Är spänningen för CPU och GPU beroende av varandra?

Permalänk
Inaktiv

Är spänningen för CPU och GPU beroende av varandra?

Om man har överklockat CPU'n och sedan överklockar grafikkortet genom att adda mer jouice till GPU'n - måste man ändra volten igen då för CPU'n - eller är CPU'n helt oberörd från överklockning av grafikkort?

Rubrik redigerad. // MOD
Permalänk
Medlem

CPU och GPU är inte berörda av varandra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

CPUn och GPUn är två enskilda. En gemensam faktor är däremot nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Om man har överklockat CPU'n och sedan överklockar grafikkortet genom att adda mer jouice till GPU'n - måste man ändra volten igen då för CPU'n - eller är CPU'n helt oberörd från överklockning av grafikkort?

CPU och GPU överklockning har inte med varandra att göra

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

En annan gemensam faktor är BCLK. Men om du nu rört den så gör du helt rätt i att överklocka din CPU först.

Nu är det väl ytterst på som pillar på BCLK eftersom man helst vill ha en stabil överklockning, så det är på gränsen till irrelevant

Permalänk
Inaktiv

Tackar! Verkar som grafikkortet flaskar emellanåt, så jag ökade på GPU'n och grafikminnet lite. Blev mycket bättre, men visste inte om jag var tvungen att göra något mer i kompensation.

Permalänk
Inaktiv

@Jaevel: Nej, jag har inte rört BCLK'n. Kommer ihåg att när jag körde med Sandy Brigde var det en standard i min överklockning, men med Haswell är det inte längre nödvändigt att röra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Tackar! Verkar som grafikkortet flaskar emellanåt, så jag ökade på GPU'n och grafikminnet lite. Blev mycket bättre, men visste inte om jag var tvungen att göra något mer i kompensation.

Det är bara att tuta och köra

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.