Swefilmer misstänks dragit in miljontals kronor på olovlig strömning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Varför inte skänka pengar till honom då? Det är ju inte speciellt hedervärt att sitta och säga att det är klart han ska ha pengar när det är någon annan som drabbas. Om du tycker han ska ha pengar så är det ju bara att ge honom. Det skulle betyda bra mycket mer än att rent godtyckligt kasta ur sig regler som inte stöds av rikets lagar.

En del av hans inkomster var väl donationer, så en del har ju gjort just det. Och annonserna är ju inte i sig olagliga heller, så jag ser inte problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett om de har det eller inte så lär inte de yrkeskategoriernas plånböcker påverkas av ett filmbolags ekonomi. De är för långt ner i kedjan, så den jämförelsen haltar ju. Det är inte så att en snickare som fixat kulisser till en film som drar in miljarder tjänar mer än en som jobbat på en mer måttligt framgångsrik film. De får vanlig lön.

Det är klart att deras plånböcker kommer att påverkas av ett filmbolags ekonomi, så är det i alla bolag. Får inte bolaget tillräckligt med pengar på grund av att folk inte köper deras produkter så kommer det i slutänden att påverka de människor som jobbar på bolaget, dvs de blir avskedade. Det är några få människor som får en stor summa i lönekuvertet när det gäller filmbolag, därefter är det en hel drös andra människor som ska ha en mer "normal" lön vilket är en stor del av ett filmbolags ekonomi. Det är bara till att kolla eftertexterna i en film hur många människor (utöver skådespelare) som är inblandade och som även de ska ha lön. Och då är definitivt inte alla som jobbar på ett filmbolag, men som inte är direkt inblandade i själva filmerna, med i eftertexterna.

Permalänk
Medlem

Härligt! Bra att polisen lägger ner resurser där det behövs......

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Om det inte vore så att utbudet på film och serier genom strömningstjänster vore så pinsamt dåligt så hade jag inte piratkopierat några filmer överhuvudtaget. Varför ska man behöva vänta så pass länge i Sverige på att få tillgång till populära amerikanska serier? Ser man till hur pass globalt internet är idag så kan man ge sig fan på att det spoilas genom sociala medier och nyhetssajter om vem som dött i Game of Thrones eller liknande.

Tills Hollywood får tummen ur arslet och slopar region- och licensskydd och allt vad det nu är så kommer jag att fortsätta ladda ner.

Och vad gäller bio. Vad fan är det för skämtpriser de tar egentligen? Gick in och kollade vad Ant-man skulle kosta mig och sambon, och det skulle fan gå på över 300kr, bara för biljetterna. Nu är det inte ofta jag laddar ner filmer, och absolut inte innan det släpps på Blu-ray då CAM inte är min kopp te, men även här får vi i Sverige oftast filmer efter USA.

Tänk om, tänk rätt Hollywood!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nu börjar violinerna spela...
De arbetar för en döende bransch. Om branschen inte är profitabel så skall den dö ut enligt marknadsekonomins principer.
Man bör inte göra fildelning olaglig som metod bara för att ge en bransch konstgjord andning.

Men vänta lite! Filmbranschen lever och frodas trots fildelningen! Du måste ha lite perspektiv; Jämför streaming/fildelning mot Kasettbandens tid. Det var samma snack då.
Branschen har alltid varit emot någon vindkvarn a-la Don Quijote. Men aldrig har branschen tagit någon verklig skada eller ens slutat att växa.
Om man är lite realistisk så kan man se bortom rätt och fel enl. laglig bedömning.

Är man lite realistisk ser man snarare att du argumenterar skevt. Ingen försöker göra fildelning olaglig, man utövar bara de lagar kring upphovsrätt osv som funnits i över 50 år (med vissa revideringar såklart). Det spelar ju ingen roll vilket medium man använder för att bryta mot lagarna. Precis som det inte har någon betydelse om du smugglar in varor via bil, båt eller flyg.

För att övergå till mina personliga åsikter så måste upphovsrätten och de liknande lagarna göras om. De har vridits till att delvis få en effekt som inte var tanken från början. Det framkommer mer vad gäller teknisk utveckling än konst, som det rör sig om i detta fallet, men det är likväl ett problem. Det betyder självklart inte att det intelligenta sättet är att bara ignorera lagarna utan man måste försöka sträva efter att verkligen ändra dem. Att folk bryter mot lagar är inte skäl till att de försvinner. Vore det så skulle vi inte längre ha några lagar mot mord och stöld för vi har aldrig lyckats utrota de brotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det är klart att deras plånböcker kommer att påverkas av ett filmbolags ekonomi, så är det i alla bolag. Får inte bolaget tillräckligt med pengar på grund av att folk inte köper deras produkter så kommer det i slutänden att påverka de människor som jobbar på bolaget, dvs de blir avskedade. Det är några få människor som får en stor summa i lönekuvertet när det gäller filmbolag, därefter är det en hel drös andra människor som ska ha en mer "normal" lön vilket är en stor del av ett filmbolags ekonomi. Det är bara till att kolla eftertexterna i en film hur många människor (utöver skådespelare) som är inblandade och som även de ska ha lön. Och då är definitivt inte alla som jobbar på ett filmbolag, men som inte är direkt inblandade i själva filmerna, med i eftertexterna.

Det du beskriver låter snarare som om man har taskig fördelning, och svag facklig organisation. Man ska ha marknadsmässig lön, var man än jobbar. Du kan inte som arbetsgivare komma och sänka någons lön bara för att det går dåligt, utan då får du varsla istället.

Se'n att du drar upp eftertexter är helt irrelevant. De flesta människor som syns där är frilands och har många små uppdrag på olika ställen, och påverkas knappast av ett enskilt bolags ekonomi, och som jag sagt innan... Oavsett vad man jobbar med får man väl söka annat arbete om man inte är nöjd med lönen. Men det är ju så mycket bekvämare att skylla på annat istället.

Men visst.. Du har säkert rätt.. Skulle tro att varenda städare på alla filmbolag blir miljonärer bara fildelningen upphör

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tjänar de pengar på det får de ju skylla sig själva tycker jag. Det tycker jag är helt rätt att stoppa.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Vilka jantefjantar som sitter och gnäller över att de tjänat pengar på detta när de erbjudit kunderna en GRATISTJÄNST. Hoppas fler liknande sidor dyker upp då utbudet på Netflix & co är rena rama skämtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Är jag ensam om att aldrig någonsin faktiskt ens besökt sidan i fråga?

Jag besökte den för första och sista gången i helgen.
Jag skulle se nån film som va halvny, medans man försökte starta och browsa sidan så öppnades fullskärmspopuper vid varje musklick...
Sen när filmen väl startade va det i sunkig kvalitet och med inbränd text på kinesiska på sina platser. Man kunde heller inte välja engelsk text, bara svenska :/

En riktig skitsida med andra ord, ingen med friska ögon kan ju vilja använda såna här sidor för streaming -.-

Jag hoppas nånstans att mitt Netflix abonnemang kan göra så att netflix håller fler licenser för filmer och serier så att utbudet kan konkurrera ut piratsidorna.
Man behöver ju liksom inte se filmerna direkt efter bion, jag har aldrig laddat ner något innan bluray release ändå...

Det behöver bli mer som med musik, där finns ju enorma bibliotek med musik från dag 1 på google musik, spotify, itunes och allt vad det heter.

Visa signatur

Asus M2N-SLI Deluxe | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 | AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ | GeForce 8800GTX OC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En del av hans inkomster var väl donationer, så en del har ju gjort just det. Och annonserna är ju inte i sig olagliga heller, så jag ser inte problemet.

Så du ser inte punkten att han använder sig av någon annans arbete för att skapa attraktionskraft för sin sida och därigenom få inkomst? Han minskar värdet på filmerna för de som äger rättigheterna och tjänar pengar på det.

Antingen spelar du dum eller så har du mycket grundläggande saker att läsa på om innan du borde diskutera ämnet.

Eventuellt missnöje med hur lagarna ser ut bör ju naturligtvis skötas via strävan att ändra lagarna snarare än att bara tycka det är okej att bryta mot dem. Varför skulle det vara okej att bryta mot en lag men inte en annan? Vem bestämmer var gränsen ska gå om det inte är landets lagar som gäller?

Skrivet av Ozzed:

Det du beskriver låter snarare som om man har taskig fördelning, och svag facklig organisation. Man ska ha marknadsmässig lön, var man än jobbar. Du kan inte som arbetsgivare komma och sänka någons lön bara för att det går dåligt, utan då får du varsla istället.

Det räcker inte med att undvika lönesänkningar (vilket är rätt ovanligt) utan när det går dåligt så kommer lönerna inte stiga tillräckligt. Om man inte får tillräcklig ökning för att motverka inflation osv så har man i praktiken fått mindre köpkraft eftersom priserna stiger snabbare än ens inkomst.

Sedan kan du ju fundera på hur varsel påverkar människor, eftersom du inte verkar beskriva det som ett speciellt dåligt alternativ.

Permalänk
Medlem

Pengarna, även om jag tror är betydligt mindre än 13 mille, ta bort minst 1 nolla så kanske mer vad det kan vara, är ju lagligt tjänade om dom skattas för, det är inget brott att tjäna pengar på annonser.

Brottet i sådant är ju tillhandahålla filmer utan medgivande.

Har dock själv inte kollat på sitens filmer mer än kanske enstaka gång några minuter, på tok för dålig kvalite...

För övrigt tar man ner en sån här site så kommer två nya dyka upp istället..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nu börjar violinerna spela...
De arbetar för en döende bransch. Om branschen inte är profitabel så skall den dö ut enligt marknadsekonomins principer.
Man bör inte göra fildelning olaglig som metod bara för att ge en bransch konstgjord andning.

Men vänta lite! Filmbranschen lever och frodas trots fildelningen! Du måste ha lite perspektiv; Jämför streaming/fildelning mot Kasettbandens tid. Det var samma snack då.
Branschen har alltid varit emot någon vindkvarn a-la Don Quijote. Men aldrig har branschen tagit någon verklig skada eller ens slutat att växa.
Om man är lite realistisk så kan man se bortom rätt och fel enl. laglig bedömning.

Och sen när tillhörde olaglig fildelning marknadsekonomins principer? Anser du att snatteri också tillhör marknadsekonomins principer? Står det någonstans i dessa principer att marknadsekonomin bygger på att folk ska vara så olagliga som möjligt för att marknadsekonomin ska fungera?

Ja, filmbranschen lever fortfarande, tack vara att det finns människor som betalar för sig. Sen finns det de som åker snålskjuts på andra och anser, av någon väldigt märklig anledning, att de inte ska betala för sig. Dock finns det filmbolag som har haft det rätt svårt, till exempel MGM (James Bond, Stargate mfl), och även gått i konkurs. Om det hade med fildelning eller ej kan inte jag svara på, men att tro att filmbolagen skulle vara helt oberörda av minskade intäkter är fel.

Att jämföra med kasettbandens tid med dagens streaming/fildelning är bara fel. Idag kan du sprida en film till miljoner människor med ett knapptryck i stort sett, vilket du inte kunde på kasettbandens tid.

Permalänk
Medlem

En stor del av det material som streamas skulle ändock inte tillfalla filmindustrin då personerna troligast inte skulle betala för att se materialet i alla fall. Om branschen erbjöd en liknande tjänst förstår jag att siter som denna förstör, men i nuläget finns väl inget sådant.
Jag streamade första två Twilight-filmerna, tyckte att de var bra, köpte böckerna, såg resten på bio och köpte 3:e filmen på DVD. SVÅRT att se vart industrin gjort en dålig affär i det. De fick snarare in 1000kr de inte hade fått in annars.

En idé borde ju i sådant fall att göra strömmande media olagligt, då det är roten till problemet. Svårt att se det hända, så omtag kring detta krävs. Filmindustrin har ju tom fått en vettig modell för hur pengar kan tjänas, men tycker inte att de tjänar nog. Dags att sänka omkostnader? Tex stjärnornas löner, lär gå att spara många miljoner redan där...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men skärp dig nu. Det vet ju alla att just "kreativa" yrken är undantaget sådanna principer. Hur kan du ha mage att komma här och begära att de ska skaffa andra/extra jobb om de inte är nöjda med inkomsterna? Sådant är reserverat för precis alla andra brancher men inte när man sysslar med upphovsrättsskyddade verk. Att du inte skäms!

Nej men ärligt. Visst generaliserar jag. Och jag vet att Sweclockers besökare är beskyddare av upphovsrätt i hög utsträckning.
Men se hur många exempel kan göra lita mycket pengar på tjänster som får intäkter på sätt som inte handlar om att ta betalt direkt av kunden.
Om man nu skall tro denna nyhet så tjänade Swefilmer miljonbelopp. (Observera att jag inte tror att räkenskapen bakom denna uppgift är korrekt beräknad).
Men jag tror att det där det finns förlorade intäkter, så är lösningen en annan än att lagföra sk. Pirater för att sätta skräck i användare av fildelning mm.

Dessutom så tycker jag vi här borde diskutera just filmbranschen. Vilken går utmärkt och de som gör storfilmerna, därmed de som är mest nedladdade via fildelning och streams; inte har lidit den skada och "tuffa tider" man säger sig göra, i propaganda mot fildening och i sina astronomiska fantasisiffror*.

*Att tex räkna att varje exemplar av nedladdad kopia av en film är ett förlorat värde detsamma som ett köp av filmen på DVD, är helt löjeväckande. Att upphovsrätts-lobbyer och lagförare räknar fel för att gynna sin bedrift, det tror jag du kan hålla med om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:
Skrivet av Evil Peter:

Att återskapa data är inte detsamma som att stjäla en produkt som tillverkats med med handgripliga råvaror. Oärlig jämförelse!

Öppen fråga; Vad tycker ni andra om detta påstående?
Att återskapa data är inte detsamma som att stjäla en produkt som tillverkats med med handgripliga råvaror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du beskriver låter snarare som om man har taskig fördelning, och svag facklig organisation. Man ska ha marknadsmässig lön, var man än jobbar. Du kan inte som arbetsgivare komma och sänka någons lön bara för att det går dåligt, utan då får du varsla istället.

Se'n att du drar upp eftertexter är helt irrelevant. De flesta människor som syns där är frilands och har många små uppdrag på olika ställen, och påverkas knappast av ett enskilt bolags ekonomi, och som jag sagt innan... Oavsett vad man jobbar med får man väl söka annat arbete om man inte är nöjd med lönen. Men det är ju så mycket bekvämare att skylla på annat istället.

Men visst.. Du har säkert rätt.. Skulle tro att varenda städare på alla filmbolag blir miljonärer bara fildelningen upphör

Du kanske läsa om vad jag skrivit, särskilt detta: Får inte bolaget tillräckligt med pengar på grund av att folk inte köper deras produkter så kommer det i slutänden att påverka de människor som jobbar på bolaget, dvs de blir avskedade.

Jag har inte pratat om att sänka löner, utan det jag skrivit är att folk blir uppsagda. Men visst, du verkar tycka det är helt ok, att "vanligt" folk ska bli uppsagda för att andra ska få ladda ner gratis. Jag tycker det inte dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Så du ser inte punkten att han använder sig av någon annans arbete för att skapa attraktionskraft för sin sida och därigenom få inkomst? Han minskar värdet på filmerna för de som äger rättigheterna och tjänar pengar på det.

Antingen spelar du dum eller så har du mycket grundläggande saker att läsa på om innan du borde diskutera ämnet.

Eventuellt missnöje med hur lagarna ser ut bör ju naturligtvis skötas via strävan att ändra lagarna snarare än att bara tycka det är okej att bryta mot dem. Varför skulle det vara okej att bryta mot en lag men inte en annan? Vem bestämmer var gränsen ska gå om det inte är landets lagar som gäller?

Det räcker inte med att undvika lönesänkningar (vilket är rätt ovanligt) utan när det går dåligt så kommer lönerna inte stiga tillräckligt. Om man inte får tillräcklig ökning för att motverka inflation osv så har man i praktiken fått mindre köpkraft eftersom priserna stiger snabbare än ens inkomst.

Sedan kan du ju fundera på hur varsel påverkar människor, eftersom du inte verkar beskriva det som ett speciellt dåligt alternativ.

Mja.. Tycker det är tveksamt om han minskat värdet. "Kundgruppen" är ju ändå sådanna personer som inte vill konsumera filmen på ett lagligt sätt.

Se'n är det många lagar i de flesta länder som har extremt dålig folklig förankring, och ja. De tycker jag det är helt OK att bryta mot. Det skiter jag i. Om man sedan blir påkommen och åtalad och dömd så är det väl en sak, men att undvika något med "det är olagligt" som enda motivering känns inte särskillt mänskligt i min mening.

Visste du t. ex att "förolämpning" är ett brott i Sverige? Tänk om alla följde den lagen.. Jävlar vad helylle alla skulle bli.. På utsidan.

Sedan vad gäller lönebildningen generellt så är jag inte så orolig heller. Stackars Ingves kämpar ju på men vi har deflation likt förbannat.

Nej grundprincipen måste ändå vara att man får fixa en inkomst man är nöjd med själv. Det går inte bara sitta och förvänta sig att stekta sparvar skall flyga in i munnen på en bara för att man har ett skaparyrke. Jag är musiker själv så jag vet hur det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

"– Swefilmer har orsakat "stor" skada"

eller hur, säkert många familjer som har splittrats

Någonstans sitter en stackare och för köpa 4 Ferraris istället för 5

Permalänk

Svårt läge det där med upphovsrätt. Man kan tycka att det är lite löjligt att om du uppfinner någonting så måste du pröjsa flera hundra tusen kronor PER land du vill skydda uppfinningen. När det kommer till "konstnärlig verksamhet" så räcker det med att fisa i mikrofonen så har du 70(?) års upphovsrätt.

Huruvida det är stöld eller ej beror mest i min bok ifall personen hade konsumerat varan "legit" ifall den inte hade snott den.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det är så mycket pengar i omlopp till ljusskygga (?) personer bara för en streamingsida så känns det ju sådär

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En del av hans inkomster var väl donationer, så en del har ju gjort just det. Och annonserna är ju inte i sig olagliga heller, så jag ser inte problemet.

Annonser i sig är ju inte olagliga, men om man ser på vad det är för content på sidan som drar till sig folk som sedan fixar klicks/views på reklambanners så är det ju onekligen så att han använt andras material för att tjäna pengar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Med tanke på deras massiva mängd reklam och skit på hemsidan förvånar det mig inte, gick in utan adblocker på en gång, då vart man ju halvt mörkrädd, haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Att återskapa data är inte detsamma som att stjäla en produkt som tillverkats med med handgripliga råvaror. Oärlig jämförelse!

Öppen fråga; Vad tycker ni andra om detta påstående?
Att återskapa data är inte detsamma som att stjäla en produkt som tillverkats med med handgripliga råvaror

Det är inte samma sak men definitivt något man kan jämföra med ändå, så länge som man har kunskap om vad skillnaderna är. I ett fall försvinner varor och kanske kan ses som minskning av värdet på lagret, medan i det andra fallet så minskas värdet på rättigheten så man sannolikt kommer sälja färre "produkter". Förlorad inkomst i båda fallen, men på olika sätt. Någon som påstår att man inte kan jämföra saker som inte är likadana har totalfel. Du skrev att filmbranschen frodas trots fildelningen. Om det ska vara okej måste det ju vara okej med snatteri eftersom t ex livsmedelsindustrin frodas trots det. Antingen är båda okej eller så håller inte ditt argument så som det framförts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nej men ärligt. Visst generaliserar jag. Och jag vet att Sweclockers besökare är beskyddare av upphovsrätt i hög utsträckning.
Men se hur många exempel kan göra lita mycket pengar på tjänster som får intäkter på sätt som inte handlar om att ta betalt direkt av kunden.
Om man nu skall tro denna nyhet så tjänade Swefilmer miljonbelopp. (Observera att jag inte tror att räkenskapen bakom denna uppgift är korrekt beräknad).
Men jag tror att det där det finns förlorade intäkter, så är lösningen en annan än att lagföra sk. Pirater för att sätta skräck i användare av fildelning mm.

Dessutom så tycker jag vi här borde diskutera just filmbranschen. Vilken går utmärkt och de som gör storfilmerna, därmed de som är mest nedladdade via fildelning och streams; inte har lidit den skada och "tuffa tider" man säger sig göra, i propaganda mot fildening och i sina astronomiska fantasisiffror*.

*Att tex räkna att varje exemplar av nedladdad kopia av en film är ett förlorat värde detsamma som ett köp av filmen på DVD, är helt löjeväckande. Att upphovsrätts-lobbyer och lagförare räknar fel för att gynna sin bedrift, det tror jag du kan hålla med om!

Ja, jag håller med om det du skriver. I klartext menar jag att det är riktigt illa att just upphovsrättsindustrin anser sig ha rätt att gå med vinst, när detta inte gäller någon annan branch.

Skrivet av md7:

Du kanske läsa om vad jag skrivit, särskilt detta: Får inte bolaget tillräckligt med pengar på grund av att folk inte köper deras produkter så kommer det i slutänden att påverka de människor som jobbar på bolaget, dvs de blir avskedade.

Jag har inte pratat om att sänka löner, utan det jag skrivit är att folk blir uppsagda. Men visst, du verkar tycka det är helt ok, att "vanligt" folk ska bli uppsagda för att andra ska få ladda ner gratis. Jag tycker det inte dock.

Och detta gäller bara filmbranchen? Det har jag svårt att tro. Snatteri t. ex är ett problem som polisen helt ignorerar. Om snatteri hade behandlats med samma fjäsk från myndigheterna som upphovsrättsbrott gör hade vi haft patrulerande poliser i varenda butik och minst 6 månaders fängelse om man blir påkommen, men så ser det ju inte ut.

Det jag menar är att moralen kring upphovsrättsbrott i stort är skapad av upphovsrättsorganisationerna själva. Vissa väljer att köpa deras sätt att se på saken. Jag gör det inte. Att det är olagligt skiter jag fullständigt i då det är en köpt lag som saknar stöd hos folket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mmmm.. Säkert ren vinst med. För det kostar ju inget att drifta servrar och grejer heller.

Se'n vet vi ju av erfarenhet att upphovsnissarna saknar grundläggande kunskaper i matte så det där skulle jag nog ta med några gruvor salt.

Även om allt är ren vinst tycker jag för den delen han kan få behålla pengarna. Han har spridit mycket glädje till väldigt många på (möjligen) några fås bekostnad, som för den delen redan har det gott ställt.

Han har agerat pimp, jag ser inte det ädla i det. Från inkomst till upphovsmakarna till inkomst för någon loser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Att återskapa data är inte detsamma som att stjäla en produkt som tillverkats med med handgripliga råvaror. Oärlig jämförelse!

Öppen fråga; Vad tycker ni andra om detta påstående?
Att återskapa data är inte detsamma som att stjäla en produkt som tillverkats med med handgripliga råvaror

Nu gjorde jag ingen jämförelse, jag ställde en fråga. För du kan väl inte på fullaste allvar tycka att olaglig fildelning är en del av marknadsekonomins principer?

Men för att svara på din öppna fråga:
Nä, det är inte detsamma, om du ser det från fysiskt material. Dock, om man jämför med arbetstid så anser jag att det är samma sak. När du stjäl en produkt så ja, du stjäl en produkt men också arbetstid från den person som tillverkat produkten (hen får helt enkelt inte betalt för den arbetstid hen har lagt ner på att tillverka den produkten). När det gäller återskapandet av data så är det någon/några som har tillverkat den datan, som de vill ha betalt för. När du väljer att inte betala för få återskapa den datan så stjäl du arbetstid från de personer som har tillverkat den datan. Så utifrån arbetstid så är det lika illa att snatta som att piratkopiera, anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Annonser i sig är ju inte olagliga, men om man ser på vad det är för content på sidan som drar till sig folk som sedan fixar klicks/views på reklambanners så är det ju onekligen så att han använt andras material för att tjäna pengar.

Skrivet av Krutkanon2:

Han har agerat pimp, jag ser inte det ädla i det. Från inkomst till upphovsmakarna till inkomst för någon loser.

Så om någon ställer en korvvagn precis utanför en krog så är det omoraliskt? Är ju rätt uppenbart att folk inte kom dit för att äta korv främst, och man utnyttjar det faktum att folk är fyllehungriga när de går hem. Borde ju vara olagligt då för den som har korvvagnen tjänar ju pengar på andras arbete.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Dessa snickare å sminköser mm borde få tillgång till dessa pengar istället för direktörerna

Vänsterpartiet is the shit va ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vilka jantefjantar som sitter och gnäller över att de tjänat pengar på detta när de erbjudit kunderna en GRATISTJÄNST. Hoppas fler liknande sidor dyker upp då utbudet på Netflix & co är rena rama skämtet.

Du ser alltså inte problemet med att Swefilmer har tjänat oärliga pengar på andras verk, dessutom så verkar ju inte heller näringsverksamheten (Vilket detta mycket väl kan klassas som) inte bedrivits i någon bolagsform, finns garanterat ingen redovisning. Så pengarna de har tjänat på andras verk är säkerligen bäcksvarta där man inte betalt mervärdesskatt, vinskatt eller sociala avgifter.

Deras verksamhet har även förstört för konkurrenter som kör hederlig verksamhet där man betalar skatt, det är ju helt omöjligt att för ärliga aktörer att konkurrera mot sån här verksamhet. Det förstår branschen, det förstör för anställda och det förstör för entreprenörer.

Men jag antar att du jobbar oärligt också. Vissa har väldigt låg förståelse över varför man ska betala skatt och att deras oärligt intjänade pengar skadar andra aktörer som bedriver en ärlig verksamhet och försöker få den att gå ihop.

Sen är det möjligt att lagarna ligger efter, mediabranschen har inte hängt med i utvecklingen, men det är inget försvar för att legitimera kriminell verksamhet. Det är inte en mänsklig rättighet att få ta del av medieproduktion gratis. Ska man åtnjutna någons arbete så ska man betala för det.

Permalänk
Medlem

Konstigt att de skall åka dit för reklampengarna. Gratisreklam är väl inte fel? I vanliga fall kostar ju reklam för filmbolagen. Fast såklart...det är väl skattepengarna de är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard