DSLR: Vilka minneskort gäller nuförtiden, SD vs CF?

Permalänk
Medlem

DSLR: Vilka minneskort gäller nuförtiden, SD vs CF?

Ja då var det dags att inhandla en ny kamera och en fråga som då poppat upp efter att ha sett hur många DSLR kameror idag som har dubbla minneskorts platser, både SD och CF, är vad ska man satsa på? Kameran köps för att ta stillbilder och det är kamerans huvudsyfte, men kommer säkert prova filma lite nu när det börjat bli bättre och bättre implementerat idag om det spelat roll i valet av CF eller SD.

Vad jag kan se så är SD korten billigare än CF korten. Ett SanDisk Extreme Pro SDHC 32GB går på 429kr medans ett typ motsvarande CF kostar 700kr. Men jag har alltid gillat att CF korten är mer robusta än SD kort, har förlorat 2 SD kort pga att dom gått sönder men aldrig ett CF även om jag använt CF mycket mer.

Har idag en armada med av 6st SanDisk Extreme III 30MB/s 8GB kort. Ett av dessa kort är idag god för ca 300 bilder i min 12MP Nikon D300. Så med ca dubbelt så många pixlar, ca 24MP, som de flesta kameror idag verkar ha, bör jag få in ca 150 bilder per kort vilket känns lite för lite. Därav har jag siktat in mig på 32GB då det verkar vara en sweetspot i pris/GB och så har jag aldrig gillat att ha för stora kort om något händer med det.

Självklart kommer jag behålla dom kort jag har idag som backup kort eller använda i min D300. Men vad hade ni gjort och tänkt i detta skede? Har inte hållit på med kameror och läst om kameror på säkert 4 år så har inte koll alls längre om vad som gäller.

EDIT: Kan även tillägga att en del av varför jag är så tveksam över valet av kort är framtidssäkerhet. CF är en gammal standard medans SD är nyare och med SDXC så har det som man alltid hörde förr om att SD inte kunde vara lika stora som CF försvunnit. Har ingen lust att lägga ut ett par tusen på minneskort nu bara för att se CF standarden helt bli slopad i nästa generation kameror.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Vila i frid

Varken eller båda två. Istället för en "äkta" CF, kör CF-adaptrar till dina SD-kort om du tycker CF är robustare.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Det där var inget jag visste fanns, tackar, ska kolla lite recensioner av adaptrar för att se hur SD kort presterar i CF adapter.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Kör bägge, det snabbaste ca dubbelt så stort som det andra. Sedan sätter du upp så att JPG sparas på det mindre kortet och RAW på det större. Då har man ett snabbt resultat att dra ur kameran men även möjligheten att ta fram en problembild från RAW kortet och justera hur mycket jag vill.
Sedan är det en "liten" backuplösning som sker vid exponeringen. Går ett minneskort sönder så finns bilderna fortfarande kvar men med mindre flexibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

@hasenfrasen: Det där var inget jag visste fanns, tackar, ska kolla lite recensioner av adaptrar för att se hur SD kort presterar i CF adapter.

Får kolla så det passar först. Alla CF adaptrar passar inte i alla CF kameror.
Finns väl kanske till och med två storlekar på CF, eller så mins jag fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Kör bägge, det snabbaste ca dubbelt så stort som det andra. Sedan sätter du upp så att JPG sparas på det mindre kortet och RAW på det större. Då har man ett snabbt resultat att dra ur kameran men även möjligheten att ta fram en problembild från RAW kortet och justera hur mycket jag vill.
Sedan är det en "liten" backuplösning som sker vid exponeringen. Går ett minneskort sönder så finns bilderna fortfarande kvar men med mindre flexibilitet.

Just ja man kan ju välja att köra varje format var för sig ja. Fotar idag både JPG och RAW, JPG i väldigt låg kvalité enbart för att snabbt kunna titta genom bilderna på datorn och sedan vet ungefär vilka RAW bilder som ska redigeras så då hade det ju fungerat perfekt att ha dom separerade.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Får kolla så det passar först. Alla CF adaptrar passar inte i alla CF kameror.
Finns väl kanske till och med två storlekar på CF, eller så mins jag fel.

Tack, hade helt glömt bort att det finns två standards av CF. Ska lästa noga innan det blir köp av något.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

I valet mellan CF och SDHC hade jag tveklöst valt CF.
Huruvida en CF-adapter är en bra grej har jag ingen uppfattning om dock, det var nytt för mig! Jag hade isåfall köpt en CF-adapter till varje SD-kort och aldrig plockat ur den därifrån därefter.

Jag gillar hur pass mycket man kan lita på CF-korten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

I valet mellan CF och SDHC hade jag tveklöst valt CF.
Huruvida en CF-adapter är en bra grej har jag ingen uppfattning om dock, det var nytt för mig! Jag hade isåfall köpt en CF-adapter till varje SD-kort och aldrig plockat ur den därifrån därefter.

Jag gillar hur pass mycket man kan lita på CF-korten.

Bra mycket smidigare att hantera än pyttesmå SD-kort också, icke att förglömma!
Att byta minneskort mitt i "stridens hetta" är avsevärt mycket enklare med rimligt stora CF-kort än med SD-kort

/fotograf sen hedenhös