Hjälp en nybörjare med fläktar - vilka kan mitt moderkort klara av och vad bör man ha?

Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare med fläktar - vilka kan mitt moderkort klara av och vad bör man ha?

Hej Sweclockare,

Jag håller på att bygga min första dator och behöver hjälp med att förstå hur moderkortet arbetar med chassifläktarna.
Jag har tänkt bygga en dator med moderkortet Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2650064) som är av typen mATX. Vill spela spel i 1080p men ingen överklockning eller så.
Tanken är att jag skall ha:

  • 2st 120 eller 140 mm fläktar inblås, framtill på chassit.

  • 1st 120mm som utblås, baktill.

  • 1st cpukylare (mest troligt Cooler Master Hyper 212 Evo).

När jag läst på om fläktar och styrning så har jag förstått att de går att styra på olika sätt; PVM, fläktkurva som man själv kan ställa in eller ingen styrning alls (de snurrar alltså på full effekt hela tiden?). Om jag också har förstått det rätt så behövs 4pins-kontakter på moderkortet för att fläkten skall gå att styra, dock betyder det inte säkert att PVM fungerar (stämmer detta?).

Efter jag läst på om Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 så har jag förstått att den har 5 uttag för fläktar men bara en som kan styras via PVM:
All of the board's five fan headers can be independently controlled which gives it a slight advantage over Maximus VII, but the CPU fan only supports PWM control, while the rest are limited to voltage control.
(http://www.silentpcreview.com/article1436-page4.html)

Behöver man ha PVM eller vad är skillnaden på voltage control?
Och vilken sorts fläkt behöver man köpa för att kunna utnyttja PVM/voltage control? Måste fläkten vara "PVM ready" eller fungerar det på vilken sorts fläkt som helst? Och hur funkar det med voltage control, måste det vara en speciell fläkt för det?
Funderar på att köpa 3st Noctua NF-F12 PWM 120mm som fått bra betyg men undrar alltså om dessa är kompatibla med moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte allt det här med fläktar men jag undrar varför du köpa till så många? Vill du inte överklocka bör de som följer med chassit räcka gott och väl.

Permalänk
Medlem

En vanlig fläkt har 3 sladdar (3pin), pwm har 4 sladdar (4pin).
Båda kontakterna är kompatibla med varandra.
3pin's kontakten består av 12v, jord, rpm
4pin's kontakten består av 12v, jord, rpm, pwm

Av bilden att dömma så ser jag 4st 4pins uttag på moderkortet.

Dom flesta moderkort nu för tiden kan styra hastigheten på fläktarna genom att ändra spänningen till dom (från 0 till 12v), och/eller via pwm som styr fläktarna via en signal/puls istället för att ändra spänningen.
Som jag fattat det så funkar båda i princip lika bra, men pwm har fördelen att fläktarna kan starta på riktigt lågt varvtal.

Jag skulle personligen inte kasta ut en förmögenhet på chassifläktar om du bara vill göra datorn lite svalare.
Sen vilka fläktar, hur många och vart dom ska sitta beror helt på chassi och vart det finns dammfilter.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

@ZeriCo

Det räcker med två stycken 140mm 1000rpm fläktar och en 120mm 1200rpm fläkt för att kyla de allra flesta datorer.

Fläktar för 200:- styck vet man oftast om man behöver eller ej. NF-F12 är fläktar som är gjorda för att sitta monterade på radiatorer. Du skall ha fläktar med högt flöde, inte högt statiskt tryck.

FD R3 eller GP14 räcker för de flesta, eller till och med Inets "tyst chassifläkt".

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar!

Så dessa fläktar är alltså overkill?
Jag skall ha datorn halvt instängd i en hutsch (bara främre och bakre delen som är öppen) så är lite rädd för värmeutvecklingen, därav fläktarna. Tanken är också ett 970GTX och försöka få ut så mkt som möjligt i 1080p.

Bygger som sagt dator för första gången så har inte koll på sådant. Lägger ut några extra hundralappar på fläktar gör inte så mkt, så länge de funkar bra och liksom kan styras automatiska av moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det du måste göra är att få in frisk luft till datorn, antalet fläktar du har spelar ju ingen roll om de bara suger in varm luft i chassit. Jag tycker du ska lägga de där hundralapparna på själva datorn istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeriCo:

Hej och tack för alla svar!

Så dessa fläktar är alltså overkill?
Jag skall ha datorn halvt instängd i en hutsch (bara främre och bakre delen som är öppen) så är lite rädd för värmeutvecklingen, därav fläktarna. Tanken är också ett 970GTX och försöka få ut så mkt som möjligt i 1080p.

Bygger som sagt dator för första gången så har inte koll på sådant. Lägger ut några extra hundralappar på fläktar gör inte så mkt, så länge de funkar bra och liksom kan styras automatiska av moderkortet.

Det låter som att du kanske borde installera en fläkt i hurtsen isåfall.
Men om det är helt öppet fram och bak är det inga problem.
En dator behöver inte ha öppet runt omkring sig så länge den kan dra in sval luft fritt och göra sig av med varmluften.

Permalänk

Lånar tråden lite om det går bra. Funderar på att köpa ett Phenom-chassi från Bitfenix. Dvs, mITX. Tittar också MB med Wi-fi. Och då budgeten inte är jättestor så blir det något MB från inet för <1500 kr.

"Problemet" jag stött på att dessa MB endast har en 4-pins kontakt för chassifläkt. Hur många fläktar kan man splittra denna till? I chassit ingår det två fläktar, men det är möjligt att jag vill komplettera med ytterligare en.

Kan man försörja 3 fläktar från en och samma 4-pinskontakt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gizthewiz:

Lånar tråden lite om det går bra. Funderar på att köpa ett Phenom-chassi från Bitfenix. Dvs, mITX. Tittar också MB med Wi-fi. Och då budgeten inte är jättestor så blir det något MB från inet för <1500 kr.

"Problemet" jag stött på att dessa MB endast har en 4-pins kontakt för chassifläkt. Hur många fläktar kan man splittra denna till? I chassit ingår det två fläktar, men det är möjligt att jag vill komplettera med ytterligare en.

Kan man försörja 3 fläktar från en och samma 4-pinskontakt?

Skickades från m.sweclockers.com

de borde inte vara något problem alls.
denna borde klara biffen.
http://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4-...

styr upp till 5 fläktar med en styrkabel och sno strömmen från en molex istället för att dra genom moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows