Nybörjare, videoinspelning och redigering.

Permalänk
Medlem

Nybörjare, videoinspelning och redigering.

Hej hej!

Jag tänkte mig börja filma och redigera på fritiden och eventuellt lite mer professionellt nästa sommar. så inför detta tänkte jag nu skaffa mig lite prylar och program att jobba och träna med. Har läst runt på internet om diverse videoskapande och kameror m.m.

Det jag tänkt filma och behandla är i huvudsak events, fester och äventyr (t.ex. vandring och skidåkning) och kanske lite för vardagen som hobby. Miljön kommer alltså att variera både mellan ljust och mörkt, stillsamt och rörligt samt låg och hög ljudnivå.

Det jag undrar av er som har någon vetskap inom detta är då helt enkelt vad ni rekommenderar? (:
Vilka mjukvaror som ni föredrar, vad för typ av kamera etc?
Har sett att många väljer att spela in med systemkamera idag, men har hört att det inte är lika stabilt som en riktig filmkamera, detta kanske är något att tänka på då det möjligtvis kommer vara mycket rörliga bilder?

Det här är lite av vad jag har tänkt på vad som kan behövas och håller fortfarande på att läsa (: :
Video- eller systemkameram (?)
Stativ
Ljuskanon
Mikrofon
Videoredigeringsprogram för effekter, förbättring/vrängning, komprimering, konvertering etc.
Linser för olika ljusförhållanden samt effekter som t.ex. fisheye.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I slutändan så handlar största delen med hur duktig du är att berätta historier genom din film. Är du så pass duktig på det så glömmer åskådaren oftast bort kvalitet.

Kan du fixa medlemskap via skola så rekommenderar jag http://www.lynda.com/default.aspx
Letar du efter motivation, inspiration så kan du se lite på Casey Neistat på Youtube, https://www.youtube.com/user/caseyneistat/videos

Ska du filma med en DSLR så finns det ju stabilizers att köpa. Ska du ut på äventyr där du kanske inte vill ta med en DSLR så har kan du ju skaffa en GoPro.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA