Swefilmer stängs efter polistillslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

undrar vilka biografer du igentligen får betala för brillorna för igentligen, det behöver du ju inte göra här i alla fall, de ges ut gratis när du går in

SF i Lund.

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt!
Jag har aldrig använt sidan, men ändå tråkigt.

Efter att sajten kom upp igen så beslutade ägarna att stänga ner den. Varför?
Det känns mer som att dom skräms, pressas och terroriseras av polisen till att stänga ner sidan, än att det finns någon legitim juridisk anledning till att stänga ner sidan.

Permalänk
Medlem

Jag minns väl, vilket väsen det var om napster och andra illegala program/tjänster som hade bra utbud. Musikindustrin hade da inget vettigt svar pa det. Alla skrek det handlar om utbud. Men Musikindustrin ville inte lyssna. Det ploppade upp en massa olika legala musiktjänster med dalig utbud. Alla dessa misslyckade totalt. Sen kom iTunes.... Historien repeteras med jämna mellanrum. Vet ej om jag ska kalla det för dumhet, idioti eller dalig vetande om hur det gick för musikbranschen i allmänhet.

"Those who don't know history, are condemned to repeat it."

ShareOnline erbjuder ett 48 manaders abonnemang för 100 €. Det är runt 20 öre per dygn. Där hittar man allt och lite mer i 1080p om man sa vill/behöver.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

University of Washington utvecklar OneSwarm, en anonymiserad BitTorrrent klient.

Delft University of Technology och VU University Amsterdam utvecklar Tribler, även det en anonymiserad BitTorrent klient som du kan söka torrents inifrån klienten.

Annars finns även Popcorn Time och Popcorn Time som är filmstreaming klienter som använder BitTorrent protokollet. Har även inbyggd gratis VPN för anonymitet. Dessa är decentraliserade och kan inte tas ner. Som Spotify fast för film.

Permalänk
Medlem

Ehm buhu? De gjorde något de visste var mer eller mindre olagligt och att en stark lobby organisation som gör det mesta av arbete åt polisen fans, mer förvånad att de lyckades vara igång så länge... Se ska vi inte tala om att kvalitén var minst sagt tveksam...

Däremot är det irriterande att det inte utan onödigt jobb finns bra tjänster som har det mesta.
Jag har Netflix och testat de flesta streaming tjänsterna går ofta på bio men tycker film branschen borde förstå att folk vill se film och är beredda att betala för sig OM det är smidigt, hyfsad kvalité och kvantitet...
(Jag anser att tex Netlfix inte direkt ger högsta kvalite på saker 1Gb/h är inte direkt bluray kvalitet...)
Som det ser ut nu vill de ha alla pengar de kan och vet att de ligger på smärtgränsen av vad folk är villiga att betala och tillräckligt monopolistisk situation att de inte kan utmanas i någon större utsträckning...

Utgivningsfönster är även det gammalt och förlegat att det ska ta så lång tid att gå från bio till streaming säg 3månader kanske någon form av premium tjänst med direkt utbud...
Och sen idiotin om var och när saker ska ges ut i olika länder se "Frozen" tog fan över 3 månader att nå Sverige finns inga riktiga bromsar (översättning voiceover etc) här bara artificiella implementerade av distributionsbolagen och bio schemat... Verkar vara ofta Disney/Pixar Animationer som tar extra tid på sig se även "Insidan Ut" premiär USA/mfl >20 Juni, Sverige 28 Augusti ffs....

Sen är ju även problemet att många av skaparna av media och upphovsmän är desillusionerade bara se Anders Nillsson (Johan Falk filmerna) raljera om hur många upphovsmän det finns (jämför med svensk befolkning skrattretande få *) och hur upphovsrättsbrott är gjorda av "väldigt kriminell organisation"...
Men visst bör upphovsmän bli kompenserade för deras framställning av media men de bör ju även göra den tillgänglig för konsumtion till rimlig kostnad och enkelhet.

Jag skulle gladeligen betala 300kr/månad om jag haft tillgång till det mesta även typ Manga och bra dokumentärer och filmer som är under 5år gamla... Och saker inte försvinner plötsligt har kollat på serier som plötsligt blivit otillgängliga...

*)Även om tekniskt sett ritar man en streckgubbe så är man en media skapare... Och jag ritar lite men allt jag gör är medioker kvalitet men anser att så länge man inte tjänar pengar på det och inte säger att någon annan gjort det bryr jag mig inte så yey för att vara felskruvad upphovsman!...

TL:DR Och they had it comming? Samt: Snälla filmbransch ge oss som är villiga att betala bra resonabla alternativ till upphovsrättsbrott...

Permalänk

Många gnäller på dåligt Netflixutbud, kör den Amerikanska netflix, ingen svensktext men utbudet är mycket större, hur man gör går att Googla, swefilmer visste ju att det inte var helt okej så att adminustratören ens verkar berörd är konstigt, det måste ju funnits med i tankarna att polisen kunde komma när som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Har jag skrivit någonstans att jag är ledsen över att swefilmer stängs ned? Precis.

Det var detta jag syftade på. Skulle jag ha skrivit "lite nedstämd" istället för "lite ledsen"?

Skrivet av lolrazz:

Synd. Även om jag föredrar torrents så är detta ett steg i fel rikting, IMO.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Själv så ser jag det som att det beror på teknikutvecklingen och i samband med det blivit billigare med bandbredd. Att försöka streama en film 199x (eller för den delen 2003), med den tidens uppkoppling, var i stort sett helt omöjligt, så vidare man inte ville ha typ 10x10 pixlar i upplösning, då hade det väl funkat. Möjligt att en väldigt väldigt liten del av befolkningen hade haft möjlighet att streama då, men det hade ju inte varit ekonomiskt försvarbart att satsa på ett väldigt litet antal människor. Stor skillnad på att streama 4MB (musik) och 4GB (film). Visst, man hade kunnat gjort tjänster där man laddat ner filmen, och därefter tittat på den (efter några timmar/dagar), vilket en del företag försökte med vilket dock inte slog igenom.

Kan du nämna ett företag som seriöst försökt med en nedladdningstjänst för film i Sverige??

Jag och mina filmintresserade kollegor väntar fortfarande nämligen på en sådan tjänst som fungerar och har bevakat marknaden sedan 199x utan att hittat något...

Enda kravet är att kunna betala för att lagligt ladda ned filmer och serier i "bra" kvalitet även på långsammare uppkoppling för att se dem senare ( DVD eller BLURAY sedan det släppts ).

Skrivet av md7:

Sen tar det tid att utveckla lagliga tjänster. Att lägga upp en olaglig sida på nätet där folk kan ladda ner/streama från är inga som helst problem, går på ett kick. Men ska du göra det lagligt (med betalningar/reklam och allt) så tar det betydligt längre tid. Allt från att komma överens med andra bolag om rättigheter, försäkringar och annat till arbetsvillkor, säkerhet, kapital och en massa annat.

Så för min del så tror jag det beror mest på teknikutvecklingen och att man måste gå den lagliga vägen vilket tar tid. Du nämner till exempel att de andra branscherna skulle ha en mer hälsosam konkurrens jämfört med filmbranschen. Men kollar man på musikbranschen så skiljer den sig inte så mycket från filmbranschen, bortsett då från att streama en låt är betydligt billigare och enklare (mindre bandbredd) än att streama en film. Och återigen, där tror jag den stora stötestenen har varit (och till viss del fortfarande är), dvs tekniska begränsningar, pris och den lagliga vägen, bland annat.

Varför måste det ta längre tid att utveckla en laglig filmtjänst än lagliga tjänster för e-handel, spel och musik? Jag köper inte det argumentet.

Permalänk
Medlem

Piratpartiet!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Kan du nämna ett företag som seriöst försökt med en nedladdningstjänst för film i Sverige??

Jag och mina filmintresserade kollegor väntar fortfarande nämligen på en sådan tjänst som fungerar och har bevakat marknaden sedan 199x utan att hittat något...

Enda kravet är att kunna betala för att lagligt ladda ned filmer och serier i "bra" kvalitet även på långsammare uppkoppling för att se dem senare ( DVD eller BLURAY sedan det släppts ).

Voddler gjorde ett försök för några år sedan, gick dock inget vidare. Apple har ju sin iTunes Store. Finns säker fler, Google har väl också något liknande nu?

Skrivet av Ixos:

Varför måste det ta längre tid att utveckla en laglig filmtjänst än lagliga tjänster för e-handel, spel och musik? Jag köper inte det argumentet.

