Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem

Måste testa med mitt 3080, misstänker att det kommer att gå tungt

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Måste testa med mitt 3080, misstänker att det kommer att gå tungt

Det går inte, bara 3090 och 4070TI eller uppåt, står i patch notes

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Åh nej, dags att uppgradera snart alltså 😅

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

https://www.cyberpunk.net/en/news/47875/patch-1-62-ray-tracin...

Patch 1.62 for Cyberpunk 2077 is being rolled out on PC. This update brings the technology preview of Ray Tracing: Overdrive Mode for high-end PCs.

Together with NVIDIA, we’re bringing a completely new, fully ray-traced, aka path-traced, rendering mode to the game with this patch – Ray Tracing: Overdrive Mode. We’re proud of it. It pushes the boundaries of what's possible in technology. However, because it is so new and fundamentally different from what we've been using so far, we know it's not going to be perfect from the start and players might experience some issues – that’s why we’ve decided to call it a “Technology Preview”. This is a vision of the future that we want to share, and we're committed to continue working on and improving this feature.

The technology preview of Ray Tracing: Overdrive Mode is currently supported on NVIDIA GeForce RTX 40 Series (4070 Ti and up) graphics cards. Also, on NVIDIA GeForce RTX 3090 (1080p, 30 fps). As this is a cutting-edge feature, it requires the highest-performing hardware available to run it properly. Ray Tracing: Overdrive is very GPU intensive, therefore it’s set to "off" by default.

For other ray-tracing-capable PC graphics cards with at least 8GB VRAM, we included an option to render path-traced screenshots in Photo Mode. This is possible because it means rendering just one frame, as opposed to rendering several frames every second (i.e. FPS), which would happen when playing the game.

You'll find the list of changes for patch 1.62 below:

Path Tracing: Technology Preview
Added a Ray Tracing: Overdrive preset which includes the Path Tracing technology. You can enable the Ray Tracing: Overdrive preset in Settings > Graphics > Quick Preset, or just Path Tracing separately in Settings > Graphics in the Ray Tracing section.

Additionally, we included an option to render path-traced screenshots in Photo Mode for other Ray-Tracing-capable graphics cards with at least 8GB VRAM. If your graphics card has more than 8GB VRAM and this option is still greyed out, it means you need to lower your in-game resolution. Note that the higher the resolution and the less powerful the GPU is, the longer it will take to take a screenshot (between a few seconds to several minutes). You can enable Path Tracing for Photo Mode in Settings > Graphics in the Ray Tracing section.

DLAA
Added NVIDIA DLAA, an AI-based anti-aliasing mode designed to improve image quality. DLAA requires a NVIDIA RTX graphics card. It can be enabled in Settings > Graphics in the NVIDIA DLSS section.

Intel XeSS
Added support for Intel Xe Super Sampling 1.1, an upscaling technology using machine learning to provide improved performance with high image quality. It can be enabled in Settings > Graphics in the Resolution Scaling section.

Benchmark improvements
Improved the Benchmark to display more information in the results screen, including PC specs, GPU driver version and selected settings.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att overdrive endast fungerar på Nvidia och 40-serien, och något begränsad på 30-serien. Vad saknas hos AMD för pathtracingstöd, förutom att prestandan säkert är mycket lägre?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

https://www.cyberpunk.net/en/news/47875/patch-1-62-ray-tracin...

Patch 1.62 for Cyberpunk 2077 is being rolled out on PC. This update brings the technology preview of Ray Tracing: Overdrive Mode for high-end PCs.

Together with NVIDIA, we’re bringing a completely new, fully ray-traced, aka path-traced, rendering mode to the game with this patch – Ray Tracing: Overdrive Mode. We’re proud of it. It pushes the boundaries of what's possible in technology. However, because it is so new and fundamentally different from what we've been using so far, we know it's not going to be perfect from the start and players might experience some issues – that’s why we’ve decided to call it a “Technology Preview”. This is a vision of the future that we want to share, and we're committed to continue working on and improving this feature.

The technology preview of Ray Tracing: Overdrive Mode is currently supported on NVIDIA GeForce RTX 40 Series (4070 Ti and up) graphics cards. Also, on NVIDIA GeForce RTX 3090 (1080p, 30 fps). As this is a cutting-edge feature, it requires the highest-performing hardware available to run it properly. Ray Tracing: Overdrive is very GPU intensive, therefore it’s set to "off" by default.

For other ray-tracing-capable PC graphics cards with at least 8GB VRAM, we included an option to render path-traced screenshots in Photo Mode. This is possible because it means rendering just one frame, as opposed to rendering several frames every second (i.e. FPS), which would happen when playing the game.

You'll find the list of changes for patch 1.62 below:

Path Tracing: Technology Preview
Added a Ray Tracing: Overdrive preset which includes the Path Tracing technology. You can enable the Ray Tracing: Overdrive preset in Settings > Graphics > Quick Preset, or just Path Tracing separately in Settings > Graphics in the Ray Tracing section.

Additionally, we included an option to render path-traced screenshots in Photo Mode for other Ray-Tracing-capable graphics cards with at least 8GB VRAM. If your graphics card has more than 8GB VRAM and this option is still greyed out, it means you need to lower your in-game resolution. Note that the higher the resolution and the less powerful the GPU is, the longer it will take to take a screenshot (between a few seconds to several minutes). You can enable Path Tracing for Photo Mode in Settings > Graphics in the Ray Tracing section.

DLAA
Added NVIDIA DLAA, an AI-based anti-aliasing mode designed to improve image quality. DLAA requires a NVIDIA RTX graphics card. It can be enabled in Settings > Graphics in the NVIDIA DLSS section.

Intel XeSS
Added support for Intel Xe Super Sampling 1.1, an upscaling technology using machine learning to provide improved performance with high image quality. It can be enabled in Settings > Graphics in the Resolution Scaling section.

Benchmark improvements
Improved the Benchmark to display more information in the results screen, including PC specs, GPU driver version and selected settings.

Går att köra med ett RX 6800 XT så det lär funka med 3000-serien om tillräckligt med VRAM finns också. Det är inte spelbart, men det går att köra. Med mitt 6800 XT ca 10-15 fps i 1080p, ca 5 fps i 4k med FSR 2 Quality.

Edit: Och ja, det ser ut som att det faktiskt gör skillnad för spelets utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Går att köra med ett RX 6800 XT så det lär funka med 3000-serien om tillräckligt med VRAM finns också. Det är inte spelbart, men det går att köra. Med mitt 6800 XT ca 10-15 fps i 1080p, ca 5 fps i 4k med FSR 2 Quality.

Edit: Och ja, det ser ut som att det faktiskt gör skillnad för spelets utseende.

10-15 FPS skulle jag säga att det varken går att köra och som du sa inte spelbart. Finns liksom ingen anledning att ens försöka om du sprutar ut med 10-15 fps. Det är MIN åsikt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Märker av problem med RT brus med path tracing aktiverat. Men det är testversion, något som säkert förbättras framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

10-15 FPS skulle jag säga att det varken går att köra och som du sa inte spelbart. Finns liksom ingen anledning att ens försöka om du sprutar ut med 10-15 fps. Det är MIN åsikt

Andra hävdade att det bara fungerar med 40-serien. Men det är mer en definitionsfråga. Klart att det inte är realistiskt att spela med så låg frekvens, men det "går faktiskt" att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Märker av problem med RT brus med path tracing aktiverat. Men det är testversion, något som säkert förbättras framöver.

Ja, det kändes som det lämnade efter sig oväntat mycket artifakter. Allt ser lite suddigt/smetigt ut, och det blir någon sorts LOD effekt när man går fram till t.ex en bil och ser hur den, under några sekunder, successivt ökar detaljnivån från att se riktigt suddig och märklig ut i texturer och detaljer till att det ser rätt ok ut.
Även skuggor ger en effekt på rörliga objekt (typ personer) som gör att de ser ut att ha någon form av mörk dimma efter sig hela tiden.
Testat med 4090 och DLSS2 i quality. DLSS3 förstärkte suddigheten ytterligare tyckte jag, så det stängde jag av.

Permalänk
Medlem

Pathtracing verkar förstärka sig vid högre upplösningar. Har testat mig fram till DLDSR på 5160x2160 med allt på högsta plus psycho och med DLSS på performance. Det är så högt jag når och hålla minimum 60 fps i benchmarken.

Ser vansinnigt snyggt ut.

Visa signatur

Ryzen 1700--GTX 1080--Go XLR--Motu M2--Shure SM7B

9900K@5.2--4X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4000 16-16-16-34--Inno3D RTX 2080 Ti AIO--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15--MSI TrioX 4090

12900k@5.3--2X16GB DDR6000 @ DDR6200 CL30--Freezer II 420--P500A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fick ut ca 72 FPS med allt maxat med Pathtracing + DLSS etc. 22FPS utan
3440x1440p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Fick ut ca 72 FPS med allt maxat med Pathtracing + DLSS etc. 22FPS utan
3440x1440p

Med 3840x1600 fick jag cirka 70-90fps beroende på scen. DLSS3 på Quality.
RTX 4090.

Det är riktigt imponerande. Men en del buggar/artefakter som är mindre trevliga.

Visa signatur

hellre fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ser precis som med den "gamla" Ray Tracing tekniken bättre ut på bild än när man faktiskt är i spelet, har personligen inga problem med att helt enkelt stänga av RT och spela utan. Sen så är Cyberpunk 2077 fortfarande en mycket steril och på många sätt tråkig spelvärld det känns mer som ett gigantiskt test för grafikkort än en stimulerande spelupplevelse.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Körde runt en snabbis i världen med mitt RTX 3080 ti, hade förväntat mig att det skulle vara helt ospelbart men till min glädje kan jag rapportera att det funkar helt ok.

Path tracing preset.
4k DLSS Performance = ~30fps
4k DLSS Ultra Performance = ~60fps
1080p DLSS Quality = ~60fps

Helt ok på min G-Syncskärm tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Ser precis som med den "gamla" Ray Tracing tekniken bättre ut på bild än när man faktiskt är i spelet, har personligen inga problem med att helt enkelt stänga av RT och spela utan. Sen så är Cyberpunk 2077 fortfarande en mycket steril och på många sätt tråkig spelvärld det känns mer som ett gigantiskt test för grafikkort än en stimulerande spelupplevelse.

Älskar spelet, har spelat 3 ggr och kommer köra en sista gång efter DLCn. Men du har helt rätt, dag och natts skillnad jämfört med RDR2 tex.

Raytracing skitsamma för min del. Ser inte så stor skillnad. Spelar man på så spelar det inte nån roll egentligen. Tror den tekniken måste mogna ordentligt och sluta sluka 50% av prestandan, så jäkla bra är den inte...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C9 TV

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det blir för lågupplöst med Performance/Ultra performance på DLSS. Syns tydligt om man kollar bromsljusen på bilarna, speciellt den man startar med. Behövs minst balanced, vad får ni för prestanda i det läget?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Älskar spelet, har spelat 3 ggr och kommer köra en sista gång efter DLCn. Men du har helt rätt, dag och natts skillnad jämfört med RDR2 tex.

Raytracing skitsamma för min del. Ser inte så stor skillnad. Spelar man på så spelar det inte nån roll egentligen. Tror den tekniken måste mogna ordentligt och sluta sluka 50% av prestandan, så jäkla bra är den inte...

För spelutveckling är det enormt.

https://www.youtube.com/watch?v=SbsIo-5mY0g

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Får ca 60-70 fps med laptopen i 2560x1600. Men som andra nämnt. Ser ingen större skillnad alls faktiskt. Ser bättre ut på youtube videos än när man faktiskt spelar. Kör raytracing psycho istället och får 100fps avg istället.

Det som gör mer skillnad är dock HDR. Gäller alla spel. Är som natt och dag. Men fodras över 1000Nits och en skärm som är certifierad för HDR1000 för att det ska komma till sin rätt.

Så sjukt grymt när solen bländar en så mycket så man kisar 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Körde en runda, kanske skulle få lite högre med omstartat system och mindre grejer igång, samt en nyare drivare, men det är oftast så här jag också spelar så blir ganska representativt systembelastning.

Systemet i signatur. 5900X, 4090, 32GB DDR4 3600CL16. DLSS Quality på Quality, hade Auto först vilket förvisso gav fina värden men såg inte bra ut.

Har en påbörjad ny genomspelning så blir att klura på vad jag vill offra i grafikinställningsväg. Föredrar ganska låsta 120Hz så Overdrive-läget lär nog inte användas.

Visa signatur

Huvuddator: 5900X, 32GB, KFA2 RTX 4090 SG, 5TB NVMe/SATA SSD, 4K144Hz Acer X322QKKV
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Ultrabook: Dell XPS 13 modell 9310
Steam Deck, Switch, PS5 och Xbox One X

Permalänk
Medlem

1440p native: 10 fps average
1440p FSR ultra perf: 57 fps average.

Detta med 12900k och 7900XTX MBA i stock.

Med lite tweaking och rimligare uppskalning med sikte på typ 40 fps, och med kommande FSR 3 kanske det blir spelbart även för röda laget.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Får 30 FPS som lovat med 3090, jag ser dock skillnaden, det är ganska förbryllande och förtrollande att gå runt i Night City i timmar och se alla detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Får 30 FPS som lovat med 3090, jag ser dock skillnaden, det är ganska förbryllande och förtrollande att gå runt i Night City i timmar och se alla detaljerna.

Samma här! Det är då man ångrar man inte pungade ut lite mer för en bättre skärmpanel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Skrivet av maniac:

Skrivet av Oneone:

Är bara REKOMENDERAT att köra 3090, går nog på 3080 också, fast i något närmare 15 fps @ 1080p kanske. 720p DLSS gang assemble! ... Fan också, jag ville

The technology preview of Ray Tracing: Overdrive Mode is currently recommended on NVIDIA GeForce RTX 40 Series (4070 Ti and up) graphics cards. Also, on NVIDIA GeForce RTX 3090 (1080p, 30 fps).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Var tvungen att installera och testa Overdrive. Körde jag med DLSS i balanced så fick jag runt 50fps (1440K) och helt klart spelbart. Ser verkligen helt otroligt ut nu spelet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är ju verkligen inget som behövs för normalt spelande av CP2077, det lanseras som en tech preview och det är ett rimligt namn på det. Vissa miljöer är riktigt coola med detta, medan i andra sammanhang ser man grynigheten och den dåliga upplösningen på raytracingen.

Som en blick in i framtiden tycker jag. Det finns features i detta som inte gjorts innan i något spel och sånt gillar jag. På samma gång är CP2077 ett statiskt spel (som i princip alla andra) och baked lighting fungerar hyggligt bra.

Nästa steg är ju att bygga ett spel runt pathtracing, med en värld som förändras och baked lighting helt enkelt inte fungerar längre, det vore transformativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Samma här! Märkbar skillnad i skärpa mellan RT Ultra och RT Overdrive. Men snyggt är det och effekterna syns bra i benchmarken.

Skrivet av Jaw_B:

Ja, det kändes som det lämnade efter sig oväntat mycket artifakter. Allt ser lite suddigt/smetigt ut, och det blir någon sorts LOD effekt när man går fram till t.ex en bil och ser hur den, under några sekunder, successivt ökar detaljnivån från att se riktigt suddig och märklig ut i texturer och detaljer till att det ser rätt ok ut.
Även skuggor ger en effekt på rörliga objekt (typ personer) som gör att de ser ut att ha någon form av mörk dimma efter sig hela tiden.
Testat med 4090 och DLSS2 i quality. DLSS3 förstärkte suddigheten ytterligare tyckte jag, så det stängde jag av.

Tycker personligen inte det var superstor skillnad mellan DLSS2 och DLSS3 när det gäller Overdrive. Sen kände jag inte att det var spelbart utan DLSS3.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Japp. Mitt enda problem med DLSS, hade det inte varit så jävla suddigt så hade jag kunnat använda det. Vi kanske har bättre ögon än de flesta, för det är många som inte märker det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Dag och natts skillnad på vilket sätt?