Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Trots att Microsoft sjösätter Windows 10 sent i juli kan säljstarten av fysiska kopior dröja till slutet av augusti, vilket kan bero på den korta tiden mellan RTM och lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skönt att slippa DVD skivor och samtidigt ha något mer "riktigt" än digital kopia och en kod.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Blir definitivt ett köp

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Väldigt bra tänkt utav Microsoft, detta gillar vi!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

hmm, om man lägger detta usb i en låda i ett par år så kommer det ju tappa saker som är på minnet, hur gör dom då, får man en ny?

känns dock som ett steg mot framtiden oavsett, skivor känns lite förlegat

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Kan inte USB minne tappa minnet så att säga efter ett tag utan ström?

Permalänk
Medlem

Undrar när Windows installations program ska få stöd för nedladdning direkt från nätet. Som diverse linux distar haft i över ett decennium.

Även dessa USB enheter blir ju gamla till slut, vilket betyder att först får man göra en grundinstallation och sedan sitta och titta på windows update lika länge efteråt.

Eftersom detta ska vara "sista windows" så hade det väl varit lämpligt att uppdatera den något föråldrade installationsprocessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

hmm, om man lägger detta usb i en låda i ett par år så kommer det ju tappa saker som är på minnet, hur gör dom då, får man en ny?

känns dock som ett steg mot framtiden oavsett, skivor känns lite förlegat

Skrivet av TheBasicOne:

Kan inte USB minne tappa minnet så att säga efter ett tag utan ström?

Jo men det kan DVD / Cd skivor också göra. Speciellt sådana du brännt själv. Jag hittade massa brända skivor hos mina föräldrar för några år sedan och de gick inte använda någon av dessa och då var de nog 7-10 år gamla vid det tillfället, men det var nog billiga skivor och säkert inte förvarat rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"skamfilade Windows 8", snälla någon.

Permalänk
Medlem

Om nu USB minnet tappar datan efter ex antal år när du har haft den liggande i några år i en lådan där hemma.
Så borde det bara vara att ladda ner ISO filen och installera den på en ny USB sticka.
Nycken till W10 har du ju alltid kvar.

Permalänk
Medlem

En sak som jag fortfarande funderar på är, hur kan jag med win 8.1 pro versionen görea en ren installation av windows 10? Kan jag göra mitt eget USB minne med win 10 eller dvd?

Permalänk
Medlem

Bara tråkigt att det verkar som dom prissatt det samma som sketna Win 8.1. Om dom kört det på $50/$100 för retail Home/Pro så hade dom nog sålt miljarder mer kopior istället för att se det crackat inom 5 minuter.

Permalänk
Hedersmedlem

@jOnÄTÄn: om du förvarar en cd skiva i ett fodral eller likanande så den inte tar skada så tappar den inte bara data, inte på så kort tid iaf.

jag har cd skivor som är över 20 år, dessa funkar som när dom köptes

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

En sak som jag fortfarande funderar på är, hur kan jag med win 8.1 pro versionen görea en ren installation av windows 10? Kan jag göra mitt eget USB minne med win 10 eller dvd?

Om du gör gratis uppgraderingen så krävs nog det i fortsättningen också. Du får ju ingen ny nyckel utan det är en nedladdad uppgradering.

Så då får man installera sitt gamla system först, och sedan uppgradera igen. Om det nu kommer funka efter ett år eller inte vet jag inte. Troligtvis inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Om du gör gratis uppgraderingen så krävs nog det i fortsättningen också. Du får ju ingen ny nyckel utan det är en nedladdad uppgradering.

Så då får man installera sitt gamla system först, och sedan uppgradera igen. Om det nu kommer funka efter ett år eller inte vet jag inte. Troligtvis inte.

ska se om jag hitta länken.
Men jag läste att det är så att man uppgraderar, samtidigt får en nyckel att kunna nyttja vid nerladdning av en retail iso fil.
därav man behöver inte köra en "uppgradering" vid varje ominstall.

Det är vad jag läste iaf.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

God morgon Microsoft, vad trevligt att ni ÄNTLIGEN lanserar ert operativsystem på USB-minne. Jag har typ saknat det sen Windows 7 och blev väldigt förvånad när det inte kom till Windows 8. Dock förstår jag inte poängen med att ta bort operativsystemet på DVD-skiva. Är det så jobbigt att erbjuda kunderna olika alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

@jOnÄTÄn: om du förvarar en cd skiva i ett fodral eller likanande så den inte tar skada så tappar den inte bara data, inte på så kort tid iaf.

jag har cd skivor som är över 20 år, dessa funkar som när dom köptes

Har med lärt mig(iofs läste om detta för många många år sedan nu) att brända CD/DVD skivor efter 8-10 år börjar bli sämre.Sedan hur lång tid det tar innan man inte kan läsa av skivan beror på av kvalitet på bränningen/skivan förvarats mörkt etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bl0m1:

hmm, om man lägger detta usb i en låda i ett par år så kommer det ju tappa saker som är på minnet, hur gör dom då, får man en ny?

känns dock som ett steg mot framtiden oavsett, skivor känns lite förlegat

Har man en giltig Windows nyckel så kan du ladda ner iso:n från deras sida och själv lägga in den på ett usb minne.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det kanske hade varit en idé att baka ihop alla om nyheter om smådetaljer i det där windows 10-mojset i en och samma nyhet?
Imorgon: "Windows 10 kommer eventuellt ha muskänsligheten sänkt ett snäpp som default" *Krigsrubrik*

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

@Viceroy: Nu gissar jag hejvillt. Jag _tror_ att det finns fler datorer med USB-anslutning än vad det finns maskiner med en optisk läsare.
Så då kan iallafall jag tycka att det är ganska dumt att slösa pengar på att tillverka några stycken skivor med en installation vid sidan om USB-tillverkningen.

Ta t.ex HP Proliant MicroServer, grundkonfigurationen har inte någon optisk läsare, men rätta mig gärna här om jag har fel.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo men det kan DVD / Cd skivor också göra. Speciellt sådana du brännt själv. Jag hittade massa brända skivor hos mina föräldrar för några år sedan och de gick inte använda någon av dessa och då var de nog 7-10 år gamla vid det tillfället, men det var nog billiga skivor och säkert inte förvarat rätt.

Hoppas inte det blir dålig kvalité på USB minnena i alla fall.

Mina gamla XP skivor fungerar fortfarande och dem är säkert från 2003 ungefär...

Permalänk
Medlem

Låter bra! Kanske köper en nästa år om jag orkar inte installera om Win 7 > Win 8 > Win 8.1 till Win 10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Viceroy: Nu gissar jag hejvillt. Jag _tror_ att det finns fler datorer med USB-anslutning än vad det finns maskiner med en optisk läsare.
Så då kan iallafall jag tycka att det är ganska dumt att slösa pengar på att tillverka några stycken skivor med en installation vid sidan om USB-tillverkningen.

Ta t.ex HP Proliant MicroServer, grundkonfigurationen har inte någon optisk läsare, men rätta mig gärna här om jag har fel.

Jag har en dator där det knappt går att boota från USB, så det hade ju varit skönt om dem hade ett val med skiva med.

Permalänk
Medlem

Jag hörde att de ska ta bort stödet för CD, ZIP och floppy i w10. Det finns inte längre någon anledning att supporta dessa format.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Bra det där med USB lansering och jag hoppas verkligen att även speltillverkare följer MS exempel då spel växer i storlek ganska enormt.
Dock så tycker jag att DVD lansering borde ha funnits med som alternativ men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo men det kan DVD / Cd skivor också göra. Speciellt sådana du brännt själv. Jag hittade massa brända skivor hos mina föräldrar för några år sedan och de gick inte använda någon av dessa och då var de nog 7-10 år gamla vid det tillfället, men det var nog billiga skivor och säkert inte förvarat rätt.

Det är skillnad på +/- R/RW skivor och pressade originalskivor. Ingenting varar väl för evigt, men pressade skivor ska vara relativt åldersbeständiga om de inte ligger i solen och smälter eller blir för mycket/stora repor i dem.
Så dina gamla fotoalbum från 15 år sen på CD-R / DVD-R skivor kanske är borta, men dina 5 dussin gamla AOL skivor går nog att läsa.

Permalänk
Medlem

Undrar just om man framöver kan ladda ner en uppdaterad ISO och därmed slippa hundratals uppdateringar vid ominstallation?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Ja installationsmedia i fysisk form är kanske inte 2015. Men köper man en ny dator vill man nog ha operativsystemet i fysisk form. Bra att de väljer att lägga det på USB-minne

Permalänk
Medlem

Stannar på windows 7 tills man kan köra det offline utan påtvingade uppdateringar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Stannar på windows 7 tills man kan köra det offline utan påtvingade uppdateringar..

Skickades från m.sweclockers.com

Med lite tur kanske det kommer någon tredjepartslösning som löser det. Ungefär som när det kom program som fixade startmenyn på W8.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W