Permalänk

Noctua D-15 eller Corsair Hydro 100/110??

Hej!

Det är så att jag står i ett läge där jag skall välja mellan två kylare. Fläkt kylaren Noctua-D15 som jag hört är bättre än de flesta vattenkylare. Samt vattenkylaren Corsair 100i/110i. Jag hör väldigt mycket hit och dit om vilken som är bäst... Så svårt att bestämma. Om vi bortser från pris, så undrar jag nu klart och tydligt vilken som kyler bäst? För att lägga 3-400kr extra på en snygg och snäppet bättre vattenkylare gör jag gärna. Jag har en intel core i7 4790K processor och vill förmodligen överklocka med bra temperatur på processorn. Sedan finns det också 4 olika corsair hydros i samma prisklass (runt 1100-1300kr), vilken av de 4 är bäst.

Så jag vill både ha en poll samt folk som gärna övertygar mig/skriver förklaringar till varför en av de är bättre.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Mina åsikter: möjligt att du får någon grad kallare med sluten vattenkylning men säkerheten med luftkylning fick mig att falla tillbaka på luft med en NH-D15, fortfarande låga temperaturer, ännu lägre ljudvolym och framförallt inget orosmoment att pump ska lägga av eller att kylaren ska läcka.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Skrivet av bjuhr:

Mina åsikter: möjligt att du får någon grad kallare med sluten vattenkylning men säkerheten med luftkylning fick mig att falla tillbaka på luft med en NH-D15, fortfarande låga temperaturer, ännu lägre ljudvolym och framförallt inget orosmoment att pump ska lägga av eller att kylaren ska läcka.

Okay tack för din åsikt, vill gärna inte känna oro för läckningar osv. En annan lite mer orelevant punkt är att jag har hört att noctua D-15 ser väldigt fult ut i ett chassi med sido fönster, vilket jag har. Medan vatten kylaren såklart är mycket snyggare. Skall jag tänka något på detta och ändå överväga en vattenkylare före säkerheten med Noctua D-15? Eller skall jag helt enkelt strunta i hur det ser ut genom fönstret på mitt chassi och överväga en Noctua D-15?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaisPåve:

Okay tack för din åsikt, vill gärna inte känna oro för läckningar osv. En annan lite mer orelevant punkt är att jag har hört att noctua D-15 ser väldigt fult ut i ett chassi med sido fönster, vilket jag har. Medan vatten kylaren såklart är mycket snyggare. Skall jag tänka något på detta och ändå överväga en vattenkylare före säkerheten med Noctua D-15? Eller skall jag helt enkelt strunta i hur det ser ut genom fönstret på mitt chassi och överväga en Noctua D-15?

Jag har fönster på mitt chassi (corsair air 540) och tycker helt klart det funkar. Men där är det nog väldig mycket personlig smak. Finns dock en be quiet dark rock eller liknande som ser snyggare ut i mitt tycke. Även Phantek har en som är mer tilltalande och finns med olika fläktar för att passa eventuella färgscheman. Jag kör på noctuas fläktar i övrigt och det kan vara därför jag tycker det funkar. Kör nog även lite på funktion före utseende och den fungerar verkligen fantastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa är vad som jag ser skulle kunna vara alternativ om du vill köra på luft med oroar dig för utseendet gällande Noctua.
http://www.inet.se/produkt/6909657/phanteks-ph-tc14pe-bla
http://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3

lagt till länkar
Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem

Ren kylprestanda så vinner H110i GT, utan tvekan.
Förstår mig inte på röstningsresultatet, vilka är det som röstar? Är ju inte insatta alls.

Angående läckage så;
1. Risken är väldigt, väldigt liten.
2. Corsair tar ansvar för läckage på skadade komponenter.

Permalänk
Medlem

konstig poll, ganska lätt att ta reda på vilken som "kyler bäst". Det är ingen åsikt, utan fakta

polls bör du använda om du kolla åsikter, typ "I mitt scenario med sidofönster, vilken kylare hade ni valt" eller dul.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

konstig poll, ganska lätt att ta reda på vilken som "kyler bäst". Det är ingen åsikt, utan fakta

polls bör du använda om du kolla åsikter, typ "I mitt scenario med sidofönster, vilken kylare hade ni valt" eller dul.

Precis, men kolla då röstningsresultaten så här långt. Är alla 13 år och AIO-haters på Swec eller?

Permalänk
Avstängd

H110i GT kyler bättre.

Men efter ha gett på mig H100i GTX, H100, Swiftech H220 och Fractal Design S36 så har jag gått tillbaka till luftkylning med en NH-D15S.

Bara någon grad varmare än vattenkylarna, extremt mycket tystare, bättre moderkortskylning, ingen risk för läckage om man nu är orolig för det och inget förbannat pumpsurr.

Däremot är väl utseendet med fönster lite sådär, så då skulle jag helt klart titta på kylarna bjuhr tipsat om.
Nackdelen med dessa är att Noctua har det utan tvekan bästa systemet för att fästa kylaren alla kategorier.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har inte haft någon sluten vattenkylning från Corsair, men gick igenom både Cooler Master Nepton 280L och Fractal Design S36 innan jag gick till Noctua NH-D15 och blev nöjd. Kan varmt rekommendera denna! Ljudnivån är fenomenal och den kyler tillräckligt för en vettig överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Skulle själv köra med Noctuan.

Lär bli antingen den eller Phantek kylarn till nästa Skylake bygge då vatten lösningarna är alltför bökiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Helt klart Noctuan. Färre mekaniska punkter där något kan gå fel, mindre ljudkällor. Kör på det helt enkelt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Noctuan, om det är något som låter illa med den så är det bara att byta fläktar medan fler saker kan låta galet i slutna system. Samtliga tre Corsair-system jag kört med har haft ett knorrande missljud även när fläktarna är avstängda, dock bland de första modellerna av slutna system så har förhoppningsvis blivit bättre sen dess.

Permalänk

Vill bara meddela att det blev en Noctua D-15! Återkommer när jag fått använt den ett tag.

Permalänk
Avstängd

Är du fortfarande sugen på AIO ta även en titt på nzxt x61. Även om den snart åker ur mitt chassi så har den definitvt gjort ett tyst bra jobb åt mig.

Permalänk
Medlem

Jag har kört på noctua nh d14. stor och klumpig, behöver ett lite bredare chassi som t.ex. fractal design r4 som jag har. Noctua kylaren är riktigt tyst och kyler bra. men vill du kyla rejält så kan du ju stacka fläktar i push pull på radiatorn till vattenkylarna. men det kommer att väsnas.

Permalänk

Läckage känns som ett ganska osannolikt scenario faktiskt. Är absolut inget jag är orolig för i alla fall. Jag har haft H80 i nästan fyra år nu och den fungerar fortfarande klockrent.

Nu när det är dags att uppgradera igen lutar det åt Corsair H100i GTX mest för att min gamla 80 fungerade så bra och för att slippa ett monster som Nuctuan. Ful som stryk är den och sådana typer av kylare ger en känsla av att moderkorten ska gå i bitar vilken sekund som helst.

Faktum är att just vikten och påfrestningarna på moderkort oroar mig mer än ett eventuellt läckage. Tror nästan sannolikheten är större till och med. Helt utan bevis förstås

Dock är det en sak som lockar med luft och då framför allt Nuctua D-15; ljudnivå! Vad jag förstår är den mycket tystare, vilket förstås är skönt. Är dock beredd att offra lite ljud åt estetiken (och framför allt slippa monteringen).

But that's me

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Jag har sedan en liten tid kört med Noctua D-15S. Har tidigare kört med lite olika slutna system och även custom vattenkylt.
Är mycket nöjd med Noctua, tyst och effektiv. Så jag har nog lämnat vattenkylning bakom mig.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //