Permalänk
Medlem

Överklockning av i5 760

Tjenare,

köpte precis ett asus gtx 960 strix oc 4gb som jag tänkte sätta in i burken. Tanken är väl att kunna lira gta v, far cry 4 och fallout 4 när det kommer ut. Hur som helst så blir det lite flaskhals i systemet tack vare min processor antar jag. Är rädd för att få ner fps i spelen tack vare cpun men antar att detta går att fixa med hjälp av lite överklockning.

Pallar mitt system av att jag överklockar cpun? Och i så fall vilken cpu fläkt tycker ni att jag ska köpa till den? Är helt ny på det här och vill ha personlig hjälp

CPU: Intel core i5 760 2,8 Ghz
GPU: Asus gtx 960 strix oc 4gb
PSU: Silver Power SP-SS500
RAM: 8 Gb
Mobo: Asus p7h55-5 pro

Glömde mobo
Permalänk
Medlem

Moderkort?

Permalänk
Skrivet av Neodymen:

Tjenare,

köpte precis ett asus gtx 960 strix oc 4gb som jag tänkte sätta in i burken. Tanken är väl att kunna lira gta v, far cry 4 och fallout 4 när det kommer ut. Hur som helst så blir det lite flaskhals i systemet tack vare min processor antar jag. Är rädd för att få ner fps i spelen tack vare cpun men antar att detta går att fixa med hjälp av lite överklockning.

Pallar mitt system av att jag överklockar cpun? Och i så fall vilken cpu fläkt tycker ni att jag ska köpa till den? Är helt ny på det här och vill ha personlig hjälp

CPU: Intel core i5 760 2,8 Ghz
GPU: Asus gtx 960 strix oc 4gb
PSU: Silver Power SP-SS500
RAM: 8 Gb

Har för mig att multipeln på den är låst på x20 (jag hade turbon avstängd) så man får överklocka den genom att höja "BCLK" istället. Ett enkelt sätt är ju att höja volten tills att du får så varmt som du kan acceptera under ett stresstest men utan att ändra frekvensen. Sedan höjer du BCLK lite åt gången och stresstestar mellan varje gång. Folk här brukar stresstesta så olika länge, känns som att det är upp till var och en.

Är inte insatt för tillfället men det brukar finnas rätt fina kylare för runt 250 kr.

Här finns en utförlig guide http://www.legionhardware.com/articles_pages/intel_core_i5_75...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro