Nokia på väg att avtäcka satsning på virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Nokia på väg att avtäcka satsning på virtuell verklighet

Finska Nokia ger inte upp om konsumentmarknaden. Nu framgår att bolaget planerar avtäcka en satsning på virtuell verklighet i slutet av juli.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Finska Nokia ger inte upp om konsumentmarknaden. Nu framgår att bolaget planerar avtäcka en satsning på virtuell verklighet i slutet av juli.

Läs hela artikeln här

Kan de erbjuda något som de andra inte har så kanske. VR-marknaden som sådan känns annars rätt överetablerad redan,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En verklighet där de fortfarande säljer telefoner? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Bara jag som är tveksam till hela VR grejen? Förstår inte varför många företag satsar på det. Jag tror inte det blir nån succè.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som är tveksam till hela VR grejen? Förstår inte varför många företag satsar på det. Jag tror inte det blir nån succè.

VR och AR är framtiden.. det finns ingen annan väg än att lyckas förr eller senare

Det är som att inte förstå vad man ska ha datorer och internet till när de lanserades

Permalänk
Jacob Fanboy

@Cooling23:

Håller delvis med, tror det blir revolutionerande men förstår inte varför så många företag satsar då majoriteten kommer hålla sig till samma produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

@Cooling23:

Håller delvis med, tror det blir revolutionerande men förstår inte varför så många företag satsar då majoriteten kommer hålla sig till samma produkt.

För att bli den produkt majoriteten håller sig till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av kabex:

För att bli den produkt majoriteten håller sig till.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns mer som en tidsfråga i dagsläget, hade alla VR headset släpps idag hade jag förmodligen gått för HTC's eller Starbreeze's. Men då Oculus kommer vara först ut så kommer jag gå för den då jag tror Nokia inte kommer leverera något i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som är tveksam till hela VR grejen? Förstår inte varför många företag satsar på det. Jag tror inte det blir nån succè.

Tänk dig att hela iris kommer fyllas av en skärm. Det kommer vara totalt överlägset alla andra sätt att se på skärmar.

Permalänk
Medlem

Kul om någon skapar ett spel där Nokia ska försvara sig mot "onda" Microsoft, deras bästa vapen är de oförstörbara 3310:orna som krossar allt i deras väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Känns mer som en tidsfråga i dagsläget, hade alla VR headset släpps idag hade jag förmodligen gått för HTC's eller Starbreeze's. Men då Oculus kommer vara först ut så kommer jag gå för den då jag tror Nokia inte kommer leverera något i år.

Dock så kommer inte Oculus vara först. Vive kommer släppas i år och Oculus Q1 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk

Troligen ingen högoddsare att det kommer vara någon form av teknikutbyte mellan Nokia och MS.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Jacob Fanboy

@Bjebben: Man kan ju alltid hoppas... Men ser hittills ut som en repris på Steam contoller & machines som blev uppskjutna, med tanke på så lite de har visat Vive enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som är tveksam till hela VR grejen? Förstår inte varför många företag satsar på det. Jag tror inte det blir nån succè.

Jag håller med. Känns som Nintendo Power Glove.. Flopp. Vi är inte där än.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Blir en StarVR för min del iallafall. Tycker den ser bäst ut + kul med en Svensk utvecklare, sen bör väl det vara optimalt med deras nya walking dead spel så det blir kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan de erbjuda något som de andra inte har så kanske. VR-marknaden som sådan känns annars rätt överetablerad redan,

Kan ju hoppas dom gör något avtal om samarbete med Occulus så vi får någon form av standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kan ju hoppas dom gör något avtal om samarbete med Occulus så vi får någon form av standard.

Mja, vet inte om jag tycker det är bra om standarden bygger på något som är finansierat av Facebook. Det vore bra för VR på samma sätt som Internet Explorer har varit "bra" för webben.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som är tveksam till hela VR grejen? Förstår inte varför många företag satsar på det. Jag tror inte det blir nån succè.

Ville bara ha det citerat. Påminner dig om några år haha...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Ville bara ha det citerat. Påminner dig om några år haha...

Då citerar jag dig, jag tror inte heller på det som mer än en gimmick i stil med smarta klockor, och då har jag en Oculus DK2 hemma.

Edit, förtydligande: Inom ett par år alltså, kanske om 5+ år när teknologin är bättre samt att någon form av standard har utarbetats kanske det kan bli något.

Permalänk
Medlem

Det som behövs mest är någon form av standard även om det är olika nivåer av standarder.

Permalänk
Medlem

Nokia har ju alltid sett den stora massan som sin marknad så jag misstänker att det är något för vardagsrument, speciellt om nu Nokia förväntas förvärva Alcatel-Lucent som förväntas vara genomfört under 2016.
Vid första blicken så kan man tro att det enbart är en telekom satsning ingen för Nokia, men tittar man på Lucent så är det i sin tur en sammanslagning av Western Electric, Bell labs och AT&T som även dom är kända som telekom företag här. Det som är mindre känt är att AT&T var världens största kabel-TV-bolag.

Så troligen blir det något med 3D-TV och rörelsespårning likt Microsofts Kinect, kanske inte den VR man först tänker på.

Lite kuriosa.. Bell labs bedrifter:
- Radioastronomi
- Transistorn uppfanns av Bell Labs 1947. Detta gav Nobelpriset i fysik 1956.
- Första solcellen
- Första 32-bitars mikroprocessorn BELLMAC-32A.
- UNIX operativsystem
- Programspråken C och C++.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

VR och AR är framtiden.. det finns ingen annan väg än att lyckas förr eller senare

Det är som att inte förstå vad man ska ha datorer och internet till när de lanserades

Vet inte om VR är #framtiden för alla och precis allt, men det är ju knappast något nytt i sig (förutom hypen och tekniken att alla satsar stort på det just nu).

När webdelen av Internet var nytt och började att bli stort ibland allmänheten, dvs i början/mitten av 90-talet, så fanns ju en hel del VR-lösningar, både gällande hårdvara (testade en del lösningar ifrån AutoDesk), men även mjukvaruösningar ifrån tex SGI som med VRML ville att man skulle surfa i en virtuell 3D-miljö.

Var intressant att testa, men knappast något som blev den produktiva delen av Internet, eller ens speciellt stort.

Får se hur stort detta blir, och hur många av dagens företag och lösningar som överlever. Personligen så tror jag mest på Oculus/FB.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nokia har ju alltid sett den stora massan som sin marknad

Absolut; gummistövlar och bildäck.

Annars så har vi ju en riktig Nokia-klassiker här, som många förutspådde som #framtiden (på den tiden) som skulle ta in Nokia seriöst på den stora spelmarknaden ibland konsumenterna:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Absolut; gummistövlar och bildäck.

Annars så har vi ju en riktig Nokia-klassiker här, som många förutspådde som #framtiden (på den tiden) som skulle ta in Nokia seriöst på den stora spelmarknaden ibland konsumenterna:

http://img.clubic.com/00041053-photo-telephone-mobile-nokia-n-gage.jpg

Sjukt nice med en telefon med D-pad

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt