utan välplacerade muskelkilon med några gnuttor fett på sidan ), vad skulle ni säga att jag ska ha för stol då? Är en sån här stol för smal? Är rätt bred över axlarna och armarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Wooshen:

Snabbfråga: Om jag är 182 cm och 95kg tung (notera att det inte är övervikt utan välplacerade muskelkilon med några gnuttor fett på sidan ), vad skulle ni säga att jag ska ha för stol då? Är en sån här stol för smal? Är rätt bred över axlarna och armarna.

Själv så är jag 181 cm och ca 81kg, dock ganska bredaxlad. Iron passar mig perfekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Sarky:

Marknadsföring och hög prislapp, ger ett intryck av att vara en premiumprodukt.

För en Simracer så känns ju stolarna igen.

De ger mer stöd för ryggen jag får då ont i ryggen av att sitta i kontorsstolar för länge. I min racing certifierade stol så kan jag sitta och ratta i timmar jag kan rentav sova i den om jag så önskar (recliner). Har ingen tryckpunkt någonstans

Problemet med DX Racer är ju att de ligger i samma prisklass som en stol du är tillåten att tävla i och tåla en hel del stryk. Har provsuttit lite DX Racers på Netonnet men de stolarna de hade lyckades jag inte alls få till samma sköna sittställning. Grundproblemet med dem är väl att de är anpassade för att man 2015 fortfarande ska sitta vid skrivbord och lira med fullstora tangentbord och mus framför en hukad över någon sketen 120hz 24" monitor.

De här stolarna borde släppas med fotpall så gamers verkligen får en hum om en ergonomiskt riktig spelposition. Bak med ryggen upp med benen så du avlastar ryggslutet som åtminstone jag får problem med förr eller senare med traditionella kontorsstolar och dess sittposition. Nu så finns det ju hälsorisker med att sitta för länge också så det beror ju lite på diverse faktorer.

Dock så är det i sig inte fel att spendera i en bra stol du har ju möjlighet att justera en del med svankstöd och variera sittpositionen lite mer så kan nog tänka mig jag kan överleva lite längre i de DX Racers jag testat men mycket pengar för felaktig sittställning.

Är man bra med DIY så kan man kanske fixa något med bilstol från skroten. Behöver inte direkt va superskålade du ska få plats också. Armstöd ska du inte ha för övrigt de är bara i vägen Skålade stolar kan du använda de delarna som armstöd möjligen. Om de nu inte är för djupa så de blir ivägen.

Skulle jag gå tillbaks till skrivbordställningen så skulle jag nöja mig med Ikea och va noga med raster. DX Racers gör inte mycket åt grundproblemet och materialet kändes inte direkt premium heller.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti