Vilken komponent är kass? Vilket kort bör jag köpa? HJÄLP, okunnig inom datorer.

Permalänk
Medlem

Vilken komponent är kass? Vilket kort bör jag köpa? HJÄLP, okunnig inom datorer.

Hej, jag ska försöka lägga fram detta så bra och tydligt jag kan.
Först och främst min dator

AMD phenom 6 kärnig nånting
HD Radeon 5870 grafik
8gb 1600mhz
MSI 890FXA GD70 moderkort
tror där är något 550 nätagg
SSD disk på 128gb Cruzier M4 eller va den heter
Samt vanlig HDD på 1 eller 2 GB

MITT PROBLEM:

Spel börjar lagga smått, inte hacka eller så men grafiken är absolut inte lika smooth som på ett av de lokala nätcaféet där de använder GTX 550 (som ja förstår är gammalt). Det är generellt ingen bra grafik, vet inte hur mycket FPS jag har i CS:GO men ni kanske kan avgöra från datorspeccsen hur icke optimiserad datorn är för spel som CSGO.

Något annat jag märkt på senaste är hur Facebook videor ofta, och ibland även youtube visar endast en svart skärm och ljud?
Först syns allt men ju fler videor ja klickar upp så tappar videorna sakta men säkert fler och fler pixlar. Brukar kunna kolla 3-8 videor innan det är helt svart.

Jag antog att detta hade med flashplayers , adobe , drivrutiner att göra, självklart kollade jag allt detta och ladda ner senaste, har även omformaterad datorn utan lycka.

Vad jag vill veta är, kan ett grafikkorts köp lösa alla mina problem? Jag är såfall ute efter ett begagnat plånboksvänligt. Jag känner inte för att lägga tusenlappar. Vill bara kunna lira lite CS när jag vill och kolla videor. Vilka kort kan ni rekommendera som kan passa in med mina övriga komponenter. Som är kompatibel med mitt moderkort samt inte äter mer ström än vad nätagget kan ge ut.

Sitter 04.55 o skriver detta halvnykter, jag reserverar mig för mängder med eventuella stavfel och risken att det känns olidligt att läsa min text, har försökt paragrafera till min bästa förmåga åtminstånde. Mvh Alexander!

Permalänk
Avstängd

280x/7970 ett mycket bra kort som du hittar begagnat för runt 1000kr

Permalänk
Medlem

"tror där är något 550 nätagg"
Ta reda på vad det är INNAN du handlar nåt annat!
Är det tex ett 3 år gammalt corsair CS/CX så har du fått ett extra år levnadstid av det dvs det kan dö vilken sekund som helst och i värsta fall döda annat/allt i datorn som cpu/gpu/mb/minne/hd/ssd.

Något annat jag märkt på senaste är hur Facebook videor ofta, och ibland även youtube visar endast en svart skärm och ljud?

Är inte säker på vad du menar med detta men jag ser rätt ofta en svart ruta istället för en video med "youtube spelaren" (dvs play/pause/helskärm/osv ikonerna).
Kör du firefox och höger klickar man på den svarta rutan och väljer this frame (kör alltid eng så svenska vet jag inte men gissar på "denna ruta") och sen show only this frame så får man en full browser ruta med "youtube spelaren".

Jag gissar på att detta händer för att jag kör adblock edge och no script ibland kan det hjälpa att uppdatera websidan så ser man videon det gör att jag tror mer på att det är adblock som gör detta då det troligen skulle visats en annan ad när man uppdaterade sidan och enbart vissa ads gör så det inte visas mer än en svart ruta.

Är det INTE detta du menar utan att du kan trycka play och spela upp videon men att det bara är en svart bild heller att den kan bli svart när du spelar så har du andra problem.
Som tex drivrutiner/virus/adware/hårdvarufel och min gissning då jag aldrig sett nån ha ett sådant problem är hårdvaru fel (som tex ett nätagg som ger ut ostabil spänning och som kan ha skadat tex grafikkortet redan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Hej, jag ska försöka lägga fram detta så bra och tydligt jag kan.
Först och främst min dator

AMD phenom 6 kärnig nånting
HD Radeon 5870 grafik
8gb 1600mhz
MSI 890FXA GD70 moderkort
tror där är något 550 nätagg
SSD disk på 128gb Cruzier M4 eller va den heter
Samt vanlig HDD på 1 eller 2 GB

MITT PROBLEM:

Spel börjar lagga smått, inte hacka eller så men grafiken är absolut inte lika smooth som på ett av de lokala nätcaféet där de använder GTX 550 (som ja förstår är gammalt). Det är generellt ingen bra grafik, vet inte hur mycket FPS jag har i CS:GO men ni kanske kan avgöra från datorspeccsen hur icke optimiserad datorn är för spel som CSGO.

Först syns allt men ju fler videor ja klickar upp så tappar videorna sakta men säkert fler och fler pixlar. Brukar kunna kolla 3-8 videor innan det är helt svart.

Jag antog att detta hade med flashplayers , adobe , drivrutiner att göra, självklart kollade jag allt detta och ladda ner senaste, har även omformaterad datorn utan lycka.

Vad jag vill veta är, kan ett grafikkorts köp lösa alla mina problem? Jag är såfall ute efter ett begagnat plånboksvänligt. Jag känner inte för att lägga tusenlappar. Vill bara kunna lira lite CS när jag vill och kolla videor. Vilka kort kan ni rekommendera som kan passa in med mina övriga komponenter. Som är kompatibel med mitt moderkort samt inte äter mer ström än vad nätagget kan ge ut.

Sitter 04.55 o skriver detta halvnykter, jag reserverar mig för mängder med eventuella stavfel och risken att det känns olidligt att läsa min text, har försökt paragrafera till min bästa förmåga åtminstånde. Mvh Alexander!

HD 5870 är väldigt gammalt och är den största flaskhalsen men innan du köper något nytt måste du verkligen kolla vilket nätagg du har, processorn börjar också bli ganska slö men du kan ju försöka överklocka den så borde den hänga med om du köper ett billigare grafikkort i 2000kr's klassen.

Permalänk
Medlem

Köp ett 7970 i marknaden, här har du ett du kan lägga bud på.

http://www.sweclockers.com/marknad/114938-asus-hd-7970-direct...

Permalänk
Medlem

Om det är en typ amd phenom ii x6 1055t till 1100 så kan du lätt överklocka den 700Mh temperaturen stiger ca 2 grader de är säker överklockning sen över de måste man leka med cpy spänningen