Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning av FX-8350

Jag har tänkt köpa AMD FX-8350 och byta ut stockkylaren mot en Noctua NH-U12P SE2 så att jag också kan överklocka den ett slag (gärna till 4.5 GHz ) och sätta fast den på Moderkortet ASUS M5A99FX PRO R2.0. Jag har ingen erfarenhet whatsoever med överklockning av CPU men har läst på en liten del inför ämnet så jag har lite frågor till er som vet mer än mig

Är det ens möjligt med 600w från PSU?
Är processorkylaren för dålig eller overkill?
Utan överklocken kanske strömmen inte räcker till? >.<'

Mina specs är:
ASUS Radeon R9 290X DirectCU II - Grafikkort
3st Antec medföljande fläktar till chassit AntecGX500
2st Cooler Master 120mm Sickle Flow 2000rpm Blå LED
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär - Nätaggregat

Spelar inga tyngre spel men det jag håller på med vill jag göra utan massa loadingscreens och låga framerates.

Permalänk
Avstängd

Köp ej fx-8350 om du ej kan få den till ett bra pris begagnad.
intel 4690K
är det du hellre ska ha.
Lite dyrare men väldigt mycket bättre till en gaming dator.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag inte spelar något tyngre och mest håller mig till CS:GO och till höstens kommande nya Battlefront, borde väl fx8350 räcka? Jag ser inte varför jag ska lägga en extra femhundralapp på en lägre klockfrekvens med lika många trådar.

Permalänk
Skrivet av LeDavid:

Eftersom att jag inte spelar något tyngre och mest håller mig till CS:GO och till höstens kommande nya Battlefront, borde väl fx8350 räcka? Jag ser inte varför jag ska lägga en extra femhundralapp på en lägre klockfrekvens med lika många trådar.

För att de trådarna är mycket starkare trots de lägre frekvenserna. Att klocka en i5 till 4.5 GHz är inte heller speciellt svårt, de flesta exemplar klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeDavid:

Jag har tänkt köpa AMD FX-8350 och byta ut stockkylaren mot en Noctua NH-U12P SE2 så att jag också kan överklocka den ett slag (gärna till 4.5 GHz ) och sätta fast den på Moderkortet ASUS M5A99FX PRO R2.0. Jag har ingen erfarenhet whatsoever med överklockning av CPU men har läst på en liten del inför ämnet så jag har lite frågor till er som vet mer än mig

Är det ens möjligt med 600w från PSU?
Är processorkylaren för dålig eller overkill?
Utan överklocken kanske strömmen inte räcker till? >.<'

Mina specs är:
ASUS Radeon R9 290X DirectCU II - Grafikkort
3st Antec medföljande fläktar till chassit AntecGX500
2st Cooler Master 120mm Sickle Flow 2000rpm Blå LED
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär - Nätaggregat

Spelar inga tyngre spel men det jag håller på med vill jag göra utan massa loadingscreens och låga framerates.

Det bör inte vara några problem. Jag har den cpu'n och den kylaren och jag kör min i 4.6Ghz, samt att nordbryggan går i 2400Mhz. Mitt nätagg är dessutom bara på 460W men det går fint, så du kan vara lugn

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer verkligen den kylaren TS tar upp att räcka? Jag kör en 8320 där hemma i min reservburk och har en Noctua NH-D14 till att kyla den. Vid en överklockning till 4,5GHz utan volthöjning är det knappt att kylaren hänger med.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti