Återställa Ubuntu burk med hjälp av Windows?

Permalänk
Medlem

Återställa Ubuntu burk med hjälp av Windows?

säkert jätte enkelt för dom som kan

Har windows och Putty inst. på min datorn
kan logga in på Ubuntu burken med hjälp av dom
men hur gör jag om jag vill återställa en backup med hjälp av Windows och Putty

kikat lite på youtube och kom fram till att man ska skriva
sudo update-grub
då får jag fram

Found linux image: /boot/vmlinuz-16-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-16-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-22-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-22-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin

men vad gör jag sen för att välja typ
Found initrd image: /boot/initrd.img-16-generic

tackar för hjälpen

Permalänk
Medlem

Återställa en backup av vad? Vad vill du egentligen göra?

update-grub genererar boot-filer åt de kärnor du har installerade, så att de kan startas. Det återställer inte någon form av backup över huvud taget.

Det är både vmlinuz- och initrd-filen som behövs för en kärna. Så du har två alternativ vid boot. Kärna 16 och 22, som inte är namngivna normalt. Jag antar att det handlar om 3.16 och 3.22?
Som standard bootas den senaste kärnan som du har boot-filer för, när du startar datorn. Vill du ändra så att 16 startas som standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Återställa en backup av vad? Vad vill du egentligen göra?

update-grub genererar boot-filer åt de kärnor du har installerade, så att de kan startas. Det återställer inte någon form av backup över huvud taget.

Det är både vmlinuz- och initrd-filen som behövs för en kärna. Så du har två alternativ vid boot. Kärna 16 och 22, som inte är namngivna normalt. Jag antar att det handlar om 3.16 och 3.22?
Som standard bootas den senaste kärnan som du har boot-filer för, när du startar datorn. Vill du ändra så att 16 startas som standard?

kanske var fel att skriva backup
jag vill bara återställa den till tidigare punkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och jag förstår fortfarande inte hur du menar. Om du vill återställa hela operativsystemet till en tidigare punkt (med installerade program, inställningar, filer, mm) så hade du behövt ta en fullständig backup av den då, som du nu återställer. Och hur du gör det beror på hur du i så fall innan tog den fulla backupen.
Har du inte manuellt tagit någon backup så kan du inte återställa något nu. Du får manuellt försöka återställa det nu, genom att korrigera de eventuella felen du gjort.

Installerade du en ny kärna bara, som inte fungerade som du ville, och du vill boota den äldre kärnan igen? Eller varför kopplar du återställning till val av kärna som ska bootas?

Kan du nämna vad du gjort, vad som blev fel, och vad du vill göra nu? Det skulle underlätta...