Starta Windows-program från Android

Permalänk
Medlem

Starta Windows-program från Android

Hej!

Jag har nyligen köpt NFC-taggar och har kommit på iaf 1 bra lösning med dem. Lösningen skulle vara att sätta en nära sängen/soffan där jag ligger och kollar på filmer. Jag har som så många andra datorn kopplad till tvn, och NFC-taggen skulle i detta fall skicka kommandot att starta Kodi på datorn, sätta mobilen på vibration och öppna xbmc remote-appen för Android.
Vad jag dock inte verkar få att fungera är just att kunna öppna Kodi på datorn. Jag har testat genom att försöka köra ett cmd-kommando genom Unified Remote där jag skrivit "start Kodi.exe" men Windows säger ifrån pga att den inte kan hitta den filen...

Finns det något annat sätt att öppna/starta program i Windows från Android? Har läst om en app som heter Remote Launcher, men det vore skönt att slippa en extra app för detta ändamål...

Bonusfråga: Om det är möjligt, finns det något sätt att fixa så att nfc-taggen skickar kommando om att aktivera tvn som bildskärm och ändra upplösning på den, eftersom att när jag spelar t.ex så har jag ju inte tvn aktiverad.

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Måste du inte ange en fullständig sökväg? T.ex. "start C:\Programs\xxx\kodi.exe"

Windows vet ju inte vilken mapp kodi ligger i, och därmed hittar den inte kodi.exe

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Måste du inte ange en fullständig sökväg? T.ex. "start C:\Programs\xxx\kodi.exe"

Windows vet ju inte vilken mapp kodi ligger i, och därmed hittar den inte kodi.exe

Hmm... Kan hända. Läste bara runt lite på nätet snabbt igår natt och då stod det inte något alls om det. Men ska testa! Återkommer strax.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Måste du inte ange en fullständig sökväg? T.ex. "start C:\Programs\xxx\kodi.exe"

Windows vet ju inte vilken mapp kodi ligger i, och därmed hittar den inte kodi.exe

Nu funkade det! Haha då löste sig det relativt snabbt, tack så mycket

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+