Smarta klockor kan ha för låga volymer för att etablera sig på marknaden

Permalänk
Melding Plague

Smarta klockor kan ha för låga volymer för att etablera sig på marknaden

En ond cirkel av höga kostnader och låg efterfrågan gör att smarta klockor har svårt att få fotfäste på marknaden, någonting som oroar tillverkare i leverantörsledet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Majoriteten använder ju sin mobil som klocka, varför skulle man vilja ha en klocka som kan användas som mobil nu? Så jälva fjantig produkt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Jag skulle gärna ha en som tål att bli blöt och oljig osv, annars kan jag inte ha på mig den när jag jobbar och då försvinner mycket av fördelarna (att slippa ta upp mobilen så den blir skitig bland annat).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig skaffa en klocka som man har på armen men om jag någonsin skulle göra det så skulle jag skaffa en riktig klocka som har 500 gånger längre batteritid och som kanske är värd mer än 3kr om ett par år.

Trodde det var ett skämt när alla ryktena började om "smarta" klockor.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ens med dessa till...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skäggig legend

Skaffar jag mig en smartklocka blir det apple watch men en senare version men bättre batteri - that's it.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Majoriteten använder ju sin mobil som klocka, varför skulle man vilja ha en klocka som kan användas som mobil nu? Så jälva fjantig produkt.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Självklart handlar det om att försöka suga ut så mycket pengar som möjligt ut ett varumärke. Om Apple har en övertro på sin dragningskraft och kundernas oförmåga till insikt (förutsatt att din och min tes har sitt berättigande) återstår att se. Jag tippar på att majoriteten av Apples 3 miljoner Iwatch kommer ligga och skräpa i någons byrålåda inom en snar framtid.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det största problemet med smart-klockor är framförallt batteritiden. Andra problem är att det än så länge inte verkar finnas något användningsområde där de faktiskt gör livet enklare för bäraren.
De fungerar inte utan att telefonen finns i närheten, vilket gör att man fortfarande måste asa med sig telefonen om man ska ut och springa.
De tål inte alls lika mycket som en klassisk klocka, vilket eliminerar de flesta grovarbetare då man kanske inte vill utsätta sin fina nya pryl för fara. (Kom inte på något bättre exempel^^)
Utseendemässigt så är de inte i närheten av en riktig klocka, visst man kan byta urtavla, men det gör ju tyvärr inte så mycket för det fysiska utseendet.

Kort och gott, tekniken är inte mogen än. Den dagen som man kan använda klockan utan telefon eller till och med kan ringa med den, då kanske det börjar bli intressant, förutsatt att de lyckas utveckla batteritekniken så att man slipper ladda den två gånger om dagen.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Pebble har faktiskt gjort livet trevligare men i övrigt känner jag verkligen inget behov av att skaffa en smartare klocka en så. Den gör allt jag vill, har tillräcklig batteritid, kostar inte så mycket att jag behöver vara galet rädd om den och den står pall för det jag utsätter den för.

Resten av klockorna på marknaden.. not so much.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Känns som att majoriteten av dagens smarta klockor är för beroende av smartphones. Jag vill ha en smartklocka som kan göra det min telefon kan göra utan att behöva vara synkad till min telefon.

I dagsläget så verkar det som att bara Samsung och Pebble erbjuder detta medan Android Wear och Apple Watch är beroende av en telefon från respektive sidor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns ganska moment22 över det hela. Folk köper inte produkterna för att dom inte är tillräckligt utvecklade och företagen utvecklar inte produkterna mer för att folk inte köper dom.

Permalänk
Avstängd

Har inte sett någon ännu som faktiskt kunnat motivera användandet av en "smart-watch" på något vettigt sätt. Det är inget annat än en "kul pryl".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

gillar min moto360. Saknar dock bättre batteritid och att skärmen alltid är på.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Inte speciellt förvånad. Känns som att tekniken inte riktigt är redo.
En klocka får gärna vara snygg också vilket oftast inte är fallet om dom är smarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Majoriteten använder ju sin mobil som klocka, varför skulle man vilja ha en klocka som kan användas som mobil nu? Så jälva fjantig produkt.

Ja, typ som en vanlig klocka, gud vilken fjantig produkt. Tycker faktiskt det kan komplettera mobiltelefonen rätt bra. Jag kör ex. alltid helt ljudlöst på både mobil och klocka men ser snabbt om det inkommit något nytt/kan se över gruppchattar osv snabbt och smidigt på handleden utan att behöva böka upp mobilen och bli distraherad av att den vibrerar ungefär hela tiden. Man kan dessutom byta låt, volym, spellista, starta en podcast, få upp "xxxx" från posten när man står i kö för att hämta paket utan att krångla upp telefonen som sitter ihop med hörlurskablar innan för tröjan och gud vet allt. När man virrar runt hemma kan man lägga telefonen på laddning och sätta sig i ett annat rum men ändå märka om någon skriver.

1990-nånting: Varför ska jag betala räkningar på nätet? Finns ju bankkontor
2008: Varför ska man kunna surfa i telefonen man har ju ändå en dator och telefonen är ju långsam
TjugohundraSurfplatta: Finns ju inga användningsområden, bara en gimmick, har ju telefon och dator

Ungefär sådär brukar det se ut. Hur många köpte 1st gen Ipad jämfört med hur många som har idag?

Att tekniken inte är redo köper jag inte heller. Det enda som egentligen saknas är bättre batteri men för nuvarande räcker alla klockorna lätt 24h+ och kom inte och säg att det är jobbigt att ladda. Det är bokstavligen bara ta av den och lägga på bordet på kvällen, precis som med vilken klassisk klocka som helst.

Det enda jag egentligen finner tråkigt med min Moto360 jämfört med min Tissot är att den åldras bra mycket snabbare när utvecklingen så småningom går framåt.

Förvånansvärt mycket bakåtsträvande för att vara ett teknikintresserat Sweclockers tycker jag. Ibland känns det nästan som att generation "stationär dator" blivit gammal och hamnat i pensionärsstatus och gnäller på allt nytt som kommer.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt lite sugen efter en smart klocka. Jag hade tidigare en jawbone up24 (ett aktivitetsarmband) men fick lämna tillbaka den då den gick sönder. Om det skulle komma en klocka (eller finns det redan?) som kan mäta puls och antal steg eller liknande aktivitet samt kunna visa meddelanden likt Apple Watch så skulle jag helt klart vara intresserad. Om man har mobilen på armen medan man är ute och cyklar eller springer och känner att man får ett sms så skulle det vara smidigt att kunna läsa meddelandet på klockan och kolla om det var något viktigt istället för att behöva stanna och plocka av mobilen från armen.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min G Watch R

Skrivet av Golvmopp:

Jag är faktiskt lite sugen efter en smart klocka. Jag hade tidigare en jawbone up24 (ett aktivitetsarmband) men fick lämna tillbaka den då den gick sönder. Om det skulle komma en klocka (eller finns det redan?) som kan mäta puls och antal steg eller liknande aktivitet samt kunna visa meddelanden likt Apple Watch så skulle jag helt klart vara intresserad. Om man har mobilen på armen medan man är ute och cyklar eller springer och känner att man får ett sms så skulle det vara smidigt att kunna läsa meddelandet på klockan och kolla om det var något viktigt istället för att behöva stanna och plocka av mobilen från armen.

Det är ju precis vad smart klocka som finns ute gör, du får notifikation som du kan läsa på klockan. Tex sms, facebook inlägg, samtal osv. Allt visar på klockan så länge du har mobilen i närheten kopplad med bluetooth, finns smart klocka som har WiFi och då behöver inte mobilen vara närheten så länge du är kopplad mot WiFi. Jag gillar klockor, men har tendens att alltid lämna ifrån och blir liggande i flera år. Men nu efter att jag har köpt smart klocka så känns det genast mycket roligare att ha en runt handleden.

Den har ju även stegräknare och pulsmätare, samt titta på väder osv. Batteritid är helt okej för min del, räcker ca 2 dagar för mig och jag tar alltid av den varje kväll jag lägger mig och då får den ligga i laddstation. Känns som jag verkligen inte kan vara utan den nu

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Inaktiv

Såklart framtiden för smartklocka finns. Dock som flera sagt är de lite före sin tid. Dålig batteritid men även smidig input och utput av information.
Smidigare input och utput kan Nanotechnology hjälpa till med.
https://www.youtube.com/watch?v=7hZ5hinf9vo

Permalänk
Avstängd

Det kan vara just det; att många inte ser grejen med en smartklocka eftersom ordet klocka påminner om tid och tid får en att tänka på att man har en mobiltelefon till det eller en mekanisk klocka redan som man slipper oroa sig över batteriet.

Som någon kommenterat så måste smartklockan marknadsföras för att visa vilket krångel man slipper genom att använda en, och inte att den har en miljon funktioner som en smartphone eftersom det kan då bli som "tårta på tårta".

Smartklockan måste differentieras från smarttelefonen så att folk kan se vettet i att skaffa både ock. Personligen skulle jag uppskatta en smartklocka som kan visa saker utan att jag måste vara interaktiv med den såsom att se tid, inkommande info som jag inte behöver svara på som t.ex. akutsms o.d.

Sen har vi oxå självbildsfaktorn eftersom smartklockan kmr troligen att vara en mer el. mindre synlig del av det vi visar omvärlden medan smartelefoner inte är det samt att de har blivit mer vedertagna så inte så många som gör en självbildsbedömning av oss andra utifrån vilken smartphone vi har (möjligen vissa Apple-lovers å Apple-haters som jag själv är, hater). Jmf. detta med att du kan gå i vilka kalsonger du vill (farsan hade ett par tarzan-kallingar för länge sen) utan att känna att många andra kan döma el. tolka din självbild utifrån detta.

Om en större folkmassa upplever att smartklockan kan lösa ett problem el. tillgodose ett behov som de upplever att deras smarttelefon inte kan göra ännu så finns det hopp för denna nya produkt. Men som många kommenterat här redan, "jag ser inte vad man ska ha detta till som jag redan kan använda mobilen till."

Att snabbt kunna se tid, puls å övrig data som man inte kan vara interaktiv med när man tränar kan vara ett område, dock kmr det vara en begränsad marknad eftersom inte alla är så sifferhungriga e. seriösa med sin träning. Dock så finns ju dylika "klockor/armband" som FitBits osv?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kan bero på att folk vet inte hur eller vad man kan göra med dom.
Bara att läsa i detta kommentarsfält, nästan ingen har koll...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Kan bero på att folk vet inte hur eller vad man kan göra med dom.
Bara att läsa i detta kommentarsfält, nästan ingen har koll...

Precis. Jag har ingen större koll, och visst skulle man kunna klandra oss konsumenter för det, att vi är för lata
att ta reda på info, men det är markandsförarnas fel som inte lagt ner tillräckligt på att kommunicera exakt hur
de kan användas och varför de bör då användas istället för mobiltelefoner för att slippa känna "två av samma sak".

Som Apple-hater spekulerar jag att Apple troligen tror att de kan punga ut Apple Watch till en lönsam
nivå pga. en stor kundmassa, främst lojala kunder, kmr att köpa det bara för det är Apple och inte
riktigt för behovet som kanske folk som inte har samma bild av Apple kanske skulle vilja köpa pga.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som utvecklare är det skönt att inte ha en klocka på armen. Skulle jag en dag vilja ha det så skulle det bli en mekanisk, dvs klocka utan batteri. En klocka som tickar pga mekanik, fjädrar och kugghjul. Felgrad på ~2s per dygn brukar dock vara vanligt men det kan jag lätt leva med för en helmekanisk klocka.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hoppas på en snabb död för den här sortens produkter.
För mig är den så pass ointressant och onödig så det saknar motstånd, men jag ver självklart att alla är av olika uppfattningar. Men jag har svårt att se hur det här ska få fäste på sikt. Du bar redan mobilen till allt, och den klarar allt. Din klocka kan bara utföra 1/10 typ av din mobils kapacitet. I slutändan blir det ju bara ytterligare en pryl till att ladda på kvällen som dom flesta gör. Batterikapaciteten är ju skrämmande låg för den här klockorna tycker jag.

Om det mot all förmodan får fotfäste (vilket vi inte hoppas) så får man ju hoppas att det sker något genombrott inom batteriutvecklingen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Använder min LG G Watch R dagligen är är galet nöjd. Behövs den? Nja troligen inte. Behövs en smartphone överhuvudtaget? Nja troligen inte det heller.. Men gör klockan mitt liv enklare? JA. Jag jobbar som asfaltsarbetare (Smutsigt jobb). Och har på mig Peltor Bluetooth-hörselkåpor dagarna i ända. Titt som tätt ringer folk till mig. Både önskade och oönskade samtal. Nu ser jag direkt vem det är som ringer, utan att behöva plocka upp mobilen. Och kan då enkelt svara eller skita i att svara med hjälp av knappen på hörselskydden. Samma gäller om jag lyssnar på musik på jobbet. Då kan jag enkelt, utan att behöva ta upp mobilen, byta låt, pausa m.m.
Ibland ska vi flytta våra maskiner lite längre sträckor. Och är det till ett ställe där jag aldrig varit innan kan jag bara köra igång navigationen i klockan och på så sätt hitta dit jag ska. Något som är mycket svårare om jag skulle behöva hålla i min mobil.

Sen är det faktiskt väldigt smidigt att kunna läsa sms m.m. direkt i klockan. Speciellt om man får många sms varje dag. Så vet man vilka gånger det är värt att plocka upp mobilen eller ej.

Sen har vibratorn i klockan gjort att jag upptäckt inkommande samtal många gånger då jag annars skulle missat dom.

Detta är bara några av många användningsområden jag haft från min klocka.

Vad gäller batteritiden klarar sig min LG-klocka i ca 2 dygn. Det är mer än tillräckligt då jag aldrig sover med smycken/klockor på mig. Och jag har ju min laddstation vid sängen så lägger den helt enkelt där varje kväll. Och som sagt, klockan klarar ju LÄTT ett dygn. Mer behöver den ju aldrig klara egentligen så förstår inte vad folk klagar på. Det är ju ett tillbehör till ens mobil, och sålänge batteritiden är i paritet med mobilen finns det ju egentligen inga problem.

Permalänk

Ja trodde "för låga volymer" menade att deras högtalare var för svaga först xD

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Hoppas på en snabb död för den här sortens produkter.
För mig är den så pass ointressant och onödig så det saknar motstånd, men jag ver självklart att alla är av olika uppfattningar. Men jag har svårt att se hur det här ska få fäste på sikt. Du bar redan mobilen till allt, och den klarar allt. Din klocka kan bara utföra 1/10 typ av din mobils kapacitet. I slutändan blir det ju bara ytterligare en pryl till att ladda på kvällen som dom flesta gör. Batterikapaciteten är ju skrämmande låg för den här klockorna tycker jag.

Om det mot all förmodan får fotfäste (vilket vi inte hoppas) så får man ju hoppas att det sker något genombrott inom batteriutvecklingen.

Varför hoppas du de försvinner? Du vill inte ha en visst köp inte någon då, men vad förstör dom för dig?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja, typ som en vanlig klocka, gud vilken fjantig produkt. Tycker faktiskt det kan komplettera mobiltelefonen rätt bra. Jag kör ex. alltid helt ljudlöst på både mobil och klocka men ser snabbt om det inkommit något nytt/kan se över gruppchattar osv snabbt och smidigt på handleden utan att behöva böka upp mobilen och bli distraherad av att den vibrerar ungefär hela tiden. Man kan dessutom byta låt, volym, spellista, starta en podcast, få upp "xxxx" från posten när man står i kö för att hämta paket utan att krångla upp telefonen som sitter ihop med hörlurskablar innan för tröjan och gud vet allt. När man virrar runt hemma kan man lägga telefonen på laddning och sätta sig i ett annat rum men ändå märka om någon skriver.

1990-nånting: Varför ska jag betala räkningar på nätet? Finns ju bankkontor
2008: Varför ska man kunna surfa i telefonen man har ju ändå en dator och telefonen är ju långsam
TjugohundraSurfplatta: Finns ju inga användningsområden, bara en gimmick, har ju telefon och dator

Ungefär sådär brukar det se ut. Hur många köpte 1st gen Ipad jämfört med hur många som har idag?

Att tekniken inte är redo köper jag inte heller. Det enda som egentligen saknas är bättre batteri men för nuvarande räcker alla klockorna lätt 24h+ och kom inte och säg att det är jobbigt att ladda. Det är bokstavligen bara ta av den och lägga på bordet på kvällen, precis som med vilken klassisk klocka som helst.

Det enda jag egentligen finner tråkigt med min Moto360 jämfört med min Tissot är att den åldras bra mycket snabbare när utvecklingen så småningom går framåt.

Förvånansvärt mycket bakåtsträvande för att vara ett teknikintresserat Sweclockers tycker jag. Ibland känns det nästan som att generation "stationär dator" blivit gammal och hamnat i pensionärsstatus och gnäller på allt nytt som kommer.

Det är främst batteritekniken som jag menar när jag säger att tekniken inte är riktigt redo. Visst är det lätt att ta av sig klockan och lägga den på laddaren men det är ytterligare en laddare som man alltid måste ha med sig när man är iväg. Hade trådlös laddning tagit fart så hade problemet vart klart mindre. Frågan är väl också hur bra batterierna presterar efter 2 år.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför klockorna inte skulle få fotfäste.
Låter som det är som vanligt med fördomar, de som inte har provat eller förstår är emot. Som vanligt så blir det storm runt produkter/tjänster som inte från dag 1 inkluderar ALLA funktioner alla sorters människor kan tänkas behöva. Det är ju dåligt!

Börja med de 4 basic funktionerna. Se vem som ringer, se vem som skriver och vad, se och bli påmind om när det är dags att göra något, styra volym, track och se artist & låt.
Detta kan göras medans telefonen ligger på laddning, ligger på köksbordet, ligger i väskan i bagageutrymmet ligger ner tryckt i fickan medan du kör bil eller cyklar.
Dagens telefoner har inte blivit mindre med generationerna.

Som sagts tidigare, ingen behövde en surfplatta tidigare men nu har folk minst en var.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Ignostic: Antagligen lika bra/dåligt som din telefons batteri. Det är samma sorts batteri i

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Var själv sugen på en när det började hypas men sen blev det för dåligt helt enkelt. Kass batteritid.

Skärmen är såklart liten, orkar inte gå tillbaks till en massa scrollanden nu när mobilerna äntligen får lite högre upplösning så att det går att surfa på dom. Tänk att du får ett mail eller inlägg på fejjan på ett antal rader, läser du det då på klockan eller i mobilen?

Enligt mig känns det som att man tagit en smartphone, minskat ner den, tagit bort mängder av appar och sen försökt sälja den som något man bär på armen istället för i fickan. Vill ha något mer, något nytt om jag ska köpa. Klcoka med hologramdisplay vore ju coolt.

Wearable computing i all ära men ser själv gärna något nyare än klockor och armband.