Permalänk
Avstängd

Installera Linux på usb

Tänkte göra det för att prova Linux på min W8 server. Alltså ingen Live utan installera/prova disten och bootloadern på en 2,5 tums usb3-hårdisk innan jag installerar på hårddisken. Tänkte mig en av dessa: http://distrowatch.com/search.php?pkg=xfdesktop&pkgver=4.12&d... men vet inte riktigt.

Möjlighet att nå maskinen med fjärrskrivbord out of the box.
Kunna köra SSH som root.
Bra programbibliotek utan att behöva ladda ner.
Bra wikki som tex först tar upp hur man kommer åt programbiblioteket eller kör Ubuntus motsvarighet till apt-get install.

XUbuntu hade ju gått om jag inte misstänker att det är som Ubuntu som motar möjligheten att köra fjärrskrivbord och köra WinSCP som root med ssh för att editera filer utan att behöva köra NANO som jag aldrig blivit klok på.

Någon som har ett tips till imorgon?

Permalänk
Avstängd

Okej, finns då ingen Linux distro som är lätt att sköta om den inte är för gammal för att få uppdateringar. Ska testa openSUSE och Manjaro Linux.

Permalänk

Vad menar du med att Xubuntu motar möjligheten att köra fjärrskrivbord och köra WinSCP som root? Du ska aldrig tillåta SSH som Root. Det är en säkerhetsfråga.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd

@gothenburg: Hade enormt motigt förra gången jag körde Ubuntu med ganska kluriga inställningar för att få Fjärrskrivbord att fungera i Ubuntu. Kanske inte samma i XUbuntu?

Att köra WinSCP som root, om man inte kör med skärm, är väldigt praktiskt för oss som inte kommer överens med NANO editor i tex putty. Vet att det är en säkerhetsfråga men enda chansen för många att klara av vissa saker.

Provat med Suse XF-Desktop och rätt behändig. Fick dock slå av brandväggen i Suse för att komma åt Windowsutdelningar. Måste försöka vänja mig vid något annat än Ubuntu som blir mer och mer paranoid i sitt säkerhetstänk att det skrämmer bort oss mindre bevandrade användare. Inget ont om säkerhet men lokalt måste man kunna använda sin maskin som man vill, tycker jag.

Kommer få ett problem om jag installerar. Windows Spanned Dynamic Disks fungerar nog inte i Linux. Har slagit ihop 3 st 2TB diskar och valde att strippa dem för max lagring och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@gothenburg: Hade enormt motigt förra gången jag körde Ubuntu med ganska kluriga inställningar för att få Fjärrskrivbord att fungera i Ubuntu. Kanske inte samma i XUbuntu?

Att köra WinSCP som root, om man inte kör med skärm, är väldigt praktiskt för oss som inte kommer överens med NANO editor i tex putty. Vet att det är en säkerhetsfråga men enda chansen för många att klara av vissa saker.

Provat med Suse XF-Desktop och rätt behändig. Fick dock slå av brandväggen i Suse för att komma åt Windowsutdelningar. Måste försöka vänja mig vid något annat än Ubuntu som blir mer och mer paranoid i sitt säkerhetstänk att det skrämmer bort oss mindre bevandrade användare. Inget ont om säkerhet men lokalt måste man kunna använda sin maskin som man vill, tycker jag.

Nano är ju superenkelt. Du öppnar filen med:

(sudo) nano filnamn

Ändrar det du behöver ändra

Avslutar genom att klicka ctrl+x och sedan y (om du vill spara) och sedan enter.

Eller om du inte vill spara så avslutar genom att klicka ctrl+x och sedan n.

Skrivet av kskolle:

Kommer få ett problem om jag installerar. Windows Spanned Dynamic Disks fungerar nog inte i Linux. Har slagit ihop 3 st 2TB diskar och valde att strippa dem för max lagring och prestanda.

Att köra spannade diskar är VÄLDIGT dumt. Om endast en disk går sönder så försvinner ALLA dina filer

Permalänk
Skrivet av kskolle:

@gothenburg: Hade enormt motigt förra gången jag körde Ubuntu med ganska kluriga inställningar för att få Fjärrskrivbord att fungera i Ubuntu. Kanske inte samma i XUbuntu?

Bara att installera en bra VNC-server och se till att endast localhost kan använda den. Skapa en tunnel via SSH Putty (om du har Windows) och anslut med klienten till "localhost".

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

xrdp funkar bra, men det finns inget som är aktiverat out of the box av de distar jag testat iaf.

Dessutom bootar inte ens linux till X om den inte har en skärm utan att fixa en del, KANSKE går om du har en HDMI i satt till en skärm men inte säker om den startar färdigt om inte skärmen slås på.

Permalänk
Avstängd

@BABOON_ASS: Du menar att jag måste installera som server. Angående spanned disk så tar jag självklart daglig schemalagd backup till molnet på det som är värdefullt. Jo, förr eller senare havererar nog en disk.

Skrivet av niclasc:

Nano är ju superenkelt. Du öppnar filen med:

(sudo) nano filnamn

Ändrar det du behöver ändra

Avslutar genom att klicka ctrl+x och sedan y (om du vill spara) och sedan enter.

Eller om du inte vill spara så avslutar genom att klicka ctrl+x och sedan n.

Jo har testat detta men config filerna brukar vara rätt långa. Lättare att öppna dem fjärr och sedan bara söka efter raden man ska ändra. Men ska öva lite i eftermiddag med Nano.

Kör Suse i VM tills jag kommit på något sätt att installera bootloadern på en usb-disk. Såg dock inget sådant alternativ när jag installerade i VM. Om jag inte väljer Suse står valet mellan Manjaro, Linux Mint och XUbuntu? Vill gärna ha en skrivbordsmiljö fast datorn används som server.

Permalänk

Du kan ta vilken dist som helst, jag testade ubuntu server med X och det funkar.

Dock undrade jag varför den inte bootade sen när allt var klart och jag hade ryckt alla kablar utom nätverk o el, o det visa sig att det inte gick att få den att boota upp till X vid omstart, om inte vga var inkopplad. Det gick såklart att välja start till cli istället men varje gång du vill in till ett skrivbord måste du koppla in skärm o boota in i X sen funkar det till nästa omstart.

Bootar du servern till cli finns det inget skrivbord att fjärra in till,men har du en skärm inkopplad så är det ju lugnt,jag hade ingen extra då att dedikera till detta.

Googlade lite på detta och det finns en vga adapter man kan köpa/löda till om man vill lura datorn att det sitter en skärm i porten,dock inget jag själv testade.

Edit ; Webmin funkar rätt bra om du vill få nån grafisk översikt,men man vänjer sig med cli med tiden.

Jag hade förmånen att ha ett gammalt system att installera o lära mig på innan jag byggde en ny "skarp".
Trist o fucka upp en install som man behöver.

Permalänk

Just ja,angående usb, jag installerade ett av mina testsystem (ubuntu server) på 3 x usb minnen, ett till OS 2 till raid hehe.

Funkade faktiskt väldigt bra,men man skriver tydligen sönder minnen ganska snabbt,dock är det ett enkelt sätt att testa på, UUID osv blir ju samma sak och man slipper labba med riktiga diskar med data på.

Permalänk
Avstängd

@BABOON_ASS: Kör på usb-hårddisk så liter jag inte ut mina usb-minnen.

Suse gick tyvärr fetbort då visserligen open ssh var förinstallerat men släppte inte in mig. Fanns fjärrskrivbord att snabbinstallera men släppte inte in mig. Har fastnat förr i timslånga läsningar om hur man fixar och donar men så blir det inte denna gång. Elementära saker ska fungera. Synd då Suse verkade trevligt.

EDIT 5 minuter senare

Hittade lösningen snabbt men rätt konstig, fortsätter ändå inte att laborera med Suse då VNC motas i dörren.

rcsshd stop find /etc/ssh -size 0b -exec rm {} \; rcsshd start

Permalänk
Medlem

Man behöver inte installera någon speciell serverversion, det är bara att låta bli att starta det grafiska. Vill man sen använda skärm så kan man starta det då.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd

Nej och åter nej, har inte tid med Linux. Fungerade bra i HyperV ett tag men sedan började problemen och till slut svart ruta vilket kan likställas med att inte ha mmonitor inkopplad och då fungerade inte mycket. Windows har för stora fördelar mot Linux, bla att man kan köra utan skärm.
Gick bra till en början

Permalänk
Medlem

En av mina linuxburkar står och tuffar utan skärm och har gjort så i 554 dagar. Så visst går det bra.
Kanske är det hyper v som inte är helt ok.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd

Kanske ska prova med att installera på Netbooken nu när den är uppgraderad till Windows 10 och aktiverad för framtiden. Fast en kärna med HT på 1,2 Ghz är lite trögt om den ska köra vpn-kryptering (ovpn.se). Har testat en gång och kom upp i runt 20 Mbps. I Hyper V på min 4690k kommer jag upp i runt 70-80 Mbps på mina torrents.

Är det en fördel att köra Oracle Box istället?