Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Har du läst hela vår konversation, läs hela den så ser du antagligen att det finns ganska många rimliga implicita tolkningar.
Han säger att sälja licenser till andra som tillverkar hårdvara går att likställa med hårdvara man sålt själv. För den lilla mängd hårdvara som Microsoft tillverkar själva är helt försumbar i sammanhanget. Vi snackar om vad som är primär inkomstkälla, och Microsofts lilla hårdvaru-försäljning skulle aldrig kunna bära deras företag tillnärmelsevis så väl som Apples gigantiska hårdvaruförsäljning kan. Men han menar ändå att licenser är ett likvärdigt substitut för att jämna ut skillnaden. Jag menar att så är inte alls fallet - det är inte alls utjämnande. (Alltså "Licenser är inte hårdvara" i bemärkelsen licenserna kan inte användas som substitut för den stora skillnaden i hårdvaru-volymer.)

Jo jag har följt tråden... men nu var det ditt citat där som jag reagerade på.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag ser inte att han skrev det heller?

I så fall blir mitt svar: Jag ser inte att jag skrivit att han skrev så heller - så jag vet inte vad du reagerat på?

(Du märker bara ord istället för att göra en rimlig tolkning av det vi båda skrivit.)

Eftersom det verkar otydligt ska jag göra en liten redigering av originalet. (Var inte orolig - dina citeringar består som de är.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Sannolikt en bra bit över 90%.
Konstig fråga från en datortekniker.

Kanske släkt med Huzzbutt

Som OS disk menades det såklart, merparten av de som bygger en dator idag kör med SSD för OS och eventuellt en SSD till (alternativt mekanisk) för lagring, ex spel etc.

Skrivet av dpom86:

Vad är det i den meningen som du inte tycker säger emot sig själv?
"både MS och Apple säljer hårdvara .. skillnaden är bara att MS säljer inte hårdvaran själva".

Jag vill poängtera att Licenser går INTE att likställa med hårdvara.

Dessutom kostar Apples OS massor av pengar - mycket mer än Windows. Du säger att det är gratis bara för att det står att det är gratis i marknadsföringen. Mina konservburkar med mat i mitt tidigare exempel var också "gratis" - men i verkligheten är de inte gratis för fem öre, de är skitdyra.
Du behöver stänga av tunnelseendet och tänka själv istället för att stirra dig blind på en prislapp där det står "0:-".
Det är skillnad på "kostnad" och faktisk kostnad för användande - och Microsoft är billigare.
Du svarade inte heller på om det var det vi argumenterade om eller inte? Jag argumenterar för att 1. Windows är billigare än OSX och 2. Licenser är inte hårdvara.
Licens != hårdvara, och kommer så aldrig vara.

Nej, jag skrev: "

Microsoft säljer med hårdvara, olika telefoner, surfplattor (Surface), och licenser via tillverkarna av PC datorer, så det är ingen skillnad på Apple och Microsoft i det fallet, förutom att Apple kör helt eget på både hårdvara och mjukvara, medans Microsoft säljer licenser för mjukvaran till tillverkarna, och såklart egen hårdvara."

Microsoft säljer precis som Apple egen hårdvara med Windows på (både mobiler och surfplattor), och säljer Windows licenser till andra tillverkare, och där får in större delen av pengarna från konsumentsidan för OS, då exkluderat licenser som säljs till kommuner, företag, landsting, statliga organisationer etc på volymlicensavtal.

Så ja, Microsoft säljer egen hårdvara och licenser för operativsystemet.
Nej, Apple´s OS kostar inte en krona att få det nya operativsystemet av OS X sedan 2013, och 2012 så var det en liten summa (149 kr), och sedan 2013 så är nya versioner helt gratis.
Det är fört nu som Microsoft hakat på samma affärsidé, dock under bara ett år (som det ser ut nu) vilket är rätt korkat om de vill få över användarna till Windows 10.

Så ja, Apple är billigare då det är helt gratis, vilket det varit i 2 versioner nu, och 3dje kommer i höst (OS X El Capitan).

Skrivet av dpom86:

Microsofts lilla hårdvaru-försäljning skulle aldrig kunna bära deras företag tillnärmelsevis så väl som Apples gigantiska hårdvaruförsäljning kan. Men han menar ändå att licenser är ett likvärdigt substitut för att jämna ut skillnaden. Jag menar att så är inte alls fallet - det är inte alls utjämnande. (Alltså "Licenser är inte hårdvara" i bemärkelsen licenserna kan inte användas som substitut för den stora skillnaden i hårdvaru-volymer.)

Då tolkar du det fel.
Microsoft säljer licenser till HP, Dell, Lenovo mfl som sedan kunderna köper deras datorer och på den vägen får in pengarna från kunderna, vilket inte ändras av att Microsoft ger bort en uppdatering/uppgradering till användarna, då den licensen redan är betald tidigare, och användaren kommer betala för en ny licens när denne köper en ny dator inom snar framtid.

Tänk på att "vanliga svenssons" normalt sett inte uppgraderar från ex XP till säg W7, eller W7 till W8, eller W7/W8 till W10, utan ett sådant byte blir främst när datorn byts ut, således så är det ingen "förlust" för Microsoft då de oavsett inte förlorat något direkt från kunderna, då kunderna oavsett inte hade köpt en uppgraderings skiva från en återförsäljare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Som OS disk menades det såklart, merparten av de som bygger en dator idag kör med SSD för OS och eventuellt en SSD till (alternativt mekanisk) för lagring, ex spel etc.
Nej, jag skrev: "

Microsoft säljer med hårdvara, olika telefoner, surfplattor (Surface), och licenser via tillverkarna av PC datorer, så det är ingen skillnad på Apple och Microsoft i det fallet, förutom att Apple kör helt eget på både hårdvara och mjukvara, medans Microsoft säljer licenser för mjukvaran till tillverkarna, och såklart egen hårdvara."

Microsoft säljer precis som Apple egen hårdvara med Windows på (både mobiler och surfplattor), och säljer Windows licenser till andra tillverkare, och där får in större delen av pengarna från konsumentsidan för OS, då exkluderat licenser som säljs till kommuner, företag, landsting, statliga organisationer etc på volymlicensavtal.

Så ja, Microsoft säljer egen hårdvara och licenser för operativsystemet.
Nej, Apple´s OS kostar inte en krona att få det nya operativsystemet av OS X sedan 2013, och 2012 så var det en liten summa (149 kr), och sedan 2013 så är nya versioner helt gratis.
Det är fört nu som Microsoft hakat på samma affärsidé, dock under bara ett år (som det ser ut nu) vilket är rätt korkat om de vill få över användarna till Windows 10.

Så ja, Apple är billigare då det är helt gratis, vilket det varit i 2 versioner nu, och 3dje kommer i höst (OS X El Capitan).

Om PC:n tillhörde Microsoft skulle Windows följa med PC:n, men då blir PC:n dyrare. Windows är en mjukvara som PC användare inte behöver köpa om de inte vill, Linux finns som alternativ. Varför tror du att Apple datorer är dyrare, för OS ingår i priset. Det tid som det tog att utveckla OS X kostar pengar, och Apple tar betalt för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riporto:

Om PC:n tillhörde Microsoft skulle Windows följa med PC:n, men då blir PC:n dyrare. Windows är en mjukvara som PC användare inte behöver köpa om de inte vill, Linux finns som alternativ. Varför tror du att Apple datorer är dyrare, för OS ingår i priset. Det tid som det tog att utveckla OS X kostar pengar, och Apple tar betalt för det.

Eh? Du vet att Windows kommer med alla PC´s på marknaden i princip?
Det är ett fåtal datorer som säljs utan operativsystem (eller med Linux), så ja, användaren köper en licens som ingår i priset, oftast så är den delvis betald av olika program som skeppas med datorn, ex från Symantec, McAfee, olika brännarprogram för cd/dvd, mfl som tillverkarna betalar datortillverkaren för att skicka med, på så sätt så subventioneras datorns pris och då blir lägre i butiken, det är också delvis därför Apple´s Mac datorer ser ut att vara dyrare, just för att de inte tar betalt av ex Symantec, McAfee, mfl och skeppar med skräp programvara i datorerna.

Sen så är det klart att Mac datorer i vissa segment är dyrare än en Windows maskin, men en Mac dator kan inte rakt av jämföras med en Windowsmaskin, då dels så är Mac datorer bättre byggda (design, chassi, teknik mm) än vad en "vanlig" laptop är.

Men det är en annan historia som kan tas i en annan tråd, vilket redan upprepade gånger tagits upp och vid varje tillfälle så har det visat sig att Mac datorer är lika "dyra" eller billigare än en motsvarande laptop med Windows.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Så ja, Apple är billigare då det är helt gratis, vilket det varit i 2 versioner nu, och 3dje kommer i höst (OS X El Capitan).

Det är inte "helt gratis".

Däremot så behöver man inte betala något extra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Det är inte "helt gratis".

Däremot så behöver man inte betala något extra.

Jo, OD X är helt gratis sedan 2 år (blir gången nu till hösten)

"Tillgänglighet
Förhandsversionen för utvecklare av OS X El Capitan kan laddas ner av medlemmar i Mac Developer Program från och med idag. Mac-användare kan delta i El Capitan Beta Program i juli och ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst. Kunder som är intresserade av betaversionen kan läsa mer på www.apple.com/osx/elcapitan-preview/. Funktionerna kan ändras. Vissa funktioner är inte tillgängliga i alla områden eller på alla språk."

Sen att vissa har svårt för att se att det står "ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst." är en annan sak.
Så ja, det är helt gratis att få nya versioner.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Jo, OD X är helt gratis sedan 2 år (blir gången nu till hösten)

"Tillgänglighet
Förhandsversionen för utvecklare av OS X El Capitan kan laddas ner av medlemmar i Mac Developer Program från och med idag. Mac-användare kan delta i El Capitan Beta Program i juli och ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst. Kunder som är intresserade av betaversionen kan läsa mer på www.apple.com/osx/elcapitan-preview/. Funktionerna kan ändras. Vissa funktioner är inte tillgängliga i alla områden eller på alla språk."

Sen att vissa har svårt för att se att det står "ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst." är en annan sak.
Så ja, det är helt gratis att få nya versioner.

Gissningsvis syftar Rezzie på att Apple tar betalt genom sina andra produkter, precis som biltillverkarna gör för "gratis/fri" service. Dom lägger på 20KSEK på bilens nypris, och låter nybilsköparna serva bilarna till ett värde av 5-10KSEK, och gör en fin vinst på det samtidigt som vi konsumenter tycker det är en asbra deal

Permalänk

Så är det dags för ännu ett bonnfärdigt OS, med ihopslängt UI.
Ser fram emot exakt samma sak om några år, när dom vänder på pannkakan.

Permalänk
Skäggig legend

2.0 eller 3.x?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vulkan kommer att skeppas till OS från XP och framåt enligt specifikationen.
Så ja, det finns för OS innan W10 med, och inte som Microsoft att låsa det till endast det senaste OS:et och nå 15% av alla man skulle kunna nå, efter 3-5 år (Som med W8/8.1).
Jag har inte sagt något om minneshanteringen alls, utan det att DX12 kommer inte ge så stor ökning som Microsoft försöker få det att framstå som.
Precis, eftersom du själv säger att spelindustrin är en miljardindustri, varför ska de då satsa på ett inlåst api (DX12) och nå kanske 15-20% efter 3-5 års tid mot att satsa på ett öppet api (Vulkan) och kunna nå 100% av mottagarna direkt?
DX12 kommer inte att vara en succé då det är låst till endast W10, så utvecklarna kommer inte att kunna nå alla kunderna, då merparten av kunderna inte har tillgång till DX12, utan sitter på äldre DX10, DX11, eller äldre med.
Nej, Vulkan är inte OpenGL´s version som ligger närmare Mantle, Vulkan bygger till viss del på Mantle då AMD donerat mantle till Khronos Group, och är nu införlivat i Vulkan.

Så varför skulle spelutvecklare satsa på ett inlåst API när de kan satsa på ett öppet API (som många spelutvecklare själva är med och utvecklar)?
Flera av de stora spelutvecklarna är med och utvecklar/stödjer Vulkan, ex EA, Blizzard, Sony, Valve, Epic Games, och många hårdvarutillverkare som Sony, Oculus VR, Samsung, Qualcomm, Nvidia, AMD, och övriga med.

Så egentligen finns det ingen anledning för spelutvecklare att utveckla mot DX12, när de kan gå på Vulkan direkt och nå alla konsumenter, mot att nå endast 10-20% efter 3-5 års tid som säkert blir fallet med DX12, inte heller når de då Linux användarna, eller Mac användarna, likaså inte heller de som sitter med W7, eller W8/W8.1.

Så varför skulle de vilja hoppa över 80-90% av användarna när de har potentialen att nå 100% av användarna med Vulkan?

Du missberäknar effekten av "gratis", det lär vara otaliga Win7 och Win8 användare som i drovor vill uppgradera, gratis, och också få grafikvinningar i spel, många som inte har tillgång till information kring vad Vulcan ens är, men de KANSKE har hört talas om DX12.

För den stora massan, kommer Win10 verka som frälsningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Jag förstår inte vad det är du inte fattar. Det är som du har ignorerat allt jag skrivit hela tiden.
Men ok, jag försöker väll en sista gång:

1. Jag vet vad du skrev, men vi pratade PC-datorer, och du drog plötsligt in telefon-hårdvara utan rimlig koppling eller motivering. Eftersom denna försäljning dessutom är mycket mindre än Apples motsvarande såg jag ingen logik i att dra in det i diskussionen så jag ignorerade denna avstickare i ditt utlägg, varpå det inte blir mycket hårdvara kvar att prata om från MS sida.

2. Jag har hela tiden precis som du sagt att MS får in sina pengar från licenser, och jag har aldrig sagt emot att majoriteten av pengarna kommer ifrån företag och större avtal. Huruvida detta är sant eller inte (det är sant) har jag aldrig äns försökt dementera så jag vet inte varför du lyfter detta om och om igen som om sanningen i detta uttalande skulle smitta av sig på resten av det du skriver.

3. Jo Apples OS kostar jätte mycket. Jag har försökt förklara för dig att bara för att det står "0:-" så är inte det den summa som du i slutändan betalar. Du har helt ignorerat alla mina exempel som förklarar varför detta inte stämmer och har inte kommenterat eller äns försökt säga emot på ett enda av dem. Om du tar en standard Mac, och bygger en likadan PC, lägger 1000kr extra eller så på designat utseende (eftersom Mac-folk brukar tycka de har extra bra design) så kommer fortfarande Mac'en att vara mycket dyrare än PC'n. Då kan man fråga sig "vad är skillnaden?", jo OS'et huvudsakligen. Alltså är den stora återstående skillnaden i pris ungefär vad OS'et egentligen kostar. Eftersom Apple säljer båda delarna (och om de hade blockerat windows) så hade de lika gärna kunnat sälja hårdvaran för några hundralappar och OS'et för flera tusen istället. Hur kostnaden är fördelad över de två delarna är i stort sett irrelevant, för du behöver ändå båda. Så ja, Apple är dyrt, vilket det alltid varit - (och du har inte här heller argumenterat eller kommenterat på de ställen där jag påpekar att den totala faktiska kostnaden för kunden är större om man väljer Apple - du har varken citerat dessa delar eller kommit med motargument). Det är du som tolkat den faktiska kostnaden fel.

4. Denna debatt handlade aldrig om ifall Microsoft skulle ha råd att sluta ta betalt för privata licenser - hela debatten startade med att du påstod att detta skulle vara mer "rättvist" och att Apple tar mindre betalt. Båda dessa påståenden dementerar jag:
A. Mängden pengar det rör sig om har inte så mycket med rättvisa att göra utan rättvisa bygger snarare på logiskt sett lika marknadsförutsättningar - om MS inte tog betalt för sina privata licenser skulle det i vilket fall inte betyda att de hade samma affärsmodell som Apple - de är, och skulle fortfarande vara, väldigt olika. Apple behöver ju inte äns ta betalt för sitt OS till företagskunder - de kan gå med solklar vinst ändå - om MS gjorde samma drag skulle de ju tappa enorma belopp - vilket är ett enkelt logiskt bevis för att de inte har samma marknadsförutsättningar.
B. Apple tar mer betalt - de höjer bara priset på hårdvaran och sänker det på mjukvaran - antagligen för att detta gav mer positiv marknadsföring och kundrespons (något Apple trotts allt är experter på att analysera).

Skrivet av hahavaffan:

Gissningsvis syftar Rezzie på att Apple tar betalt genom sina andra produkter, precis som biltillverkarna gör för "gratis/fri" service. Dom lägger på 20KSEK på bilens nypris, och låter nybilsköparna serva bilarna till ett värde av 5-10KSEK, och gör en fin vinst på det samtidigt som vi konsumenter tycker det är en asbra deal

Precis.

@PowerNet:
Om du inte kommer citera några av mina metaforer, exempel och logiska förklaringar och komma med faktiska motargument (mot specifikt dem) så behöver du inte bry dig om att citera mig fler gånger. Allt jag sett dig göra är att upprepa samma saker om och om igen - oavsett vad jag skriver så håller du bara en ensidig predikan istället för att engagera dig i vad dina opponenter säger och föra en flersidig debatt. Har du några frågor eller vill du komma med motbevis till de logiska argument jag lyft fram så visst, men annars (metafor) kommer jag inte bry mig om att ringa upp dig mer, det är ingen som svarar, kommer bara fram till röstbrevlådan.

Tyvärr inte en klockren jämförelse, men lite tanke föda vad gäller pris eftersom du tog upp det med en annan person:
https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-371-133-fhd-vit/847925
https://www.komplett.se/apple-macbook-pro-13-retina-display/8...
eller: https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=839882&sku=847925
De största skillnaderna är att Mac'en har en mycket bättre skärm, och som du säger märkbart bättre byggkvalitet.
Acer'n saknar thunderbolt också, och Mac'en saknar nätverkskontakt.
Det finns fler små skillnader men det är ganska likt: exakt samma cpu, ungefär samma minne och ssd (Acer'n kan ta i mer minne), samma vikt, några anslutningsskillnader...
Acer'n kostar 8.5k och Mac'en kostar 16k. Den är absolut bättre byggd - men jag anser ändå att 7500kr, eller 88% extra inte riktigt motsvarar en bättre skärm och ett alu-hölje när båda datorerna har nästan exakt samma prestanda.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nej, det handlar inte om "vilja ha", DX12 hade de gärna fått släppa till W7 med, då hade det inte varit något snack ens om DX12 över huvud taget, nu när Microsoft låser det till W10 så ger det ett övertag till Vulkan, som kommer funka på äldre operativ, inkl Linux, OS X och en stor skara av hårdvara.

Sedan så vet jag inte vart du fått ifrån att det skulle kräva 2GB VRAM i Vulkan?
Det som är sagt just nu är:
"Will work on any GPU hardware that supports OpenGL ES 3.1/OpenGL 4.X and up"
Vilket betyder:
OpenGL ES 3.1

Supported by Windows, Linux, Android (since 5.0) on devices with appropriate hardware and drivers,[26] including:

Adreno 400 series
Intel HD Graphics for Intel Atom Z3700 series (Android)
Intel HD Graphics for Intel Celeron N and J series (Android)
Intel HD Graphics for Intel Pentium N and J series (Android)
Mali T6xx (midgard) series onwards[29] (Android, Linux)
Nvidia GeForce 400 series onwards (Windows, Linux)
Nvidia Tegra K1 (Android, Linux)
Nvidia Tegra X1 (Android)
PowerVR Series 6, 6XE, 6XT, 7XE and 7XT (Linux, Android)
Vivante GC2000 series onwards (optional with GC800 and GC1000)
(Listan tagen från Wikipedia).
Så det är en majoritet av användarna som kommer att kunna köra Vulkan, mot de 10-20% efter säg 3 år som kommer att kunna köra DX12.
Det bästa Microsoft kan göra är att släppa DX12 till W7 (och W8/8.1 med) för att få DX12 att sprida sig.
Finns mycket mer i W10 som är sämre än i W7 i gui än bara startmenyn, och varför skulle gamers "uppgradera" till W10 för att få DX12 när de kan vara bkvar på ex W7 och få Vulkan och samma upplevelse/förbättringar?

Finns ingen anledning att "uppgradera" till W10 alls, då det inte medför några nyheter eller förbättringar som man inte kan få på ex W7.

Snälla sluta prata om Windows 10 och DX12 när du inte är insatt och vi vet ju inte alls hur det kommer vara om en månad. Sen tar det tid att de släpper spel.

Själv tycker jag det är lite frågande.
Du sitter med ett litet GeForce GTX 670 2GB kort och sitter och ger felaktiga uppgifter.
Du har ju inte ens ett grafikkort som kan driva nya titlar av spel på höga inställningar och njuta av den finna grafik som finns i dag.

Du sitter säkert med en gammal skärm.

Vi som kör med topp korten och 24+.
Sen nu 4K.

Så du kan fortsätta sitta på DX9 medan vi njuter av fina landskap i de nya spelen av DX12.

Få jag fråga dig en sak ?? varför kör du Windows nu för och kör Linux istället.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnad på Home och Pro? Är det värt att satsa på Pro när man kan köpa det?

Kommer kunna få det billigare än originalpriset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Tror du grovt överskattar hur många som kommer uppgradera bara för att det är gratis. Väldigt många användare har ingen aning om att det kommer vara möjligt att uppgradera, de har ingen aning om vad "windows update" är eller varför man ska använda det. Vad de vet är att dator fungerar för tillfället och de är nöjda med detta. D.v.s. majoriteten är väldigt pragmatisk kring sitt datoranvändande, de kommer inte ändra på något som löser de uppgifter de vill lösa med sin PC.

Gissar också att de som är tillräckligt insatta för att känna till Win10 i detta läge knappast såg de ~200 kr som Win8 uppgradering kostade som ett hinder. Att uppgradera OS på en existerande PC görs främst av folk som har datorer som något form av intresse.

Är däremot övertygad om att Win10 kommer ha betydligt högre andel av marknaden än vad Win8 hade efter samma tid. Win8 hade ca 9% efter 12 månader på marknaden, Win7 hade ungefär det dubbla. Ett rimligt antagande är nog att Win10 ser ungefär samma acceptans som Win7, frågan är då huruvida man når över 20% eller ej på 12 månader. Känner själv att det är väldigt svårt att sia om detta, är väldigt säker på att det inte kommer vara väsentligt mer än 20% efter 12 månader i alla fall. Jag gissar att man inte riktigt når upp till Win7 andel efter 12 månader (lägre nyförsäljning idag än när Win7 lanserades). Vad tror du?

Majoriteten av alla Win10 installationer kommer gå samma väg som Windows alltid gjort de senaste 20 åren, via nyförsäljning av datorer. Nyförsäljningen verkar ha planat ut på ~300 miljoner enheter per år (den var högre 2012 men 2013 var det första relevanta året för Win8). Det som avgör om kurvan är mer lik Win7 eller Win8 är om/när företag väljer att börja rulla ut Win10 på bred front. Företag lär vänta en stund, den IT-ansvarig som väljer att rulla ut ett rykande färskt OS på maskiner som behövs för den dagliga driften borde rimligen ha lite att fundera på vid nästa "performance review" (om personen ens har jobbet kvar).

Jag skrev inte att de endast kommer uppgradera för att det är gratis. Jag skrev en lista med flera olika anledningar till varför en enorm mängd datorer kommer bli uppgraderade den här gången. Du säger att många användare inte har en aning om att det kommer vara möjligt att uppgradera och om du läste en av mina punkter så ser du att nästan ingen som har en dator kommer kunna missa det.

Så här kommer det se ut för hundratals miljoner användare efter den 29'e juli:

Sen tror jag att ni underskattar vad som kommer ske om flera miljoner användare gör en uppgradering som är lyckad, där användaren blir mycket nöjd med Windows 10 och allt vad det innebär med bättre säkerhet och prestanda. Det kommer göra att man rekommenderar sina vänner och familjer att göra likadant. Som ni vet var inte tongångarna lika positiva med Windows 8 och till och med jag hade faktiskt lite svårt att rekommendera en ovan användare att uppgradera från Windows 7 till 8. I alla fall om jag inte sen hade möjlighet att sitta med och visa användaren hur det fungerar.

Jag är helt övertygad om att Windows 10 kommer anammas snabbare än Windows 7. Helt enkelt för att Windows 10 i huvudsak kommer levereras digitalt via Internet utöver att finnas förinstallerat på datorer som med Windows 7. Uppgradering till Windows 7 från Vista via internet var inte ett alternativ för nästan någon användare på den tiden.

Det finns ungefär 700 miljoner datorer med Windows 7 och 200 miljoner datorer med 8/8.1 idag som kan uppgraderas direkt till Windows 10, gratis. Sen så kan jag tänka mig att Microsoft förlänger gratisperioden utifall att det skulle bli så att många hundra miljoner datorer har uppgraderats efter ett år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du säger att många användare inte har en aning om att det kommer vara möjligt att uppgradera och om du läste en av mina punkter så ser du att nästan ingen som har en dator kommer kunna missa det.

Så här kommer det se ut för hundratals miljoner användare efter den 29'e juli:
http://core0.staticworld.net/images/article/2015/06/get-windows-10-free-upgrade-icon-100588298-primary.idge.jpg

Kan tillägga att jag har fått denna flagga och info på samtliga Windows 7 maskiner för släktingar och vänner. Så att tro att "ingen vet" är nog att jobba i blindo, då den dyker upp både som ikon och som reklam banner i Windows update (i kontrollpanelen).

Sen har jag gett rådet att vänta till de flesta. De har 1 år på sig, och om man väntar en månad eller 3 är inte hela världen. Så kan jag visa dem hur det ser ut först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

1. Jag vet vad du skrev, men vi pratade PC-datorer, och du drog plötsligt in telefon-hårdvara utan rimlig koppling eller motivering. Eftersom denna försäljning dessutom är mycket mindre än Apples motsvarande såg jag ingen logik i att dra in det i diskussionen så jag ignorerade denna avstickare i ditt utlägg, varpå det inte blir mycket hårdvara kvar att prata om från MS sida.

2. Jag har hela tiden precis som du sagt att MS får in sina pengar från licenser, och jag har aldrig sagt emot att majoriteten av pengarna kommer ifrån företag och större avtal. Huruvida detta är sant eller inte (det är sant) har jag aldrig äns försökt dementera så jag vet inte varför du lyfter detta om och om igen som om sanningen i detta uttalande skulle smitta av sig på resten av det du skriver.

3. Jo Apples OS kostar jätte mycket. Jag har försökt förklara för dig att bara för att det står "0:-" så är inte det den summa som du i slutändan betalar. Du

4. Denna debatt handlade aldrig om ifall Microsoft skulle ha råd att sluta ta betalt för privata licenser - hela debatten startade med att du påstod att detta skulle vara mer "rättvist" och att Apple tar mindre betalt. Båda dessa påståenden dementerar jag:.

Nej, jag drog inte in telefoner alls, utan jag sade att Microsoft säljer hårdvara med.
Mne på privatsidan så är merparten av inkomsten från licenser som säljs till tillverkare (Hp, Dell, Lenovo mfl) och därav så skulle inte Microsoft gå med en förlust om de släpper Windows versioner fria på konsument marknaden, då det är väldigt få (historiskt sett) som gått till en ny version på samma dator, mot de som går till ny version när de köper en ny dator i butik, och således får en betald licens, vilket Microsoft tjänar pengar på.
Och kör man Apple så betalar man hör och häpna 0 kronor för nya versioner, mot Windows som kostar ca 1000 kr minst (när W8 lanserades så var det några hundringar under en kortare tid) och ny med Windows 10 så gratis under 1 år, vilket är kort tid, och sen vet vi inte om de går över till prenumerationstjänst eller liknande efter 1 år när de väl lockat över alla till Windows 10.

Så ja, OS X är gratis att få nya versioner till:
"Availability
The developer preview of OS X El Capitan is available to Mac Developer Program members starting today. Mac users can participate in the El Capitan Beta Program in July and download the final version for free from the Mac App Store this fall."

Skrivet av asard1212:

Snälla sluta prata om Windows 10 och DX12 när du inte är insatt och vi vet ju inte alls hur det kommer vara om en månad. Sen tar det tid att de släpper spel.
Själv tycker jag det är lite frågande.
Du sitter med ett litet GeForce GTX 670 2GB kort och sitter och ger felaktiga uppgifter.
Du har ju inte ens ett grafikkort som kan driva nya titlar av spel på höga inställningar och njuta av den finna grafik som finns i dag.
Du sitter säkert med en gammal skärm.
Vi som kör med topp korten och 24+.
Sen nu 4K.
Så du kan fortsätta sitta på DX9 medan vi njuter av fina landskap i de nya spelen av DX12.
Få jag fråga dig en sak ?? varför kör du Windows nu för och kör Linux istället.

Jag är insatt på DX12 och W10.
Och vem säger att jag sitter på ett GTX 670? Om du syftar på signaturen så är den inte uppdaterad på sedan bytet av hårdvara för ett tag sedan, så den stämmer inte alls längre.
Så ja, jag kan driva de spelen jag har på högsta grafik utan problem, finns inget spel jag inte kan driva på högsta grafik idag.

Skrivet av Bazisten:

Vad är skillnad på Home och Pro? Är det värt att satsa på Pro när man kan köpa det?
Kommer kunna få det billigare än originalpriset

Det är i vilka funktioner som ingår, ex så ingår det i Pro versionerna: Bitlocker, Remote desktop, Hyper-V mm.
Se ex:
http://blog.laptopmag.com/windows-10-editions

Skrivet av Paddanx:

Kan tillägga att jag har fått denna flagga och info på samtliga Windows 7 maskiner för släktingar och vänner. Så att tro att "ingen vet" är nog att jobba i blindo, då den dyker upp både som ikon och som reklam banner i Windows update (i kontrollpanelen).

Sen har jag gett rådet att vänta till de flesta. De har 1 år på sig, och om man väntar en månad eller 3 är inte hela världen. Så kan jag visa dem hur det ser ut först.

Ja, och en hel del som sett den dyka upp undrar vad det är och vill "få bort skiten", därför skapades bra guider på ex:
https://www.reddit.com/r/windows/comments/3820ma/windows_10_f...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, och en hel del som sett den dyka upp undrar vad det är och vill "få bort skiten", därför skapades bra guider på ex:
https://www.reddit.com/r/windows/comments/3820ma/windows_10_f...

Fast det gäller ju bara dom som är väldigt avancerade användare (som du exempelvis), som dessutom av någon anledning inte vill ha uppdateringen. 99% kommer ju bara klicka på OK och låta systemet uppdateras, precis som dom gör för alla programvaror.

Du kan ju inte utgå ifrån att dom flesta tänker som du, när du måste inse att du tillhör en extremt snäv kundkategori.
Jämför exempelvis med hur extremt få det är som väljer bort att uppdatera sina androidtelefoner när dom får en OTA-uppdatering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stillton:

Fast det gäller ju bara dom som är väldigt avancerade användare (som du exempelvis), som dessutom av någon anledning inte vill ha uppdateringen. 99% kommer ju bara klicka på OK och låta systemet uppdateras, precis som dom gör för alla programvaror.

Du kan ju inte utgå ifrån att dom flesta tänker som du, när du måste inse att du tillhör en extremt snäv kundkategori.
Jämför exempelvis med hur extremt få det är som väljer bort att uppdatera sina androidtelefoner när dom får en OTA-uppdatering.

Okej, så då jämför du med android som har sämst "adoption" av alla OS?

Det är väldigt få som uppdaterar sitt android sådär, jämför istället med iOS där merparten uppdaterar rätt nabbt efter en OS version släpps, ex iOS 8 som var uppe på 70%+ på knappt 4 månader "på marknaden".

Så ja, det är skillnad på adoption rate på PC, android och ex iOS.

Tror du bortser ifrån att merparten av användarna på Windows inte uppdaterar varken program, eller sitt operativsystem (Om nu inte Windows Update är påslaget automatiskt), annars är mycket program, och operativ inte uppdaterade alls, vilket du märker om du jobbar med kunders datorer, att de varken fått Windows säkerhetsuppdateringar på flera år, inte heller ex uppdaterade Java, Flash, Adobe Reader, webbläsare, mailklient och liknande.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Okej, så då jämför du med android som har sämst "adoption" av alla OS?

