Vilket mekaniskt tangentbord ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Ja, såg på någon review av mx brytare att razers och de blåa är låter lite mer än alla andra. Men bruna har jag inte kollat på så mycket är de nästan som röda?

De är som de röda, men man känner när de aktiveras. Läs huttala's guide: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska...

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Ja, såg på någon review av mx brytare att razers och de blåa är låter lite mer än alla andra. Men bruna har jag inte kollat på så mycket är de nästan som röda?

Cherry MX Blue och Razer Green har ett klickljud precis vid aktiveringspunkten/bumpet, till skillnad från MX Red, Brown och Razer Orange (tror det är orange som är deras version av MX Brown iaf). För ett otränat öra låter röda och bruna brytare i princip likadant - man hör inget klickljud, även om bumpet finns även i de bruna brytarna.

Sen att välja bruna brytare istället för blå enbart på grund av lägre ljudnivå kräver lite mer eftertänksamhet. Det var precis så jag tänkte i början, men det är stor skillnad i känsla på bruna och blå brytare. Bruna är mer ett bump som är i vägen, medan bumpet i de blå blir som ett trevligt rasslande (både i fingrarna och öronen). Men det är svårt att förklara, bäst är väl att du åker in och testar själv.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Cherry MX Blue och Razer Green har ett klickljud precis vid aktiveringspunkten/bumpet, till skillnad från MX Red, Brown och Razer Orange (tror det är orange som är deras version av MX Brown iaf). För ett otränat öra låter röda och bruna brytare i princip likadant - man hör inget klickljud, även om bumpet finns även i de bruna brytarna.

Sen att välja bruna brytare istället för blå enbart på grund av lägre ljudnivå kräver lite mer eftertänksamhet. Det var precis så jag tänkte i början, men det är stor skillnad i känsla på bruna och blå brytare. Bruna är mer ett bump som är i vägen, medan bumpet i de blå blir som ett trevligt rasslande (både i fingrarna och öronen). Men det är svårt att förklara, bäst är väl att du åker in och testar själv.

Tack för infot! Ska åka och testa de bruna och röda också och se hur de känns och hörs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

De är som de röda, men man känner när de aktiveras. Läs huttala's guide: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska...

Läste de men är nog bra att känna i verkligheten också

Permalänk

Rekommenderar QPad MK50 Red Switches

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

750 kr för en bräda är inte så värst farligt, tycker jag. Däremot är jag lite emot Razer på grund av deras marknadsföring och enligt mig orättvisa popularitet. Det känns som om något är fel när man skyller på tangentbordet när man helt enkelt inte hade reflexer nog att hinna se hindret i tid - någon millisekund hit och dit...

Samtidigt är det så många som går på det och faktiskt köper deras tangentbord. Okej, de är inte dåliga, och jag tycker att deras egna brytare känns en smula annorlunda (fast frågan är om det är till det bättre). Men folk köper dem för att de i princip tror att de gör bättre tangentbord än alla andra...och för att alla andra har dem.

Men jag vill verkligen påpeka att det inte är något direkt fel på Razers produkter - att välja dem är inte i alla fall dåligt. Som sagt, 750 kr för ett tangentbord är rätt okej.

För övrigt tycker jag att Cooler Master gör lagom stilrena tangentbord med hög byggkvalitet, något även Corsair gör. Men valet är ditt .

Tillägg om brytare:

Det första mekaniska tangentbordet jag ägde hade bruna Cherry MX-brytare. Jag är inget megafan av dem. Till spel föredrar jag röda brytare, för jag tycker att aktiveringsbumpet (eller vad man nu ska kalla det) är "i vägen" och blå brytare klickar lite för mycket. Annars är det Cherry MX Blue (eller helst Clear, tyngre bruna) som gäller för skrivande och annat tidsfördriv.

Skrivet av SexMachine:

Jag tycker det känns som att tangenterna på func har lite olika känsla. Min Shift tex har nästan inte något klick alls och piltangenterna känns också lite olika. Jag använder blåa brytare och tangentbordet är kanske någon månad gammalt.

Så visst är det billigt men det känns inte så högkvalitativt.

Razer är razer och många gillar väl dem för de är snygga, funkar bra och många youtubers och kända gamers använder dem och säger att de är bra för marknadsföring. De Razer gjorde fel i sina egna mx brytare var att de låter lite för mycket tror jag, men annars är de bra Kollade också på ett Corsair k65 rgb också som var gjort i metall och hade "coola" rgb färger. Tycker det ser lite konstigt ut att ha en razer mus med blå belysning och ett tangentbord med rött, kanske är de bara jag?

Permalänk

Har Razer BW Tournament edition - Nordic Layout fullstor Enter-tangent eller "smal" sådan typ amerikansk stil? Har inte hittat något tillförlitligt screenshot på Nordic Layout då de flesta bilder verkar vara stock-footage av den internationella modellen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Razer är razer och många gillar väl dem för de är snygga, funkar bra och många youtubers och kända gamers använder dem och säger att de är bra för marknadsföring. De Razer gjorde fel i sina egna mx brytare var att de låter lite för mycket tror jag, men annars är de bra Kollade också på ett Corsair k65 rgb också som var gjort i metall och hade "coola" rgb färger. Tycker det ser lite konstigt ut att ha en razer mus med blå belysning och ett tangentbord med rött, kanske är de bara jag?

Smaken är som baken, själv tycker jag att de ser ut som skit . Men att Razer gjorde fel i sina Razer Gaming Switches är väl diskuterbart, att de låter mer och att det är något dåligt är en subjektiv tanke. Kanske var det meningen att de skulle låta högre?

Jag har ett antal tangentbord med röd, grön, blå och obefintlig bakgrundsbelysning tillsammans med möss med vit belysning som går att stänga av eller liten grön batteriindikator, så märker inte direkt av att något inte följer färgtemat. Men helt osant är det inte, och det är lite av en grej att ha hela kringutrustningen från samma tillverkare. Det blir rätt fint .

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Smaken är som baken, själv tycker jag att de ser ut som skit . Men att Razer gjorde fel i sina Razer Gaming Switches är väl diskuterbart, att de låter mer och att det är något dåligt är en subjektiv tanke. Kanske var det meningen att de skulle låta högre?

Jag har ett antal tangentbord med röd, grön, blå och obefintlig bakgrundsbelysning tillsammans med möss med vit belysning som går att stänga av eller liten grön batteriindikator, så märker inte direkt av att något inte följer färgtemat. Men helt osant är det inte, och det är lite av en grej att ha hela kringutrustningen från samma tillverkare. Det blir rätt fint .

Jag såg på youtube tror jag det var att någon sa att de låter högst av alla switchar och det vart något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Smaken är som baken, själv tycker jag att de ser ut som skit . Men att Razer gjorde fel i sina Razer Gaming Switches är väl diskuterbart, att de låter mer och att det är något dåligt är en subjektiv tanke. Kanske var det meningen att de skulle låta högre?

Jag har ett antal tangentbord med röd, grön, blå och obefintlig bakgrundsbelysning tillsammans med möss med vit belysning som går att stänga av eller liten grön batteriindikator, så märker inte direkt av att något inte följer färgtemat. Men helt osant är det inte, och det är lite av en grej att ha hela kringutrustningen från samma tillverkare. Det blir rätt fint .

Haha precis Jag vet inte riktigt var en youtuber som är ganska känd som sa de.
Det som jag undrar också varför de inte lagt till bakgrundbelysning på tournament edition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Har Razer BW Tournament edition - Nordic Layout fullstor Enter-tangent eller "smal" sådan typ amerikansk stil? Har inte hittat något tillförlitligt screenshot på Nordic Layout då de flesta bilder verkar vara stock-footage av den internationella modellen...

Har inte heller sett någon bild på nordic layout