6000kr, Systemkamera 30års present

Permalänk

6000kr, Systemkamera 30års present

Hej hej, min syster fyller 30år och jag tänkte köpa en systemkamera till henne då hon fram till nu har varit tvungen att låna våran fars kamera.

Hon jobbar med turister här uppe i fjällen och kommer mestadels fota naturbilder och stjärnhimmel/norrsken osv.
Jag har absolut ingen aning vad hon behöver för zoom funktioner osv men om man kan få iväg ett kit till en början så kan hon själv köpa tillbehöv i framtiden.

6000kr budget tänkte jag, hoppas man får något fungerande för det

Tack på förhand
Fredrik

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Nikon d5300 kitet på Mediamarkt
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_NIKON-D5300-18-55-VR-II...
Har själv en d5100 och är i uppgraderingstankar. Kollade in denna igår och är väldigt sugen. Verkar vara riktigt trevlig.

EDIT: En review http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d5300

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Canon 700D Jag började själv med en 650D innan jag klev upp på fullformat. Jag var fantastiskt nöjd med min
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d1855

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Sony A6000

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2503442 (-450kr som du får tillbaks utav Sony)

Har lagt till alla förslag hittills, här kan du jämföra prestanda och specs.

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A600...

Permalänk

Tack för era svar... ska läsa lite om dom och se vad som sägs. Läste runt lite här på swec också och dessa 3 verkar vara rekommenderade lite här och där.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎

Lite off-topic... men är det bara jag som satte morgonkaffet i halsen över "Jag tänkte köpa en 30års present till min syster. Budget 6000kr" ??

Där jag kommer ifrån är det väääldigt mycket pengar från en bror till en syster över en sådan sak, men vi gör alla olika prioriteringar. Vill inte vara negativ eller att du tar illa upp - detta är bara en fråga i all välmening.

Men ni kanske är flera som går ihop?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag rekommendera Sony A6000.
Litet kamerahus, snabb autofokus, många autofokuspunkter, snabb upp till 11 bilder/sec. Många smidiga program, men även goda möjligheter till manuella inställningar.
En nackdel kan va att skärmen ej kan vinklas så mycket.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Lite off-topic... men är det bara jag som satte morgonkaffet i halsen över "Jag tänkte köpa en 30års present till min syster. Budget 6000kr" ??

Där jag kommer ifrån är det väääldigt mycket pengar från en bror till en syster över en sådan sak, men vi gör alla olika prioriteringar. Vill inte vara negativ eller att du tar illa upp - detta är bara en fråga i all välmening.

Men ni kanske är flera som går ihop?

Jo, jag min far och min mor går ihop och lägger 2000 var.

Skrivet av Nautilus011:

Personligen kan jag rekommendera Sony A6000.
Litet kamerahus, snabb autofokus, många autofokuspunkter, snabb upp till 11 bilder/sec. Många smidiga program, men även goda möjligheter till manuella inställningar.
En nackdel kan va att skärmen ej kan vinklas så mycket.

Nu kan jag ju absolut inget om kameror så vet inte vad man ska gå efter, men eftersom hon mest kommer ta naturbilder och norrsken osv så känns det som att zoom hade varit att prioritera, nu vet ju inte jag hur bra zoomen är som standard på en sådan kamera, det kanske räcker.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Nu kan jag ju absolut inget om kameror så vet inte vad man ska gå efter, men eftersom hon mest kommer ta naturbilder och norrsken osv så känns det som att zoom hade varit att prioritera, nu vet ju inte jag hur bra zoomen är som standard på en sådan kamera, det kanske räcker.

zoomen beror på vilket objektiv man har. Alla förslag du fått hittills har typ samma zoom i och med att det följer som standard med ungefär samma objektiv till alla.
Av dom som föreslagits hade jag valt a6000 om jag skulle på fjället, eftersom den är lite mindre och smidigare men med mest Features.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

zoomen beror på vilket objektiv man har. Alla förslag du fått hittills har typ samma zoom i och med att det följer som standard med ungefär samma objektiv till alla.
Av dom som föreslagits hade jag valt a6000 om jag skulle på fjället, eftersom den är lite mindre och smidigare men med mest Features.

Okej, jag ska höra lite med päronen vad dom tycker. Lutar väl mest mot A6000 just nu.
Farsgubben har en Canon något något och syrran älskar hans kamera, fast den kostade ungefär 15.000kr ny enligt honom

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Okej, jag ska höra lite med päronen vad dom tycker. Lutar väl mest mot A6000 just nu.
Farsgubben har en Canon något något och syrran älskar hans kamera, fast den kostade ungefär 15.000kr ny enligt honom

Har hon lånat en Canon innan så skulle jag köpt en Canon till henna då vet hon hur menyerna är på kameran hon får.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Willbeatu:

Jag har än så länge bara det objektiv som medföljde, så zoom är inte den bästa. Men som start räckte det för mig. Sen kan man givetvis byta till ett bättre zoom objektiv om man vill det.

Vist detta är min första systemkamera, så hoppet från min gamla kompaktkamera blev stort.
Det som avgjorde va egentligen storleken. Känner jag mig själv så hade ett större kamerahus gjort att kameran blivit liggandes i lådan, och där blir det inga bra bilder

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Såååå mycket är det väl egentligen inte?..

Skrivet av andreas_dock:

Lite off-topic... men är det bara jag som satte morgonkaffet i halsen över "Jag tänkte köpa en 30års present till min syster. Budget 6000kr" ??

Där jag kommer ifrån är det väääldigt mycket pengar från en bror till en syster över en sådan sak, men vi gör alla olika prioriteringar. Vill inte vara negativ eller att du tar illa upp - detta är bara en fråga i all välmening.

Men ni kanske är flera som går ihop?

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Har hon lånat en Canon innan så skulle jag köpt en Canon till henna då vet hon hur menyerna är på kameran hon får.

Jo det är ju ett stort plus, så slipper hon lära sig en helt ny kamera.
Ska kolla lite youtube reviews på dom efter jobbet så får vi se vad jag väljer.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av xervz:

Såååå mycket är det väl egentligen inte?..

Nej inte såååååå mycket, om man ser till andra saker.
Men som en present, så är det mycket tycker jag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Farsgubben har en Canon något något och syrran älskar hans kamera, fast den kostade ungefär 15.000kr ny enligt honom

Är det så att din far har en Canon, så bör ni ju absolut köpa en Canon till syrra.
Inte för menyernas skull, utan för SYSTEMET, dvs. Canons Objektiv och Blixtar.
Då kan man låna grejer av varandra och de passar ihop.
Din far kanske har ett mycket bättre objektiv, som då passar syrrans kamera och vid speciella tillfällen kan hon då låna det...

Det går inte med Sony, Nikon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Det går inte med Sony, Nikon...

Det inte bara går, det går bättre på Sony.
Canon och Nikon är sämst i klassen när det kommer bredd i systemen.

Jag tror Canon, Sony eller något annat kvittar. Allt funkar.
Menyerna i Canon är kass så lära sig ett annat är nog ett minimalt problem och kanske det knepigaste argument jag hört.

Köp den hon vill ha, ge henne ett presentkort på typ cyberfoto och låt henne testa i någon butik.
Om tex kameran är så stor att den stannar hemma har man liten glädje av en meny eller pappas blixt.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Är man hyfsat bekant med menyerna på en typ av kamera är det rätt enkelt lära sig en ny. Finns demofilmer på youtube för den late.

A6000 är bla. duktig på snabb AF och filmning av rörliga motiv. Tydligen skall hon mestadels fota motiv i vila (stjärnhimmel, landskap) - där behövs ingen snabb AF.

Vikten har betydelse om man skall släpa omkring på en kamera hela dagarna - det talar emot fetDSLR.

En av fördelarna med Sony E-fattning (Nex, A6000) är möjligheten att med adapter använda billiga bra objektiv från andra tillverkare. En beggad NEX-6 (föregångaren till A6000) med normalzoomen får man idag för ca. 3k. Köp till en fast glugg (16-20mm) för vidvinkel (landskap, stjärnhimmel). Behöver hon en tele: Köp nån fin gammelglugg 90-135 + adapter för <500:-

Vidvinkel: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si19mmnexart
Bildexempel med NEX-6: https://www.flickr.com/cameras/sony/nex-6/

Omdömen: http://www.dpreview.com/reviews/Sony-alpha-NEX-6
http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_NEX_6/
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_nex_6_review/

Eftersom den har WiFi kan den fjärrstyras från en smartphone.
https://www.youtube.com/watch?v=kEVeVpz2F_A

Håller med Nisse-Tuta, ovan, köp presentkort eller ge henne 6 papp så kan hon själv välja det som passar henne bäst. Inte kul få nåt man inte blir nöjd med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det inte bara går, det går bättre på Sony.
Canon och Nikon är sämst i klassen när det kommer bredd i systemen.

Nu menar jag då inte bredden på respektive system, utan det faktum om pappa har ett eller flera andra objektiv, så kanske de är åtråvärda att använda sig av vid vissa tillfällen.
Enkelt att använda sig av samma System.
Att sätta ett Canonobjektiv på en Sony kanske går med specialadapter?? Har inte kollat upp de senaste tillbehören, men tidigare har det inte gått.

Eftersom bra objektiv kostar mycket pengar, oftast mycket mer än själva instegskameran, så är det värt att tänka på...

Vill man dessutom utveckla sitt fotande så kan det till då vara skönt att kunna låna ett tillbehör som finns i familjen istället för att köpa.
Man kan också gå ihop och köpa speciella tillbehör som passar båda kamerorna.

Själv har jag ett 85/1.8 och bästa kompisen ett 70-200/2.8 samt ett antal blixtar (med trådlös styrning) som vi brukar låna av varandra, även under semestrar på olika håll.
Flera blixtar är suveränt vid tillämpad "studio/makro-fotografering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Att sätta ett Canonobjektiv på en Sony kanske går med specialadapter?? Har inte kollat upp de senaste tillbehören, men tidigare har det inte gått.

Har kört Canongluggar med smart budgetadapter på både Sony (E-mount) NEX-6 och A7 sedan drygt ett år tillbaka. AF är väl inte den bästa i svagt ljus men funkar OK i dagsljus.

Vill man fokusera manuellt finns focus peaking som är en utmärkt hjälp.
https://www.youtube.com/watch?v=tO3icqDdqr0
https://www.youtube.com/watch?v=jMAlMQev7Kw&index=2&list=PLpR...

Exempel på manuella objektiv och focus peaking:
https://www.youtube.com/watch?v=fhzM6suJduY

Permalänk

Om personer i familjen redan kör med canon så är det dumt att byta och börja köra med ett annat märke. Vi kör nikon p.g.a. samma anledning. Är skönt att kunna låna något utan att bråka med adaptrar eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Nu har jag fått många svar under tiden jag varit på jobbet.
Min far har en Canon 7D och min syster älskar hans kamera. Vet ni om det är något som verkligen sticker ut från den jämnfört med 700D?
Vad gör det så mycket dyrare?
Har pratat lite med farsgubben och han tycker vi ska köpa en 700D, undrar bara om det är någon speciell funktion i hans 7D som hon kommer sakna?

Tack för alla svar, just nu lutar det mot 700D.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Nu har jag fått många svar under tiden jag varit på jobbet.
Min far har en Canon 7D och min syster älskar hans kamera. Vet ni om det är något som verkligen sticker ut från den jämnfört med 700D?
Vad gör det så mycket dyrare?
Har pratat lite med farsgubben och han tycker vi ska köpa en 700D, undrar bara om det är någon speciell funktion i hans 7D som hon kommer sakna?

Tack för alla svar, just nu lutar det mot 700D.

Ganska mycket som skiljer
http://versus.com/sv/canon-eos-7d-vs-canon-eos-700d
Där kan du läsa om skillnaden

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle hålla mig till samma system som redan finns inom familjen, det var anledningen att min första systemkameran vart en Nikon för snart 10 år sedan. Så hade jag varit du/ni skulle jag kört på en 700D alla dagar i veckan.

700D vs 7D, största skillnaden, eller de två stora skillnaderna är 1. storleken, 7D är större än 700D, och 2. 7D har ett magnesium skal medan 700D använder sig av plast. Visst 7D har fler fokuspunkter, snabbare seriebildstagning, men som en nybörjare och speciellt eftersom TS säger att hans syster ska fota naturbilder och stjärnhimmel, spelar det ingen roll, det blir inte sämre bilder för det.

Sen att stirra sig blint på specifikationer och DXoMark är bara dumt, ut och fota istället för att sitta och titta på skärmen vilken som är bäst på pappret.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare så är risken att kameran kan bli liggandes om den är för stor och klumpig.
Ett trevligt alternativ som ni kan kolla på är Canon EOS M3, Liten och smidig och med adaptern så passar även pappas EF objektiv. http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOSM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Som nämnts tidigare så är risken att kameran kan bli liggandes om den är för stor och klumpig.
Ett trevligt alternativ som ni kan kolla på är Canon EOS M3, Liten och smidig och med adaptern så passar även pappas EF objektiv. http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOSM...

Så mycket mindre är den inte, om man räknar in allt!

Så risken att kameran kan bli liggandes om den är för stor och klumpig, är oftast inte i begränsningen i kameran i sig, utan i själva fotografen!

Allting handlar om intresset i sig!
Hur mycket brinner man för att fotografera.
En person som älskar att fotografera, tittar inte på sin kamera och tänker" stor och klumpig" jag vill, men kan inte för att den är "stor och klumpig"

Jag kan mycket väl fatta vad du menar, om du hade länkat en kompaktkamera.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d1855

kör på en 700d, är ett (c)anon val tror jag....

jag har fotograferat i många år med utrustning som kostar som en ny bil och jag kan lova dig att
det är inte kameran som gör bilderna, det är fotografen.

Om hon är van med canon så ska du så klart köpa en sån. Framförallt om hennes far har en sådan också just för möjligheten att kunna
samköpa dyrare produkter tex.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Hur är en Nikon Coolpix P900 till naturbilder?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

P900 är väl en superzoom tror jag.. Min åsikt är att sensorn är för liten och optiken inte tillräckligt skarp för ändamålet. Men självklart bottnar det i vilka krav man har.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nej inte såååååå mycket, om man ser till andra saker.
Men som en present, så är det mycket tycker jag

Sen får man ju tänka på att tjejen fyller 30.
Hon fyller jämnt så då ska man späda på lite

OnT: Nikon d3200 är en trevlig startkamera för nybörjaren, har en själv och är väldigt nöjd!

Men om resten av familjen har Canon så kan det vara smart att ta något ur Canonfamiljen, där kan jag dock inte rekommendera något..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync