Microsoft gör historisk förlust till följd av mobilnedskrivningar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör historisk förlust till följd av mobilnedskrivningar

När Microsoft redovisar siffrorna för andra kvartalet 2015 blir det med en historisk förlust, vilket tillskrivs nedskrivningarna av Nokias forna mobildivision.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows 8 lär ju knappast ha hjälpt till.
Visserligen är jag en av dom få som gillar 8

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Märkligt vad tyst det är om Windows 8 i deras rapporter nu för tiden

Hela karusellen med Nokia är så sorglig. Jag tycker det är rätt åt Microsoft att de gör förlust på affären men samtidigt är det synd om de som nu får gå.

Än drömmer jag om en Premiumtelefon från Nokia med Android. Jag gillar Lumias kameror men Windows phone känns lökugt och eftersatt jämfört med iOS och Android.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite kuriosa i sammanhanget, som samtidigt får statuera som bra exempel på att ingenting varar för evigt:

"Throughout the 1990s, Microsoft would become the unchallenged steward of corporate computing. And corporations would become its standardization. In a headlong rush to improve productivity through technology, they spent trillions of dollars.

In 1991, the 124 billion of corporate spending on information technology accounted for just 2 percent of the gross domestic product. By 2000 that percentage had more than doubled to 4.6 percent.

The leading benificiary of all that was Microsoft; over that same period, its revenues rose from 1.8 billion USD to 23 billion USD, its profits rose from 463 million USD to 9.4 billion USD, and its stock price appreciated 3000 percent."

Källa: Becoming Steve Jobs (2015)

Tiderna förändras

+ Att man skulle ha köpt MS-aktier 1990 samt köpt Apple-aktier 1998. Lätt att vara efterklok med facit i hand.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Man skall komma det här handlar endast om en bokföringsförlust..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Det jag tycker har varit intressantast, ur affärssynpunkt, de senaste åren, är skiftet från att företag följt marknaden till att företag försökt förekomma marknaden. Och när marknaden sen inte gått åt rätt håll har man försökt tvinga den.

Alla "visste" runt 2010 att PCn var döende och att alla snart endast skulle använda surfplattor och telefoner, så Microsoft gjorde Windows 8 och Ubuntu kom med Unity, och körde över alla som inte kände för att ha touchinterface på sina datorer. Det gick ju bra.

För närvarande "vet" alla att framtiden är ultralätta klienter, molnlagring av allt, och streamande mjukvara som man köper abonnemang på, och förutom Office 365 (som har sålt dåligt för att vara Office) ser vi hur framförallt Microsoft och Google återigen försöker förekomma och tvinga marknaden. Vi får väl se hur det går denna gång.

Permalänk
Medlem

Såg går det när man inte tar sina kunder på allvar. Jag menar släpp intressanta telefoner någon gång för guds skull. De tvingar mig att använda Android nästa.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Det jag tycker har varit intressantast, ur affärssynpunkt, de senaste åren, är skiftet från att företag följt marknaden till att företag försökt förekomma marknaden. Och när marknaden sen inte gått åt rätt håll har man försökt tvinga den.

Alla "visste" runt 2010 att PCn var döende och att alla snart endast skulle använda surfplattor och telefoner, så Microsoft gjorde Windows 8 och Ubuntu kom med Unity, och körde över alla som inte kände för att ha touchinterface på sina datorer. Det gick ju bra.

För närvarande "vet" alla att framtiden är ultralätta klienter, molnlagring av allt, och streamande mjukvara som man köper abonnemang på, och förutom Office 365 (som har sålt dåligt för att vara Office) ser vi hur framförallt Microsoft och Google återigen försöker förekomma och tvinga marknaden. Vi får väl se hur det går denna gång.

PC är inte döende, bara det att man inte behöver uppgradera datorn lika ofta längre

Vist streaming för spel i praktiken fungerar, skulle jag säga att PC som den ser ut idag är döende (men ser ut att dröja till framtiden).

Google tycker inte jag försöker tvinga lika hårt, som MS hur framtiden ska se ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det jag tycker har varit intressantast, ur affärssynpunkt, de senaste åren, är skiftet från att företag följt marknaden till att företag försökt förekomma marknaden. Och när marknaden sen inte gått åt rätt håll har man försökt tvinga den.

Alla "visste" runt 2010 att PCn var döende och att alla snart endast skulle använda surfplattor och telefoner, så Microsoft gjorde Windows 8 och Ubuntu kom med Unity, och körde över alla som inte kände för att ha touchinterface på sina datorer. Det gick ju bra.

För närvarande "vet" alla att framtiden är ultralätta klienter, molnlagring av allt, och streamande mjukvara som man köper abonnemang på, och förutom Office 365 (som har sålt dåligt för att vara Office) ser vi hur framförallt Microsoft och Google återigen försöker förekomma och tvinga marknaden. Vi får väl se hur det går denna gång.

Gamla principer håller än.

Rätt sätt:
1. Kläck en idé om framtiden.
2. om du får "OOOOH" och "AAAH" från potentiella kunder, utveckla idén och sälj, annars gå tillbaka till steg 1.

Fel sätt (Som Microsoft och andra kört med):
1. Kläck en idé om framtiden.
2. Utgå från att du får "OOH" och "AAH" fråb potentiella kunder
3 utveckla produkten oavsätt.
4 gnäll om att kunderna inte förstår marknaden när produkten inte säljer.

I slutändan handlar det om att man måste ge kunderna vad de vill ha, inte vad det egna företaget skulle tjänat storkovan på om alla kunder var nyttiga idioter, för något sådant scenario finns inte, om man inte råkar vara apple, och det är bara apple som är apple, ingen annan.

Nu menar jag inte att apple saknar verklighetsförankring, utan det är snarare så att just apple har en förmåga att valla sin kundskara som inte andra företag har, och därför kan de ta ut svängarna lite mer vad gäller att bestämma vad kunderna vill ha. Andra företag saknar den pondusen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Märkligt vad tyst det är om Windows 8 i deras rapporter nu för tiden

Det är tur att vi har dig i alla fall som nämner Windows 8 så fort tillfälle ges

Permalänk

Usch vad mycket förluster det är hit och dit.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Det är tur att vi har dig i alla fall som nämner Windows 8 så fort tillfälle ges

Åja, tills Windows 10 släpps så är fortfarande Windows 8.1 Microsofts "Flaggskeppsoperativ" så jag tycker allt man kan förvänta sig lite rapportering om säljsiffror och annat. Men frånsett de där 40 miljoner förbokningarna och någon mellanrapportering har det ju varit rätt tyst får jag säga. Kan det månne vara så att skutan tar in vatten?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gamla principer håller än.

Rätt sätt:
1. Kläck en idé om framtiden.
2. om du får "OOOOH" och "AAAH" från potentiella kunder, utveckla idén och sälj, annars gå tillbaka till steg 1.

Fel sätt (Som Microsoft och andra kört med):
1. Kläck en idé om framtiden.
2. Utgå från att du får "OOH" och "AAH" fråb potentiella kunder
3 utveckla produkten oavsätt.
4 gnäll om att kunderna inte förstår marknaden när produkten inte säljer.

I slutändan handlar det om att man måste ge kunderna vad de vill ha, inte vad det egna företaget skulle tjänat storkovan på om alla kunder var nyttiga idioter, för något sådant scenario finns inte, om man inte råkar vara apple, och det är bara apple som är apple, ingen annan.

Nu menar jag inte att apple saknar verklighetsförankring, utan det är snarare så att just apple har en förmåga att valla sin kundskara som inte andra företag har, och därför kan de ta ut svängarna lite mer vad gäller att bestämma vad kunderna vill ha. Andra företag saknar den pondusen.

Sen är det väl också lite så som Steve Jobs sade någon gång:

Citat:

“It's really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don't know what they want until you show it to them.”

.

Exempelvis, hade man frågat kunder något år innan smarttelefonerna drog igång vad för sorts telefon de vill ha hade de inte beskrivit dagens smartphones, de hade beskrivit en bättre knapptelefon. Se bara på bemötandes iPhone fick i början, av industri såsom av potentiella kunder, väldigt mycket negativ feedback där.

Och däri ligger väl det luriga, att ha någon sorts fingertoppskänsla om vad kunder kan tänkas vilja ha, på ett sätt som faktiskt ger mervärde åt dem i slutändan. Är man för tidigt ute håller inte tekniken att leverera hela vägen (tänk tidigare smartphones med resistiv touch och urusla OS), är man för sent ute hamnar man på efterkälken såsom Microsoft idag.

På ett sätt tror jag dock detta kan vara nyttigt för dem, nu måste de börja tänka om och försöka skapa nytt. Microsoft som företag känns fräschare nu än på väldigt länge och de har en hyfsat bra produkt. Orkar de hålla ut ett tag till på den väg de försöker följa tror jag att Windows Mobile ändå kommer att finna sin plats. Sen tycker jag själv att Windows 8(.1) är riktigt trevligt, om än lite för många olika gränssnittstyper spridda överallt. Sett någon skräckbild från Windows 10 med jag tror det var åtta olika stilar på högerklicksmenyn. Inte okej. Jag är en rejäl sucker för ett och samma gränssnitt och utseende rakt genom en produkt, där kan de behöva fila. Men ja, känns som de är på rätt väg, bara de vågar tro på produkten.

Apple har i samma veva tappat lite, iOS 7/8 känns inte lika klockrent som tidigare (även om skeumorfism gärna får försvinna, i alla fall fake-läder/papper och annat tok), Mac OS 10.10 kändes inte alls bra förrän nu senast jag testade 10.10.4, 10.11 verkar dock fila till mycket som var dåligt med 10.10 men... mja, den där finishen jag gillat har fått sig en rejäl törn. Jag tror årliga releases är för ofta för att kunna få till den kvalitet och samtidigt nya funktioner som de är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Märkligt vad tyst det är om Windows 8 i deras rapporter nu för tiden

Hela karusellen med Nokia är så sorglig. Jag tycker det är rätt åt Microsoft att de gör förlust på affären men samtidigt är det synd om de som nu får gå.

Än drömmer jag om en Premiumtelefon från Nokia med Android. Jag gillar Lumias kameror men Windows phone känns lökugt och eftersatt jämfört med iOS och Android.

På vilket sätt tycker du att WP är eftersatt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Sen är det väl också lite så som Steve Jobs sade någon gång:
.

Exempelvis, hade man frågat kunder något år innan smarttelefonerna drog igång vad för sorts telefon de vill ha hade de inte beskrivit dagens smartphones, de hade beskrivit en bättre knapptelefon. Se bara på bemötandes iPhone fick i början, av industri såsom av potentiella kunder, väldigt mycket negativ feedback där.

Och däri ligger väl det luriga, att ha någon sorts fingertoppskänsla om vad kunder kan tänkas vilja ha, på ett sätt som faktiskt ger mervärde åt dem i slutändan. Är man för tidigt ute håller inte tekniken att leverera hela vägen (tänk tidigare smartphones med resistiv touch och urusla OS), är man för sent ute hamnar man på efterkälken såsom Microsoft idag.

På ett sätt tror jag dock detta kan vara nyttigt för dem, nu måste de börja tänka om och försöka skapa nytt. Microsoft som företag känns fräschare nu än på väldigt länge och de har en hyfsat bra produkt. Orkar de hålla ut ett tag till på den väg de försöker följa tror jag att Windows Mobile ändå kommer att finna sin plats.

Det är ju just det här "until you show it to them" som Microsoft har gjort fel på.

Ta utvecklingen av Windows 8 t. ex. Man hade en öppen beta i princip från dag ett, och presenterade startskärmen, som fick ta emot massiv kritik både under utveckling och efter lansering. Men man körde ändå över kunderna med besked. Där har de ju lärt sig något med Windows 10. I technical preview har de t. ex presenterat sin idé om hur ikonerna skulle se ut, kunderna kaskadspydde och man gick tillbaka till ritbordet och så höll det på tills man träffade rätt, det är så man ska göra.

Med mjukvara har man ju dessutom möjlighet att ge kunderna en valmöjlighet vad gäller interface. De som vill ha det gamla kan få det, och de som vill ha det nya kan få det. Fragmentering är inget problem sålänge det bara gäller UI't.

Jag tror också Microsoft är på rätt väg. Man är mer ödmjuka och inte så självsäkra och dryga nu som man var under steve ballmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat WP. Gillar ej designen och det är stor brist på appar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

På vilket sätt tycker du att WP är eftersatt?

Layouten är väl visserligen en smaksak men jag tycker den känns fykantig och klaustrofobisk, och sedan är det ju alltid så att en app kommer sist till Windows phone, om den alls lanseras för plattformen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Apple har i samma veva tappat lite, iOS 7/8 känns inte lika klockrent som tidigare (även om skeumorfism gärna får försvinna, i alla fall fake-läder/papper och annat tok), Mac OS 10.10 kändes inte alls bra förrän nu senast jag testade 10.10.4, 10.11 verkar dock fila till mycket som var dåligt med 10.10 men... mja, den där finishen jag gillat har fått sig en rejäl törn. Jag tror årliga releases är för ofta för att kunna få till den kvalitet och samtidigt nya funktioner som de är ute efter.

Märkligt att Apple ska blandas knni nästan varenda artikel.

Hursomhelst, håller inte med om att OS X 10.10 varit så hemskt. Det har körts på massor av datorer på jobbet och även om det finns vissa problem så har det överlag funkat bra. Även innan 10.10.4 som gick tillbaka till "mdnsresponder". Men så klart håller med om att det kunde vara ännu bättre öven hos Appple. Ser fram emot 10.11 (framför allt Metal-stödet och vad det kommer att innebära för grafikprestanda i spel och program), men ser också fram emot Windows 10. Ska bli skoj att köra de båda operativen parallellt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Märkligt att Apple ska blandas knni nästan varenda artikel.

Hursomhelst, håller inte med om att OS X 10.10 varit så hemskt. Det har körts på massor av datorer på jobbet och även om det finns vissa problem så har det överlag funkat bra. Även innan 10.10.4 som gick tillbaka till "mdnsresponder". Men så klart håller med om att det kunde vara ännu bättre öven hos Appple. Ser fram emot 10.11 (framför allt Metal-stödet och vad det kommer att innebära för grafikprestanda i spel och program), men ser också fram emot Windows 10. Ska bli skoj att köra de båda operativen parallellt.

Tog upp Apple då de oftast ses som i framkant på innovation och fingerkänsla för produkter, samt att Steves citat stämde in precis på poängen jag ville göra

Helt och hållet min personliga upplevelse men efter att ha hoppat på varje OS X-release direkt vid släpp sen 10.5 men tvekat tills nu på Yosemite (nästan så jag kunnat härda ut och gått direkt på El Cap. istället) så är mitt intryck att de tappat något någonstans. Jag är dock otroligt känslig för gränssnittsproblem, i Yosemite var det mest hur suddigt text var på mina icke-retinaskärmar, låg kontrast i ett lite för ljust gränssnitt, dålig grafikprestanda där Mavericks flöt på som bara den etc. Det kändes väldigt opolerat i jämförelse med tidigare släpp de gjort, ogenomtänkt. Tror som sagt det beror på tanken om årliga släpp som ställer till det, de hinner inte med att polera som de gjorde förr.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att detta är summor som liknar Greklands lån och avbetalningar... Hur illa är det egentligen när ett företag i samma skala som ett helt land gör på lån avbetalningar?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har aldrig gillat WP. Gillar ej designen och det är stor brist på appar.

Vilka appar är det du saknar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Layouten är väl visserligen en smaksak men jag tycker den känns fykantig och klaustrofobisk, och sedan är det ju alltid så att en app kommer sist till Windows phone, om den alls lanseras för plattformen.

Aah, jag förstår! Jag älskar just den looken, haha! (tycker den är clean som fan) Men det är väl som du säger, en smaksak. Android och iOS är för plottrigt för min smak. Gällande apparna har du helt rätt tyvärr. Dock är det inte lika illa som det en gång var. Alla appar jag behöver finns, vilket är skönt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Windows 10 på MOBIL och PLATTOR blir en succé för Microsoft. Men för fn, separera systemen och inse att på desktop duger inte touchorienterad tokplatt design.

Jag är grymt besviken på Windows 10 (desktop) det såg ut som de fattat i början av de första previews som kom men sedan har de dragit tillbaka och tok plattifierat allt, gjort en frankenstein startmeny som inte duger till något och överhuvudtaget inte presenterat något nytt som motiverar en uppgradering.

Detta är som windows 8 borde varit, det kan jag hålla med om, men för desktop är fortfarande windows 7 det bästa windows operativet och windows 10 förbättrar inget på den punkten.

Jag hoppas de har en plan nr 2, men det hade de ju inte med windows 8 så tyvärr tror jag inte det. Man kunde hoppas att de säger till slut att nu separerar vi systemet, nu lägger vi av med gråa tråkiga platta fönster och bygger på det som 60% av windows användarna gillar med windows 7.

Jag tror windows 10 kommer misslyckas på desktop precis som windows 8, återstår att se om det lyckas på mobil/plattor men folk är nog rätt nöjda med android. Det som möjligtvis kan vara en framtid för windows 10 är med hololens, där har de en unik produkt som ingen annan har.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså nu de redovisar den massiva förlusten de gjorde på Minecraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Jag hoppas Windows 10 på MOBIL och PLATTOR blir en succé för Microsoft. Men för fn, separera systemen och inse att på desktop duger inte touchorienterad tokplatt design.

Jag är grymt besviken på Windows 10 (desktop) det såg ut som de fattat i början av de första previews som kom men sedan har de dragit tillbaka och tok plattifierat allt, gjort en frankenstein startmeny som inte duger till något och överhuvudtaget inte presenterat något nytt som motiverar en uppgradering.

Detta är som windows 8 borde varit, det kan jag hålla med om, men för desktop är fortfarande windows 7 det bästa windows operativet och windows 10 förbättrar inget på den punkten.

Jag hoppas de har en plan nr 2, men det hade de ju inte med windows 8 så tyvärr tror jag inte det. Man kunde hoppas att de säger till slut att nu separerar vi systemet, nu lägger vi av med gråa tråkiga platta fönster och bygger på det som 60% av windows användarna gillar med windows 7.

Jag tror windows 10 kommer misslyckas på desktop precis som windows 8, återstår att se om det lyckas på mobil/plattor men folk är nog rätt nöjda med android. Det som möjligtvis kan vara en framtid för windows 10 är med hololens, där har de en unik produkt som ingen annan har.

Jag hoppas faktiskt åt andra hållet, att det forstätter gå dåligt, räcker att de har ett stort gräpp på desktop, måste inte stänga in telefonsidan samt tablet också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander:
Vad är skillnaden med att bli totalt instängd i Googles händer?
Lämnar bort Apple för att de har sitt produkt segment till stora delar i premium/toppsegmenet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Gamla principer håller än.

Rätt sätt:
1. Kläck en idé om framtiden.
2. om du får "OOOOH" och "AAAH" från potentiella kunder, utveckla idén och sälj, annars gå tillbaka till steg 1.

Fel sätt (Som Microsoft och andra kört med):
1. Kläck en idé om framtiden.
2. Utgå från att du får "OOH" och "AAH" fråb potentiella kunder
3 utveckla produkten oavsätt.
4 gnäll om att kunderna inte förstår marknaden när produkten inte säljer.

I slutändan handlar det om att man måste ge kunderna vad de vill ha, inte vad det egna företaget skulle tjänat storkovan på om alla kunder var nyttiga idioter, för något sådant scenario finns inte, om man inte råkar vara apple, och det är bara apple som är apple, ingen annan.

Nu menar jag inte att apple saknar verklighetsförankring, utan det är snarare så att just apple har en förmåga att valla sin kundskara som inte andra företag har, och därför kan de ta ut svängarna lite mer vad gäller att bestämma vad kunderna vill ha. Andra företag saknar den pondusen.

Hahahah, inte riktigt va.

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

― Henry Ford

Du vet som i bilmärket Ford?

Microsoft lade mycket krut på powerusers i Windows 8, men de utgick från att powerusers använder tangentbord och kombinationer av tangenter för att snabbt navigera i gränssnittet, till skillnad från - för att citera dig; "pek och lek". Detta eftersom det blev ett himla liv när musen introducerades, likt din patologiska fascination vid startmenyn.

Ingen tvingar dig att uppgradera, det är bara att köra win 3.1 eller DOS med någon fönsterhanterare. Duger alldeles utmärkt och används än idag.

Eller så kan man köra datorvetarnas holy grail; UNIX.

Förvånar mig att så många dissar den mest framgångsrika UNIX-disten genom tiderna - OS X, till förmån för proprietära closed source Windows. OS X Mach-kernel är ändå open source...

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Tog upp Apple då de oftast ses som i framkant på innovation och fingerkänsla för produkter, samt att Steves citat stämde in precis på poängen jag ville göra

Helt och hållet min personliga upplevelse men efter att ha hoppat på varje OS X-release direkt vid släpp sen 10.5 men tvekat tills nu på Yosemite (nästan så jag kunnat härda ut och gått direkt på El Cap. istället) så är mitt intryck att de tappat något någonstans. Jag är dock otroligt känslig för gränssnittsproblem, i Yosemite var det mest hur suddigt text var på mina icke-retinaskärmar, låg kontrast i ett lite för ljust gränssnitt, dålig grafikprestanda där Mavericks flöt på som bara den etc. Det kändes väldigt opolerat i jämförelse med tidigare släpp de gjort, ogenomtänkt. Tror som sagt det beror på tanken om årliga släpp som ställer till det, de hinner inte med att polera som de gjorde förr.

Jag förstår.

Har också hoppat på OS X-släppen direkt. Inga stora problem för mig sen många generationer tillbaka. Upplever inte Yosemite som segare än Mavericks i grafiken. Det kanske är med vissa grafikkort? Vilket har har du?

Sen är ju Yosemite en ganska stor grafisk förändring som kommer justeras lite i 10.11. Nytt typsnitt i menyerna exempelvis. Men att det är så suddigt jämfört med Mavericks på icke-retina? Njae, känner inte att jag håller med. Men man upplever ju saker olika här i världen.

Hursomhelst verkar 10.11 råda bot på grafikprestandan (Metal). Tror det blir bra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Layouten är väl visserligen en smaksak men jag tycker den känns fykantig och klaustrofobisk, och sedan är det ju alltid så att en app kommer sist till Windows phone, om den alls lanseras för plattformen.

Känner igen det fenomenet på Android också. Vissa mer kvalitets appar kommer inte till android eller görs sämre gränssnitt eller sämre prestanda.

Lite ironiskt egentligen där 80% av kundbasen finns, inte konstigt att folk väljer IOS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Så 10% högre försäljning på Lumia telefonerna men 68% lägre intäkter. Det känns inte som en bra affär för Microsoft. De lär behöva släppa flaggskepps telefoner så de kan få upp sina marginaler annars kommer det bli ganska dyrt för dom.

Annars såg det riktigt bra ut för de andra hårdvaruavdelningarna Surface och Xbox. Att intäkterna för Windows går ner är kanske inte så konstigt för hela PC marknaden verkar gå neråt men kanske kan Windows 10 få fart på försäljningen igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I