Vad krävs för att få sälja i marknaden?

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att få sälja i marknaden?

Hej!

Jag har varit medlem på Sweclockers sedan i slutet av förra året, efter att under en längre tid ha följt alla grymma nyhetsartiklar som skrivs här. Sedan dess har jag kollat runt lite allmänt i forumen och spanat efter nya komponenter i marknaden, dock utan att själv skriva, eller köpa någonting.

Nu idag när jag själv hade tänkt sälja ett grafikkort så fick jag följande felmeddelande från sidan:
"Behörighet saknas
Åtkomst nekad
Du måste ha varit medlem i minst tre månader och vara aktiv i forumet för att använda SweClockers marknad."

Eftersom felmeddelandet inte länkar till några regler eller dyl. så undrar jag vad exakt det är jag måste göra för att uppfylla dessa krav?
Tiden bör ju inte vara några problem, så jag testade att svara på ett tidigare foruminlägg utan något resultat. Är det så att skapandet av den här tråden kommer göra mig behörig eller är det visst många posts man måste komma upp i? Jag frågar eftersom jag inte vet var jag ska hitta svaren.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 3600 | Moderkort ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro | RAM: 16GB DDR4 | Chassi: NZXT H440 | SSD: Samsung Evo 850 256GB | CPU-Kylning: Corsair Hydro Series H150i PRO RGB | Operativsystem: Windows 10 64-bit |

Permalänk
Medlem

@Develon:
Aktivitet på forumet, säg kanske 30-40 poster eller något.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Det är dock det som känns lite skumt: vart står det hur många posts som krävs för att man ska klassas som aktiv? Någon måste ju ha beslutat att det ska till visst många inlägg, men då vill man ju också veta hur många de är. :S

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 3600 | Moderkort ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro | RAM: 16GB DDR4 | Chassi: NZXT H440 | SSD: Samsung Evo 850 256GB | CPU-Kylning: Corsair Hydro Series H150i PRO RGB | Operativsystem: Windows 10 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Det står inte vad jag har sett. Det är väl inte säkert att det är ett visst antal inlägg punkt slut, står det "aktivitet" tolkar jag det som ett visst antal inlägg den senaste tiden och inte bara några stycken som dammar från flera år tillbaka fast jag vet inte heller. Kan tänka mig att de inte avslöjar det för att undvika att folk spammar bara för att nå ett visst antal inlägg. Prova att skicka ett PM till en Moderator och fråga.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se i reglerna så är det bara att man ska ha varit medlem på SC i 3 månader som gäller.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Vad jag kan se i reglerna så är det bara att man ska ha varit medlem på SC i 3 månader som gäller.

Det stämmer ju uppenbarligen inte eftersom TS då inte skulle haft några problem.

Permalänk
Medlem

@Develon:
Det är inte avslöjat hur många poster som behövs, det kan variera från medlem till medlem till och med. Browsa runt på trådar och hitta lite relevanta som du kan diskutera/posta i så går det nog fort.

Permalänk
Medlem

15 kr

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det stämmer ju uppenbarligen inte eftersom TS då inte skulle haft några problem.

I de regler som står innan man lägger upp en annons är det bara det som står. Men sedan kommer tillägget att man ska vara aktiv i forumet, i det felmeddelande som TS fick. Vad det innebär vet nog bara moderatorerna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Inte heller tror jag det gäller att ha någon väldig aktivitet nyligen heller. Jag har haft perioder på några månader då man inte besökt SweC över huvud taget, och sen kommit tillbaka och det har inte varit några problem att posta saker på marknaden i princip direkt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Inte heller tror jag det gäller att ha någon väldig aktivitet nyligen heller. Jag har haft perioder på några månader då man inte besökt SweC över huvud taget, och sen kommit tillbaka och det har inte varit några problem att posta saker på marknaden i princip direkt.

TS hade 4 inlägg på forumet, du har 580+...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Emil skrev att det behövdes ett fåtal inlägg i forumet.

svara på mitt inlägg och testa igen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ja oavsett hur många inlägg det faktiskt rör sig om så hade det varit skönt att iaf få en hint från en moderator så att man vet hur många diskussioner man måste kasta sig in i. Jag har inga som helst problem med regeln som sådan då jag kan tänka mig att den får bort ganska många spammers och botar. Det är bara trist när man inte var beredd på det och sedan med lite kort varsel vill kränga en pryl. :/

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 3600 | Moderkort ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro | RAM: 16GB DDR4 | Chassi: NZXT H440 | SSD: Samsung Evo 850 256GB | CPU-Kylning: Corsair Hydro Series H150i PRO RGB | Operativsystem: Windows 10 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag kan nu meddela att 10 inlägg verkar vara den gyllene gränsen (iaf för mig).

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 3600 | Moderkort ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro | RAM: 16GB DDR4 | Chassi: NZXT H440 | SSD: Samsung Evo 850 256GB | CPU-Kylning: Corsair Hydro Series H150i PRO RGB | Operativsystem: Windows 10 64-bit |

Permalänk

Kan ju tillägga att jag vände mig med samma fråga till en moderator tidigare i somras. Denne kunde inte heller ge något konkret svar (om det nu ena finns) utan uppmanade till att leta reda på trådar att skriva något i. Personligen gillar jag inte att okynnesposta så att ens ha en inläggsgräns för marknaden. Oseriösa aktörer borde Kinna sorteras bort på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Develon:

Jag kan nu meddela att 10 inlägg verkar vara den gyllene gränsen (iaf för mig).

Tack för info, jag försökte att skapa en annons för ett grafikkort men fick samma varning som du.

Permalänk

Jag tycker det skulle vara registrerat på personnummer.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag tycker det skulle vara registrerat på personnummer.

På vilket sätt skulle det skydda mot scammers?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sony?:

På vilket sätt skulle det skydda mot scammers?

Hellre i så fall registrerat personnummer som bekräftas med e-legitimation.

Permalänk

Det är ju bra med en viss gräns iallafall så man kan gå in och bilda sig en uppfattning om hur seriös man kan va som försäljare samt få reda på om man har haft problem med komponenten ifråga..

Permalänk

Har samma problem också...även om jag tycker inte att skriva på forum jag har läst mycket inlägg mm

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Hellre i så fall registrerat personnummer som bekräftas med e-legitimation.

Precis. Då är det bara att skicka polisen/KFM på dem. Sedan är det bra med registrering som på ebay - vem köper något av en användare utan ett helt gäng med bra omdömen.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Sedan är det bra med registrering som på ebay - vem köper något av en användare utan ett helt gäng med bra omdömen.

Rika blir rikare och fattiga blir fattigare?

Permalänk

Så har man aldrig sålt något innan så ska man inte få nått sålt heller?
Du skulle aldrig köpa av TS tex?

tillägg
Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Rika blir rikare och fattiga blir fattigare?

Det fungerar ju bra på E-bay, folk får förtjäna ett bra rykte.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Hellre i så fall registrerat personnummer som bekräftas med e-legitimation.

Om man kan skamma flera högt uppsatta finansmän genom att komma över deras e-legitimationer kan man nog komma över vilka e-legitimationer som helst.
Dvs för någon som är ute efter att lura folk blir detta bara ett litet litet extra arbetsmoment, det kommer knappast att hindra någon.
Istället kommer det bara göra det svårare och jobbigare för oss medlemmar att använda tjänsten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20665496.ab
"Telia skickade ut e-legitimationerna i rekommenderade brev. Sedan stals avierna till breven ur finansmännens brevlådor och hämtades ut med falska identitetskort i livsmedelsbutiker."

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

10 inlägg likamed annonsera?

Det här var faktiskt mitt tionde inlägg och kan bekräfta att det är 10 inlägg som gäller.

Testade gå in på annonsering och kunde bekräfta att det fungerade.
Permalänk

jag har samma problem men då vet jag vad som krävs nu i alla fall, tackar.

Permalänk

Har samma problem men antar att det är 10 inlägg man ska satsa på då.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen, nu blire sälja av