Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

timelapse med sony-rx10

Hej!

Jag är verkligen inte kunnig inom kameror så jag vänder mig till er. Jag har testat tagit timelapse med min kamera och det har gått sådär. Det finns ju en app för sony kamerorna, dock är den dålig enligt mig. den ska ju skicka signaler via blåtand elr wifi. och den gör inte alltid det. vilket leder till hackiga timelapse. lyckas med en av 10 kanske och det är denna.
https://www.youtube.com/watch?v=12E7EoGFNiA

Men som sagt vill jag ha ett bättre sätt att göra detta på! för med denna app finns ännu ett problem. den kan bara ta foton i auto. så som ni ser i videon bytts iso osv. Så finns det någon slags extern sak som säger till kameran att ta foton med en viss tids mellanrum? som funkar 100% av gångerna.

Mvh Alyzzer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

ingen som vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Det jag skulle kolla är om din kamera har ingång för att koppla en trådutlösare och sedan titta runt om det finns någon mer avancerad trådutlösare till din kamera. Min kamera har inbyggd timelapse funktion i kameran men jag har även en trådutlösare av den mer avancerade kalibern typen då den kan mer än kameran. På denna kan jag ställa in antalet bilder som ska tas och med vilket mellanrum dessa ska tas och om jag vill längre slutartider än 30sek.

Om kameran har stöd för trådulösare eller ej vet jag inte, kolla i manualen eller sök online. Kolla sedan i svenska butikerna efter trådutlösare eller även på ebay då jag vet att det finns mycket tredjeparts trådutlösare som ofta har mer funktioner än kameratillverkarnas egna alternativ. Sedan är det ju bara att du har kameran i manuellt läge och hittar den exponering du vill använda dig utav. Och ställa in intervallet och antalet bilder du vill ta med trådutlösaren och starta timern.

Den jag använder mig av ser ut så här. Jag gillar att det är med tråd då det känns mer säkert ut den synpunkt att den inte kan tappa anslutning så enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

rip