Trasig 290x från Netonnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2011

Trasig 290x från Netonnet.

Hej!

För ungefär 13 dagar sedan så beställde jag en 290x från netonnet's fyndhörna då priset var väldigt billigt (2500kr). Fick aldrig chansen att prova kortet då de pengarna jag behövde för de resterande dator komponenterna hade inte kommit in på kontot än.

Idag drog jag och en polare förbi deras lagershop för att köpa allt annat som behövs, komponenter för 7000kr. Kopplar in allt och ploppar in kortet, inga problem där men datorn ville inte starta, kommer inte till bios heller. Jag kollar närmare för att se till att allt är rätt in-kopplat vilket de verkar som att det är..... Skummt tyckte jag och plockade ut grafikkortet och det var då datorn startade. Kollade närmare på kortets PCI-e uttag och jävlar vad misshandlad den verkar vara, de verkar som att någon skrapade på de guldiga "pinnarna" och 2-3 av dem på olika ställen är kapade i hälften.

Antar att detta är problemet men vad ska man göra nu? har köpt en fyndvara som var trasig.... och nu sitter man med resterande dator prylar värt 7k...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Lolkittens:

Hej!

För ungefär 13 dagar sedan så beställde jag en 290x från netonnet's fyndhörna då priset var väldigt billigt (2500kr). Fick aldrig chansen att prova kortet då de pengarna jag behövde för de resterande dator komponenterna hade inte kommit in på kontot än.

Idag drog jag och en polare förbi deras lagershop för att köpa allt annat som behövs, komponenter för 7000kr. Kopplar in allt och ploppar in kortet, inga problem där men datorn ville inte starta, kommer inte till bios heller. Jag kollar närmare för att se till att allt är rätt in-kopplat vilket de verkar som att det är..... Skummt tyckte jag och plockade ut grafikkortet och det var då datorn startade. Kollade närmare på kortets PCI-e uttag och jävlar vad misshandlad den verkar vara, de verkar som att någon skrapade på de guldiga "pinnarna" och 2-3 av dem på olika ställen är kapade i hälften.

Antar att detta är problemet men vad ska man göra nu? har köpt en fyndvara som var trasig.... och nu sitter man med resterande dator prylar värt 7k...

Hej! Kan hänvisa till min tråd då vi sitter i samma sits
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380211-reklamation-av-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av fillzan94:

Hej! Kan hänvisa till min tråd då vi sitter i samma sits
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380211-reklamation-av-...

Såg detta förut men mitt kort är helt död, vet inte vad jag ska göra, de kan liksom anta att det var jag som tog sönder det, jävligt trist att killen som hade den innan kunde lämna tillbaka den trasig, man e ju lite sugen att göra likadant då jag är rädd för att de inte vill byta ut det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2009

kan du ta en bild på kortets trasiga anslutning?
Var datorn helt död? Eller är skärmen svart?
Det är annars ganska vanligt att man måste uppdatera bios för att vissa grafikkort ska fungera.
Om du kan få tag på ett äldre grafikkort att starta datorn med så kan du prova det.
Om inte datorn har inbyggd grafik, eller om det kanske är så att något annat är trasigt?

Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av PelleRell:

kan du ta en bild på kortets trasiga anslutning?
Var datorn helt död? Eller är skärmen svart?
Det är annars ganska vanligt att man måste uppdatera bios för att vissa grafikkort ska fungera.
Om du kan få tag på ett äldre grafikkort att starta datorn med så kan du prova det.
Om inte datorn har inbyggd grafik, eller om det kanske är så att något annat är trasigt?

Kortet och resten av datordelarna ligger hos en kompis just nu (bygger datorn åt han). Kan ta en bild imorgon men om man startar datorn med grafikkortet i så går fläktarna men pip-ljudet kommer inte och datorn fastnar innan boot. Skärmen är helt svart också. Datorn funkar utan grafikkortet dock.

Jag använder mig av detta moderkort: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4731#o...

Angående anslutningen. Det såg ut ungefär såhär : http://i.imgur.com/3GKjYGt.png De röda visar vart 2 av pinnarna slutade. Vet inte om det ska vara så eller inte samt att det var massa svart skit på det.

Men... kan det verkligen vara bios som ställer till det?

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Lolkittens:

Hej!

Skrivet av Lolkittens:

Kortet och resten av datordelarna ligger hos en kompis just nu (bygger datorn åt han). Kan ta en bild imorgon men om man startar datorn med grafikkortet i så går fläktarna men pip-ljudet kommer inte och datorn fastnar innan boot. Skärmen är helt svart också. Datorn funkar utan grafikkortet dock.

Jag använder mig av detta moderkort: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4731#o...

Angående anslutningen. Det såg ut ungefär såhär : http://i.imgur.com/3GKjYGt.png De röda visar vart 2 av pinnarna slutade. Vet inte om det ska vara så eller inte samt att det var massa svart skit på det.

Men... kan det verkligen vara bios som ställer till det?

Att några pinnar inte går hela vägen ner är helt normalt. Förekommer på de flesta grafikkort jag har hanterat.

Jag gissar på att du måste uppgradera Bios på moderkortet för att få stöd för Grafikkortet. Jag hade samma grej och beteende på mitt Z77 när jag skaffade 200 serien.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av DavidtheDoom:

Att några pinnar inte går hela vägen ner är helt normalt. Förekommer på de flesta grafikkort jag har hanterat.

Jag gissar på att du måste uppgradera Bios på moderkortet för att få stöd för Grafikkortet. Jag hade samma grej och beteende på mitt Z77 när jag skaffade 200 serien.

Alright, men kommer min PSU klara detta? Kör det med en i5 4460: https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2011

Så... allt gick bra tillslut. Var på en av deras lagershop och berättade tydligt för dem om vad som skedde, fick lov till att byta grafikkort. Denna gång gick jag med en GTX 970 som funkar fint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Fast en r9 290x är ju inte likvärdigt ett gtx 970, 290x är ju bättre på alla möjliga vis. Ett likvärdigt från nvidia hade ju varit ett gtx 980.

i7 6700K | Z170 Pro Gaming | 2133Mhz 16GB | 1080Ti | 2x SSD 250+256GB | WD 1,5TB | Fractal 1000W | Cosmos II | Alphacool XPS Eisblock | Alphacool VP655 | Alphacool Eisbecher 150ml | Alphacool 360mm + 240mm + 140mm | Alphacool RAM-block | Alphacool 10/13mm | Heatkiller MB-Set | Aquacomputer Titan X (Pascal)| AOC Agon 27" 144Hz | Logitech G502 | CM Storm Quickfire Rapid-I