Permalänk
Medlem

Tvkort+htpc+parabol?

Tjena.

Har parabol på taket och funderar på att sätta ett Tvkort i kommande htpc. Någon som har bra koll på vad man ska ha för Tvkort i datorn?

Har canal digital och får väl köra med deras modul antar jag.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Tvkort+htpc+parabol?

Tyvärr är låsning av operatörer gör utbudet smalt så köpa för att tidsförskuta/spela o-kodade från marksändning till digitalt Köpa som klarar T2 för mark och S2 för satellit
För marknätet kommer det bli en övergång till HD inte både HD och inte HD pardelt för samma kanal. Att kunna timskifta alla mark kanaler (O-kodade) gör de räcker lite längre.

Det blir ett smalt utbud för inspelning men att lagra skälv och spela in kostar så streaming tjänster är kokuranskraftigt.

TV-korten kodar i H.264 om du kan spela upp i H.265 så får du utnyttja annan kodning / de-kodning än TV-korets

Men huvud utbud så får det bli cabel / streaming-tjänster som komplement Netflix, Viaplay och tv-kanaler 4 & 5 mm.
Efter som det inte är tv kort finns möjligen finns det mjukvara för att spela in åtminstone för de o-kodade.

USB-TV-kort för T2 & C är överkomligt ex, Hauppauge TripleStick T2 292e DVB-T2, DVB-T, DVB-C

Hauppauge WinTV HVR-5525 HD (ny som klarar T2 & S2)
Hauppauge WinTV-HVR-2205 dual T2 & C

Windows 10 är nytt så se till att korten fungerar med det och du har ett fungerande alternativ till Windows media player.

Canal digital har inte sätt spela in digitalt i HTPC SCART ska gå möjligen går det utnyttja USB- via smart tv med USB-hårddisk tycks bara o-kodat vara då är det låst till TV: en inte så mycket mer en ett komplement att spela in och timskifta på HTPC: en.
Att spela in på deras boxar eller USB-diskar kopplade till Canal digital boxar.

Broadwell med hård- avkodning för h.365 finns men de är bara 4 kärniga 2.4G processor svaga men de finns med pcie 2.0*16 och 2st pcie 2.0*1 så två tv kort med möjlig het att sätt dit ett grafikkort.

Sky lake entusiast kom 5/8 men det är dyra, vist går det att klocka ned för att få ned effekten om man behöver och har en del pengar att strö med. För normal användaren vänta till fler varianter kommer.

Om du använder Broadwell kan du koda om inspelningar på standar dator och spara på ett NAS h.265 tar halva platsen jämfört med h.264 så alt efter som alla dina enheter klarar h.365 så kan du gå över till det helt.

Det finns ett antal trådar om HTPC som är mycket bra i forumet, så sök på HTPC.
Så lycka till!

Permalänk
Medlem

Oj vad mycket information. Är också intresserad av dehär med tv kort. Förstod inte riktigt hur de menade med de olika o-kodade och sånt. Menar du att man kan nå ett antal kanaler gratis vi marknätet och satellit? Till de krävs 3 olika tv kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla http://comhit.net/
Mycket bra forum för detta. Se till att regga er så ser ni alla delarna.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk

Flera kort för att kunna spela in fler kanaler samtidigt, olika för välja det som passar behovet

Flera kort för att kunna spela in fler kanaler samtidigt, olika för välja det som passar behovet det finns kort som klarar fler kanaler än två men efter som efter frågan har minskat är priset högre och tillgången mindre mycket färre användare så mindre information vid problem.

Hauppauge WinTV HVR-5525 HD (ny som klarar T2 & S2)
Är ett kort som kan spela in en kanal från mark-nätet, satellit eller kabel.

Hauppauge WinTV-HVR-2205 dual T2 & C
Är ett kort som kan spela in två kanal från marknätet eller kabel

USB-TV-kort för T2 & C är överkomligt ex, Hauppauge TripleStick T2 292e DVB-T2, DVB-T, DVB-C
Är ett kort som kan spela in en kanal från marknätet, eller kabel
Så du kan avvända din bärbara som HTPC-enkel koppa in USB-kortet och en extra extern disk så kan du enkelt komma igång låg kostnad (även en fjärrkontroll).

Marknätet: SVT är okodat reklamfritt finansierar via din tv-lisens TV4 och TV6 är reklam finsirat.
Det händer att flera kanaler är o kodade när det är reklam kampanjer för att få fler kunder.
Kan inte satellit utbudet (är nedmonterat) men har du en disk så ha möjligheten när du bygger ett HTPC.
Kabel tv samma okodade som marknätet normalt men det kan var ett antal kanaler till 3,7,10,11 mm.

Jag borde använt format bytte mellan h.364 och h.365 förvara tydligare
H.364 är det gamla formatet som har varit gällande i ett antal år h.365 är det nya som tar hälften så stor lagrings plats. Det kräver mer data kraft att göra det. Att dekryptera tar det dubba jämfört med den gamla och kryptera tar fem gånger mer, så därför är bra att ha hårdvara de-kodning på moderkortet.
Att utnyttja grafik kort går på många nya grafik kort kostar mer och det går mer energi som skapar värme.
När du har spelat in i formatet h.364 så får det ta tid att för du har det redan inspelat så inte stressat att minska den plats det tar på hårddisken tänk på inte så många datorer mm klarar inte H.365 ännu.

Så lycka till!

Skrivet av Eawo:

Oj vad mycket information. Är också intresserad av dehär med tv kort. Förstod inte riktigt hur de menade med de olika o-kodade och sånt. Menar du att man kan nå ett antal kanaler gratis vi marknätet och satellit? Till de krävs 3 olika tv kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej tack nu tror ja att jag hängde med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Flera kort för att kunna spela in fler kanaler samtidigt, olika för välja det som passar behovet det finns kort som klarar fler kanaler än två men efter som efter frågan har minskat är priset högre och tillgången mindre mycket färre användare så mindre information vid problem.

Hauppauge WinTV HVR-5525 HD (ny som klarar T2 & S2)
Är ett kort som kan spela in en kanal från mark-nätet, satellit eller kabel.

Hauppauge WinTV-HVR-2205 dual T2 & C
Är ett kort som kan spela in två kanal från marknätet eller kabel

USB-TV-kort för T2 & C är överkomligt ex, Hauppauge TripleStick T2 292e DVB-T2, DVB-T, DVB-C
Är ett kort som kan spela in en kanal från marknätet, eller kabel
Så du kan avvända din bärbara som HTPC-enkel koppa in USB-kortet och en extra extern disk så kan du enkelt komma igång låg kostnad (även en fjärrkontroll).

Marknätet: SVT är okodat reklamfritt finansierar via din tv-lisens TV4 och TV6 är reklam finsirat.
Det händer att flera kanaler är o kodade när det är reklam kampanjer för att få fler kunder.
Kan inte satellit utbudet (är nedmonterat) men har du en disk så ha möjligheten när du bygger ett HTPC.
Kabel tv samma okodade som marknätet normalt men det kan var ett antal kanaler till 3,7,10,11 mm.

Jag borde använt format bytte mellan h.364 och h.365 förvara tydligare
H.364 är det gamla formatet som har varit gällande i ett antal år h.365 är det nya som tar hälften så stor lagrings plats. Det kräver mer data kraft att göra det. Att dekryptera tar det dubba jämfört med den gamla och kryptera tar fem gånger mer, så därför är bra att ha hårdvara de-kodning på moderkortet.
Att utnyttja grafik kort går på många nya grafik kort kostar mer och det går mer energi som skapar värme.
När du har spelat in i formatet h.364 så får det ta tid att för du har det redan inspelat så inte stressat att minska den plats det tar på hårddisken tänk på inte så många datorer mm klarar inte H.365 ännu.

Så lycka till!

Ok nu får vi se om jag fattat det hela rätt eller om det du skrivit är information overload för min hjärna. För att kunna köra canaldigital via satellit (parabol på taket) så rekommenderade du Hauppauge WinTV HVR-5525 HD och gärna en mindre egen hårddisk till den för inspelat material. Men då behöver jag alltså fortfarande någonting att sätta mitt canaldigital kanalkort i som kopplas till tvkortet. Finns det inget vettigt tvkort med inbyggd läsare för kanalkortet, alltså någon form av allt i ett lösning?

Har egentligen inget större behov av inspelning, däremot timeshift är ju aldrig fel

Tack för all information

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Tyvärr är det förärvande näst intill omöjligt att ha Canal digital via tv-kort

Tyvärr är det förärvande näst intill omöjligt att ha Canal digital via tv-kort så Hauppauge WinTV HVR-5525 HD så förnärvarand så får du begränsat till o-kodade kanaler och utnyttja Canal digital box för deras utbud. ( tidigare så gick det med CA kort en övergång till CA+ så finns det inte längre direkt stöd för HTPC)

HD-box Adb 2850ST kan du ansluta upp till 1T HD för inspelning men bara en satellit mottagare så bara en kanal i taget så du kan titta och timeshifta på samma kanal eller spela in den.

Så för att kunna timeshifta så mer behöver du fler mottagare.
Om du har en separat HTTP kan du timeshift/spela in lika många kanaler samtidigt som du har mottagare på dina tv-kort.

Det finns billigare tv-kort som inte är T2 utan bara T så det går att täcka de o-kodade kanalerna
Så som SvT 1&2 full HD och barn & utbildning tv6 och tv4 inte i full HD än nu.
Hauppauge WinTV-NOVA-T-500 HD Dubbel DVB-T tuner till din PC. Spela in två fri digitala kanaler samtidigt (Ca 650kr), lite under halva priset per kanal men inte full HD.

Så bara de o-kodade WinTV HVR-5525 HD men när du har en satellit disk tycker jag att det kan vara trevligt att även kunna ta i mot och spela in även det utbud Canal digital inte har du kan ha en disk som klarar fler satelliter en standar Canal digital.

Så nu vet du lite mer om att bygga en HTPC fördelar, nackdelar och begränsningar.
Det finns fler som skriver om det forumet och många fler utanför så Googla lite!

Det är inte bara nackdelar med att ha en HTPC att du har ett separat så du kan utesluta fel genom koppa in till HTPC för att utesluta fel på tv och satellit signal.
Om du spelar in kan du spela upp i annat rum på så som en BLU Rey spelare med multi funktion!

Skrivet av FlashTec:

Ok nu får vi se om jag fattat det hela rätt eller om det du skrivit är information overload för min hjärna. För att kunna köra canaldigital via satellit (parabol på taket) så rekommenderade du Hauppauge WinTV HVR-5525 HD och gärna en mindre egen hårddisk till den för inspelat material. Men då behöver jag alltså fortfarande någonting att sätta mitt canaldigital kanalkort i som kopplas till tvkortet. Finns det inget vettigt tvkort med inbyggd läsare för kanalkortet, alltså någon form av allt i ett lösning?

Har egentligen inget större behov av inspelning, däremot timeshift är ju aldrig fel

Tack för all information

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

Tyvärr är det förärvande näst intill omöjligt att ha Canal digital via tv-kort så Hauppauge WinTV HVR-5525 HD så förnärvarand så får du begränsat till o-kodade kanaler och utnyttja Canal digital box för deras utbud. ( tidigare så gick det med CA kort en övergång till CA+ så finns det inte längre direkt stöd för HTPC)

HD-box Adb 2850ST kan du ansluta upp till 1T HD för inspelning men bara en satellit mottagare så bara en kanal i taget så du kan titta och timeshifta på samma kanal eller spela in den.

Så för att kunna timeshifta så mer behöver du fler mottagare.
Om du har en separat HTTP kan du timeshift/spela in lika många kanaler samtidigt som du har mottagare på dina tv-kort.

Det finns billigare tv-kort som inte är T2 utan bara T så det går att täcka de o-kodade kanalerna
Så som SvT 1&2 full HD och barn & utbildning tv6 och tv4 inte i full HD än nu.
Hauppauge WinTV-NOVA-T-500 HD Dubbel DVB-T tuner till din PC. Spela in två fri digitala kanaler samtidigt (Ca 650kr), lite under halva priset per kanal men inte full HD.

Så bara de o-kodade WinTV HVR-5525 HD men när du har en satellit disk tycker jag att det kan vara trevligt att även kunna ta i mot och spela in även det utbud Canal digital inte har du kan ha en disk som klarar fler satelliter en standar Canal digital.

Så nu vet du lite mer om att bygga en HTPC fördelar, nackdelar och begränsningar.
Det finns fler som skriver om det forumet och många fler utanför så Googla lite!

Det är inte bara nackdelar med att ha en HTPC att du har ett separat så du kan utesluta fel genom koppa in till HTPC för att utesluta fel på tv och satellit signal.
Om du spelar in kan du spela upp i annat rum på så som en BLU Rey spelare med multi funktion!

Ok tack för förtydligandet tydligen så behövdes det, men attans va trist att inte kunna få in boxen i htpcn det var ju lite av grejen med hela bygget att kunna ha allt i en burk så att säga

Får man fråga hur det kommer sig att du har denna kunskap? Har googlat runt en hel del och till och med varit i kontakt med canal digital men dom sa bara att dom inte kunde garantera att det skulle fungera eftersom det var inget dom hade testat.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Intresse för att få en funktionell lösning för mig har gett en del grund kunskap

Intresse för att få en funktionell lösning för mig har gett en del grund kunskap
Jag hade Visat tidigare i ett antal år, ville kunna spela in vist gick det med gamla VHS men vill ha enkelhet, har använt USB-tv stick jag bra i ett antal månader sen blev det någon mjukvara ändring som att få det att fungera, har även prövat Capture-kort innan naturligt vis mjukvaru problem det var där för tv- kortet-var USB lättare kunna byta om det blev något fel. ( P.G.A. jobbet är extremt ESD medveten så där av hur lätt det kan bli fel)

Så ja ja har googlat lösningar i många år har plockat ner parabolen och använder Viaplay men viljan att hitta lösning på problemet. (Visat kostade 249 med parabol nu uppe i 515kr)
Marknaden för produkterna har minskat det ökade nedladdning och streaming tjänsterna och de med film rättigheter vilja att begränsa spridning av högre kvalitet så det inte när CA skulle gå över till CA+ inte blev till gängligt för pc det finns fortfarande att köpa CA moduler (men de blir mer och mer ovanliga) för korten från satellit och kabelteve leverantörer.

Har en bror som ligger i radio skugga här i 08 området så han har använt parabol i ett antal år.
Min bror som använder Canal digital han hade Visat, men bytte Visat har mest varit för att rekryter nya kunder inte ge befintliga några fördelar.

Så mitt intresse kvar vill ha kunskapen om/när det blir aktuellt att skaffa nytt.
Visat har Viaplay på köpet men jag vet inte om Canal digital har något liknande då kommer en HTPC komma till nytta, att kunna klämma in en BLU Rey i den är en möjlighet för att inte öka antalet apparater vid TVen.

Har tidigare sett boxar som både klarar streaming och satellit men har inte flöjt den biten så noga se vad som är aktuellt den dagen det blir nytt.
HTPC utnyttja intern grafik men ha plats och kapacitet för ett grafikkort, för grafiken går snabbare fram en processorn och har legat efter i krympande av storlek ser ut som det går från 28 till 14 nästa år processerna har redan kommit i 14 så det kommer fungera bättre nästa år!

Skrivet av FlashTec:

Ok tack för förtydligandet tydligen så behövdes det, men attans va trist att inte kunna få in boxen i htpcn det var ju lite av grejen med hela bygget att kunna ha allt i en burk så att säga

Får man fråga hur det kommer sig att du har denna kunskap? Har googlat runt en hel del och till och med varit i kontakt med canal digital men dom sa bara att dom inte kunde garantera att det skulle fungera eftersom det var inget dom hade testat.

Permalänk

Jag har kört Canal Digital via en pc i ett år snart och är väll halv nöjd. Kan krångla ibland så man får dra ut CA modulen men inte mycket mer.

Använder ett tv kort som heter Digital Everywhere Firedtv S2 men tillverkas inte längre men finns ett liknande.
Digital Devices http://www.digitaldevices.de/english/Cine_S2.html
CA modulen jag använder är den ifrån kjell o company.
Sen använder jag Media Portal´s Tvserver på en server här hemma och Media Portal på HTPC även XBMC på Raspberryn med PVR-Client så jag kan se kanalerna där också.
Lite jobb att få till allt men roligt när det väl snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yamaha_nisse:

Jag har kört Canal Digital via en pc i ett år snart och är väll halv nöjd. Kan krångla ibland så man får dra ut CA modulen men inte mycket mer.

Använder ett tv kort som heter Digital Everywhere Firedtv S2 men tillverkas inte längre men finns ett liknande.
Digital Devices http://www.digitaldevices.de/english/Cine_S2.html
CA modulen jag använder är den ifrån kjell o company.
Sen använder jag Media Portal´s Tvserver på en server här hemma och Media Portal på HTPC även XBMC på Raspberryn med PVR-Client så jag kan se kanalerna där också.
Lite jobb att få till allt men roligt när det väl snurrar.

Och då får du ut HD kanaler också?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Och då får du ut HD kanaler också?

Japp! Det är någon HD kanal är inte är svensk text på, tror det är Discovery.

Permalänk
Skrivet av lordzehn1974:

Ska man köra mediaportal tvserver så är det bara digital devices eller gamla digital everywhere kort som fungerar med Canal Digital och HD kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yamaha_nisse:

Jag har kört Canal Digital via en pc i ett år snart och är väll halv nöjd. Kan krångla ibland så man får dra ut CA modulen men inte mycket mer.

Använder ett tv kort som heter Digital Everywhere Firedtv S2 men tillverkas inte längre men finns ett liknande.
Digital Devices http://www.digitaldevices.de/english/Cine_S2.html
CA modulen jag använder är den ifrån kjell o company.
Sen använder jag Media Portal´s Tvserver på en server här hemma och Media Portal på HTPC även XBMC på Raspberryn med PVR-Client så jag kan se kanalerna där också.
Lite jobb att få till allt men roligt när det väl snurrar.

Skrivet av lordzehn1974:

Om man använder en canal digital anpassad CAM i något av alternativen nedan, skulle det funka:

Alternativ 1

Alternativ 2

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@FlashTec: alternativ 2 verkar vara det bästa. det ska funka utan problem.

Permalänk

@FlashTec: Vilken mjukvara ska du använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yamaha_nisse:

@FlashTec: Vilken mjukvara ska du använda?

Tanken är väl att köra Kodi tror jag, tycks ha ett stort urval av plug-ins för att även kunna köra Netflix och annat. Om ingen har något bättre alternativ

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@FlashTec: Ok, men har du läst om någon som har lyckats med Canal Digital i kodio?
Jag hade kört mediaportal´s tvserver som du sedan kan komma åt ifrån kodio med ett pluggin.
Men ska du köra mediaportal så köp de tvkortet jag länkade till samt ett CI Interface.
Kostar lite men tvivlar på att något annat skulle fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yamaha_nisse:

@FlashTec: Ok, men har du läst om någon som har lyckats med Canal Digital i kodio?
Jag hade kört mediaportal´s tvserver som du sedan kan komma åt ifrån kodio med ett pluggin.
Men ska du köra mediaportal så köp de tvkortet jag länkade till samt ett CI Interface.
Kostar lite men tvivlar på att något annat skulle fungera.

Hälften av det jag läst säger typ att canaldigital inte funkar överhuvudtaget så det är ju därför jag söker hjälp. Så fort någon säger att det går att få att funka så kommer någon annan och säger att det inte fungerar. Jag hade siktat in mig på att köra Kodi då det verkar göra det mesta, men inget är skrivet i sten, håller på och får in dom sista delarna nu så att jag kan få ihop burken överhuvudtaget

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Jag är glad över att ha fel att det fortfarande går att använda Canal digital på en HTPC!

Jag är glad över att ha fel att det fortfarande går att använda Canal digital på en HTPC!
Men det krävs utrustning som är på utgående, positivt att det även fungerar för HD kanaler!
Det är bra att forumet är så stort att finns folk som har mer kunskap!

När du fått fart på det skriv gärna hur du gjorde, det kan vara något för min bror!

Lycka till med projektet!

Skrivet av FlashTec:

Tanken är väl att köra Kodi tror jag, tycks ha ett stort urval av plug-ins för att även kunna köra Netflix och annat. Om ingen har något bättre alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av yamaha_nisse:

@FlashTec: Ok, men har du läst om någon som har lyckats med Canal Digital i kodio?
Jag hade kört mediaportal´s tvserver som du sedan kan komma åt ifrån kodio med ett pluggin.
Men ska du köra mediaportal så köp de tvkortet jag länkade till samt ett CI Interface.
Kostar lite men tvivlar på att något annat skulle fungera.

Om jag följer ditt recept ovan så behöver jag väl ändå något att sätta ca modulen i, något bra förslag?

Skrivet av HåkaN Teknik:

Jag är glad över att ha fel att det fortfarande går att använda Canal digital på en HTPC!
Men det krävs utrustning som är på utgående, positivt att det även fungerar för HD kanaler!
Det är bra att forumet är så stort att finns folk som har mer kunskap!

När du fått fart på det skriv gärna hur du gjorde, det kan vara något för min bror!

Lycka till med projektet!

Det kommer en byggtrådar på detta projekt då jag både har en hårddisk med för Sverige en näst intill okänd tillverkare plus att jag ska försöka få igång ett mediatangentbord i miniformat som jag inte sett innan så tänkte köra en byggtråd med lite recensioner

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@FlashTec: Var lite osäker som dig innan jag provade med Canal Digital. Men det har fungerar bra än så länge.

Följande hårdvara använder jag:
Digital Everywhere FloppyDTV S2
Ca modul

Mjukvara:
MediaPortal tvserver installerat på en server (går även att köra på HTPCn)
MediaPortal eller Kodi med MediaPortal PVR client. (måste vara openelec om det gäller en raspberry annars fungerar inte PVR clienten)

Så om du köper ett Digital Devices behöver du även ett CI (att sätta din ca modul i)

Står en del på Media Portals hemsida. Finns de som kör programkortet rätt in i en kortläsare och på så vis kan dela kortet och komma över fler kanaler. Dock inget jag orkat prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yamaha_nisse:

@FlashTec: Var lite osäker som dig innan jag provade med Canal Digital. Men det har fungerar bra än så länge.

Följande hårdvara använder jag:
Digital Everywhere FloppyDTV S2
Ca modul

Mjukvara:
MediaPortal tvserver installerat på en server (går även att köra på HTPCn)
MediaPortal eller Kodi med MediaPortal PVR client. (måste vara openelec om det gäller en raspberry annars fungerar inte PVR clienten)

Så om du köper ett Digital Devices behöver du även ett CI (att sätta din ca modul i)

Står en del på Media Portals hemsida. Finns de som kör programkortet rätt in i en kortläsare och på så vis kan dela kortet och komma över fler kanaler. Dock inget jag orkat prova.

Höll på och kollade lite tidigare idag på det här med digital devices, kan det verkligen vara riktigt att behöva lägga runt 3-3,500 bara på hårdvaran. Tyckte det verkade hutlöst när man kan köpa andra märken för i alla fall hälften. Ett av alternativen jag länkade längre upp som är en allt-i-ett kort med inbyggd ci kostar ju typ $80.

Mjukvarumässigt borde det ju helt klart gå som smidigt att köra det som du nämner.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@FlashTec: Visst kostar de, kolla om du kan hitta begagnade eller ännu bättre ett FloppyDTV.
Fördelen med de dyra korten är att de har stöd i tex. MediaPortal och att de fungerar med Canal Digital.

Permalänk
Medlem

@yamaha_nisse:

Ursäkta bumpen.. Jag köpte innan jag såg denna tråd ett begagnat FloppyDTV. Det hittas utav datorn och har installerat drivrutinerna, men när jag söker efter kanaler blir det alltid "no signal" så hittar inga kanaler alls. Kan det vara så att jag måste sätta i en CA modul för att den heter just DigitalTV? Tror bara det finns analoga signaler annars i mitt område.. :s

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Skrivet av mSebbe:

@yamaha_nisse:

Ursäkta bumpen.. Jag köpte innan jag såg denna tråd ett begagnat FloppyDTV. Det hittas utav datorn och har installerat drivrutinerna, men när jag söker efter kanaler blir det alltid "no signal" så hittar inga kanaler alls. Kan det vara så att jag måste sätta i en CA modul för att den heter just DigitalTV? Tror bara det finns analoga signaler annars i mitt område.. :s

Kanske är en dum fråga men vilken typ av FloppyDTV köpte du?
För DVB-S/S2, DVB-T eller DVB-C och vad är det för signal du försöker hitta, satellit, marksänt (Boxer) eller KabelTV?

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer:

En DVB-T. Upptäckte tidigare idag att det var en DVB-C som hade behövts

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

@mSebbe:

Ja har du kabeltv så ska du ha dvb-c och använder du någon form av ca modul i tvn så antar jag att du måste använda ett i tv kortet annars kommer du inte kunna avkoda kanalerna så att du får någon bild

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB