[LÖST] Arch Linux fast i boot (Start job is running...)

Permalänk

[LÖST] Arch Linux fast i boot (Start job is running...)

Hej,

Jag lade nyligen till en ny hårddisk i min fstab och sedan dess har jag inte kunnat boota systemet. Den fastnar på ett en process i bootfasen där det står:

[*****] (1 of 2) A start job is running for...th0.device (1min 15s / 1min 30s)

Den byter mellan följande "start jobs":
th0.device
573c.device
eth0.device

Efter 1 min och 30 sek går den vidare och jag får detta:

Welcome to emergency mode! After logging in, type "journalctl -xb" to view system logs, "systemctl reboot" to reboot, "systemctl default" or ^D to try again to boot into default mode. Give root password for maintenance (or press Control-D to continue):

När jag trycker Control-D så står det "Error getting authority: Error initializinga authority: Could not connect: No such file or directory (g-io-error-quark, 1).

Hur ska jag göra för att komma in i systemet och ta bort hårddisken från fstab så att problemet försvinner? Eller finns det någon annan lösning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

Hej,

Jag lade nyligen till en ny hårddisk i min fstab och sedan dess har jag inte kunnat boota systemet. Den fastnar på ett en process i bootfasen där det står:

[*****] (1 of 2) A start job is running for...th0.device (1min 15s / 1min 30s)

Den byter mellan följande "start jobs":
th0.device
573c.device
eth0.device

Efter 1 min och 30 sek går den vidare och jag får detta:

Welcome to emergency mode! After logging in, type "journalctl -xb" to view system logs, "systemctl reboot" to reboot, "systemctl default" or ^D to try again to boot into default mode. Give root password for maintenance (or press Control-D to continue):

När jag trycker Control-D så står det [vänta, jag ska kolla vad det står, uppdaterar snart].

Hur ska jag göra för att komma in i systemet och ta bort hårddisken från fstab så att problemet försvinner? Eller finns det någon annan lösning?

Tack på förhand!

För att boota datorn i Single User Mode (detta borde ta dig förbi boot screen) trycker du på e när du når grub (för dit antar jag att du kommer?) och sen lägger du till ett s i slutet på raden som inleds med kernel.

Edit: Eller vänta här nu, du får ju möjligheten att äntra maintanence mode, varför inte bara göra det?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Boota med arch från usb och montera din systemdisk , kör sedan en arch chroot och redigera din fstab därifrån

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

För att boota datorn i Single User Mode (detta borde ta dig förbi boot screen) trycker du på e när du når grub (för dit antar jag att du kommer?) och sen lägger du till ett s i slutet på raden som inleds med kernel.

Edit: Eller vänta här nu, du får ju möjligheten att äntra maintanence mode, varför inte bara göra det?

I mina grubinställningar (e) finns ingen rad som börjar med kernel eller något som jag kan uppfatta som likvärdigt. Jag kan inte göra något från maintenance mode, jag får bara upp authorityerrormeddelandet (se huvudpost).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kioskvältaren:

- Starta arch från usb
- Montera din systemdisk under /mnt
- kör arch-chroot /mnt /bin/bash
- kör nano /etc/fstab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

I mina grubinställningar (e) finns ingen rad som börjar med kernel eller något som jag kan uppfatta som likvärdigt. Jag kan inte göra något från maintenance mode, jag får bara upp authorityerrormeddelandet (se huvudpost).

Va? Det måste finnas en rad för kernel paramters!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av llxt:

@Kioskvältaren:

- Starta arch från usb
- Montera din systemdisk under /mnt
- kör arch-chroot /mnt /bin/bash
- kör nano /etc/fstab

Tackar så mycket, nu är allt normalt igen!

Skrivet av GLaDER:

Va? Det måste finnas en rad för kernel paramters!

Det fanns ingen rad som började med ordet kernel men jag är inte så bra på att tolka mer utav dem en så. Tack för din tid.

Permalänk
Medlem

@Kioskvältaren:
I framtiden kör mount -a då brukar man hitta om det finns fel i fstaben innan du bootar om. Fick du igång disken i fstab btw?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

@Kioskvältaren:
I framtiden kör mount -a då brukar man hitta om det finns fel i fstaben innan du bootar om. Fick du igång disken i fstab btw?

Visst gjorde jag det. Använde detta som entry:

# /dev/sdb4 LABEL=Games UUID=********-****-****-****-************ /mnt/Games ext4 defaults,noatime,data=writeback 0 2