Det är väldigt få som uppdaterar sitt android sådär, jämför istället med iOS där merparten uppdaterar rätt nabbt efter en OS version släpps, ex iOS 8 som var uppe på 70%+ på knappt 4 månader "på marknaden".

Så ja, det är skillnad på adoption rate på PC, android och ex iOS.

Tror du bortser ifrån att merparten av användarna på Windows inte uppdaterar varken program, eller sitt operativsystem (Om nu inte Windows Update är påslaget automatiskt), annars är mycket program, och operativ inte uppdaterade alls, vilket du märker om du jobbar med kunders datorer, att de varken fått Windows säkerhetsuppdateringar på flera år, inte heller ex uppdaterade Java, Flash, Adobe Reader, webbläsare, mailklient och liknande.

Fast nu får du hålla lite i hästarna här.
Först och främst så är det en viss skillnad i hur Android telefoner uppdateras i jämförelse med iOS. Hos iOS så är det apple själva som trycker ut uppdateringarna.

Till skillnad mot android där det finns tre led som man måste gå igenom (om du inte använder en nexus telefon, dom får istället uppdateringarna direkt), nu har jag dock bortsett från dem som använder custom roms:
1. Google
2. Tillverkaren
3. Operatören (i många fall)

Vilket gör att uppdateringarna inte bara försenas med någon vecka, utan det kan handla om flertalet månader innan ens någon region får nästa version utav android.

Sedan vad det gäller windows så är automatiska uppdateringar påslaget från första början (om du inte gör en ren installation där du får möjlighet till att styra detta till en viss mån). Men nu kan du inte heller dra en generell parallell mellan dina kunder och alla andra användare. De flesta programmen idag har automatiska uppdateringar påslaget, så om du är en vanlig användare som inte (notera inte) sitter i en kontrollerad domän utav något företag så är sannolikheten stor att programmen kommer vilja uppdatera sig själva.

Webbläsare så är det lite annorlunda:
1. Chrome, du behöver bara starta om för att få nästa version
2. Firefox kommer säga till dig att en uppdatering finns och frågar om du vill uppdatera
3. IE...vem använder ens IE? (ja jag vet att det är många inom företag som använder det, men nu handlade det om vanliga användare)

Kollar vi istället på hur företagskulturen fungerar så skiljer det sig av naturliga skäl.
Där (förhoppningsvis) någon it-ansvarig först måste godkänna en uppdatering som i sin tur skickas ut till alla klienter inom domänen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asabla:

Fast nu får du hålla lite i hästarna här.
Först och främst så är det en viss skillnad i hur Android telefoner uppdateras i jämförelse med iOS. Hos iOS så är det apple själva som trycker ut uppdateringarna.

Till skillnad mot android där det finns tre led som man måste gå igenom (om du inte använder en nexus telefon, dom får istället uppdateringarna direkt), nu har jag dock bortsett från dem som använder custom roms:
1. Google
2. Tillverkaren
3. Operatören (i många fall)

Vilket gör att uppdateringarna inte bara försenas med någon vecka, utan det kan handla om flertalet månader innan ens någon region får nästa version utav android.

Sedan vad det gäller windows så är automatiska uppdateringar påslaget från första början (om du inte gör en ren installation där du får möjlighet till att styra detta till en viss mån). Men nu kan du inte heller dra en generell parallell mellan dina kunder och alla andra användare. De flesta programmen idag har automatiska uppdateringar påslaget, så om du är en vanlig användare som inte (notera inte) sitter i en kontrollerad domän utav något företag så är sannolikheten stor att programmen kommer vilja uppdatera sig själva.

Webbläsare så är det lite annorlunda:
1. Chrome, du behöver bara starta om för att få nästa version
2. Firefox kommer säga till dig att en uppdatering finns och frågar om du vill uppdatera
3. IE...vem använder ens IE? (ja jag vet att det är många inom företag som använder det, men nu handlade det om vanliga användare)

Kollar vi istället på hur företagskulturen fungerar så skiljer det sig av naturliga skäl.
Där (förhoppningsvis) någon it-ansvarig först måste godkänna en uppdatering som i sin tur skickas ut till alla klienter inom domänen.

Nu så var det ju inte jag som drog upp adoption rate på android eller iOS, utan det var ju "stillton" som drog upp att många uppdaterar till nyare android över OTA, när det i själva verket är väldigt få som gör det i jämförelse med ex iOS.

Och ser man till användare över lag så är de inte uppdaterade i program, eller ens har aktivt antivirusskydd eller brandvägg....
Ibland när man får in en dator från en användare så får man först uppdatera den med alla Windows uppdateringar, uppdatera antivirus, Flash, Adobe Reader, webbläsarna ets då en stor del av användarna när de får upp en ruta bara trycker "stäng" eller "avbryt" eller kryssar ner den och ignorerar den, då många användare är på ett sätt "rädda" för alla rutor de inte känner igen, och då bara ignorerar och stänger ner dem, med slutresultatet att datorn inte är uppdaterad, och innehåller säkerhetsbrister.

Och på vem som använder IE så är det ca 50% av alla surfare.
Market Share of Microsoft Internet Explorer 11.0 27.22%
Market Share of Microsoft Internet Explorer 8.0 13.58%
Market Share of Microsoft Internet Explorer 9.0 6.76%
Market Share of Microsoft Internet Explorer 10.0 5.55%

Browser Total Market Share
Market Share of Microsoft Internet Explorer 54.00%
Market Share of Chrome 27.23%
Market Share of Firefox 12.06%
Market Share of Safari 4.99%
Market Share of Opera 1.31%

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så var det ju inte jag som drog upp adoption rate på android eller iOS, utan det var ju "stillton" som drog upp att många uppdaterar till nyare android över OTA, när det i själva verket är väldigt få som gör det i jämförelse med ex iOS.

Och ser man till användare över lag så är de inte uppdaterade i program, eller ens har aktivt antivirusskydd eller brandvägg....
Ibland när man får in en dator från en användare så får man först uppdatera den med alla Windows uppdateringar, uppdatera antivirus, Flash, Adobe Reader, webbläsarna ets då en stor del av användarna när de får upp en ruta bara trycker "stäng" eller "avbryt" eller kryssar ner den och ignorerar den, då många användare är på ett sätt "rädda" för alla rutor de inte känner igen, och då bara ignorerar och stänger ner dem, med slutresultatet att datorn inte är uppdaterad, och innehåller säkerhetsbrister.

Och på vem som använder IE så är det ca 50% av alla surfare.
Market Share of Microsoft Internet Explorer 11.0 27.22%
Market Share of Microsoft Internet Explorer 8.0 13.58%
Market Share of Microsoft Internet Explorer 9.0 6.76%
Market Share of Microsoft Internet Explorer 10.0 5.55%

Browser Total Market Share
Market Share of Microsoft Internet Explorer 54.00%
Market Share of Chrome 27.23%
Market Share of Firefox 12.06%
Market Share of Safari 4.99%
Market Share of Opera 1.31%

Men nu kommer vi tillbaka till att alla dina kunder inte kan representera den större massan. Även om du har kunder som jobbar inom allt möjligt eller att det är privatdatorer så har du ingen statistik för hur det ligger till (lika så gäller för mig, jag har inte heller något som säger emot dina utlägg).

Flash: http://www.w3resource.com/browsers/flash-versions.php (skulle ändå vilja påstå att de flesta kör rätt så nya versioner av flash)

Källa? (även om jag har sett liknande siffror på andra ställen så finns det allt för många som visar motsatsen) Att länka siffror hej vilt hjälper inte utan att vi vet vart du har hämtat dem ifrån.
Jag kan utan några problem hitta två källor direkt:
- http://gs.statcounter.com/
- http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Som visar totalt andra siffror mot dem du visar upp. Men då kommer vi också in på hur denna data har samlats upp och hur pass trovärdiga dessa faktiskt är. Men jag skulle milt sagt kunna påstå utan några större konstigheter att chrome har den stora användarbasen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asabla:

Men nu kommer vi tillbaka till att alla dina kunder inte kan representera den större massan. Även om du har kunder som jobbar inom allt möjligt eller att det är privatdatorer så har du ingen statistik för hur det ligger till (lika så gäller för mig, jag har inte heller något som säger emot dina utlägg).

Flash: http://www.w3resource.com/browsers/flash-versions.php (skulle ändå vilja påstå att de flesta kör rätt så nya versioner av flash)

Källa? (även om jag har sett liknande siffror på andra ställen så finns det allt för många som visar motsatsen) Att länka siffror hej vilt hjälper inte utan att vi vet vart du har hämtat dem ifrån.
Jag kan utan några problem hitta två källor direkt:
- http://gs.statcounter.com/
- http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Som visar totalt andra siffror mot dem du visar upp. Men då kommer vi också in på hur denna data har samlats upp och hur pass trovärdiga dessa faktiskt är. Men jag skulle milt sagt kunna påstå utan några större konstigheter att chrome har den stora användarbasen.

Statistriken om flash och webblösare från w3 sidorna är endast från de egna sidorna, så de representerar inte webben i stort.

se ex:
http://netmarketshare.com/
Välj sedan "browsers, desktop share" så ser du att IE leder i det fallet med över 40% av "marknaden".
Sen så får man alltid olika statistik på olika statistik siter, då det är just olika siter, och det beror på vilka sidor de samlar in statistik ifrån så kan det ge mer eller mindre rättvis bild.

Dock så minskar både IE´s och Firefox´s användarbas medans Chrome ökar enligt statistiken.
Och det är bra på ett sätt att IE minskar, men en nackdel att Chrome ökar (Det borde istället vara Firefox som ökar).

Och kolla runt bland datorer, så kommer du se att de är ouppdaterade, både i Windows, antivirus, brandvägg, Flash/Reader, Office, webbläsare etc.

Varför är det så? Jo för att vanligen så är folk som inte är datorkunniga (vilket majoriteten av befolkningen inte direkt är) så rädda för alla rutor som kommer upp så de bara stänger ner dem (kryssar ner dem / avbryter).
Annars kulle inte virus etc få så stor spridning om alla skulle vara uppdaterade till senaste versionerna alltid.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, och en hel del som sett den dyka upp undrar vad det är och vill "få bort skiten", därför skapades bra guider på ex:
https://www.reddit.com/r/windows/comments/3820ma/windows_10_f...

Lustigt... läser guiden, och den svarar på mycket om vad det är, vad som kommer sker och ja, berättar att du kan ta bort den genom att avinstallera KB3035583.
Men detta är ju banne mig ingen "guide till hur man får bort skiten.
Det är en guide till hur och vad den är och vad den kommer göra samt hur Win 10 samt uppgraderingar kommer ske. Bara forumen på denna site är fylld med folk som gärna vill uppdatera, och självklart en del som ska stanna kvar på sina 2600k och sin Win 7. Fungerar det så fungerar det...

Att du ratar detta är ditt val och beslut, men du får faktiskt inse att med tanke på hur många som lovordar bara Technical Preview, så är där rätt många som gillar detta OS redan nu.

Min personliga åsikt är att även om jag saknar lite saker i 10:an vs 7:an så använder jag hellre min testmaskin än min Win 7 maskin (med bättre hårdvara dessutom)...
Sen att jag kommer ta uppdateringen med ro och inte kasta mig över den är en annan sak. Men jag har redan sparat pengar till både Win (10) platta och Win (10) telefon, då jag är fullständigt trött på Android enheterna. Och då bör jag ha Win 10 på stationära kombinerat med detta för att få mest ur den.

Lustiga är, en del av dina antal sidors kommentarer här är vettiga och sakliga. Men sen slänger du ur dig kommentarer som tydligt visar att fakta blandas med känslor, och ens förtroende för vad du säger bara dyker till en nivå där man inte ens orkar besvara det.

Blir oavsett intressant om 1-2 månad när Win 10 släppts och varit ute, hur många som faktiskt hoppat på detta. Om dina vilda spekulationer, eller våra, som argumenterar mot dig, har rätt. Det riktigt intressanta blir... om nu inte allt går som du spekulerat, kommer bortförklaringar, eller kan du ta det som en vuxen och erkänna att du trodde fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Det är skillnad på +/- R/RW skivor och pressade originalskivor. Ingenting varar väl för evigt, men pressade skivor ska vara relativt åldersbeständiga om de inte ligger i solen och smälter eller blir för mycket/stora repor i dem.
Så dina gamla fotoalbum från 15 år sen på CD-R / DVD-R skivor kanske är borta, men dina 5 dussin gamla AOL skivor går nog att läsa.

Frågan är varför det är just AOL? Om han bodde i USA kanske men du kanske syftar på Telia skivor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Så här kommer det se ut för hundratals miljoner användare efter den 29'e juli:
http://core0.staticworld.net/images/article/2015/06/get-windows-10-free-upgrade-icon-100588298-primary.idge.jpg

Just denna "pop-up" har flera frågat mig om vad det är för något. Några undrade om det var virus.

