Klippa gammalt Sim-kort till Nano?

Permalänk
Medlem

Klippa gammalt Sim-kort till Nano?

Hejsan.
Jag har haft samma sim-kort i något år nu.
Jag misstänker att det är något utdaterat då själva chippet ser ut vara större än på nya.

Mitt ser ut som det till vänster. Går det att klippa så det blir ett Nano? Tänker på att jag måste klippa i chippet/metallen.

Ja jag vet att jag kan beställa ett nytt tack så mycket

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Är du seriös?

Edit: Det ska tydligen, trodde inte det gick men enligt dessa så ska det ju vara möjligt. Nano
Nano

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan.
Jag har haft samma sim-kort i något år nu.
Jag misstänker att det är något utdaterat då själva chippet ser ut vara större än på nya.

Mitt ser ut som det till vänster. Går det att klippa så det blir ett Nano? Tänker på att jag måste klippa i chippet/metallen.
http://www.gamereactor.se/media/forum/se/8869151_69.jpg

Ja jag vet att jag kan beställa ett nytt tack så mycket

Om du är lika Überskillad på att klippa korten som jag är, så kan du lyckas.
Men se upp, även dom yttersta flänsarna måste vara med, samtidigt som kortet skall kunna sättas i korthållaren.
Och FÖR GUDS SKULL håll koll på var du har det lilla avklippta hörnet.
Du har ett rent helvete framför dig annars, då man får hålla på och krångla med att sätta i det och ta ur det oftast rätt många gånger, innan telefonen hittar kortet och upprättar anslutning.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan.
Jag har haft samma sim-kort i något år nu.
Jag misstänker att det är något utdaterat då själva chippet ser ut vara större än på nya.

Mitt ser ut som det till vänster. Går det att klippa så det blir ett Nano? Tänker på att jag måste klippa i chippet/metallen.
http://www.gamereactor.se/media/forum/se/8869151_69.jpg

Ja jag vet att jag kan beställa ett nytt tack så mycket

Har själv använt denna, skriv ut och börja klipp, lycka till! http://www.gosoftworks.com/GoSoftWorks/NanoSIM_files/nanosima...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Bara att klippa och fila till. Du kan behöva tunna till det lite också, bara ta en nagelfil eller nåt, men det märker du om det behövs eller inte.

Har klippt massor av kort, aldrig misslyckats.

edit: Går inte med ditt såg jag då själva chippet är större, det kommer att gå sönder. Fixa ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Gå till närmaste Phonehouse / Tele2 / ComviQ / Telia / Telenor och allt va dem nu heter, butik.

Och så ber du dem klippa det bara.. Enkelt som en plätt!

Dom har en tång man lägger kortet i och klipper bara..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Inaktiv

Absolut inga problem, gjort det flera gånger.

Det är bara att saxxa tills det passar, eller så mäter man. Hursomhelst brukar man få klippa lite i metallytorna, men det gör inget. Själva "datorn" är mindre än den minsta kontaktytan i mitten.

Permalänk
Medlem

Bara att googla:

http://feber.se/iphone/art/252225/s_skr_du_till_ett_nanosim/

Jag vet vad du skrev, men varför beställer du inte ett nytt från din operatör?

Edit: Har själv ingen praktisk erfarenhet, men som Agile skriver, så ser ditt kort lite större ut, så det kanske inte funkar...?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan.
Jag har haft samma sim-kort i något år nu.
Jag misstänker att det är något utdaterat då själva chippet ser ut vara större än på nya.

Mitt ser ut som det till vänster. Går det att klippa så det blir ett Nano? Tänker på att jag måste klippa i chippet/metallen.
http://www.gamereactor.se/media/forum/se/8869151_69.jpg

Ja jag vet att jag kan beställa ett nytt tack så mycket

Du kan vara lugnt. Du missar ingenting så att säga..

Besvära dig endast om du byter till en telefon som har denna passning...
Telefontillverkare använder nanosim för att göra telefonen antingen mindre eller få plats med annat.

Om du verkligen känner behov för det så:
http://feber.se/iphone/art/252225/s_skr_du_till_ett_nanosim/

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Inaktiv

Bara att gå till kjell & Company och köpa en stans för 69kr

Permalänk
Medlem

Skaffa nya SIMkort. Det blir alltid sämre att klippa och om det är gammalt så kanske det inte stödjer t.ex. LTE

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kommer gå att klippa, gjort det hundratals gånger.

Men tänk på att kortet kan få vassa kanter som gör att det kan fastna i telefonen, och ingen garanti täcker det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”