Permalänk

Amd eller Nvidia i Wine ?

Hej,

Har amd 280x och innan dess 7850 och inget av dessa presterar bra i wine, specifikt wow.

Har 100+fps i ultra i windows på ett ställe där jag testade men med Linux så blir det ca 30-40 på lowest settings i wine.

Så det är nog lite för stort svinn för att vara emuleringen som gör det gissar på att amd inte går så bra ihop med wine ?

Testade både stable o updates drivarna.

Nån som vet om det är bättre med Nvidia ?

Permalänk
Medlem

Nvidia har alltid varit det bättre valet under linux men om det även gäller spel körda via wine vet jag inte.
Jag tycker att det borde vara det men inget jag vet. Sen kan ju amd fått bättre stöd på senare tid också.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd

AMDs drivrutiner förbättras varje dag fast bryr du dig inte om att nvidias drivers är licenserade så kör på det, det hade jag gjort.

Du kommer att ha samma prestanda i princip om inte bättre än på windows i de flesta spel, så jag rekommenderar att köra ett nvidia kort.

Edt: NVIDIA är det ända valet egentligen, det beror lite på din OpenGL version också iofs, men du är säker med deras kort.

AMD = Open Source.
Nvidia = Stängd Source(Licenserad)

Edit2: Hade jag varit en gamer så hade nog jag satsat på 2 eller 3 versioner gammal kernel för att vara säker på att saker och ting stöds, en stable release betyder inte perfekt, men går du tillbaka några versioner kan du känna dig relativt säker. ~3.18.18 eller så, det är den senaste longterm kerneln. 4.0.8 är den senaste stable men ta du den 3* versionen så blir allt kalas.

MVH Lizman2

Permalänk

Jag har testat nån gång ibland över de senaste åren o hoppats men det har inte fungerat bra hittills, men jag har haft amd hela tiden med så ...

Kolla lite på tuben o var en snubbe som fick det o flyta med riktigt dåliga grejer,dock nvidia kort så därför jag funderar på om det är läge o byta till nvidia nu när jag ändå ska byta kort.

Btw amd har drivers till linux, kör med catalyst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BABOON_ASS:

Jag har testat nån gång ibland över de senaste åren o hoppats men det har inte fungerat bra hittills, men jag har haft amd hela tiden med så ...

Kolla lite på tuben o var en snubbe som fick det o flyta med riktigt dåliga grejer,dock nvidia kort så därför jag funderar på om det är läge o byta till nvidia nu när jag ändå ska byta kort.

Btw amd har drivers till linux, kör med catalyst.

Ja, du skall byta till nVidia, det kommer att flyta på bättre.

MVH Lizman2

Permalänk
Skrivet av lizman2:

Ja, du skall byta till nVidia, det kommer att flyta på bättre.

MVH Lizman2

Ok då ska jag byta till nvidia när jag byter ut detta kortet, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizman2:

AMDs drivrutiner förbättras varje dag fast bryr du dig inte om att nvidias drivers är licenserade så kör på det, det hade jag gjort.
...
AMD = Open Source.
Nvidia = Stängd Source(Licenserad)
...
MVH Lizman2

Nvidias drivrutiner är licenserade? Menar du att dom är proprietära? Det alternativet för Nvidia är Nouveau-drivrutinerna. Jag har ingen erfarenhet av dom men dom är generellt sämre än Nvidias proprietära/stängda/"licenserade" drivrutiner.

AMD är "open source" och open source är nästan alltid en form av kompromiss. AMDs drivrutiner innehåller proprietär del är mindre fria än Nouveau till Nvidia. Linuxkärnan är också "open source" och den innehåller också en del proprietära delar, stängd source.

Det är synd att många blandar ihop open source men att all källkoden skulle vara helt öppen och respektera användarens frihet. Jag gjorde det missaget i många år.

Friaste grafikkorten idag är från Intel.

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad du har för distro.. Men i gentoo kan du välja att köra med vissa licenser, jag är själv för öppen mjukvara hela vägen.

https://wiki.gentoo.org/wiki/License_Groups

För nvidia har du ett exempel här: License: GPL-2 NVIDIA-r2

Här kan du läsa lite om det.

Jepp, intel tycker jag är absolut det bästa valet.

Permalänk

Just nu peppermint 6, brukar alltid ta nån debian/ubuntu baserad dist eftersom jag är mer van vid det .

Var inne o köpte ett 970 förut ska logga om o testa sen har gjort klart win 7 nu först.

Permalänk

Verkar inte fungera alls i linux, 980 står med i listan hos nvidia men inte 970...

Får vänta o se om det kommer.

Bråkat lite o försökt få in det manuellt men det vill inte.

Permalänk
Medlem

vad kör du för dist? Körde du open source drivarna eller amds stängda med ditt 280?'

edit: ett 970 borde inte vara något problem (stöd finns från och med drivrutin 343.22) . Om du sitter på något ubuntu derivat så installerar du senaste drivarna enklast genom att lägga till xorg-edgers ppan. http://www.ubuntuupdates.org/ppa/xorg-edgers

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

vad kör du för dist? Körde du open source drivarna eller amds stängda med ditt 280?'

edit: ett 970 borde inte vara något problem (stöd finns från och med drivrutin 343.22) . Om du sitter på något ubuntu derivat så installerar du senaste drivarna enklast genom att lägga till xorg-edgers ppan. http://www.ubuntuupdates.org/ppa/xorg-edgers

Amds stängda.

Peppermintos 6

Tack ska testa senare.

Till många modeller verkar den dock finnas med i OS:ets egen "ytterligare drivrutiner" eller vad det står, det gjorde till o med amd:s, men med 970:t dyker inget upp där.

Jag drog in en ren install av pepmint för o se om amds låg kvar o störde men ingen skillnad.

Installerade nvida 331.xx nånting via programhanteraren men i playonlinux sen så klaga den på display drivers.

Försökte installera manuellt men när jag döda lightdm så visst vart det svart men jag lyckades inte få igång terminalen därifrån sedan,bara helt tom svart ruta. Går ju ändra grub så den bootar in i cli men orkade inte mer just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Amds stängda.

Peppermintos 6

Tack ska testa senare.

Till många modeller verkar den dock finnas med i OS:ets egen "ytterligare drivrutiner" eller vad det står, det gjorde till o med amd:s, men med 970:t dyker inget upp där.

Jag drog in en ren install av pepmint för o se om amds låg kvar o störde men ingen skillnad.

Installerade nvida 331.xx nånting via programhanteraren men i playonlinux sen så klaga den på display drivers.

Försökte installera manuellt men när jag döda lightdm så visst vart det svart men jag lyckades inte få igång terminalen därifrån sedan,bara helt tom svart ruta. Går ju ändra grub så den bootar in i cli men orkade inte mer just nu.

mm, det är för att ubuntu inte är lika snabba på att lägga till dom senaste drivrutinerna i deras egna filbibliotek. Om du lägger till xorg-edgers så får du tillgång till dom senaste versionerna. Peppermint 6 är baserat på ubuntu 14.04 så den här guiden ska du kunna följa.

Sen går det ju som sista utväg att installera manuellt med nvidias egna installer men det kan vara lite små meckigt som du märkt.

edit: jag tycker dock det låter konstigt att ett 280x med amds stängda drivare skulle prestera så dåligt. Det kan vara nått med wine också. Har dock inte kört wow genom wine sedans tbc dagarna så har dålig koll på vad för typ av prestanda man kan förvänta sig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nvidias proprietära är den bästa, jag kör med den från https://launchpad.net/~mamarley/+archive/ubuntu/nvidia (ubuntu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Nvidias proprietära är den bästa, jag kör med den från https://launchpad.net/~mamarley/+archive/ubuntu/nvidia (ubuntu)

ah, den där kan nog vara bättre att köra om man bara vill har drivrutinen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

vad kör du för dist? Körde du open source drivarna eller amds stängda med ditt 280?'

edit: ett 970 borde inte vara något problem (stöd finns från och med drivrutin 343.22) . Om du sitter på något ubuntu derivat så installerar du senaste drivarna enklast genom att lägga till xorg-edgers ppan. http://www.ubuntuupdates.org/ppa/xorg-edgers

Din länk funkade,la till den o sedan kollade jag i additional drivers igen och då dök dom upp där.

Tyvärr är prestandan ingen höjdare,det snurrar på lite fortare än 280x som det borde, men känslan är fortfarande laggig.

Körde medium o ligger runt 30-80 i garrison.

Jag vet inte om det är nåt annat till systemet som fattas,har inte lagt in några Intel eller chipset drivers osv då det brukar hittas ändå, bör jag kolla upp andra ?

Nätverk o ljud fungerade åxå direkt.

Kan ju testa o ta en annan wine, nu tog jag 1.7.47.

Permalänk
Medlem

Ah det jag menade med wine är att det kan finns vissa optimeringar man kan/bör göra för ett specifikt program man will köra. Kan inte ge så mycket hjälp med det. Men wow är ett så pass populärt spel att det antagligen finns nya guider för dom bästa inställningarna.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Ah det jag menade med wine är att det kan finns vissa optimeringar man kan/bör göra för ett specifikt program man will köra. Kan inte ge så mycket hjälp med det. Men wow är ett så pass populärt spel att det antagligen finns nya guider för dom bästa inställningarna.

Tack, jo det gör det säkert.

Får kolla upp det vartefter har inte riktigt haft orken att greja nu,har ju en fungerande w7 install med så är inte akut.

Skulle dock gärna vilja byta ut w7 vartefter. Blir väl ännu värre sen med w10, när ALLA windows användare kör samma version sedan är det väl paradiset för virusskaparna.

Permalänk

Satt o fippla lite hitta en guide för att förbättra fps, och det dubblade nästan.->
http://www.apolitech.com/2015/06/how-to-boost-your-fps-in-wor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Nvidias drivrutiner är licenserade? Menar du att dom är proprietära? Det alternativet för Nvidia är Nouveau-drivrutinerna. Jag har ingen erfarenhet av dom men dom är generellt sämre än Nvidias proprietära/stängda/"licenserade" drivrutiner.

AMD är "open source" och open source är nästan alltid en form av kompromiss. AMDs drivrutiner innehåller proprietär del är mindre fria än Nouveau till Nvidia. Linuxkärnan är också "open source" och den innehåller också en del proprietära delar, stängd source.

Det är synd att många blandar ihop open source men att all källkoden skulle vara helt öppen och respektera användarens frihet. Jag gjorde det missaget i många år.

Friaste grafikkorten idag är från Intel.

Vilken del av Lxkärnan är proprietär?
Det var okänt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sithson:

Vilken del av Lxkärnan är proprietär?
Det var okänt för mig.

Största delen som är proprietär är för trådlösa nätverksskort, ljudkort, TV-kort och den kategorin. Det finns ett projekt som städar (deblob) kernelen Linux och kallar den för Linux-libre. Används i distributioner som Trisquel, gnewsense och Parabola.

https://en.wikipedia.org/wiki/Linux-libre
http://www.fsfla.org/ikiwiki/selibre/linux-libre/index.en.htm...

Det är en av skillnaderna med tänket mellan free software och open source. Free software undviker proprietär mjukvara medan open source kompromissar och ser mellan fingrarna. Vanliga Linux-distar innehåller en hel del proprietär mjukvara i sin repo utan att nämna för sina användare. Många Open source-användare är omedvetna om att dom använder proprietär mjukvara för open source låter som att allt är öppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Största delen som är proprietär är för trådlösa nätverksskort, ljudkort, TV-kort och den kategorin. Det finns ett projekt som städar (deblob) kernelen Linux och kallar den för Linux-libre. Används i distributioner som Trisquel, gnewsense och Parabola.

https://en.wikipedia.org/wiki/Linux-libre
http://www.fsfla.org/ikiwiki/selibre/linux-libre/index.en.htm...

Det är en av skillnaderna med tänket mellan free software och open source. Free software undviker proprietär mjukvara medan open source kompromissar och ser mellan fingrarna. Vanliga Linux-distar innehåller en hel del proprietär mjukvara i sin repo utan att nämna för sina användare. Många Open source-användare är omedvetna om att dom använder proprietär mjukvara för open source låter som att allt är öppet.

Humm...
Intressant.
Jag sållar mig till den skaran (debian sedan -99).

Skickades från m.sweclockers.com