Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

136,000 samtida spelare under söndagen. Bara på Steam, alltså inte via GOG som jag själv kör på. Inte heller på konsol.
Jag gissar att det är typ 1,5 miljoner som spelat samtidigt i helgen på alla olika plattformar.

Steam har ju helt klart flest spelare på PC och jag skulle bli väldigt förvånad om GOG + Epic Games Store har 64 000 samtidiga spelare tillsammans, och därmed totalt 200 000 samtidiga spelare på PC. Även tveksamt att Xbox- och Playstation-konsolerna (inkl. förra generationen) skulle ha ytterligare 1,3 miljoner samtidiga spelare.

Däremot är det förstås duktigt gjort ändå och jag själv blir lite sugen på att köra det på PS5 med både bättre bild och ljud, den haptiska feedbacken och alla patchar jämfört med när jag klarade storyn på PC vid release.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Så, är spelet ute ur sin beta och redo för att spelas nu?

Vet att jag låter lite bitter men spelade det lite vid launch och slutade nästan direkt eftersom det inte kändes färdigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så, är spelet ute ur sin beta och redo för att spelas nu?

Vet att jag låter lite bitter men spelade det lite vid launch och slutade nästan direkt eftersom det inte kändes färdigt.

Japp!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Igår öppnade en tävling som CDPR anordnar, de lottar ut 3 st RTX 4090 FE med moddad backplate:
https://www.cyberpunk.net/en/news/45781/win-nvidia-geforce-rt...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Det kanske redan har nämnts, men jag hade missat det;

På Xbox stödjer Cyberpunk 2077 numera mus och tangentbord helt och hållet sedan v1.6. Det fanns tydligen något enklare stöd tidigare men nu är det fullt* stöd för mus och tangentbord.

Jag har enorma problem att sikta med kontroll, så jag är glad att det stöds. Tyvärr finns inget stöd för det på PS5 ännu och inga ord om när eller om det kommer.

* Inte riktigt "fullt" stöd tydligen, då det verkar saknas möjlighet att ändra tangenter. Det kommer säkert i en kommande uppdatering. Att ändra sensitivity för mus fungerar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så, är spelet ute ur sin beta och redo för att spelas nu?

Vet att jag låter lite bitter men spelade det lite vid launch och slutade nästan direkt eftersom det inte kändes färdigt.

Har det varit i mer än ett och ett halvt år nu...

Skrivet av Fulci:

Cyberpunk 2077 drog över 122 000 samtidiga spelare på Steam igår.
https://steamdb.info/app/1091500/graphs/

Kanske inte är så mycket i jämförelse med deras peak för spelet som var över 1 miljon samtidiga spelare runt releasen. Men om man jämför med hur många samtidigare spelare Witcher 3 drog som mest är det faktiskt fler (drygt 103 000 https://steamdb.info/app/292030/graphs/ ).

Jävligt kul! Hoppas verkligen CDPR väljer att agera på det här och kör på med mer miniuppdateringar med ny content, får man önsketänka riktigt rejält kanske vi kan få den andra DLCn som det pratades om vid release också... Hade varit så mycket wasted potential annars.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har det varit i mer än ett och ett halvt år nu...

Nja, skulle nog inte påstå att spelet var "klart" 2 månader efter launch.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Steam har ju helt klart flest spelare på PC och jag skulle bli väldigt förvånad om GOG + Epic Games Store har 64 000 samtidiga spelare tillsammans, och därmed totalt 200 000 samtidiga spelare på PC. Även tveksamt att Xbox- och Playstation-konsolerna (inkl. förra generationen) skulle ha ytterligare 1,3 miljoner samtidiga spelare.

Däremot är det förstås duktigt gjort ändå och jag själv blir lite sugen på att köra det på PS5 med både bättre bild och ljud, den haptiska feedbacken och alla patchar jämfört med när jag klarade storyn på PC vid release.

Just när det kommer till Cyberpunk så var väl det en hundring billigare på GOG vid release, då de inte behöver pröjsa steam. Kan minnas fel.

Just i det fallet tror jag många spelare sitter på GOG.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nja, skulle nog inte påstå att spelet var "klart" 2 månader efter launch.

Nej han är definitivt ute och cyklar.
På PC blev spelet helt klart (mer eller mindre) nu med 1.6
Det känns fortfarande tomt och fattigt men det går i alla fall spela utan att saker går sönder och så.
Det är fortfarande 3/5 spel, och det kan inte patcher fixa till tyvärr. Därför de överger spelet efter DLCet som kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nja, skulle nog inte påstå att spelet var "klart" 2 månader efter launch.

Nähä? Svårt att besvara när du inte definierar vad det var som var ofärdigt. Jag spelade igenom spelet 3 gånger runt patch 1.12 och tror jag stötte på en bugg som var game breaking i ett sidequest där jag inte kunde gå ur en braindance. Visst var movement lite scuffed, specifikt när man byggde upp velocitet genom att glida på räcken och liknande kombinerat med diverse implants men det var knappast något som förstörde spelet för mig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Just när det kommer till Cyberpunk så var väl det en hundring billigare på GOG vid release, då de inte behöver pröjsa steam. Kan minnas fel.

Just i det fallet tror jag många spelare sitter på GOG.

Nej, det kostade lika mycket som på Steam av anledningen att Steam inte tillåter lägre priser på konkurrerande plattformar.

Det var dock billigare på Epic Games Store än på Steam, då Epic har stöd för SEK men inte Steam, så att sätta SEK lägre än EUR på Steam är okej.

Hur som helst, stödet för mus och tangentbord på Xbox gjorde att jag köpte ytterligare en kopia där. Jag kan inte sikta för fem öre i FPS på konsol med kontroll, så jäklar vilken skillnad!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått upp crafting tillräckligt högt så jag kan göra epic gear och kan göra egna slagträn. Gillar det schyssta klubbljudet när man slår ner någon, och de är non-lethal. Så jag slår ner alla utan att döda någon, tar deras vapen och säljer för att köpa bilar. Med hjälp av hög armor och damage mitigation, samt viss healing går det att överleva det mesta. Har dött av explosioner ett par gånger dock, siktar på att skaffa förmågan som sänker damage från explosioner och har också hittat bra mod som minskar skadan.

Ibland verkar spelet bugga, körde en perfekt stealth-run och gömde alla kroppar, men ändå gick de aggro med "body found". Röntgensyn eller går de och kollar i lårarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så, är spelet ute ur sin beta och redo för att spelas nu?

Vet att jag låter lite bitter men spelade det lite vid launch och slutade nästan direkt eftersom det inte kändes färdigt.

Fungerade klockrent på PC vid launch, en handlfull buggar varav flytande bilar stod för 80% och resterande var nå randomskit som inte påverkade spelet alls. Har faktiskt lägre FPS nu än vid launch. Även motion blur som inte går att stänga av, har dock för mig att det varit så sedan launch. Det finns en inställning för det som du kan sätta på off, men du har fortfarande motion blur.

Skrivet av MinscS2:

Nja, skulle nog inte påstå att spelet var "klart" 2 månader efter launch.

För mig fungerade det bra mina första 60+ timmar. Det presterar faktiskt sämre nu med samma inställningar och markant bättre CPU.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ibland verkar spelet bugga, körde en perfekt stealth-run och gömde alla kroppar, men ändå gick de aggro med "body found". Röntgensyn eller går de och kollar i lårarna?

Gick tillbaks till en save och kom på att det var mitt fel, en som jag glömde bort i början. Inget problem med spelet där alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Fungerade klockrent på PC vid launch, en handlfull buggar varav flytande bilar stod för 80% och resterande var nå randomskit som inte påverkade spelet alls.

Ja jag började spela själv vid release och hade inga större problem hela spelet igenom egentligen. Bara ett sidouppdrag som inte gick att genomföra pga en bugg, men den fixades så då kunde jag klara det. Har spelat igenom precis allt. Väntar på att det ska komma en feeet expansion nu!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Fyndjägare

Change.org
Cyberpunk 2077 Deserves A 2nd Expansion

13,020 have signed. Let’s get to 15,000!

Ok nu röstar vi järnet, skicka till morsan och farmor också!

https://www.change.org/p/cyberpunk-2077-deserves-a-2nd-expans...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Det kommer en uppföljare på Cyberpunk 2077, den har just nu utvecklingsnamn "Project Orion" och ligger sannolikt långt fram i tiden.

"Cyberpunk 2077 sequel that will prove the full power and potential of the Cyberpunk universe.

https://twitter.com/CDPROJEKTRED_IR/status/157731707477858713...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Det kommer en uppföljare på Cyberpunk 2077, den har just nu utvecklingsnamn "Project Orion" och ligger sannolikt långt fram i tiden.

"Cyberpunk 2077 sequel that will prove the full power and potential of the Cyberpunk universe.

https://twitter.com/CDPROJEKTRED_IR/status/157731707477858713...

https://pbs.twimg.com/media/FePBhM-WYAANTmW?format=jpg&name=medium

https://pbs.twimg.com/media/FePB3DmXkAcCP1B?format=jpg&name=4096x4096

BLIR JU ATT FÖRBESTÄLLA DIREKT

/s

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det kommer en uppföljare på Cyberpunk 2077, den har just nu utvecklingsnamn "Project Orion" och ligger sannolikt långt fram i tiden.

"Cyberpunk 2077 sequel that will prove the full power and potential of the Cyberpunk universe.

https://twitter.com/CDPROJEKTRED_IR/status/157731707477858713...

https://pbs.twimg.com/media/FePBhM-WYAANTmW?format=jpg&name=medium

https://pbs.twimg.com/media/FePB3DmXkAcCP1B?format=jpg&name=4096x4096

Förhoppningsvis har CD PROJEKT lärt sig något efter 2077 releasen. De har ju helt rätt i potentialen i Cyberpunk universumet är stor. Jag vill gärna se mer

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ruskig pepp på uppföljaren! Ge mig snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Förhoppningsvis har CD PROJEKT lärt sig något efter 2077 releasen. De har ju helt rätt i potentialen i Cyberpunk universumet är stor. Jag vill gärna se mer

Håller med, hoppas på en riktigt bra expansion och sedan nya tag till en uppföljare!

Permalänk
Medlem

Började spela CP för första gången i veckan men tyvärr det går inte. Redan avinstallerat.
Det är säkert mycket stabilare och bättre än i början men spelet i säg är inget vidare.
Jag spelade till en bit in i akt 2.
Totalt meningslösa yrkesval i början.
En snabbspolning med jackie.
Kanske 30 min spel i akt 1 annars bara massa filmsekvenser.
Allt känns rörigt och storyn söderhackad.
Sen att man lever på lånad tid ca 2 veckor gör att man inte kan leva sig in i V rollen. Konstigt att göra sidouppdrag när man har en tidgräns?
Inget vidare spel i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det kommer en uppföljare på Cyberpunk 2077, den har just nu utvecklingsnamn "Project Orion" och ligger sannolikt långt fram i tiden.

"Cyberpunk 2077 sequel that will prove the full power and potential of the Cyberpunk universe.

https://twitter.com/CDPROJEKTRED_IR/status/157731707477858713...

https://pbs.twimg.com/media/FePBhM-WYAANTmW?format=jpg&name=medium

https://pbs.twimg.com/media/FePB3DmXkAcCP1B?format=jpg&name=4096x4096

NICE!
Ser jag fram emot. Ett av få spel jag spelat igenom snart 2ggr

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kiario:

Började spela CP för första gången i veckan men tyvärr det går inte. Redan avinstallerat.
Det är säkert mycket stabilare och bättre än i början men spelet i säg är inget vidare.
Jag spelade till en bit in i akt 2.
Totalt meningslösa yrkesval i början.
En snabbspolning med jackie.
Kanske 30 min spel i akt 1 annars bara massa filmsekvenser.
Allt känns rörigt och storyn söderhackad.
Sen att man lever på lånad tid ca 2 veckor gör att man inte kan leva sig in i V rollen. Konstigt att göra sidouppdrag när man har en tidgräns?
Inget vidare spel i mitt tycke.

Ja, alltså spelet ska ju ge lite mer av en cog-in-the-machine känsla snarare än att man är ute efter att rädda världen. Men det är inget unikt i sig, även i Arkham City och Arkham Knight så är man ju sjuk och tävlar mot klockan, men ändå så löser man småbrott och gör massa annat som inte har med huvuduppgiften att göra. Frågan är hur tråkigt det skulle bli om man bara fokuserade på det viktiga.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, alltså spelet ska ju ge lite mer av en cog-in-the-machine känsla snarare än att man är ute efter att rädda världen. Men det är inget unikt i sig, även i Arkham City och Arkham Knight så är man ju sjuk och tävlar mot klockan, men ändå så löser man småbrott och gör massa annat som inte har med huvuduppgiften att göra. Frågan är hur tråkigt det skulle bli om man bara fokuserade på det viktiga.

runt 30 uppdrag finns det i CP och utöver det endast saker att samla på eller liknande tråkigt.
witcher 3 och expansioner har 405 uppdrag totalt.
Jag lägger hellre min tid på att spela om det moddat eller spela Horizon och Tsushima igen.
Det märks så himla tydligt att CP projektet klipptes och tvingades fram utan att vara klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

runt 30 uppdrag finns det i CP och utöver det endast saker att samla på eller liknande tråkigt.
witcher 3 och expansioner har 405 uppdrag totalt.
Jag lägger hellre min tid på att spela om det moddat eller spela Horizon och Tsushima igen.
Det märks så himla tydligt att CP projektet klipptes och tvingades fram utan att vara klart.

Du jämför inte direkt objektivt.

Cyberpunk har ~30 main missions och The withcher 3 har 57 main missions
Du kan inte jämför ett spel med ett annat spel som har 2st expansioner.

Cyberpunk: 30-40h
Witcher 3: 70-100h

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Ja jag började spela själv vid release och hade inga större problem hela spelet igenom egentligen. Bara ett sidouppdrag som inte gick att genomföra pga en bugg, men den fixades så då kunde jag klara det. Har spelat igenom precis allt. Väntar på att det ska komma en feeet expansion nu!

Började en ny runda på en ny karaktär och stöter på en del buggar, får prestandadrop rejält varje gång jag går ur menyn/inventory med. Spelet flyter markant sämre för mig nu än vid launch. Enda skillnaden är att jag kör en 5900X istället för 2700X och givetvis flera uppdateringar av spelet senare. Kan inte köra raytracing längre med samma inställningar för grafikminnet tar slut, gick utmärkt vid launch.

Något som skett nu som inte heller skedde vid launch är att det blir ett långt uppehåll ibland i dialogerna, vissa gånger över 1 minut fast de ska vara sammanhängande. Johnny poppar även upp för sent ibland så jag råkar springa för långt och avbryter hans dialog av misstag.

Spelet har helt enkelt blivit sämre prestanda/buggmässigt för min del efter alla patches.
Men slår jag av raytracing så har jag väldigt bra prestanda bortsett från när jag går ur inventory/menyn.
Raytracing spelar egentligen inte särskilt stor roll, lite av en gimmick. Men det känns konstigt att det skall prestera sämre än det gjorde 1.0/1.1.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Inne på 3e playthrough nu och bestämde mig för att bara ha kul med karaktären och spelet - typ bara köra story missions sporadiskt och istället levla upp, nöta side jobs, gigs och random events.

Hittade en enkel money glitch där man måste genomföra en enkel story först och därefter kan man generera ca 30k eddies per minut. Slantade upp till en miljon på kontot och det borde mer än väl räcka för att bara kunna lattja runt med utan att behöva tänka på kostnader (även om eddies inte är supersignifikant i spelet).

Tog kanske 10-15 minuter att komma dit man börjar samla på sig pengar så hyggligt smärtfritt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Inne på 3e playthrough nu och bestämde mig för att bara ha kul med karaktären och spelet - typ bara köra story missions sporadiskt och istället levla upp, nöta side jobs, gigs och random events.

Hittade en enkel money glitch där man måste genomföra en enkel story först och därefter kan man generera ca 30k eddies per minut. Slantade upp till en miljon på kontot och det borde mer än väl räcka för att bara kunna lattja runt med utan att behöva tänka på kostnader (även om eddies inte är supersignifikant i spelet).

Tog kanske 10-15 minuter att komma dit man börjar samla på sig pengar så hyggligt smärtfritt.

https://youtu.be/rSSP_VzBvH0

Smidigare att ladda ner en trainer

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Smidigare att ladda ner en trainer

No clue vad en trainer är men gissar nån mod/modtool?

Tbh tror jag att jag håller mig till vad spelet kan ge i form av glitchar eller sånt som kan utnyttjas innan jag börjar ladda ner exe-filer

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2