Du får ser det i kombination med teknikutveckling. För bara några år sedan så fanns inte möjligheten, för de flesta, att kunna ladda ner en film i någorlunda bra kvalité inom en rimlig tid. Därav, tror jag, är det främsta skälet till att filmer har dröjt längre än till exempel musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Voddler gjorde ett försök för några år sedan, gick dock inget vidare. Apple har ju sin iTunes Store. Finns säker fler, Google har väl också något liknande nu?

Priset bör väl vara rimligt också. Nu har jag inte testat iTunes pga att jag inte är ett stort Apple fan, men seriöst $19.99 för en film är ju med EU skatt normalt 200 SEK eller dyrare än att köpa fysiskt kopia i butik.

Dock bra med dolby 5.1 ljud, det har jag inte sett någon av streaming tjänsterna som har, men tveksamt om kvaliteten på bild är identisk med Bluray med så mkt mindre filstorlek på nedladdningen.

Voddler måste jag ha missat. Jag trodde bara de hade streaming? Har du mer info om deras nedladdningstjänst?

Skrivet av md7:

Du får ser det i kombination med teknikutveckling. För bara några år sedan så fanns inte möjligheten, för de flesta, att kunna ladda ner en film i någorlunda bra kvalité inom en rimlig tid. Därav, tror jag, är det främsta skälet till att filmer har dröjt längre än till exempel musik.

Så en film på 4GB är otänktbart tekniskt, men spel på 15GB var inga problem att ladda ned redan 2003?

Spel och Film är väldigt likt vad gäller både format, storlek och till och med var du kan köpa de fysiska kopiorna!

Huvudsakligen var det formatet DVD och 4GB som gällde för båda för 10 år sedan. Det gick utmärkt att distribuera spel digitalt, så varför inte film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så en film på 4GB är otänktbart tekniskt, men spel på 15GB var inga problem att ladda ned redan 2003?

Spel och Film är väldigt likt vad gäller både format, storlek och till och med var du kan köpa de fysiska kopiorna!

Huvudsakligen var det formatet DVD och 4GB som gällde för båda för 10 år sedan. Det gick utmärkt att distribuera spel digitalt, så varför inte film?

Jag är väldigt tveksam till att man distribuerade spel digitalt på flera GB år 2003. Möjligt att jag har fel där, men som sagt, väldigt tveksam. Oavsett vad, så var det många som inte hade så snabb uppkoppling då (finns även idag många som har långsam uppkoppling), så filmbolagen ansåg väl att det inte vara värt det, eller tveksamma till det, eller dyrt. De flesta laddar ju ner fler filmer än spel, tror jag, därav dyrt när det gäller bandbredd (vilket dock sjunkit i pris i samband med teknikutveckling). Däremot 2008 så började Apple att hyra ut filmer genom iTunes Store, så har ju trots allt funnits ett tag, dock inte från allra första början i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Jag är väldigt tveksam till att man distribuerade spel digitalt på flera GB år 2003. Möjligt att jag har fel där, men som sagt, väldigt tveksam. Oavsett vad, så var det många som inte hade så snabb uppkoppling då (finns även idag många som har långsam uppkoppling), så filmbolagen ansåg väl att det inte vara värt det, eller tveksamma till det, eller dyrt.

Ett av Steams genombrottsspel var Half-Life 2 som släpptes 2004. Idag tar det enligt steam upp 4,2GB ( en DVD skiva ) på min hårddisk iaf ( endast grundspelet, ej någon av episoderna).

Skrivet av md7:

De flesta laddar ju ner fler filmer än spel, tror jag, därav dyrt när det gäller bandbredd (vilket dock sjunkit i pris i samband med teknikutveckling).

Fler användare låter snarast som ett argument för tjänstens lönsamhet, än emot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Priset bör väl vara rimligt också. Nu har jag inte testat iTunes pga att jag inte är ett stort Apple fan, men seriöst $19.99 för en film är ju med EU skatt normalt 200 SEK eller dyrare än att köpa fysiskt kopia i butik.

Dock bra med dolby 5.1 ljud, det har jag inte sett någon av streaming tjänsterna som har, men tveksamt om kvaliteten på bild är identisk med Bluray med så mkt mindre filstorlek på nedladdningen.

Absolut! Priset bör definitivt vara rimligt. Men så farligt dyrt tyckte jag det inte var? Från 150 kr och neråt. Och många filmer ligger under 100 kr. Visst, inte nyrelease, men inte lastgamla heller. Vissa filmer är ju också ganska rabatterade, Edge of Tomorrow för 69 kr, Looper 59 kr och en massa annat.

Skrivet av Ixos:

Voddler måste jag ha missat. Jag trodde bara de hade streaming? Har du mer info om deras nedladdningstjänst?

Möjligt att jag minns fel här, men jag har för mig att de även hade så att man kunde köpa film när det begav sig. Kollade lite snabbt nu på wikipedia men kunde inte direkt hitta något. I vilket fall som helst så verkar de ha gått om intet så även ifall de hade en nedladdningstjänst innan så har de inget nu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Fler användare låter snarast som ett argument för tjänstens lönsamhet, än emot...

Jo, fast det jag menar är att kanske inte var ekonomiskt försvarbart med tanke på vad bandbredd kostade på den tiden. I så fall kanske priset för tjänsten hade kostat mer än vad människor var villiga till att betala för. Som sagt, enligt vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Jo, fast det jag menar är att kanske inte var ekonomiskt försvarbart med tanke på vad bandbredd kostade på den tiden. I så fall kanske priset för tjänsten hade kostat mer än vad människor var villiga till att betala för. Som sagt, enligt vad jag tror.

Nja, i praktiken fungerar det väl tvärt om? Att ju mer bandbredd jag behöver köpa av en leverantör, ju lägre blir priset per GB nedladdat.

Priset för varje GB nedladdat kan omöjligtvis vara på samma nivå som kostnaderna för fysisk distribution av DVD skiva dock, det har jag svårt att tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nja, i praktiken fungerar det väl tvärt om? Att ju mer bandbredd jag behöver köpa av en leverantör, ju lägre blir priset per GB nedladdat.

Visst är det så. Men om det är så att du behöver köpa väldigt mycket bandbredd för att kunna upprätthålla en godtagbar kvalité så kommer slutsumman att bli ändå väldigt stor, även ifall priset per GB är mindre. Till exempel om man driver en tjänst som distribuerar spel och man räknar att man kommer distribuera 10 spel (1 spel = 1 GB)/timme för ett pris av 10 kr/GB så kommer timpriset vara 100 kr för de spelen. Men om man driver en tjänst som distribuerar film och man räknar med att distribuera 100 filmer (en film = 1 GB)/timme för ett pris av 5 kr/GB så kommer timpriset att vara 500 kr, därav måste man lägga på ett högre pris på tjänsten, ett pris som kanske kunden inte är nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Priset för varje GB nedladdat kan omöjligtvis vara på samma nivå som kostnaderna för fysisk distribution av DVD skiva dock, det har jag svårt att tänka mig.

Det har jag också svårt att tänka mig, så tycker helt klart att priset borde vara lägre när det gäller digitala produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

@Protopia Saxat från Wikipedia, men i korthet, DMCA skyddar youtube.

Skrivet av shelter:

"Google" är ju på folk så fort dom har lite populärmusik i sina klipp.
Eller så kan du prova ladda upp en ny film och se hur länge den är kvar på Youtube.

Principen i det jag skrev är att lagen om "tredje part" tydligen har undantag beroende på vem det gäller.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det kommer snart en ny om det finns så stora pengar att tjäna så är kön lång till att starta en, en hel del folk struntar i om dom hamnar i finkan eller får ännu ett belopp hos fogden som aldrig någonsin betalas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Det var detta jag syftade på. Skulle jag ha skrivit "lite nedstämd" istället för "lite ledsen"?

Betydligt bättre ordval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Dock bra med dolby 5.1 ljud, det har jag inte sett någon av streaming tjänsterna som har, men tveksamt om kvaliteten på bild är identisk med Bluray med så mkt mindre filstorlek på nedladdningen.

Man får ut bitstreamat dolby plus 5.1 till förstärkarn om kör via appen på netflix, dock är det ju inte nedladdning.

Tycker folk är lite hårda när det kommer till kvalitén när det kommer till netflix, de kör 1080p i 6Mbps på det mesta som är mastrat i HD, vilket är högre än det mesta som folk konsumerar annars (även mycket av det som piratkopieras). Är ju dock inte direkt bluray nivå på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om filmer kan släppas samma datum världen över skulle det nog i alla fall vara BÄTTRE än idag. Varför man måste vänta månad(er) med att släppa nya filmer i andra länder fattar jag inte. Vad är problemet? Släpp world wide direkt istället, då kan alla gå på bio samtidigt och folk kanske inte laddar ner lika mycket. Eller är det att Svenska siter (netflix, viaplay m.m.) helt enkelt skiter i att ta in nya filmer? Och SF?

Det är ju som tidigare nämnt en anledning till varför sånt här finns. För utbudet suger i många länder och om det väl kommer så är det otroligt långt efter USA och möjligen andra länder. Att distrubutera en ny hollywoodfilm DIGITALT kan inte vara så svårt. Så vad är anledningen då?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Om filmer kan släppas samma datum världen över skulle det nog i alla fall vara BÄTTRE än idag. Varför man måste vänta månad(er) med att släppa nya filmer i andra länder fattar jag inte. Vad är problemet? Släpp world wide direkt istället, då kan alla gå på bio samtidigt och folk kanske inte laddar ner lika mycket. Eller är det att Svenska siter (netflix, viaplay m.m.) helt enkelt skiter i att ta in nya filmer? Och SF?

Det är ju som tidigare nämnt en anledning till varför sånt här finns. För utbudet suger i många länder och om det väl kommer så är det otroligt långt efter USA och möjligen andra länder. Att distrubutera en ny hollywoodfilm DIGITALT kan inte vara så svårt. Så vad är anledningen då?

Jag vet en anledning till varför det inte sker.

I enklaste möjliga mening beror det på att det inte är nästkommande generation som vi hoppas och förväntas ta över de stora filmbolagen utan nästnästa generation. Det är då förändring kan ske. Med andra ord bort med gamla licensavtalsmodeller och gamla försäljningsmodeller. Dessa finns bevisligen kvar pga pensionärer som inte kunnat släppa girighetskopplet från trädet. De behöver tänka nytt, skriva om lagar och regler gällande upphovsrätt om inte radera upphovsrätt rakt av.

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Jag vet en anledning till varför det inte sker.

I enklaste möjliga mening beror det på att det inte är nästkommande generation som vi hoppas och förväntas ta över de stora filmbolagen utan nästnästa generation. Det är då förändring kan ske. Med andra ord bort med gamla licensavtalsmodeller och gamla försäljningsmodeller. Dessa finns bevisligen kvar pga pensionärer som inte kunnat släppa girighetskopplet från trädet. De behöver tänka nytt, skriva om lagar och regler gällande upphovsrätt om inte radera upphovsrätt rakt av.

Rätt möjligt dock för det blir ju förlust för filmbolagen och framförallt bion. Speciellt när vissa filmer släppts på DVD/blu-ray är två månader senare här än USA.

Då löser man filmerna mindre lagliga vägar.

Jag använder netflix en del, men min smak av film och serier är bristfälligt. Hade betalt mer om man fått 3gånger bättre utbud.

Är lite bättre än spotify genom att den tillåter två klienter samtidigt på ett konto. Men det är nästan det enda bra.

Sen har det blivit vardag att får tag i vad man vill när man vill. Som man vill T.ex få surround ljud, netflix app är svårt att få tag i måste ju ha win 8 och framåt.

Så att vänja sig av med ovanan blir svårt, speciellt när filmbolagen inte ger oss tittare morot för att betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Konstigt att polisen inte knackar på Googles dörr.
Sök efter swefilmer på google så kommer man till en fullt fungerande swefilmer.

Gjorde så och dessa sidor är ju fortfarande igång. Fast med annat domännamn. Själv är jag helt ointresserad att se film med 2.0 ljud från dessa sidor och Viaplay, C-More Play, TV4 Premiun. Finns nog bara 5.1 ljud i Windows Netflixapp, APTV Netflix, APTV Itunes och så Android/IOS appen till HBO.

Permalänk
Avstängd

Någon som känner till om http://swefilm.tv är swefilmer i ny tappning eller om det är en av dessa scamsidor som poppat upp på sistonde?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