Köpt begagnat grafikkort trasigt

Permalänk
Medlem

@ReZZiE:

Kortet fungerade när han köpte den, den gick sönder efter han hade skruvat i den. Kanske titlen borde ändras till "grafikkort gick sönder efter jag skruvade i den".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

@ReZZiE:

Kortet fungerade när han köpte den, den gick sönder efter han hade skruvat i den. Kanske titlen borde ändras till "grafikkort gick sönder efter jag skruvade i den".

Jo, sant. Frågan är ju om kortet var felaktigt innan eller om TS kanske pajade det vid skruvandet? Hög temperatur dock innan.

Permalänk
Medlem

Kortet hade hög temperatur, fast inte ovanligt högt om kortet hade referenskylare samt om köparen hade ett kass ventlierat chassi och/eller varmt rum. Att kortet bara "dog" är underligt då kortet throttlar av temperaturen, vilket den gjorde när köparen sa att den blev 95C varm. Var kylaren "lös" vid ankomst och vobblade?

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-review-benc...

"purportedly designed to run at a cringe-inducing 95 °C"

1°C för mycket på ett begagnat kort, är det onormalt?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Ingen kommer någon vart med denna tråden.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon redan nämnt detta; köp alltid via Blocketpaket. Absolut säkrast för dig som köpare då du har möjlighet att testa varan i 24h. Var noga med att säljaren beskriver varan i det skicket den är i.

En litet tips om du ska göra framtida begagnade köp!

/C

Permalänk
Medlem

@Chrillthebill:
Detta är extremt riskabelt för säljaren skicka med blocketpaket. Speciellt i detta fallet då vi inte egentligen vet "vem" som tabbat sig. Skulle aldrig låta en random snubbe testa esd-känsliga varor i 24 timmar, finns för mycket risk. Om köparen undrar något speciellt så är det ju upp till den att ställa den frågan innan köp. T.ex. så vet jag inte om köparen frågade säljaren vilken temperatur kortet haft och i vilket chassi den varit monterat och vilken rumpstemperatur den körts i, samt om kortet varit skruvat i innan. Men detta spelar ingen roll i detta fallet, då ingen normal säljare hade tagit tillbaka ett kort efter köparen skruvat i det.

Om man tar mitt exempel när jag köpte mitt andra r9 290, så frågade jag inte om kortet fungerade vid överklocking utan jag "antog" att kortet fungerade så som jag tänkt mig eftersom den aldrig var använd/överklockad av säljaren. Jag "antog" även fast jag kunde be säljaren testa kortet innan med t.ex. powerlimit och valley benchmark, men jag pallade ej hehe så jag fick stå mitt kast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@Chrillthebill:
Detta är extremt riskabelt för säljaren skicka med blocketpaket. Speciellt i detta fallet då vi inte egentligen vet "vem" som tabbat sig. Skulle aldrig låta en random snubbe testa esd-känsliga varor i 24 timmar, finns för mycket risk. Om köparen undrar något speciellt så är det ju upp till den att ställa den frågan innan köp. T.ex. så vet jag inte om köparen frågade säljaren vilken temperatur kortet haft och i vilket chassi den varit monterat och vilken rumpstemperatur den körts i, samt om kortet varit skruvat i innan. Men detta spelar ingen roll i detta fallet, då ingen normal säljare hade tagit tillbaka ett kort efter köparen skruvat i det.

Sant, sant. Som köpare anser jag att Blocketpaket är det mest optimala i alla fall, och speciellt i TS fall.

Permalänk
Medlem

@Chrillthebill:
Egentligen inte, det kostar mer i frakt. Och vad hade köparen sagt till säljaren då? Att temperaturen är hög vid belastning? Inte onormalt höga temperaturer om jag ska vara ärlig beroende på ambient och chassi. Ett av felen upptäcktes när TS skruvade i grafikkortet vilket ledde till att den senare slutat fungera. Man kan misstänka att säljaren höll inne på information, men köparen har ju beskrivit allt han gjort efter köpet, tyvärr till hans egen nackdel i ett eventuellt rättsfall. Dessutom har skruvarna gängtätning vilket kan strippa gängorna när man skruvar ut skruvarna om de sitter hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@ReZZiE:

Kortet fungerade när han köpte den, den gick sönder efter han hade skruvat i den. Kanske titlen borde ändras till "grafikkort gick sönder efter jag skruvade i den".

Dina spekulationer hör inte hemma i denna tråd. Att kortet redan var skruvat i och att jag aldrig plockade isär det är vad vi utgår ifrån här. Tyvärr så har tråden spårat ur och är helt off topic. Vare sig det är jag eller säljaren som har förstört kortet hör alltså inte hit. Jag undrade bara om de fanns något jag kunde göra men eftersom de är mitt ord mot hans så är fallet redan avslutat.

Jag har redan accepterat de faktum att jag inte kommer att kunna använda grafikkortet i fråga. Detta blev solklart för mig redan efter några svar i tråden. Dina "slutsatser" får mig att misstänka att du har en viss säljare som protégé. Men men!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

@cusah:
Men du skrev ju detta, jag citerar:

"När jag skulle skruva loss skruvarna upptäckte jag att dessa inte gängande och 3 av 4 satt lite löst. Skruvade av den sista skruven och såg att det inte fanns något kvar att gänga i, de var nedslitet. Jag skruvade fast skruvarna som de satt innan och tryckte in kortet igen"

Detta är inga spekulationer, detta är fakta som du själv delat med dig gällande detta fall. Visst hade föregående ägare skruvat i kortet, de har de flesta som jag nämnt tusen gånger. Men kortet fungerade ju när du köpte den, dock med lite högre temperaturer men detta kan ju beror på flera olika orsaker. Du nämner sedan, jag citerar:

"Det funkade fast med samma temperaturer. Jag åkte iväg och när jag kom hem och skulle starta datorn så stod det bara "no signal". Provade att reset CMOS men problemet kvarstår"

Detta intygar att problemet uppstod efter händelseförloppet som nämns i början av detta inlägg. Detta utgår jag ifrån. Och om jag skulle vara på säljaren sida vad skulle det spela för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@cusah:
Men du skrev ju detta, jag citerar:

"När jag skulle skruva loss skruvarna upptäckte jag att dessa inte gängande och 3 av 4 satt lite löst. Skruvade av den sista skruven och såg att det inte fanns något kvar att gänga i, de var nedslitet. Jag skruvade fast skruvarna som de satt innan och tryckte in kortet igen"

Detta är inga spekulationer, detta är fakta som du själv delat med dig gällande detta fall. Visst hade föregående ägare skruvat i kortet, de har de flesta som jag nämnt tusen gånger. Men kortet fungerade ju när du köpte den, dock med lite högre temperaturer men detta kan ju beror på flera olika orsaker. Du nämner sedan, jag citerar:

"Det funkade fast med samma temperaturer. Jag åkte iväg och när jag kom hem och skulle starta datorn så stod det bara "no signal". Provade att reset CMOS men problemet kvarstår"

Detta intygar att problemet uppstod efter händelseförloppet som nämns i början av detta inlägg. Detta utgår jag ifrån. Och om jag skulle vara på säljaren sida vad skulle det spela för roll?

"När jag skulle skruva loss skruvarna upptäckte jag att dessa inte gängande och 3 av 4 satt lite löst." Dvs jag skruvade aldrig loss skruvarna då jag väldigt snabbt upptäckte att de var lösa och trasiga. Med " Jag skruvade fast skruvarna som de satt innan och tryckte in kortet igen" menar jag att efter ha känt på alla skruvar justerade tillbaka de till hur de var. Svårt att förklara då de inte ville gänga utan satt helt löst.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Hur "justerade" du tillbaka skruvarna? Du måste använt skruvmejsel = skruvat i kortet. Använde du esd-armband och esd-matta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte det... Jag har köpt ett flertal här på SweC, och aldrig blivit lurad. Men klimatet kan ha blivit sämre, och det finns inget bra system för omdömen här...
B!

Säger samma sak, har köpt förmodligen 30st begagnade grafikkort på både Blocket och Tradera, Sweclockers har jag bara snott åt mig skänkes på.
Och av alla dessa begagnade GPUer så var det bara ett Asus HD-6990 där ena GPUn inte gick på som var trasigt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Hur "justerade" du tillbaka skruvarna? Du måste använt skruvmejsel = skruvat i kortet. Använde du esd-armband och esd-matta?

Att de fanns ett "läge" där skruvarna höll sig kvar. De spände inte åt något men de höll sig på plats. Dit justerade jag tillbaka skruvarna. Använde ESD-armband, ja.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti