Onödigt kall dator. Fläktarna ger mig huvudvärk

Permalänk
Medlem

Onödigt kall dator. Fläktarna ger mig huvudvärk

Jag är inte ett datorgeni och behöver hjälp. Min dator byggdes 2012 av min kusin. Jag var med honom när han gjorde det och det såg skoj ut. Datorn har fungerat väl i 3 år vilket är skönt. I alla fall - to the point.

Min dator är superkall fortfarande och det är bra. Jag gör rent i chassit periodiskt. Gjorde det idag faktiskt i hopp om att datorn skulle bli tystare (haha amatör fasoner) men det blev den inte. Efter ett tag kom jag på problemet. FLÄKTARNA FÖRSTÅS. De är på högvarv och jag vill sänka hastigheten på de i BIOS (förstår mig inte på speedfan och den verkar inte ens fungera ändå). Jag vill inte göra det utan er hjälp kära människor.

Dessa bilder jag länkar nu visar hur min dator mår, bios inställningarna som avgör fläktarnas hastighet+datorns kyla etc etc. Det jag vill av er: Optimala inställningar i BIOS? som gör att datorn blir tystare utan att skada datorn. Jag vågar inte ändra inställningar på egen hand.

Min dator:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t34.0-12/...

De aktuella BIOS inställningarna:
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/...

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t35.0-12/...

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/...

Permalänk

@Cihanito: Kan inte tycka fläktarna går på "fullt flås" då dom ligger under 1000rpm. Vet du mer specifikt vilken/vilka fläkt/fläktar som låter så pass mycket??

Edit:
Såg nu på bilden från speedfan att GPU (grafikkortet) ligger relativt högt med tanke på temperaturen på kortet, har du försökt sänka hastigheten i nått program typ MSI afterburner?

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk

Det skulle va bra om du skriver och kanske fota vad det är för fläktar, processorkylare, nätaggregat, hårddiskar samt chassi för att vi ska hjälpa din dator att bli tyst.
Men tittar vi på den sista biosbilden så ser fläktarna ut att snurra väldigt långsamt så jag misstänker något annat..

Permalänk
Medlem

De verkar inte snurra så fort i idle iaf. Det du kan göra är att trycka fingret på centrum i fläkten. Då stannar den och sedan höra om ljudet avtar. Det kan vara en fläkt som stör bara. Kan vara grafikkortet och då blir det svårare att åtgärda. Även nätdelen kan vara boven men den kommer man inte åt och stoppa. Men kör uteslutningsmetoden på den.

Permalänk
Medlem

@jocke92 Alternativt rörs metoden, man tar ett rör av något slag och letar efter källan till ljudet genom att trycka röret mot örat och rikta runt den. Har hört sugrör ska vara effektiva men tror man kan hitta bättre små rör. Då kan man "testa" nätaggregatet även.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@jocke92 Alternativt rörs metoden, man tar ett rör av något slag och letar efter källan till ljudet genom att trycka röret mot örat och rikta runt den. Har hört sugrör ska vara effektiva men tror man kan hitta bättre små rör. Då kan man "testa" nätaggregatet även.

Smart. Typ en dassrulle eller hushållsrulle borde fungera

Permalänk
Avstängd

alla fläktar går tyst i 1000rpm och är en bra nivå för att just hålla datorn tyst ..men 1800 därimot som på grafikkortet kan vara irriterande och brukar vara vad dom når i spel och hörs ganska bra och är största boven i dramat för 1000rpm skulle jag annars räkna som bra och är samma för mig fläktarna går i 900rpm då är datorn tyst sen drar gpu i gång 1800-2000rpm när man spelar så låter den för mycket så blir på med headsett och skaplig volym

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det skulle va bra om du skriver och kanske fota vad det är för fläktar, processorkylare, nätaggregat, hårddiskar samt chassi för att vi ska hjälpa din dator att bli tyst.
Men tittar vi på den sista biosbilden så ser fläktarna ut att snurra väldigt långsamt så jag misstänker något annat..

Chassit är en fractial design R4 vit. http://www.fractal-design.com/media/c290493c-1d55-4597-a752-2...

Fläktens och de andra bullarnas namn vet jag inte. Kan öppna datorn imorgon för att ta reda på de. Kan även fota så ni får en bättre bild.

Datorn var knäpptyst förr.

Permalänk
Medlem

I BIOS har du valt "Target fan speed" till level4 som önskat mål på fläktarnas varvtal.
Vad hände om du ställer ner dem till Level1?
Alla fläktar till Level1

På de moderkort vi har, är högre Nivå (level) än 1 = högre varv.
Level4 betyder att fläktarna satts till ett betydligt högre varv än lägsta möjliga.
Fläktarna kommer iallafall gå upp i varv med de inställningarna i BIOS du har, om det behövs.

Vill du kan du ställa CPU temperature target till 55 grader men behålla chassi temperature target på 50 eller till och med ställa ner det till 45 grader.

Red: Såg nu att att Chassis Fan 3 Settings är ställd på "Manual", vilket inte bra. Sätt den precis som CPU Fan Setting 1&2 på "Automatic"
Alla fläktar på Automatic.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Hmm fläktar brukar börja låta illa när dom har gått i 3 år beroende på hur mycket maskinen stått på. Kanske ska byta ut dom?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om lager i fläktarna slits och dom låter mera efter några år ?
Då skulle nya fläktar vara det bästa...

Permalänk
Medlem

Som några tidigare sagt så ser inte chassifläktarna ut att snurra i sådan hastighet så de borde skapa oljud. Däremot kan det vara som 100mbit skrev, att kullagerna i fläktarna börjar sjunga på sista versen.
Annars är det troligtvis grafikkortet som väsnas, då den fläkten snurrar i 1800 RPM, lite onödigt högt i idle.
Kan rekommendera MSI Afterburner för att justera fläktkurvan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Define R4 har inbyggd fläktkontroller. Denna styr fläktarna om man kopplar in fläktarna i kontrollern.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Byt till Noctuafläktar så ska du se att det blir tystare, om det är grafikkortet som låter så byt kylare alt kort (78xx serien är såpass gammal att ett nytt kort med liknande prestanda inte är mkt dyrare än en kylare) och till sist om det är agget som väsnas (inte lika troligt) så byt.
Problemet löst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Be Quiets Silent Wings 2 eller Shadow Wings, bytt nyligen ut alla mina chassifläktar och kylarfläkten med PWM till dessa och de är nästan knäpptyst i idle och susar lite lätt under load

Permalänk
Medlem

Jag är usel på att byta fläktar osv. Har aldrig gjort det. Min kusin kommer snart tillbaka från semester. Då kan jag visa honom den här tråden o så Jag är tacksam för alla svar. Glädjer mig att många är engagerade och hjälpsamma

Permalänk
Medlem

Har du gjort en rejäl urblåsning av grafikkortets kylflänsar, när du rengjorde datorn?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du gjort en rejäl urblåsning av grafikkortets kylflänsar, när du rengjorde datorn?

Blåste på skiten lite när datorn var avstängd och dammsög samtidigt.

Dammsög lite överallt faktiskt. Jag vet om att man ska ha en sån där luftapparat som får dammet att flyga upp i taket, men jag har ingen sådan. Som sagt, jag suger när det kommer till datorer och allt som hör till det