Jag tror de "vanliga okunniga" användarna inte kommer förstå vad det är för något det handlar om.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh? Du vet att Windows kommer med alla PC´s på marknaden i princip?
Det är ett fåtal datorer som säljs utan operativsystem (eller med Linux), så ja, användaren köper en licens som ingår i priset, oftast så är den delvis betald av olika program som skeppas med datorn, ex från Symantec, McAfee, olika brännarprogram för cd/dvd, mfl som tillverkarna betalar datortillverkaren för att skicka med, på så sätt så subventioneras datorns pris och då blir lägre i butiken, det är också delvis därför Apple´s Mac datorer ser ut att vara dyrare, just för att de inte tar betalt av ex Symantec, McAfee, mfl och skeppar med skräp programvara i datorerna.

Sen så är det klart att Mac datorer i vissa segment är dyrare än en Windows maskin, men en Mac dator kan inte rakt av jämföras med en Windowsmaskin, då dels så är Mac datorer bättre byggda (design, chassi, teknik mm) än vad en "vanlig" laptop är.

Men det är en annan historia som kan tas i en annan tråd, vilket redan upprepade gånger tagits upp och vid varje tillfälle så har det visat sig att Mac datorer är lika "dyra" eller billigare än en motsvarande laptop med Windows.

Det spelar ingen roll om PC datorer säljs med Windows, PC:n tillhör inte Microsoft. PC:n byggs med delar från en massa olika företag: CPU från två företag, grafik från 3 företag; moderkort, minne, nätaggregat, hårddisk mm från flera företag. Mac datorer är från apple och är helt värdelösa för spelare. Det är lönlöst att diskutera med dig, du är envis som en åsna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Just denna "pop-up" har flera frågat mig om vad det är för något. Några undrade om det var virus.

Jag tror de "vanliga okunniga" användarna inte kommer förstå vad det är för något det handlar om.

Visst finns det alltid dem som kommer missta det för virus vid första ögonkastet. Men när folk runt omkring har kört "viruset" och fått Windows 10 så dör nog den misstanken ganska fort. De som frågat dig till exempel, vet redan nu att inte är ett virus.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Visst finns det alltid dem som kommer missta det för virus vid första ögonkastet. Men när folk runt omkring har kört "viruset" och fått Windows 10 så dör nog den misstanken ganska fort. De som frågat dig till exempel, vet redan nu att inte är ett virus.

Ehm, nej... man får passa på att driva lite med dem.

Dock kommer jag längre fram att få hjälpa dem iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, jag drog inte in telefoner alls...

Skrivet av PowerNet:

Microsoft säljer med hårdvara, olika telefoner, surfplattor (Surface), och ...
... Microsoft säljer precis som Apple egen hårdvara med Windows på (både mobiler och surfplattor)

Skrivet av PowerNet:

... på privatsidan så är merparten av inkomsten från licenser som säljs till tillverkare ...

Skrivet av dpom86:

Jag har hela tiden precis som du sagt att MS får in sina pengar från licenser ...
... jag [har] aldrig äns försökt dementera [detta så] jag vet inte varför du lyfter detta om och om igen ...

Skrivet av PowerNet:

... därav så skulle inte Microsoft gå med en förlust om de släpper Windows versioner fria på konsument marknaden ...

Skrivet av dpom86:

Denna debatt handlade aldrig om ifall Microsoft skulle ha råd att sluta ta betalt för privata licenser - hela debatten startade med att du påstod att detta skulle vara mer "rättvist" ...

Skrivet av PowerNet:

... kör man Apple så betalar man hör och häpna 0 kronor för nya versioner ...

Skrivet av dpom86:

Jag har försökt förklara för dig att bara för att det står "0:-" så är inte det den summa som du i slutändan betalar. Du har helt ignorerat alla mina exempel som förklarar varför detta inte stämmer och har inte kommenterat eller äns försökt säga emot på ett enda av dem.

(Notera den lilla biten jag betonat: )

Skrivet av PowerNet:

"Availability ... Mac users can participate in the El Capitan Beta Program in July and download the final version for free ..."

Skrivet av dpom86:

Hur kostnaden är fördelad över de två delarna [dator + OS] är i stort sett irrelevant, för du behöver ändå båda.
... du har inte här heller argumenterat [emot] eller kommenterat på de ställen där jag påpekar att den totala faktiska kostnaden för kunden är större om man väljer Apple ... Det är du som tolkat den faktiska kostnaden fel.
... de [Apple] höjer bara priset på hårdvaran och sänker det på mjukvaran - antagligen för att detta gav mer positiv marknadsföring och kundrespons ...

...och vi tydligt kan se eftersom du svalt det med hull och hår!

Och till sist:

Skrivet av dpom86:

Allt jag sett dig göra är att upprepa samma saker om och om igen - oavsett vad jag skriver så håller du bara en ensidig predikan istället för att ... komma med faktiska motargument ... [mot] ... några av mina metaforer, exempel och logiska förklaringar

Du citerar alltid hela min text, men du svarar aldrig på mer än max 1-2 meningar av det du citerat. Resten verkar det bekvämt att ignorera. Varför har du "svarat" om och om igen - men trotts alla "svar" så har du aldrig i något av dem kontrat någon av mina tyngre argument, bara skrapat med foten lite på ytan. Jag menar problemet är ju att jag säger att en del av den fakta du lyfter fram faktiskt stämmer, men sedan förklarar jag varför du dragit fel slutsats från dessa fakta - och då "kontrar" du bara med att citera faktan igen - hur konstruktivt är det..?

Jag har pekat ur var dina argument brister - nu är det upp till dig att förstärka dina argument så att dessa brister försvinner - eller erkänna att du inte kan. Än så länge har du "svarat" (tryckt på 'citera') flera gånger men trotts detta inte lyckas täppa till hålen i ditt sjunkande skepp, och allt jag gör är att peka på hålen igen och igen och säga "Ursäkta mig kapten, men jag tror bestämt fortfarande att det där hålet nere i aktern, du ser liksom där nere där vattnet sprutar in, får skutan att sjunka... du kanske borde täppa till det?".

Det är bara jobbigt att prata med någon som inte förstår vad man skriver - om du inte fattar var det läcker någonstans kan du väll åtminstone fråga? Jag skulle gärna svara om du ställde en konstruktiv fråga, men det gör du inte. Du har låst skeppets kurs. Sail or Die. Skugglapparna är på. Farväl kapten...

Notera ovan hur jag kunde svara genom att bara citera saker redan skrivna av dig och mig, och jag behövde inte äns citera längre bak än min senaste post för att finna en kontring mot alla dina argument. Snälla människa läs vad jag (och du själv lol) skrivit igen. Man kan inte finna ett korrekt perspektiv om man saknar förmågan att sätta sig in i andras - även om man initialt är övertygad om att de är fel.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)