Frågor gällande reklamationsrätt/garanti, omleverans och nyttoavdrag under garantitiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Huvudregeln är att köparen har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans om valet inte orsakar säljaren oskälig kostnad.

Säljare har rätt att avgöra detta. Ett nytt nätagg kostar 1500kr jämfört med 1250kr som TS gav från början. Det är först och främst en höjning i pris rakt av, plus nyttjandeavdraget. Var man drar gränsen vid oskälig kostnad är ju såklart flytande, men innan TS går vidare till konsumentombudsmannen är det ÅF som sätter det.

Dessutom är i praktiken omleverans helt uträknat i det här fallet då samma vara inte finns att tillgå.

Det är som du säger att säljaren avgör alternativet mellan avhjälpande eller omleverans. I de flesta fall så tror jag att det blir en oskälig kostnad att reparera en nätdel i förhållande att bara skicka minst en likvärdig. Omleverans kan då ändå ske eftersom priset inte är avgörande. Tänk på att även rabatterade produkter omfattas av KKöpl.

Vid fel på en vara så har inte säljaren rätt att häva köpet.
Nyttjandeavdrag räknas in när köparen vill häva köpet.

Permalänk
Medlem

Garantier kan även påminna väldig om svensk lag också, nedan ett urklipp ur Corsairs garantivillkor:

Corsair’s entire liability and your exclusive remedy for any Corsair product that is not operating in accordance with its published technical specifications is at Corsair’s discretion: 1) to repair or replace the product at Corsair’s expense, or 2) to refund the price paid less a usage fee of 10% of the purchase price for each year since the date of purchase.

Permalänk
Medlem

Åh herregud vad nitiska en del är på paragrafer.

Tycker det låter väldigt sniket gjort utav Inet, definitivt när de drog av så mycket på nypriset OCH låser stålarna som någon presentcheck i deras egen butik.

Nog för att man förstår att de är ute efter och göra vinst och föda en och annan familj själv men men.

Enligt Corsairs villkor på nättagg så drar de av 10% per år på summan, vad man nu betalade för nätagget, ifall det blir en utbetalning istället för en ny/liknande vara. Låter väl acceptabelt egentligen.
I slutändan så kastar jag iaf stålarna på märken som vill vara mest kompis med kunden när det skiter sig och där litar jag väl lite mer på Corsair än Leifi hos Fractal för tillfället.

Hoppas det vrider och vänder på sig till det bättre.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Jag hade inga problem med Inet service när mitt gfx pajade.
Hade köpt ett MSI 780 Dec -13 som gick sönder Juni -15.
Jag fick ett MSI 970 utan problem, väldigt snabba och trevliga.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

SKA? Vadå ska? Garantin är helt godtycklig från tillverkarens/återförsäljarens sida. Om ditt nätagg går sönder kan dom lova dig en ponny istället (givet att det inte är ett sämre villkor än vad KKL skulle gett dig under omständigheterna).

Det enda du kan KRÄVA är det som tillverkarens garanti säger, samt vad KKL stipulerar. Att du "tycker" att man borde få ett nytt nätagg när det går sönder bara för man har nån slags garanti är helt oväsentligt. Tyvärr.

Skrivet av eErike:

Alltid kul med folk som ingår i "kontrakt" utan att läsa dem för att sedan klaga på vad som står i dem långt senare.

Garantin går tydligt att läsa när man köper en vara på Inet och där finns inget belägg för "man ska gå ett nytt, punkt slut". Det är din personliga åsikt att det ska vara så, ingenting annat.

Skickades från m.sweclockers.com

I fractal designs garanti av psu:er står det att psu som går sönder inom garantiperioden antingen repareras eller byts ut.

Ni är så galet trevliga. Läs igenom garantin själva innan ni börjar hugga av huvuden här.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag var precis hos inet på hötorget. Jag sa att jag inte ville ha några pengar utan istället en likvärdig psu. Men då sa de som de sa innan: Det finns ingen likvärdig psu du kan få pga åldern på ditt nätagg. Även fast det var inom garanti ramen.

De sa även att jag bara kunde få ett tillgodo kvitto hos dom på 699kr eller ingenting. Så jag hade inget direkt val. Så köpte mig ett nytt evga supernova g2 750w för 500kr + tillgodokvittot.

Så jävla less jag blir på inet.

/Thread

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av r80x:

I fractal designs garanti av psu:er står det att psu som går sönder inom garantiperioden antingen repareras eller byts ut.

Ni är så galet trevliga. Läs igenom garantin själva innan ni börjar hugga av huvuden här.

Problemet är att det inte har framgått tydligt av TS inlägg om Inet åberopar garanti eller reklamationsrätten, vilket gör det svårt att veta vad som är OK eller inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Problemet är att det inte har framgått tydligt av TS inlägg om Inet åberopar garanti eller reklamationsrätten, vilket gör det svårt att veta vad som är OK eller inte.

#15548954

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Det är som du säger att säljaren avgör alternativet mellan avhjälpande eller omleverans

"Huvudregeln är att köparen har
rätt att välja mellan avhjälpande och omle-
erans om valet inte orsakar säljaren oskälig
kostnad."

Säljaren har ingen rätt att välja här, sedan blir det troligen så att säljaren bedömer att det är orimligt kostnad 90% av fallen

Direkt från konsumentverkets hemsida, länka den i mitt tidigare inlägg.
Tycker generellt att alla borde läsa igenom minst lathunden innan man skriver i dessa trådar

Permalänk
Lego Master

Jag är väl möjligen "skadad" av att jag själv har suttit och bedömt garanti-/reklamationsärenden hos en elektronik-ÅF för några år sedan. Svårt för mig att bortse från hur ÅF ser på KKL (den ger i praktiken mer skydd åt ÅF än vad man kan tro, eller vad konsumenten vill gå med på).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Åh herregud vad nitiska en del är på paragrafer.

Tycker det låter väldigt sniket gjort utav Inet, definitivt när de drog av så mycket på nypriset OCH låser stålarna som någon presentcheck i deras egen butik.

Nog för att man förstår att de är ute efter och göra vinst och föda en och annan familj själv men men.

Enligt Corsairs villkor på nättagg så drar de av 10% per år på summan, vad man nu betalade för nätagget, ifall det blir en utbetalning istället för en ny/liknande vara. Låter väl acceptabelt egentligen.
I slutändan så kastar jag iaf stålarna på märken som vill vara mest kompis med kunden när det skiter sig och där litar jag väl lite mer på Corsair än Leifi hos Fractal för tillfället.

Hoppas det vrider och vänder på sig till det bättre.

Nja inte direkt, det blev 699kr tillgodokvitto eller fuck you.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet riktigt, nätagget du hade eller motsvarande fanns inte kvar, därför fick du möjligheten att välja ett nytt agg för priset som agget skulle vara värt idag. Är det inte så alla butiker sköter såna ärenden?

Permalänk
Medlem

Har haft två ärenden med trasiga komponenter hos Inet. Har bara gott att säga om bemötande och hantering. I bägge fall fick jag erbjudande om pengar tillbaka (fullpris), likvärdigt nätaggregat eller att lägga pengar emellan till något bättre. I bägge fall köpte jag något bättre med pengar emellan.

Alltid trevligt bemött på Hötorget. Det kan ha att göra hur man bemöter personalen. Med det sagt menar jag inte att TS har gjort något fel eller ska känna sig utpekad. Endast att personal och deras svängrum förmodligen påverkas av vilket humör du bemöter dem på.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår inte problemet riktigt, nätagget du hade eller motsvarande fanns inte kvar, därför fick du möjligheten att välja ett nytt agg för priset som agget skulle vara värt idag. Är det inte så alla butiker sköter såna ärenden?

Om jag köpt ett nätagg för 1278kr och det går sönder inom garantiperioden. Är det då rimligt att jag ska få ett 500w bronze nätagg då för 699kr?https://www.inet.se/produkt/6911392/corsair-cx-500m-80-bronze-modular

När jag hade ett 800w gold cert? Jag fick inte heller välja något nätagg. Det var 699kr tillgodo eller ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Har haft två ärenden med trasiga komponenter hos Inet. Har bara gott att säga om bemötande och hantering. I bägge fall fick jag erbjudande om pengar tillbaka (fullpris), likvärdigt nätaggregat eller att lägga pengar emellan till något bättre. I bägge fall köpte jag något bättre med pengar emellan.

Alltid trevligt bemött på Hötorget. Det kan ha att göra hur man bemöter personalen. Med det sagt menar jag inte att TS har gjort något fel eller ska känna sig utpekad. Endast att personal och deras svängrum förmodligen påverkas av vilket humör du bemöter dem på.

Asså hahaha. Jag bemötte de trevligt och normalt. Tror du personalen på inet står och tänker: han bemötte mig dåligt så jag tänker bara ge honom hälften av pengarna tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

Asså hahaha. Jag bemötte de trevligt och normalt. Tror du personalen på inet står och tänker: han bemötte mig dåligt så jag tänker bara ge honom hälften av pengarna tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Lässvårigheter? Jag skrev att du inte ska känna dig utpekad utan menar snarare att bemötande av personal i butik (i allmänhet) är något man bör tänka på. Är man offensiv och uppvisar tecken som kan uppfattas som konflikt så blir bemötandet därefter.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Lässvårigheter? Jag skrev att du inte ska känna dig utpekad utan menar snarare att bemötande av personal i butik (i allmänhet) är något man bör tänka på. Är man offensiv och uppvisar tecken som kan uppfattas som konflikt så blir bemötandet därefter.

Nej jag vet. Du har rätt. Tyckte bara det lät så komiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

Mitt Fractal design nätaggregat gick nyligen sönder. Varan har 3 års garanti och jag fick ungefär tillbaka hälften av pengarna pga varan nästan hade klarat sig i 3 år.

Inet har gjort två fel. De har (återigen) vantolkat KKL till sin fördel och sedan dessutom gjort felaktig avskrivning. Att det blir många inlägg är såklart för att det är SC lilla snuttegris Inet som står i skamvrån vilket väcker känslor och tränger undan sakliga argument för irrationella känsloargument. Du måste lära dig filtrera ignorera dessa inlägg

Kort och gott: Eftersom varan har en utfästelse om garanti är det vad som anges i garantibestämmelserna som gäller.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Väljer säljaren att köpa tillbaka varan är det full ersättning som gäller.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Eftersom du har ett fel engligt 21 § är det full ersättning som gäller plus ränta och ev. skadestånd - om du häver köpet - INTE om säljare häver köpet med anledning av ofömåga att avhjälpa själva felet. Nyttoavdrag används för återköp av FUNGERANDE varor.

43 § Om köpet hävs, bortfaller säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala köpesumman.

I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten utan onödigt dröjsmål lämnar tillbaka vad han eller hon har tagit emot. Var och en får då hålla inne vad som tagits emot till dess att den andre ger ut vad som ska lämnas tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för skadestånd och ränta som han eller hon kan vara skyldig att betala.

Gå till din konsumentvägledare som eventuell kan hjälpa dig i din dialog med Inet. Du har troligen rätt till full ersättning enligt garantin. Eller så åberopar du reklamationsrätten som berättigar till en likvärdig produkt. Kan sådan int eerbjudas gäller alltså full ersättning.

Lycka till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Chipp!:

Asså hahaha. Jag bemötte de trevligt och normalt. Tror du personalen på inet står och tänker: han bemötte mig dåligt så jag tänker bara ge honom hälften av pengarna tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt? Ja. Har du svängrum att vara schysst mot vissa kunder, men köra stenhårt på reglerna mot andra så kommer du vara schysst mot de kunder som är ödmjuka och vänliga trots att de har ett problem. Alla som har jobbat med liknande saker vet precis vad jag menar.

Återigen, vi vet inte vad som hände i butiken och det är möjligt att de inte ens har svängrum i det här fallet. Jag menar generellt. Kunder som är rövhål får inget extra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Det jag har fetstilt markerat beror helt på vad de har avtalat om, och det vanligaste är precis som du beskriver men finns även fall där tillverkaren endast säljer varan men lämnar ingen reperationsgaranti

Ändå ska det inom Sverige vara minst ett års garanti på varor och då spelar det mindre roll vad tillverkaren säger, går produkten sönder inom garantitiden ska produkten lagas/ersättas.

Lär låta bli att köpa just den varan annars.

Skrivet av GooGeL:

Åh herregud vad nitiska en del är på paragrafer.

Tycker det låter väldigt sniket gjort utav Inet, definitivt när de drog av så mycket på nypriset OCH låser stålarna som någon presentcheck i deras egen butik.

Nog för att man förstår att de är ute efter och göra vinst och föda en och annan familj själv men men.

Enligt Corsairs villkor på nättagg så drar de av 10% per år på summan, vad man nu betalade för nätagget, ifall det blir en utbetalning istället för en ny/liknande vara. Låter väl acceptabelt egentligen.
I slutändan så kastar jag iaf stålarna på märken som vill vara mest kompis med kunden när det skiter sig och där litar jag väl lite mer på Corsair än Leifi hos Fractal för tillfället.

Hoppas det vrider och vänder på sig till det bättre.

Grejen är att TS inte får pengar nog att köpa ett likvärdigt agg som sitt gamla, dessutom när det är inom garantitiden så ska det inte dras av ålder. En HDD åldras fortare än ett bra nätaggregat , även SSD är mer slitprodukt.

Skrivet av Shudnawz:

Jag är väl möjligen "skadad" av att jag själv har suttit och bedömt garanti-/reklamationsärenden hos en elektronik-ÅF för några år sedan. Svårt för mig att bortse från hur ÅF ser på KKL (den ger i praktiken mer skydd åt ÅF än vad man kan tro, eller vad konsumenten vill gå med på).

I detta fall med ett agg inom garantitiden ska inte TS ersättas med halva beloppet. TS får ju inget guld agg för 700kr av samma kvalité som sitt gamla.

Ett bra agg slits inte som andra elprylar heller, som HDD t.ex.

Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår inte problemet riktigt, nätagget du hade eller motsvarande fanns inte kvar, därför fick du möjligheten att välja ett nytt agg för priset som agget skulle vara värt idag. Är det inte så alla butiker sköter såna ärenden?

Nej, inte varit med om sämre villkor. När jag lämna in mitt XFX 450 efter drygt 2 års drift (tickande agg, inte fläkten utan spoltjut), fick jag till och med lite extra runt 50 kr mer, men var ett budget agg som jag skulle få så la till själv så fick ett nytt kvalitéts agg för 89 kr extra.

CDON så fick jag pengarna tillbaks när min SSD havererade efter lite mer än 6 månader (tror jag gick över någon månad), fick varenda öre tillbaks.

Inet verkar ha blivit lite lyx varianten av CDON, där man försöker kringgå lagarna. Ironiskt nog är det oftast dyrare att handla på Inet, just för dom ska kunna hålla bättre support. Men tyvärr inte så längre, snarare mindre butiker som förvånar med bra support och god will.

ALINA t.ex tog emot evo diskar, men Inet ger kalla handen mer eller mindre.

Jag tycker det är helt fel hanterat från Inet, enda som vinner på detta är butiken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

garanti=fabrikationsfel inte skador orsakade av slitage eller bruk

Vill bara tillägga:
Om varan går sönder vid normalt slitage/ bruk så är det också fabrikationsfel. Och normalt bruk\slitage borde vara 3/4 belastning under 3år 24/7 drifttid på nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd

jaha, då förstår jag

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inet har gjort två fel. De har (återigen) vantolkat KKL till sin fördel och sedan dessutom gjort felaktig avskrivning. Att det blir många inlägg är såklart för att det är SC lilla snuttegris Inet som står i skamvrån vilket väcker känslor och tränger undan sakliga argument för irrationella känsloargument. Du måste lära dig filtrera ignorera dessa inlägg

Kort och gott: Eftersom varan har en utfästelse om garanti är det vad som anges i garantibestämmelserna som gäller.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Väljer säljaren att köpa tillbaka varan är det full ersättning som gäller.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Eftersom du har ett fel engligt 21 § är det full ersättning som gäller plus ränta och ev. skadestånd - om du häver köpet - INTE om säljare häver köpet med anledning av ofömåga att avhjälpa själva felet. Nyttoavdrag används för återköp av FUNGERANDE varor.

43 § Om köpet hävs, bortfaller säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala köpesumman.

I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten utan onödigt dröjsmål lämnar tillbaka vad han eller hon har tagit emot. Var och en får då hålla inne vad som tagits emot till dess att den andre ger ut vad som ska lämnas tillbaka samt betalar eller ställer godtagbar säkerhet för skadestånd och ränta som han eller hon kan vara skyldig att betala.

Gå till din konsumentvägledare som eventuell kan hjälpa dig i din dialog med Inet. Du har troligen rätt till full ersättning enligt garantin. Eller så åberopar du reklamationsrätten som berättigar till en likvärdig produkt. Kan sådan int eerbjudas gäller alltså full ersättning.

Lycka till.

Håller helt med, Inet i detta fall har gjort helt fel och inte ersatt kunden rätt. Sån här tråd ger Inet inte fler kunder och det är inte den enda som har problem med inet. Verkar som ny CDON är på väg att gro.

Men helt galet hur folk resonerar i denna tråd (handlat själv på Inet och varit nöjd), men inte försvarar jag dom när det går så här galet. Är ju helt jäkla sjukt hela grejen.

@inet.se pingar inet till denna tråd lite extra För jag vill höra vad dom försvarar en avskrivning av en produkt inom garantitiden.

Skrivet av inet.se:
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ändå ska det inom Sverige vara minst ett års garanti på varor och då spelar det mindre roll vad tillverkaren säger, går produkten sönder inom garantitiden ska produkten lagas/ersättas.

Du missförstod vad jag svara på nu, han pratade om mellan tillverkaren och Inet. Och där finns ingen KKL som skyddar Inet där. Utan helt upp till vad de avtalar sinsemellan

Permalänk
Medlem

Garanti garanterar att produkten skall fungera en viss tid. Om den går i sönder skall man få en ny.

I fallet att produkten inte längre finns så ska man åtminstone få en likvärdig produkt. Att Inet påstår att en sådan inte finns är BS. Att erbjuda en viss summa tillbaka ska endast göras om kunden nekar den "likvärdiga" produkten.

#IUCKFNET

Du kan prova att vända dig till tillverkaren eftersom det är egentligen de som erbjuder garanti.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

@inet.se pingar inet till denna tråd lite extra För jag vill höra vad dom försvarar en avskrivning av en produkt inom garantitiden.

Är väl "inet.se" som är den korrekta användaren?

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Du missförstod vad jag svara på nu, han pratade om mellan tillverkaren och Inet. Och där finns ingen KKL som skyddar Inet där. Utan helt upp till vad de avtalar sinsemellan

aaa då är jag med, dock spelar det mindre roll, för kunden ska inte drabbas av butiker kör sämre avtal för att få högre vinst eller pressa priset lite extra.

Skrivet av Najj:

Är väl "inet.se" som är den korrekta användaren?

Japp men @ systemet klarar inte punkter i namnet. Kanske får säga till om detta. Hur som jag raderade och skrev inlägget en gång till med citrat längst ner som ping i stället. Så det borde pinga hos rätt person nu

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Huh. Det låter rätt billigt för ett 800W agg, eller?

Jag köpte mitt NZXT 1000W 80+ Gold Modular för 1390:- för ca två år sedan.
Det kostar över 2000:- idag.

Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår inte problemet riktigt, nätagget du hade eller motsvarande fanns inte kvar, därför fick du möjligheten att välja ett nytt agg för priset som agget skulle vara värt idag. Är det inte så alla butiker sköter såna ärenden?

Nej?
Går en vara sönder innan garantitiden är slut så hade de flesta ÅF antingen ersatt det med en likvärdig vara eller gett hela köpebeloppet tillbaka så att man kan köpa en likvärdig vara själv.

Om jag hade haft kvar mina två GTX 780 som jag köpte hos Inet för snart 2 år sedan så hade denna tråden gjort mig lite nervös.
Hade Inet resonerat på samma sätt om de gick sönder och jag ville nyttja garantin? GTX 780 är liksom OOP:

"Ja, garantin är kvar, men du har ju faktiskt hunnit använda korten ett bra tag, så vi drar av 10% per kort och år, så eftersom vi inte kan erbjuda dig en likvärdig produkt, så får du pengarna...vi menar ett tillgodokvitto av oss. Dock inte på hela summan på 7980:-, nej nej nej. Du får nöja dig med 6384:- "

Blir extra "kul" då det inte finns något för 6384:- hos Inet som presterar som GTX 780 SLI.
Det närmaste man kan komma är GTX 970 SLI eller ett GTX 980 Ti - båda kostar över 7000:- hos Inet.

I TS fall kan man istort sett säga att han köpte ett 800W Gold-agg, och fick tillbaks ett 600W Bronze-agg med motivationen "det finns inga 800W gold-agg" ...

Skrivet av Dr.Mabuse:

Mycket bra inlägg. Tycker också att TS ska stå på sig. Inet har betett sig illa och snålt här, och knappast i enlighet med deras titel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Uselt Inet... Liten butik har med åren blivit stor.

Att det inte finns likvärdiga nätagg som det som gått sönder är ju rent skitsnack.

Om Inet inte tar sitt ansvar så kanske du skulle prova att prata direkt med Fractal Design?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Grejen är att TS inte får pengar nog att köpa ett likvärdigt agg som sitt gamla, dessutom när det är inom garantitiden så ska det inte dras av ålder. En HDD åldras fortare än ett bra nätaggregat , även SSD är mer slitprodukt.

Jag bollar inte emot TS. Corsair tycks ha som policy och göra ett åldersavdrag om de inte kan ersätta en trasig produkt som du skickat in, pengar som du får in på banken(!?).
Den är ju ganska generös om man jämför med Inets barbariska beslut och metod att hyvla bort 45% och resten hålls kvar i deras kassavalv.

Kan ju vara värt som nämnt tidigare, att prata med Fractal själva iaf.